Jeg anser det for meget usandsynligt, at de nogensinde vil udgive Victoria III. Alene udgivelsen af Victoria II skabte stor polemik internt i firmaet, og den slags simulationsspil er ikke længere Paradokss kerne (Vicky2, Imperator nu og Stellaris før 2.0). Dette ses især i EU IV’s succes og Johan Anderssons indflydelse. Hvorfor lave komplekse simulationsspil, når man kan udgive titusindvis af “tryk på en knap, få bonusser”-agtige generiske, dovent lavede udvidelser i EU IV-stil og printe penge?
Der har været EU4 DLC-udgivelser næsten fra starten, og man kan sagtens klare sig uden mange af dem - det afhænger dog af, hvordan du definerer “flavor pack”. Golden Century var vist en af de mest unødvendige DLC’er (en af de få, jeg ikke ejer), så det forklarer måske produktiviteten ![]()
Paradox’s profitjagt kan også vende sig mod virksomheden, jeg har i hvert fald ikke læst særlig entusiastiske kommentarer om EU4 i årevis, og alle ser ud til mest at vente på udsalg.
Dette er selvfølgelig ret normalt på Steam-markedet for alle spil.
På samme måde som Paradox (selvom termen i EU4 er “immersion” pack):
… dvs. en DLC-udgivelse, der primært sælges til en reduceret pris og er målrettet et bestemt område, en gruppe af stater, en kultur eller lignende, i modsætning til en udvidelse, der ændrer spillet som helhed. Det samme gælder i dag for Hoi4 (“Country Pack”), Stellaris (“Story Pack”) og Imperator (“Content Pack”).
edit: Paradox’s beskrivelse af et flavor pack er i samme stil:
Spørgsmål 7: Hvilken slags indhold kan vi forvente efter lanceringen?
Vores DLC’er vil blive opdelt i Flavor Packs og Større Udvidelsespakker.
- Flavor Packs - Vejl. pris $6.99: indhold i spillet fokuseret på et tema eller en region.
- Større Udvidelsespakker - Vejl. pris $29.99: større, mere omfattende udvidelsespakker med indhold og mekanikker, der udvider og beriger din oplevelse.
- Gratis Opdateringer: Som sædvanligt vil hver Større Udvidelsespakke ledsages af en gratis opdatering, der vil give nye funktioner, rettelser og ændringer for at forbedre vores spilleres oplevelse.
Hvis du er bekendt med Paradox Development Studio-spil, har du sikkert indset, at vi vil starte med en Større Udvidelsespakke til CK3 til en lidt højere pris end dem fra vores tidligere titler. Dette skyldes, at vi ønsker at bruge mere tid på vores CK3-udvidelsespakker og levere større DLC’er med bedre, mere spændende indhold og velforbedrede mekanikker.
Det er også bemærkelsesværdigt, at prisen på de store udvidelsespakker stiger fra de 20 €, vi har været vant til i de seneste år. Gad vide, om den samlede arbejdsindsats virkelig stiger så afgørende ![]()
alle synes mest at vente på udsalg.
Alligevel falder spillerrekorderne sammen med udgivelsen af nye DLC’er, så i mangel af bedre viden ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre med disse følelser
Med nye DLC’er skal man vente meget længe på disse udsalg, for at få (nu maksimalt) 50% rabat skal man stort set permanent hænge tre udgivelser efter de andre. Det er nok sandt for søndagsspillere, at spillet ikke følges månedligt, og at man så kan vende tilbage til spillet med et par udvidelser i mellem.
Jeg ville primært klassificere et par af de ting under “Expansion/Major Expansion” som smagsprægede (Flavor), men det ville Paradox selvfølgelig ikke.
I stedet for spillerrekorder ville det være interessant at kende salgstallene ved udgivelsen. Jeg selv er nok mere en afslappet spiller (også på grund af tidsmangel), men det er præcis det segment, man skal kunne tiltrække.
