I den här tråden varningar åt båda håll och även gissningar om vilket företag som kommer att ge en resultatvarning och åt vilket håll.
Jag förväntar mig att skogsbolagen varnar, eller åtminstone sänker guidningen för innevarande år i samband med Q1.
I den här tråden varningar åt båda håll och även gissningar om vilket företag som kommer att ge en resultatvarning och åt vilket håll.
Jag förväntar mig att skogsbolagen varnar, eller åtminstone sänker guidningen för innevarande år i samband med Q1.
Även om kineserna nu klagar med sina “fulla lager” över massapriset, så är det världsmarknadspriset som i slutändan avgör även detta…
Som en brygga till det kan det också nämnas att Lundmarks Nokia åtminstone inte lär falla på den så kallade “komponentbristen”, i varje fall inte på ett bra tag:
Metsä Board och Stora Enso har redan varnat. Ingen två utan en tredje?
Jag tror generellt att det skulle gynna communityn om någon alltid postade varningar i den här tråden så snart de dyker upp.
Jag tror att när folk följer bolagstråden så dyker varningarna upp där direkt när de publiceras. Själv är jag inte särskilt intresserad av varningar från andra än mina egna portföljbolag.
Jag har inte läst resultatprognoserna för 2023 än, men det har inte hörts något från andra sidan viken ännu. Och där är ju branschen ännu bredare representerad:
Holmen
SCA
Arctic Paper
Billerud
Rottneros
Holmen är inte särskilt bekant för mig. SCA och Rottneros är i hög grad massaproducenter – Rottneros uteslutande. Billerud tillverkar främst förpackningar, förpackningspapper etc. Arctic äger en majoritet av Rottneros och tillverkar nischpapper, bland annat bokpapper. Svenskarna stöds visserligen av den svaga kronkursen, men det lär knappast målas upp några guld och gröna skogar i deras kvartalsrapporter heller. Intressanta veckor framöver.
Edit. I princip skulle man även kunna räkna in Essity i det här gänget, även om de är ett mjukpappersbolag. Det har gått ovanligt dåligt för mjukpappersbolagen, eftersom folk fortfarande har skåpen fulla med toalettpapper som hamstrades under pandemin…
Jag svarar mig själv och korrigerar min syn på Essity. Marknaden verkar prisa in en resultatförbättring, och då min egen expertis inom mjukpapper är bristfällig, tror jag att marknaden har rätt i det här fallet.
Jag har listat OMX-bolag (plus ett par jokrar) från i år i takt med att negativa vinstvarningar har lämnats. Antalet är verkligen betydande. Listan innehåller troligen fel och brister, och säkert bolag som redan har ändrat sin vinstprognos flera gånger. Vissa vinstvarningar är också tolkningsbara och/eller så borde bolagen finnas på båda listorna.
Negativa:
Det finns även en del positiva vinstvarningar, och vissa av dem är också tolkningsbara, eller så har utsikterna redan ändrats eller så har de hamnat på fel lista från början. Jag har faktiskt inte kontrollerat listorna efter att de lades till, förutom för de bolag som finns i min egen portfölj eller som jag följer närmare. Rätta mig gärna om ni upptäcker brister.
Positiva:
Den mest intressanta sammanfattningen enligt mig vore en där man ser kursutvecklingen i procent från varningsdagen fram till idag. Det kräver förstås en del arbete. Ganska ofta finns det sådana där kursen sjunkit snabbt, men även kan ha stigit en hel del efter det.
Nu är det den absolut viktigaste resultatsäsongen med tanke på fortsättningen, även på OMXH. Om resultaten sjunker och prognoserna sänks, är det redan i detta skede ganska säkert att även Q4 kommer att vara svagt, trots att det traditionellt sett är ett av de starkaste kvartalen. Detta ger en fingervisning även för H1/24.
Vi lägger den här prognosen här.
https://x.com/juhavaris/status/1719363777856938066?s=61&t=bj9YixgsXKjspQshjbvZIA
I år och särskilt nu under sommaren har det återigen kommit en rad vinstvarningar, och senast idag från Incap och Glaston. Den bifogade listan är min egen bevakningslista över varningsföretag och den kan vara ofullständig.
Några positiva vinstvarningar har också kommit, nämligen GRK Infra, Raute, Enersense, HKFoods, Springvest och Tekova har informerat om något bättre utsikter.
Nightingales varning var också negativ gällande det justerade rörelseresultatet för räkenskapsåret, men försäljningen och omsättningen fortsatte att växa. Pihlajalinna preciserade främst sin prognos och Wetteri drog tillbaka sin prognos.