Panostaja som investeringsobjekt

Lågt P/E och BETA, hög utdelning och ROE.
Detta är alltså 2018 års siffror från Inderes.

Vad kan gå fel?

1 gillning

Hej!

Jag tror inte att något annat kan gå “fel” än att Granos verksamhet inte effektiviseras tillräckligt. Eller att satsningarna på digitalisering inte bär frukt… Nu ser Panostajats förutsättningar mycket bra ut. Grano har en EBITDA-marginal i ordning.

Carrot på plus, Oscars tillväxt, kl-reservdelar växer, Megaklinikka på plus genom effektiviseringar, Selog måttlig.

CoreHw är ett frågetecken… Kommer det att vända tydligt till plus nu eller inte? Större affärer är på gång men kommer de nu eller först nästa kvartal i samband med årsskiftet?

2 gillningar

Vilka åsikter finns det om företaget nu? Kursen har sjunkit ganska mycket och börjar se attraktiv ut.
Grano har gjort en ganska bra rörelsevinst före avskrivningar, men avskrivningarna är ganska stora. Kommer effektiviseringsåtgärderna att börja ge resultat snart?

Andra intressanta resultatfaktorer är KL-varaosat, som jag fortfarande tror kommer att förbättra sig eftersom deras representerade märken är väl synliga och satsningen på e-handel etc. börjar ge resultat.

Jag tror att Carot har förbättrat sig betydligt, och det borde de ha gjort eftersom hyrbilsmarknaden fortfarande är stark och jag tror inte att behovet kommer att minska under de närmaste åren.

Oscar software kommer att göra ett bra resultat och växa snabbt.. Jag tippar att detta blir Panostajas nästa kassako.

Core-Hw är ett fullständigt frågetecken… Jag hoppas mycket på det, men väntan är lång. En riktig jackpot skulle vara om de snart får ut sin egen produkt och den dessutom säljer bra.

Jag ser inte mycket potential i de andra företagen som verkar under Grano. Megaklinikka, Selog, Heatmasters och Helakeskus är företag som man borde göra sig av med och skaffa företag med bättre potential.

Vad funderar ni andra forummedlemmar på?

Snart slutar Q4 för det här företaget…

1 gillning

Hur bedömer ni Panostajas utveckling under räkenskapsåret 2019? Förra året var bra främst tack vare den lyckade KotiSun-exit. Däremot finns det många bolag i portföljen som inte har genererat vinst på flera år, och vars värdering enligt min mening är ett stort frågetecken. Av de nya bolagen är Oscar förmodligen intressant. Jag själv skulle inte lägga så mycket förväntningar på företag som Carote, eftersom de visserligen genererar stora omsättningssiffror, men lönsamheten (riskerna) är höga då marginalerna är små.

1 gillning

Håller med om Carot, men målet för Panostaja är att växa det till en omsättningsklass på 100 miljoner euro. I Finland används hyrt arbete fortfarande relativt lite jämfört med andra nordiska länder/Europa.
Även om marginalerna ligger runt 5%, tror jag att detta företag kan säljas till större aktörer med god marginal. Det kommer förmodligen inte att stanna i Panostajas “långa” portfölj. Här är ett exempel på vad Barona betalade för Opteam. Vet inte vad prislappen skulle vara för Carot med en omsättning på 100 miljoner euro och en nettoinkomst på 5 miljoner euro.

1 gillning

Har det sista tipset tagit hänsyn till att Granos nettoskulder har minskat till knappt 51 miljoner och att investerarens ägarandel är 54,8 %? Bara med dessa får jag ett högre värde för Grano. Skulderna minskar snabbt, vilket ökar Panostajas Granopot-värde. Bara förra året minskade skulderna med över 8M.

1 gillning

Man förväntade sig en vändning i Takoma under flera år, och flera kompisar försökte sig på det där. När det gäller Grano verkar historien upprepa sig, det vill säga ledningen lyckas av någon anledning inte vända skutan. Carrot verkar, baserat på den tidiga fasen, inte vara en bra investering. Dessa två företag utgör de största andelarna av Panostajas omsättning.

