Lav P/E og BETA, højt udbytte og ROE.
Dette er altså tal for 2018 leveret af Inderes.
Hvad kan gå galt?
Lav P/E og BETA, højt udbytte og ROE.
Dette er altså tal for 2018 leveret af Inderes.
Hvad kan gå galt?
Hej!
Jeg tror ikke, der er andet, der kan gå “galt”, end at Grano ikke bliver effektiviseret nok. Eller at digitaliseringsindsatsen ikke bærer frugt.. Lige nu ser Panostajas position rigtig god ud. Grano har en sund EBITDA.
Carrot i plus, Oscars vækst, kl-reservedele vokser, Megaklinikka i plus med effektivisering, Selog moderat.
CoreHw er et spørgsmålstegn.. Vil det vende til et solidt plus nu eller ej? Større handler er på vej, men kommer de nu eller først i næste kvartal efter årsskiftet?
Hvilke synspunkter er der nu på virksomheden? Kursen er faldet ret meget og begynder at se attraktiv ud.
Grano har opnået en ganske god EBITDA, men afskrivningerne er ret høje. Vil effektiviseringstiltag snart give resultater?
Andre interessante indtjeningsfaktorer er KL-varuosat (KL reservedele), som jeg stadig tror vil forbedre sig, da deres repræsenterede mærker er godt synlige, og investeringen i e-handel mv. begynder at give resultater.
Jeg tror, at Carot har forbedret sig markant, og det ville der også være grund til, da markedet stadig er for udlejningsfirmaer, og jeg tror ikke, behovet vil falde i de kommende år.
Oscar software vil opnå et godt resultat og vokse eksplosivt. Dette tipper jeg vil blive Panostajas næste malkeko.
Et fuldstændigt spørgsmålstegn er Core-Hw… Jeg håber meget på dette, men ventetiden er lang. En rigtig jackpot ville være, hvis de snart får deres eget produkt ud, og det er et, der virkelig sælger.
Af de andre virksomheder, der opererer under Grano, ser jeg ikke rigtig potentiale. Megaklinikka, Selog, Heatmasters og Helakeskus er virksomheder, man skal skille sig af med og anskaffe virksomheder med bedre potentiale.
Hvad overvejer andre værdsatte forummedlemmer?
Snart slutter Q4 for denne virksomhed…
Hvordan vurderer I Panostajas udvikling i regnskabsåret 2019? Sidste år var godt primært på grund af den succesfulde KotiSun exit. Dog er der mange virksomheder i porteføljen, som ikke har genereret overskud i årevis, og hvis værdiansættelse efter min mening er et stort spørgsmålstegn. Blandt de nye deltagere er Oscar sandsynligvis interessant. Personligt ville jeg ikke have store forventninger til virksomheder som Carot, da de opnår store omsætningstal, men rentabiliteten (risiciene) er store, da margenerne er små.
Enig med Carot, men målet for Panostaja er at vokse til en omsætning på 100 mio. I Finland bruges der stadig forholdsvis lidt vikararbejde sammenlignet med andre nordiske lande/Europa.
Selvom dækningsbidragene ligger omkring 5%, tror jeg, at dette firma kan sælges til større aktører med en god fortjeneste. Det er usandsynligt, at det vil forblive i Panostajas “lange” portefølje. Her er et eksempel på, hvad Barona betalte for OP-Team. Man ved ikke, hvad Carots pris ville være med en omsætning på 100 mio. og et nettoresultat på 5 mio.
Er det blevet taget højde for i den seneste anbefaling, at Granos nettogæld er faldet til lige under 51 millioner, og at Panostajas ejerandel er 54,8%? Alene med disse tal får jeg en højere værdi for Grano. Gælden nedbringes hurtigt, og det øger værdien af Panostajas Granopotti. Sidste år blev gælden reduceret med over 8 millioner.