Jeg vil selv give spillet en anmeldelse på Steam og lignende fora. Hvis vi ser på det store billede, har Paradox tre spilgenrer (strategi, simulationsspil og RPG’er), hvoraf de er suveræne herskere inden for strategi, ret gode inden for simulationsspil, og praktisk talt ude af RPG’er. Forsøg på at etablere deres egen butik er ikke lykkedes.
For blot et par år siden ville få have troet, at strategispil stadig ville have et publikum af nogen art, men Paradox har i praksis opnået en slags arbejdssejr gennem trial and error. Som reference vil jeg f.eks. nævne Firaxis’ Civilization-spil, hvor vejen har været mere præget af fejl og atter fejl.
Spørgsmål: Hvor populær kan denne genre blive? Vil Paradox’ mobilprodukter blive til noget? Vurderingen er fordoblet under corona-pandemien: forretningsmodellen favoriserer situationer, hvor fritiden øges. Hvor længe vil denne gulerod hjælpe? Kan Paradox slippe af med den dyre distributionsmodel? Hvad med den ujævne kvalitet?
Det er dog lykkedes at markedsføre den seneste udgivelse til et bredere segment, det er tydeligt. Nedenfor en graf over Twitch-analyser, hvor CK3 var et af de mest populære streamingspil omkring udgivelsen:
Jeg er ved at være for gammel til at genkende en særlig bred vifte af streamere, men jeg kan se, at spillet er endt i mange andres indkøbskurv end blot de hardcore grand strategy-fans, og at populariteten er i en anden liga både med hensyn til spillets gennemsnitlige seere og streamernes kendthed. (I Stellaris’ udgivelsesmåned 05/16 havde den 50. mest fulgte streamer 40k følgere og hele spillet 1932 gns. seere, CK3 har 14d 170k følgere og 17k gns. seere). Hvad kan man udlede af dette? Jo, at publikum til grand strategy-spil er udvidet og bredere. Med sådanne seertal er spillet kendt på en helt anden måde.
På den anden side, som du siger, er denne nye kundetilgang sikkert vanskelig i et langt fremskredent produkts livscyklus, jeg kan ikke rigtig anbefale noget som EU4 til særlig mange venner og sige, at jo, prisen er så 250€ (før var det btw dyrere) og ved et godt tilbud ca. 150€, som minimum skal du putte hundrede euro i den og den DLC. I praksis var den eneste måde, disse venner kunne komme ind i spillet på, nogle udsalgspakker som Humble Bundle, hvor du fik halvdelen af spillet for ~en tier eller noget i den stil. I den forbindelse henviste jeg allerede til EU4’s pilotprojekt med et månedligt abonnement, som man måske stadig vil finde på et tidspunkt. Lad spillet sælge i fred først.
Jeg kan ikke se, at EU4 ville gå over til en månedlig abonnementsmodel. I stedet kan jeg se, at hele Paradox bliver købt af et spilfirma som Epic Games eller Tencent, og hele spiludvalget bliver en del af en større pakke, der derefter går til en skytjeneste og under et månedligt abonnement. Men tiden er endnu ikke helt moden til en sådan virksomhedsordning eller abonnementsmodel. Hele spilindustrien mangler stadig et dominerende firma og en distributionskanal, i modsætning til for eksempel musik, film, shopping eller sociale medier. Steam er ikke det.
Det kan jeg heller ikke. Jeg mente, at Paradox beviseligt allerede har overvejet GaaS-rammen, og at en form for manifestation af den er en helt klar løsning på det faktum, at man ikke rigtig kan finde nye kunder til den etablerede DLC-malkeko, medmindre man sælger en stor del af den halvt gratis. Den tog er nok kørt, hvad EU4 angår, men hvem ved, hvad fremtiden bringer.
Ja, den nuværende monetariseringsmodel fungerer godt for strategigenren, og CK3 er tydeligvis en stærk udvidelse. Men jeg spekulerer på, om strategispil er nok til at opretholde Paradox’ vækstforventninger, når P/E er omkring 60. Måske et par kvartaler mere, men på længere sigt og efter karantænernes ophør, bør de også lykkes på mobil og/eller konsoller. Men virksomheden adskiller ikke forskellige genrer og platforme i sin regnskabsopgørelse.
