Top 3 for 2025 - Helsingin Børsens vindere

Vi åbner den traditionelle væddemålstråd for året 2025.
Vi tipper altså på de tre største kursstigninger i 2025 på Helsinki (Hesuli) børsen.
Vi vil gerne høre korte begrundelser for valgene. Sidste dag at tippe er 1.1.2025.

Mine heste.

Neste: Der kommer støtte, og grønne stater forsøger desperat at nå deres mål. Kursen er efter min mening presset for langt ned.

Incap: Fremgangen i markedsandele fortsætter, og energiinvesteringerne tager fart.

Optomed: Der kommer jævnt aftaler i hus fra USA, ellers forventer jeg et stabilt voksende resultat. Langsomt men sikkert. I 2026 eksploderer det.

42 Synes om

Talenom, Neste og eQ

Hver især fra begejstring til at blive tilsidesat, nogle mere, nogle mindre. Hver især har mulighed for at forbedre sig, når renterne falder, økonomien kommer sig, og værdiansættelsesniveauerne vender tilbage mod gennemsnittet.

Min egen ko → grøft.

22 Synes om

Eezy: vi rejser os fra bunden, når erhvervslivet tager fart
Nokian Renkaat: bilsalget tager fart, og Rumænien-fabrikken når sin fulde produktionskapacitet
Kamux: bilmarkedets frostperiode slutter

17 Synes om

Mine vigtigste konkurrenceheste for næste år:

Kesko. Potentiale findes, hvis markedsandelen i dagligvarehandlen blot kunne genvindes en smule, og hvis handlen på byggesiden begynder at tage til. Forhåbentlig vil vi se vendinger næste år.

Tokmanni. God vækststrategi, som giver muskler i indkøb i forhold til mange konkurrenter. Brandbilledet er blevet tydeligere, og markedsføringen er mere livlig end tidligere.

Olvi. Et rimeligt prissat kvalitetsselskab, som mange undgår på grund af Hviderusland. Da selskabet er i landet mod sin egen vilje, og firmaet er under salgsforbud, tolererer jeg den nuværende situation. Værdi opstår, hvis det meget rentable bryggeri kan sælges. En drømmer kunne selvfølgelig ønske sig en demokratisk revolution i landet og en ændring af forretningsdriften til at være acceptabel, men sandsynligheden for dette scenarie er ikke den største i verden lige nu..

Nå, indrømmet, måske tænker jeg ikke på nogen af disse selskaber ud fra et perspektiv, at de har mulighed for at fordoble deres kurs næste år. Men måske vil de heller ikke klare sig godt i “største taber”-konkurrencen fra Hesari.

For et år siden, da Hesaris tabere for året blev vurderet, bemærkede jeg, at jeg med mine egne valg ville have tjent en pæn sum ved at købe i slutningen af året og sælge i januar-rallyet. Jeg drømte om at lave en “skraldeportefølje” i slutningen af dette år, hvor jeg ville samle affald til genbrug i begyndelsen af året. Men jeg valgte så alligevel ikke at teste en sådan investeringsstrategi. Hvis jeg havde, ville porteføljen i slutningen af dette år i det mindste have inkluderet Oma Säästöpankki og Tecnotree.

21 Synes om

I disse forudsigelser er det bærende tema, at virksomhedernes resultatmæssigt elendige år 2024 skaber mulighed for gearing i den anden retning. Enhver, der ejer/følger disse tre, ved, at 2024 var helt forfærdeligt for alle tre. :sweat_smile:
Men lad os nu se frem mod et lysere år 2025. :slight_smile:

Talenom:
Denne virksomhed har efter min mening trykket alt for meget på speederen med international ekspansion, og investorerne har straffet hårdt for denne mangel på fokus. Balancen er svækket, rentabiliteten er svækket (delvist også på grund af den økonomiske cyklus i Finland og Sverige). I de opkøbte virksomheder er deres egne softwareløsninger stadig stort set ikke taget i brug.
Jeg tror dog en smule på, at virksomheden vil tilpasse sin drift i år, og at den økonomiske cyklus vil begynde at vise tegn på liv i Finland og Sverige (hvor ibrugtagningen af deres egne softwareløsninger også er begyndt at give fordele, som året skrider frem).
Hvis man holder sig for næsen, kunne denne aktie med lidt held give et godt afkast i de kommende år. Resultaterne fra Finland er dog traditionelt gode, og jeg tror ikke, at kulturelle forskelle vil forhindre gentagelsen af den samme model, i hvert fald ikke på det vigtige svenske marked.