Sedan finns det några gamla små kiosker i portföljen (Heatmasters, Helakeskus, Hygga och Tilatukku), som borde säljas av omedelbart för att inte ta upp ledningens tid.

Core och Oscar verkar vara bra objekt och potentialen är stor på 5 års sikt. Panostajas framtid kan naturligtvis inte enbart baseras på dessa två.

Efter att Takoma städats upp trodde jag att vägen till framgång var öppen, men besvikelse efter besvikelse kommer härifrån. Jag skulle vilja sälja allt och glömma hela existensen, men veckans kursfall får mig att fundera på att göra ytterligare investeringar. Man kan investera i dåliga företag också om priset är rätt. Företaget har nu pengar i kassan, och om de inte slösar bort dem på helt dumma investeringar, är utdelningen garanterad även i fortsättningen.

Intressant är förresten effekten av IFRS 16 på företagens skulder. Det blev genast svårare att jämföra med historiken.

1 gillning

Anledningar till glädje och fest, liksom förberedelser och stärkande av handlingsförmågan

Det har varit en livlig höst för Panostajas investeringsobjekt!

Hygga firade i oktober sitt 10-årsjubileum, under vilket företaget har vuxit till Finlands största privata tandläkarmottagning. Tillväxten fortsätter betydande med nya satsningar.

Grano har tvingats stärka sina verksamhetsförutsättningar i höst genom omstruktureringar. Parallellt har det dock också funnits en stark våg av nyskapande. Nu har företaget lanserat en skyddstejp som dödar coronaviruset.

Gugguu har haft en energisk höst. Företagets webbutik stärker sin position i Europa, samtidigt som synligheten i sociala medier ökar. Influencer-marknadsföring är en av Gugguus styrkor.

1 gillning

Jag lägger också in min första reaktion på resultatet här i form av en tweet:

https://twitter.com/Juha_Kinnunen/status/1337316666565332993

Jag måste försöka vara aktiv här i framtiden så att vi kan få igång en diskussion om Panostaja.

3 gillningar

Grano börjar komma i form. Om omsättningen bara skulle återhämta sig, skulle det börja synas på sista raden. Rörelseresultatet steg redan till 22 procent.. Granos skulder minskar nu också snabbt → ökar värdet.

Hygga får nu under de kommande åren en bra möjlighet att växa.. Köpta tjänster mångfaldigar omsättningen och genom att sköta saker väl får man värdefull reklam och säkert permanenta kunder/nya kunder. Dessutom rekommenderar nöjda kunder tjänsten till andra.

CoreHW befinner sig i ett intressant skede med sin egen produkt. Om den slår igenom är bara himlen gränsen. Kärnverksamheten är också lönsam. Ett växande företag som dock har variationer mellan kvartalen.

Corona har stört Granos och CoreHWs verksamhet en del..

Oscar genererar stabila intäkter och förhoppningsvis accelererar tillväxten ytterligare.

Helat/Heatmasters är bulkverksamhet och där måste man hålla kostnaderna i schack och skulderna små.

Vi måste få den starka kassan att arbeta och generera vinst åt oss aktieägare. Man skulle kunna tro att det finns något att köpa.

Man bör inte enbart titta på siffrorna, eftersom till exempel CoreHWs, Oscars och Hyggan tillväxt äter upp kapital men ger utdelning senare.

Jag förväntar mig verkligen mycket av Grano i framtiden när de sista effektiviseringarna är klara.
Carrot har varit en verklig besvikelse. Har inte ens ord för hur dåligt det har skötts.

Tommila har på kort tid gjort rätt drag som VD.

Jag ser med intresse fram emot nästa år. Jag lyssnar gärna på andras tankar om de nuvarande portföljbolagen.

Några helt nya produktvideor från CoreHw demokit. Ser lovande ut, förutsatt att de satsar på marknadsföring.