{“content”:“Her tænker jeg selv, at jeg ville ønske, skomageren blev mere ved sin læst. Firmaet har haft et klart fokus som et firma for kerne-spillere, og et spring, især ind i mobilverdenen, ville virke ret mærkeligt. Lad os dog huske, at Paradox ikke kun er en strategiudvikler, men en spiludgiver, der nu har mindst én ret opsigtsvækkende udgivelsestitel i form af Vampire: Bloodlines 2 i sin fremtid. For et par år siden blev Harebrained Schemes, der har udmærket sig ved at lave Shadowrun-rollespil, også opkøbt som en udvidelse af firmaet. Deres senere udviklede Battletech er selvfølgelig også strategi. De købte for nylig en finsk udvidelse, men jeg ved ikke meget om den.\n\nHvis man kun arbejdede med egne kernefranchises (CK, EU, HoI, Victoria, Stellaris), ville jeg utvivlsomt underskrive bekymringerne, og der er selvfølgelig ingen tvivl om, at aktiekursen under alle omstændigheder er temmelig høj. Jeg er dog ret overbevist om, at der er en vis trend rettet mod Paradox’ niche (se mine egne overvejelser), og at firmaet har potentiale for langvarig vækst i fornyelse af gamle produkter, virksomhedsopkøb (de har penge som skidt på vejen) og udvidelse af udgivervirksomheden.”,“target_locale”:“da”}
Det er dog ingen hemmelighed, at PDX også sigter mod mobilsektoren. Der findes en mobilversion af Stellaris, men den har ikke fået særlig gode anmeldelser. Men der skal nok et par forsøg og fejl til, før konceptet fungerer og kan skaleres.
Jeps, men dette er ikke et spil lavet af Paradox, det kommer vist fra Hong Kong, så det er ikke et af studiets egne produkter. Det er heller ikke usædvanligt, at vestlige spilprodukter mobiliseres netop til det asiatiske marked.
PDXCon citeres f.eks. her i følgende tone:
Shams Jorjani, Paradox Chief Business Development Officer, tilføjede, at det at outsource mobiludvikling forbliver den smartere mulighed i betragtning af Paradox’ specifikke ekspertise. “Det er vanvittigt at have et team i verdensklasse til pc-spil gå hen og lave et mobilspil,” sagde han. “Det giver ingen mening.”
Godt at vide, tak for den ekstra information. Det giver god mening.
Jeg tror dog, at spil i stigende grad vil udvikle sig i en platformsuafhængig retning. Når spillet kører i en cloud-tjeneste, er vi allerede længere fremme. Dette vil naturligvis ikke ske uden ændringer i spildesign, og heller ikke allerede næste år.
God diskussion!
Den skarpe stigning i aktien (mere end +100 % fra bunden i marts) har med rette fået mange her til at stirre på værdiansættelsen. Den er ret stram i forhold til dens historie (eller rettere sagt alt andet).
Er analytikerne for forsigtige? Vil CK III blæse Paradox til nye højder? Måske.
Sidste gang P/E galoperede til disse niveauer i 2018, døsede aktien hen i et par år…
Forskellen mellem kursen og analytikernes kursmål er revet op til en ny rekord.
Indtjeningsprognoserne er steget kraftigt, især i 2021, selvom de generelt er faldet til ro i de seneste år.

Investorerne ser ud til at se på dette frem til et eller andet tidspunkt i 2030? Inden for sine egne kategorier er PDX dog stærk…
Aktien er bare fortsat med at stige, og jeg har heller ikke længere nogen anelse om værdien ![]()
Crusader Kings III ser ud til at være startet stærkt: baseret på Steamspys spionagevurdering 1-2 millioner eksemplarer.
Hvis man antager en gennemsnitlig salgspris på 50 EUR, så 20 % moms og 30 % andel til Steam (Paradox udgiver selv, så resten af pengene går til dem, så vidt jeg forstår), ville det betyde omkring 40 MEUR i indtægter indtil videre.