Fondia:
Kan man på et ret defensivt marked for erhvervsjura så godt ødelægge en god investeringshistorie med sin egen indsats? I Fondias tilfælde er svaret et klart ja. Virksomheden har indledt omstillingsforhandlinger, og forhåbentlig kan der opnås større skarphed i arbejdet. Jeg ville gerne se nogle friske tanker i ledelsesgruppen og bestyrelsen. Denne virksomhed har efter min mening et godt potentiale til at være en vækstvirksomhed med anstændig rentabilitet. I øjeblikket er den efter min mening i kategorien ‘turnaround-virksomhed’ med hensyn til investeringshistorie. Hvis rentabiliteten kan forbedres, og væksten stabiliseres omkring 7+ procent om året, ville der her være ingredienser til en god investeringshistorie. Stemningen er i øjeblikket i bund for også denne aktie.

Neste:
Det har ikke været en fornøjelse at eje denne i 2024. Hvis analytikernes og investorernes tanker er gået helt galt for en aktie, ville min kandidat til denne titel være Neste.
Mit eget håb er, at de større ulemper ved produktionsstop på produktionsanlæggene vil være overstået i 2025. Virksomhedens vedvarende flybrændstoffer mv. vil forhåbentlig begynde at give lidt medvind efter det vanskelige år 2024. Svært at forudsige, men mængden af pessimisme blandt investorer er efter min mening håndgribelig. En ændring i stemningen kan forårsage et betydeligt opsving. Dette kræver naturligvis en bevist vending i resultaterne, som året skrider frem.

18 Synes om
  • Aspocomp.
    Måske er problemerne løst, og ordrebogen vil løfte virksomheden til en ny opblomstring.

• Tietoevry. Dette er bare et skud fra hoften.

• Pihlajalinna. Den gode stigning fortsætter, da tingene er kommet i gang, og befolkningen ældes.

12 Synes om

ELISA OYJ
Fordi de ubarmhjertigt jagter deres kunder (inklusive mig) og forsøger at sælge noget.
MARIMEKKO OYJ
Forbruget tager til, hvis ikke i Finland, så i det mindste globalt, og folk køber gerne produkter af lidt højere kvalitet.
APETIT
Folk vil gerne spise sundere, og Apetits kilopriser på grøntsager er rimelige.

9 Synes om

Norrhydro: Volvos salg begynder at tage fart, og andre kundeforhold offentliggøres. Kursen skyder ikke i vejret, men er dog i plus.

Canatu: ASML el. lign. konstaterer, at dette er et for godt firma til børsen, og Canatu købes ud af børsen.

Talenom: I want to believe…

16 Synes om

Traditionelt burde man lede efter nogle virkelig billige udsalgsaktier (Kamux, KH, Neste), men lad os prøve at vælge noget af højere kvalitet:

1. Qt group. Med fortsat vækst og stigende rentabilitet, samtidig med faldende renter, kunne værdiansættelsen være endnu højere. En kvalitetsvirksomhed, der burde have en lang startbane foran sig.
  2. Biohit. God rentabilitet med pæn vækst – og en let værdiansættelse. Nye produktlanceringer næste år og måske nogle nyheder om nye åbninger/initiativer. Værdiansættelserne kan strække sig i takt med virksomhedens indtjeningsevne.
  3. LapWall. Selvom den værste undervurdering er forsvundet, er LapWall efter min mening stadig en moderat vurderet perle i byggebranchen. Selv på et elendigt marked har de leveret gode resultater, hvad så når det underliggende marked forbedres?

Jeg ejer alle ovenstående virksomheder. Med disse beholdninger vil jeg næste år opnå over 20% afkast, som mine andre “taberaktier” så kan trække ned.