Gugguu var ett bra drag av ledningen. Föräldrar på forumet kanske redan är bekanta med produkterna, det handlar om barnkläder i den lite dyrare prisklassen. Det som gör Gugguu intressant är att det lilla företaget har fått mycket positiv uppmärksamhet på nätforum bland föräldrar, det är nu “DET” varumärket. Även begagnade Gugguu-kläder säljs för nästan nypris. Så jag ser med intresse fram emot att se hur det går. Här måste man komma ihåg att bevara varumärkesimagen och inte hoppa på tåget med billiga kinesiska tillverkare. Det vore önskvärt om webbutiken spred sig, t.ex. till Storbritannien, där det finns en marknad för bra barnkläder. Alternativen här är olika nivåer av stormarknadsprodukter, GAP, eller mycket dyra produkter från Maison eller andra specialmärken som riktar sig till den översta percentilen av befolkningen. Polarn och Pyret har redan etablerat sig här, även om det inte verkar finnas mer än ett par fysiska butiker.

Angående Oscar skulle jag säga att förändringen i arbetssättet som orsakats av coronapandemin borde gynna Oscar, och jag följer situationen med spänning.

När det gäller Carrot personaluthyrning som affärsmodell gillar jag det inte personligen - företaget är bara så bra som sina anställda - bokstavligt talat. Risken här är att duktiga anställda kommer att märkas och inte stanna länge hos Carrot, vilket lämnar de kanske inte lika effektiva personerna kvar.

Jag ser en god framtid för Hygga - de stora åldersgrupperna är nu till största delen pensionerade. Nu finns det tid och för de flesta även råd att ta hand om sin hälsa. Det har också skett en del sammanslagningar inom branschen - är Hygga ett potentiellt mål? Kanske, men jag skulle gärna se Hygga expandera sin verksamhet och internationalisera sig.

Panostaja är enligt mig ett riktigt billigt värderat bolag just nu. På Grano har en vändning förberetts med effektiviseringar och potentialen kommer att ligga på 8-10 miljoner i rörelseresultat under detta räkenskapsår. Q2 och Q4 har potential för 3-3,5 miljoner i rörelseresultat och Q1 och Q3 1-1,5 miljoner.

Resultatet hade redan varit bra utan dessa nedskrivningar. Oscar och coreHw är tillväxtföretag så där kan man bara förvänta sig satsningar på tillväxt. Samma sak gäller Hygga. Men dessa är framtida intäkter antingen efter tillväxtinvesteringar eller vid försäljning.

När de andra bolagen gör ett ±0 resultat så blir det redan bra att dela ut under strecket.

Jag har stark tilltro till att Granos effektiviseringar nu kommer att bära frukt. Senast Q2 kommer en överraskning. Nu kan man fortfarande få detta mycket billigt i förhållande till potentialen.

En ny omfattande rapport om Panostaja publicerades idag:

Laaja raportti: Uudistuminen etenee yskähdellen - Inderes

Omfattande rapporter är öppna för alla, så ta en titt!

2 gillningar

Om omsättningen kan fås att växa ordentligt efter ett par års nedgång är dessa siffror helt realistiska. Man bör dock notera att lönsamhetsnivån under Q4’20 enligt bolaget inte var realistisk framöver - kostnaderna hade dragits ner så mycket att de inte var på en hållbar nivå. Genom tillväxt skulle lönsamhetsförbättringen då vara mer hållbar.

Dessutom bör man notera att Grano har en stor minoritetsandel på nästan 45 %. Att titta på Granos rörelsevinst kan därför vara missvisande - Panostaja konsoliderar 100 % av Granos rörelsevinst, men om och när Grano genererar vinst kommer en betydande del att gå till andra än Panostajas ägare i minoritetsandelarna. Innan dess har även långivarna fått sin del, även om räntorna nu är hur låga som helst. Detta förbises ofta, varför jag upprepar - inget personligt.

2 gillningar

Syns skuldminskningen i värderingen, eller justeras värderingsmultiplarna därefter till olika vinklar? Minskar inte Granos skulder snabbt?

Från cirka 76 miljoner till cirka 60 miljoner på ett år.

Visst har omsättningen minskat något med corona, men om den börjar öka eller återhämta sig, rörelsemarginalen förblir god, skulderna minskar snabbt och rörelseresultatet förbättras, så ser jag din värdering som ganska låg. En minskning av skulderna måste synas i värderingen om de andra variablerna förblir desamma. Med den skuldbetalningstakten skulle Grano vara nettoskuldfri om 4-5 år.

