ANDET KVARTAL
- Omsætningen udgjorde 524 MSEK (459 MSEK), en stigning på 14 % sammenlignet med samme periode sidste år.
- Driftsresultatet udgjorde 182 MSEK (133 MSEK), en stigning på 37 %.
- Resultatet efter finansielle poster udgjorde 188 MSEK (139 MSEK), og resultatet efter skat udgjorde 149 MSEK (110 MSEK).
- Pengestrøm fra driftsaktiviteter udgjorde 105 MSEK (262 MSEK), og pengestrøm fra investeringsaktiviteter udgjorde -168 MSEK (-208 MSEK).
- Resultat pr. aktie før udvanding udgjorde 1,41 SEK (1,04 SEK) og efter udvanding 1,41 SEK (1,04 SEK).
- Omsætningen for kvartalet kan primært henføres til Age of Wonders 4, Cities: Skylines, Cities: Skylines II, Crusader Kings III, Europa Universalis V, Hearts of Iron IV, Stellaris, Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 og Victoria 3.
FØRSTE SEKS MÅNEDER
- Omsætningen udgjorde 955 MSEK (922 MSEK), en stigning på 4 % sammenlignet med samme periode sidste år.
- Driftsresultatet udgjorde 283 MSEK (280 MSEK), en stigning på 1 %.
- Resultatet efter finansielle poster udgjorde 294 MSEK (293 MSEK), og resultatet efter skat udgjorde 235 MSEK (234 MSEK).
- Pengestrøm fra driftsaktiviteter udgjorde 413 MSEK (528 MSEK), og pengestrøm fra investeringsaktiviteter udgjorde -290 MSEK (-425 MSEK).
- Resultat pr. aktie før udvanding udgjorde 2,22 SEK (2,22 SEK) og efter udvanding 2,22 SEK (2,21 SEK).
VÆSENTLIGE HÆNDELSER I ANDET KVARTAL
- Nyt downloadbart indhold blev frigivet til spil i perioden: Songs of the Realm til Crusader Kings III, Thunder at our Gates og Peace for our Time til Hearts of Iron IV, Nomads til Stellaris, Secrets of the Archmages til Age of Wonders 4, Fate of the Phoenix til Europa Universalis V, Loose Cannon og The Flower & the Flame til Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2.
- Paradox Interactive AB’s aktier blev optaget til handel på Nasdaq Stockholm Main Market den 9. juni 2026. Noteringen blev gennemført uden udbud eller udstedelse af nye aktier.
- Et udgivelsespartnerskab blev indgået med Urban Games vedrørende udgivelsen af Transport Fever 3.
- Et Publisher Sale blev afholdt på Steam i løbet af perioden, hvilket tilbød rabatter på en stor del af spilkataloget.
- På den ordinære generalforsamling afholdt den 12. maj blev Lars Jörnow og Kaisa Salakka valgt som nye medlemmer af bestyrelsen.
KOMMENTARER FRA CEO
Vi afslutter første halvår med et stærkt kvartal. Resultaterne var drevet af et solidt katalogsalg kombineret med en bred vifte af nyt indhold til vores etablerede spil. Det er naturligvis meget opmuntrende, men når jeg ser tilbage på kvartalet, er det ikke tallene, der står klarest for mig. Det, der giver mig den største tillid til fremtiden, er, hvad det siger om Paradox’ evne til at bygge langsigtet.
For mange år siden handlede vores forretning i høj grad om at lancere spil. I dag handler det om at bygge verdener, som spillere ønsker at vende tilbage til i mange år. Når vores største franchises fortsætter med at vokse længe efter lanceringen, bekræfter det, at dette skifte har været det rigtige. En lancering er ikke slutningen på et projekt. Det er begyndelsen på et langt forhold til vores spillere.
Det er også grunden til, at meget af vores arbejde i kvartalet har fokuseret på at fortsætte udviklingen af vores eksisterende spil. Nyt indhold til Crusader Kings III, Hearts of Iron IV, Stellaris, Europa Universalis V og andre handler ikke bare om at give spillerne mere indhold. Det handler om at blive ved med at uddybe oplevelsen, skabe nye historier og give spillerne nye grunde til at vende tilbage. Det er en model, vi tror stærkt på, og som fortsat leverer resultater.
EDIT: Rapporten indeholder en meget længere kommentar, her er den i sin helhed
Vi fortsætter også arbejdet med Cities: Skylines II sammen med Iceflake Studios. Spillet fik ikke den start, vi ønskede for vores spillere, men det ændrede aldrig vores ambition. Siden årets begyndelse har en metodisk forbedringsindsats givet klare resultater. Efter spillet for første gang tidligere i år opnåede en “Mostly Positive” (Overvejende positiv) vurdering i de seneste Steam-anmeldelser, fortsatte det positive momentum gennem hele kvartalet, med flere spillere, der vendte tilbage, og et godt salg af grundspillet. For mig illustrerer dette en vigtig styrke ved vores forretningsmodel. Vi har bygget en virksomhed, der har råd til at tænke langsigtet og fortsætte med at investere, indtil et spil når det kvalitetsniveau, som både vi og vores spillere forventer.
I kvartalet indgik vi også et nyt udgivelsespartnerskab for Transport Fever 3. Dette er et konkret skridt i udvidelsen af vores projektportefølje, som vi skitserede tidligere i år, hvor vi sideløbende med vores egen spiludvikling også styrker vores position gennem udgivelsespartnerskaber. Management-genren forbliver et område, hvor vi ser et betydeligt potentiale, og denne titel passer fremragende ind i vores portefølje. Den deler mange af de kvaliteter, vi værdsætter: dybde, høj genspilningsværdi, et stærkt modding-miljø og en engageret spillerbase. Vi ser frem til at arbejde sammen med Urban Games og hjælpe med at gøre serien endnu stærkere.
Kvartalet markerede også en vigtig milepæl, da Paradox-aktierne blev optaget til handel på Nasdaq Stockholm Main Market den 9. juni. Noteringen blev gennemført uden udbud eller aktieemission. Vi har ikke brug for yderligere kapital, og for mig er det et vidnesbyrd om den stabilitet og langsigtede styrke, vi har opbygget. Samtidig vil jeg gerne byde Lars Jörnow og Kaisa Salakka varmt velkommen, som blev valgt ind i bestyrelsen på den ordinære generalforsamling i maj.
Når jeg ser på Paradox i dag, føler jeg en stærk tillid. Gennem mange år har vi opbygget en organisation med erfarne udviklingsteams, en kultur præget af langsigtet tænkning og en forretningsmodel, der har bevist sin styrke over tid. Vi fortsætter med at investere i vores teams og i AI-værktøjer, der understøtter vores medarbejdere. Samlet set giver det os både den økonomiske stabilitet og den ekspertise, der kræves for at udvikle spil, der engagerer spillere i mange år.
Når jeg ser på de projekter, der nu tager form, er jeg meget optimistisk omkring fremtiden. Det handler ikke om en enkelt titel, men om en portefølje af spil med potentiale til at blive en vigtig del af Paradox i mange år fremover.
Endelig vil tredje kvartal, som det ofte er tilfældet, være noget roligere end årets andet kvartal, når det gælder lancering af nyt indhold til vores eksisterende spil. Samtidig er aktivitetsniveauet fortsat højt, og til Gamescom ser vi frem til at fremvise flere projekter, som vores teams har arbejdet på i lang tid. Mere om det til efteråret.