{“content”:“I flere år ventede man på, at Takoma skulle vende skuden, og flere kammerater forsøgte sig med det. Hvad angår Grano, ser historien ud til at gentage sig, det vil sige, at ledelsen af en eller anden grund ikke kan vende skibet. Carrot virker ikke som en god investering baseret på dens tidlige fase. Disse to virksomheder udgør de største andele af Panostaja målt på omsætning.\n\nDertil kommer et par ældgamle småvirksomheder (Heatmasters, Helakeskus, Hygga og Tilatukku) i porteføljen, som man burde realisere med det samme for ikke at spilde ledelsens tid.\n\nCore og Oscar virker som gode mål, og potentialet er stort over en 5-årig periode. Panostajas fremtid kan naturligvis ikke udelukkende baseres på disse to.\n\nEfter oprydningen i Takoma troede jeg, at vejen var banet for succes, men skuffelse efter skuffelse er, hvad der kommer herfra. Jeg har lyst til at sælge alt og glemme hele eksistensen, men det ugentlige kursfald får mig til at overveje yderligere investeringer. Man kan også investere i dårlige virksomheder, hvis prisen er rigtig. Virksomheden har nu penge i kassen, og hvis de ikke spilder dem på helt tåbelige investeringer, er udbyttet garanteret fremover.\n\nInteressant i øvrigt denne IFRS 16-effekt på virksomhedernes gældsmængder. Det vanskeliggjorde pludselig sammenligningen med historien.”,“target_locale”:“da”}
Grunde til glæde og festligheder samt forberedelse og styrkelse af funktionsdygtigheden
Panostajas investeringsprojekter har haft en travl efterår!
Hygga fejrede i oktober sit 10-års jubilæum , hvor virksomheden er vokset til Finlands største private tandklinik. Væksten fortsætter markant med nye åbninger.
Grano har i efteråret været nødt til at styrke sine driftsforudsætninger gennem omstruktureringer. Sideløbende har der dog også været en stærk bølge af nyskabelser . Virksomheden har nu lanceret en beskyttelsestape, der dræber coronavirus, på markedet.
Gugguu har haft et energisk efterår. Virksomhedens onlinebutik styrker sin position i Europa, samtidig med at synligheden på sociale medier vokser. Influencer marketing er en af Gugguus styrker.
Jeg poster også min første reaktion på resultatet her i form af et tweet:
https://twitter.com/Juha_Kinnunen/status/1337316666565332993
Jeg skal prøve at være aktiv her i fremtiden, så vi kan få en diskussion om Panostaja (Panostaja) også.
Grano begynder at komme i form. Hvis omsætningen bare genoprettede sig, ville det begynde at vise sig på bundlinjen. Driftsresultatet steg allerede til 22 procent.. Granos gæld mindskes nu også hurtigt → øger værdien.
Hygga får nu i de kommende år en god mulighed for at vokse. Indkøbte tjenester mangedobler omsætningen, og derved opnår man ved at håndtere tingene godt værdifuld reklame og helt sikkert faste kunder/nye kunder. Desuden anbefaler tilfredse kunder også tjenesten til andre.
CoreHW er i en interessant fase med sit eget produkt. Hvis det slår igennem, er kun himlen grænsen. Kerneforretningen er også rentabel. En voksende virksomhed med dog variationer i kvartalerne.
Corona har forstyrret Granos og CoreHW’s forretning en smule..
Oscar genererer stabil omsætning, og forhåbentlig accelererer væksten yderligere.
Helat/Heatmasters er bulkforretning, og der skal man holde omkostningerne nede og gælden lille.
En stærk kasse skulle sættes i arbejde og generere profit til os aktionærer. Man skulle tro, at der var noget at købe.
Man skal ikke kun se på tallene, da f.eks. CoreHW’s, Oscars, Hyggan’s vækst tærer på kapitalen, men vil give udbytte senere.
Jeg forventer virkelig meget fra Grano i fremtiden, når de sidste effektiviseringer er gennemført.
Carrot har været en sand skuffelse. Der er ikke engang ord for, hvor dårligt det er blevet håndteret.
Tommila har på kort tid som direktør truffet de rigtige beslutninger.
Jeg ser med interesse frem til næste år. Jeg hører gerne andres tanker om de nuværende porteføljeselskaber.
Et par splinternye produktvideoer fra CoreHw demokittet. Det ser lovende ud, når bare de formår at satse på markedsføring.
Gugguu var et godt træk fra ledelsen. Forældre på forummet er muligvis allerede bekendt med produkterne, da det er børnetøj i en lidt dyrere kategori.