Virksomheden havde rekordomsætning på 1,3 milliarder SEK, eller rundt regnet 130 MEUR, sidste år med tre nye spil og otte DLC’er osv. Forventer markedet, at man nu sprænger 2 milliarder SEK på grund af CK III?
På den anden side, jo større en spillermængde der køber spillet nu, jo mere kan man glæde sig over DLC-omsætningen…
Tilføjelse: Man burde aldrig fortryde, men det er indrømmet lidt irriterende, at jeg ikke købte mere efter en stigning på >100 %. Vægten i porteføljen er nu godt 2 %, så Paradox’s indflydelse på porteføljen er +1 % positiv.
Nå, hver en procent tæller…
{“content”:“Lad os tilføje min og @Atte_Riikolas gaming podcast til denne tråd, da Paradox blev nævnt.\n\nHele gaming-sektoren falder passende i dag, da der kom positive vaccine-nyheder fra Pfizer.\n\nhttps://www.inderes.fi/fi/videot/inderespodi-81-sukellus-peliyhtioihin",“target_locale”:"da”}
Paradox udgav deres Q3 delårsrapport i dag.
Edit. Et nyt spil, Empire of Sin, der er udviklet i samarbejde med Romero Games, udkommer næste måned.
Edit2. Jeg købte Crusader Kings 3, og efter blot et par timers spil kan jeg sige, at det er et vanvittigt godt spil. Jeg spillede Europa Universalis 4 i næsten tusind timer for nogle år tilbage, men Crusader Kings 2 ramte mig bare ikke på samme måde. Det føles som om, at CK3 har løst alle problemerne fra den tidligere del og forbedret alt andet. En stærk anbefaling til alle strategi-spilselskere.
https://www.paradoxinteractive.com/en/interim-report-january-september-2020/
Det fremgår deraf, at Crusader Kings III faktisk har solgt over en million eksemplarer. Ret imponerende på kort tid, selvom CK III var meget ventet.
Aktien er endelig korrigeret lidt nedad. Tro det eller ej, P/E baseret på realiseret resultat er nu kun 45x og EV/Salg 14x. Den nuværende pris er dyr, men ikke vanvittig eller direkte absurd, som den virkede over 300 kroner.
I aktiens korte børsnoteringshistorie har P/E været omkring 40x og EV/Salg 12x, så nu er vi stort set tilbage ved aktiens typiske værdiansættelse.
For første gang i lang tid er aktien også gået under målkursen. Jeg ville ikke se for meget på målkursen, men det er også en indikator, hvis aktien løber langt forbi målkursen.
Den nuværende værdiansættelse er stadig ret høj, hvilket kan illustreres med beregninger tegnet på siden af en tændstikæske.
F.eks. hvis selskabets omsætning voksede i gennemsnit 11 % de næste 10 år, ville omsætningen være over seks milliarder kroner, altså 3x den nuværende omsætning (ca. 600 MEUR).
Med en nettomargin på 30 % og det nuværende antal aktier ville EPS være omkring 18 kroner.
Hvis P/E var 30x, ret højt, ville afkastet for investoren til den nuværende kurs være… under 8 %. ![]()
Kunne Paradox opnå en omsætning på over 10 milliarder kroner inden for ti år? Så skulle de nuværende IP’er virkelig løbe succesfuldt, og nye skulle opfindes til stalden. På den anden side vokser hele spilbranchen næsten i det tempo, og mon ikke også disse niche-strategispil finder deres publikum.
Til den nuværende pris frister det ikke at købe mere. ![]()
Paradox udgav i går en stor opdatering til Crusader Kings 3, og i samme pakke følger den gratis Ruler Designer-ekstrafunktion, som i CK2 krævede et køb af en betalt udvidelse. Med denne kan man selv designe og tilpasse spilkarakterens udseende og egenskaber efter eget ønske. Paradox har fået “noget” kritik for, at de vil hive de sidste mønter ud af spillernes lommer med en uendelig strøm af betalte DLC’er
. Det er rart, at der af og til kommer noget gratis, selvom det i dette tilfælde er en ret lille, men sjov, tilføjelse.
Redigeret. Teksten er rettet.