Även om det är ett investeringsbolag skulle det bästa mervärdet vara om Grano hölls tills det var skuldfri och vändningen förbereddes noggrant. Med din nuvarande värdering skulle Panostajas andelsvärde, om det var skuldfri, vara 60,72 miljoner euro.

Det ensamt motsvarar 1,15 euro per aktie. Den dummaste lösningen är att snabbt sälja den till underpris till en större aktör.

Och din värdering är enligt mig överlag ganska “moderat”.

Det finns knappast någon anledning att vara annat än måttlig när det gäller Panostaja. Med olika beräkningar har företagets värde sannolikt varit för lågt de senaste 10 åren. Resultatet har dock inte ökat alls och bevisen är svaga. Det finns mer bevis för att förstöra ägarvärde än att öka det.

1 gillning

Beror på hur man ser på det. Rapporten inkluderade ju också den totala avkastningen. Kotisun var ett mycket lönsamt förvärv totalt sett… men det finns även misstag. Tiden får utvisa om det är lönsamt att vara med på resan. Värderingen är åtminstone billig. Halva aktievärdet i kontanter. Har inte rapporten beräknat en genomsnittlig årlig avkastning på 5,5% under de senaste 15 åren… förmodligen har det mesta delats ut som utdelningar/kapitalåterbetalningar.

Till exempel kan tillväxtföretag inte värderas enbart genom att stirra på hur mycket som finns kvar under strecket, utan man måste titta på om verksamheten verkligen växer och förblir lönsam… självklart om man investerar och antalet anställda ökar, så ökar även kostnaderna. Till exempel är Corehw och Oscar tillväxtföretag som inte kan värderas genom att övervaka vad som finns kvar att dela ut under strecket. Eventuell avkastning från dessa kommer från försäljning av företagen, som det anstår ett investmentbolag. Då är det skäl att följa hur tillväxthistorien fortskrider…

Enligt min mening är CoreHw i den mest intressanta fasen med sin produktlansering och Oscar med sin SaaS-ERP-verksamhet. Hygga är också i en intressant fas med sin licensverksamhet, asterprojektet och som leverantör av köpta tjänster. Hyggas omsättning kommer att växa mycket, men det är en annan sak hur mycket rörelseresultat som kommer att uppnås… man skulle kunna tro att om de fasta kostnaderna är ungefär desamma (lokaler, utrustning) så skulle verksamheten effektiviseras, men det återstår att se. Men i somras sökte man åtminstone en ganska stor grupp för att utveckla licensverksamheten, så även Hygga satsar på tillväxt inom detta område.

Året har börjat bra. Liten utdelning och separation. Har jag köpbyxor på mig?

Dagens Q1-resultat gav inte direkt anledning till glädjerop.

Hygas tillväxt och den goda orderstocken hos Oscar och CoreHW är de enda positiva sakerna. Även här finns det dock vissa moln på horisonten: Hygga går fortfarande med förlust, Oscar har inte vuxit jämfört med Q1 förra året, och CoreHW:s Q var inte heller bra.

Man måste bli av med Carrot och skriva av förlusterna, och man bör inte ge sig in i den branschen igen.

Det största bekymret är naturligtvis att Grano återigen har gått med förlust, då branschen inte direkt är den hetaste trenden och man borde kunna generera kontinuerliga resultat även under svåra tider.

Försäljningen av Helakeskus kommer att synas i Q2. Heatmasters har legat i portföljen länge och ingen tillväxt är i sikte, man skulle kunna avyttra även denna, men något nytt skulle behöva hittas istället.

Själv har jag tålmodigt stannat kvar, och genom utdelningar är vi fortfarande på plus över åren, men nu är det dags att skapa nästa framgångssaga.

Min egen tro har legat på Oscar Software, som har byggt upp SaaS-funktioner och skulle vara ett värdefullt tillskott i portföljen om det lyckas.

CoreHW har också viss potential, och Hygga skulle kunna vinna marknadsandelar om tandvården outsourcas även utanför Helsingfors.

Just nu skulle jag nog inte investera mer här förrän Oscar vänder mot tillväxt eller om det kommer ett bra nytt förvärv.

Låt dock de gamla aktierna ligga kvar i portföljen och se om gänget kan vända skutan.

2 gillningar