Det, der gør Gugguu interessant, er, at det lille firma har haft meget positiv omtale på onlinefora blandt forældre; det er nu “DET” mærke. Selv brugt Gugguu-tøj sælges næsten til nypris. Så jeg er spændt på at se, hvad der sker. Her skal man huske at bevare imaget med branding og ikke gå ind i de kinesiske lavprisproducenters spor. En udvidelse af onlinebutikken til f.eks. Storbritannien ville være ønskelig, da der ville være et marked for ordentligt børnetøj i Storbritannien. Alternativerne her er forskellige niveauer af supermarkedsprodukter, GAP, eller meget dyre produkter fra Maison eller andre specialmærker, der henvender sig til den øverste procentdel af befolkningen. Polarn O. Pyret er allerede kommet hertil, selvom der kun er få fysiske butikker.
Om Oscar vil jeg sige, at den ændring i arbejdsmetoder, som corona har forårsaget, burde gavne Oscar, og jeg følger situationen med spænding.
Personligt bryder jeg mig ikke om Carrot personaludlejning som forretning – et firma er kun lige så godt som sine medarbejdere – bogstaveligt talt. Her er risikoen, at gode medarbejdere bliver bemærket og ikke bliver længe hos Carrot, hvilket efterlader de måske ikke så effektive medarbejdere tilbage.
Jeg ser en god fremtid for Hygga – de store aldersgrupper er nu for det meste pensioneret. Nu ville der være tid og for de fleste også råd til at passe på deres helbred. Der har også været en del fusioner i branchen – er Hygga et potentielt opkøbsmål? Måske, men jeg vil gerne se Hygga udvide sine aktiviteter og internationalisere.
Panostaja tilbydes nu til en meget fordelagtig værdiansættelse, efter min mening. Grano har forberedt et vendepunkt med effektiviseringer, og potentialet vil være op til 8-10 millioner i driftsresultat i dette regnskabsår. Q2 og Q4 kan opnå 3-3,5 millioner i driftsresultat, og Q1 og Q3 1-1,5 millioner.
Der ville have været et pænt resultat allerede uden disse nedskrivninger. Oscar og coreHw er vækstvirksomheder, så der forventes kun investeringer i vækst. Samme gælder Hygga. Men disse er fremtidige resultatskabere enten efter vækstinvesteringer eller ved salg.
Når de øvrige selskaber laver et ±0 resultat, er der allerede en god portion til udbytte.
Jeg har stor tillid til, at Granos effektiviseringer nu vil bære frugt. Senest i Q2 kommer der en overraskelse. Nu kan dette stadig fås meget billigt i forhold til potentialet.
Ny, omfattende rapport om Panostaja udgivet i dag:
Laaja raportti: Uudistuminen etenee yskähdellen - Inderes
De omfattende rapporter er åbne for alle, så tag et kig!
Hvis omsætningen kan vokse ordentligt efter et par års fald, er disse tal helt realistiske. Man bør dog bemærke, at lønsomhedsniveauet i Q4’20 ifølge virksomheden ikke var realistisk i fremtiden - omkostningerne var skåret så meget ned, at de ikke var på et holdbart niveau. En forbedring af lønsomheden gennem vækst ville således være mere holdbar.
Derudover bør man bemærke, at Grano har en stor minoritetsandel på næsten 45 %. At se på Granos driftsindtjening kan således føre på vildspor - Panostaja konsoliderer jo 100 % af Granos driftsindtjening, men hvis og når der kommer overskud fra Grano, går en betydelig del af minoritetsandelen til andre end Panostajas ejere. Før det er der også gået en del til kreditorerne, selvom renten nu er lav. Dette overses ofte, hvilket er grunden til, at jeg gentager - intet personligt.
Kan gældsafviklingen ses i værdiansættelserne, eller justeres værdiansættelsesmultiplikatorerne i overensstemmelse hermed? Falder gælden ikke hurtigt hos Grano?
Fra ca. 76 millioner til ca. 60 millioner på et år.
Selvfølgelig er omsætningen faldet lidt på grund af coronaen, men hvis den begynder at stige eller genoprettes, driftsmarginen forbliver god, gælden falder hurtigt, og driftsresultatet forbedres, så ser jeg jeres værdiansættelse som værende ret lav. Reduktionen af gælden skal afspejles i værdiansættelsen, hvis andre variabler forbliver de samme. Med den gældsafvikling vil Grano være nettogældfri om 4-5 år.
Selvom det er et investeringsselskab, ville den bedste værdiskabelse være at holde Grano gældfrit og forberede vendingen omhyggeligt. Med jeres nuværende værdiansættelse ville Panostajias andel være 60,72 mio. værd som gældfri.
Det svarer alene til 1,15€ pr. aktie. Den dummeste løsning er at sælge det hurtigt til underpris til en større aktør.
Og jeres værdiansættelse er efter min mening alt i alt ret “moderat”.
Der er næppe nogen grund til at være andet end moderat, når det kommer til Panostaja. Ifølge forskellige beregninger har virksomhedens værdi sandsynligvis været for lav de seneste 10 år. Resultatet er dog slet ikke steget, og resultaterne er dårlige. Der er flere beviser for ødelæggelse af ejerværdi end for dens vækst.
Det afhænger af, hvilket perspektiv man anlægger. Den rapport beregnede jo også den samlede indtjening. Kotisun var alt i alt en meget rentabel investering… men der er også mislykkede projekter. Tiden vil vise, om det kan betale sig at være med. Værdien er i hvert fald billig. Halvdelen af aktiens værdi er kontanter i kassen. Er det ikke beregnet i rapporten, at de seneste 15 år har givet et gennemsnitligt afkast på 5,5 % om året… sandsynligvis er det meste blevet udbetalt som udbytte/kapitalafkast.
For eksempel kan vækstselskaber ikke engang værdiansættes ved at stirre på, hvor meget der er tilbage på bundlinjen, men man skal se, om virksomheden vokser reelt, og om den forbliver rentabel… selvfølgelig, hvis der investeres, og antallet af medarbejdere vokser, så vokser omkostningerne også. F.eks. Corehw og Oscar er vækstselskaber, som ikke kan værdiansættes ved at følge, hvor meget der er tilbage på bundlinjen til udlodning for investoren. Den mulige fortjeneste fra disse kommer, når selskaberne sælges, som det hører sig til i investeringsselskabsdrift. Det er da, man skal følge med i, hvordan væksthistorien skrider frem…
CoreHw med lanceringen af deres produkt og Oscar med deres SaaS-ERP-virksomhed er efter min mening i den mest interessante fase. Hygga er også i en interessant fase med deres licensvirksomhed, aster-projektet og som udbyder af købstjenester. Hyggas omsætning vil vokse meget, men det er en anden sag, hvor meget driftsresultat der vil blive opnået… man skulle tro, at hvis de faste omkostninger er nogenlunde de samme (lokaler, udstyr), så ville driften blive mere effektiv, men det må vise sig. Dog søgte man i sommer en ret stor gruppe til udvikling af licensvirksomheden, så på dette område investeres der også i vækst hos Hygga.
Året er startet godt. Lille udbytte og frasalg. Mon købsbukserne er på?
Dagens Q1-resultat gav bestemt ikke anledning til jubel.
Hygge vækst, Oscars og CoreHW’s gode ordresituation er de eneste positive ting. Men selv her er der nogle ting, der bygger en smule mørke ind i sølvforingen: Hygge er stadig i underskud, Oscar voksede ikke sammenlignet med Q1 for et år siden, og CoreHW’s Q var heller ikke god.
Carrot skal man af med og afskrive tabene, og man skal ikke kaste sig ud i den branche igen.
Den største kilde til bekymring er naturligvis Granos tilbagevenden til tab, da branchen ikke ligefrem er den hotteste trend, og man burde kunne levere konstante resultater selv i vanskelige tider.
Salget af Helakeskus kommer i Q2. Heatmasters har været i den lange portefølje, og der er ingen vækst i sigte, så man kunne også trække sig ud af denne, men man skulle finde noget nyt i stedet.
Jeg har selv formået at holde fast, og gennem udbytte gennem årene er vi stadig i plus, men nu er det tid til at skabe den næste succeshistorie.
Min egen tro har været på Oscar Software, som har været i gang med at opbygge SaaS-funktioner og ville være en værdifuld tilføjelse til porteføljen, hvis det lykkes.
CoreHW har også et vist potentiale, og Hygga kunne vinde markedsandele, hvis tandlægevirksomheden også outsources uden for Helsinki.
I øjeblikket ville jeg nok ikke investere mine egne penge i dette, før Oscar vender sig mod en vækstbane, eller der kommer et godt nyt opkøb.
Lad dog de gamle aktier blive i porteføljen og se, om folk kan vende skuden.