25 Synes om
  1. Lindex - Saneringen afsluttes, og varehusene kommer i gang. Lindex’s blikhal er klar, og væksten begynder også at komme.
  2. Neste - Når alt det dårlige (eller i hvert fald hvad der føles sådan) allerede er indregnet i prisen, vil kursen stige som en raket, selv med en ‘helt ok’ præstation.
  3. SSH - Der kommer et virksomhedskøb med en solid præmie. (Listens jokerkort)
11 Synes om

Faron, Nexstim, Optomed.

Disse er meget godt forberedt til næste år​:ok_hand::victory_hand:

21 Synes om

Mine egne heste for det kommende år er:

• Verve : Amerikanske annoncører satser i stigende grad de penge, de har modtaget fra skattefordele, for at få deres del af det reducerede indkomstniveau forårsaget af Trump. Aktien vil svinge i løbet af året, men ender over 70 SEK.

• Faron : Denne vil ikke indgå partnerskab, men vil blive et direkte opkøbsmål. Virksomhedshandler vender tilbage igen, ledsaget af Trump, og big pharma vil helt sikkert få deres del af USA’s skattefordele. Handlerne vil blive aftalt til 1,75 mia. EUR, medmindre nogen begynder at byde op.

• Borr Drilling : 2024 var en dårlig præstation i lyset af aktiekursen, men forretningsmæssigt forbedres driften konstant. Branchens bedste og yngste flåde, konkurrenternes borerigge nærmer sig skrotning, kompetent ledelse og efterspørgslen falder ikke – ligesom udbuddet. 8-9$ om et år.

Jeg er bullish, så lad os se om et år, hvor forkert jeg var.

Redigering: Som klog læste jeg først trådens titel mere omhyggeligt bagefter. Fra Hesulista er der 2 stigende udover Faron: Lindex og Neste

14 Synes om

Mit kendskab til Helsinki-aktier er ikke i top, men min egen portefølje indeholder tre Helsinki-aktier, så lad os sætte dem i rækkefølge:

ADVARSEL: Teserne kan være meget bullish, så pas på ikke at brænde fingrene!

1. LapWall, Fabrikken i Pyhäntä bliver færdig til tiden og inden for budgettet inden årets udgang, så risiciene i den forbindelse forsvinder. I løbet af året vil vi begynde at se opstart af boligbyggeri, byggefirmaerne vil indse, at der snart vil være mangel på nye projekter, så det er nu, man skal starte. Derudover vil LapWall sikre sig et par fabriksinvesteringsprojekter (svarende til Metsä Woods fabrik i Äänekoski), som vil blive annonceret via en børsmeddelelse. På et tidspunkt vil der komme en positiv resultatvarsel, hvor selskabet forventer et resultat på omkring seks millioner euro. Vurderingen vil stige til et sted omkring P/E 17-19, når markedet begynder at forudse byggebranchens reelle opvågning. Markedsværdien vil ved årets udgang ligge omkring hundrede millioner euro, så et årligt afkast på 80-100% kan registreres.

2. Vaisala fortsætter med at være Vaisala og overgår analytikernes forventninger. I Amerika stiger vurderingerne yderligere, hvilket får verdens porteføljeforvaltere til at vende blikket tilbage mod randmarkederne, og det finske kvalitetsselskab begynder at blive attraktivt. Det bemærkes, at Vaisala drager fordel af en megatrend (klimaforandringer) og opfylder alle mulige kriterier for et kvalitetsselskab. Resultatet vokser mindst som Inderes forudsiger (22%). Vurderingen strammes yderligere, men omfanget af stramningen er naturligvis umuligt at forudsige.

3. Canatu, det bemærkes, at der i halvledersektoren starter et ordentligt boom i slutningen af årtiet. (også i andre end AI-chips) Som et resultat vil enten A) en gigant købe virksomheden, eller B) investorer vil for alvor opdage Canatu, og der vil starte et delvist endda irrationelt aktierally. Jeg giver ingen forudsigelser om dette :slight_smile:

Jeg tror selv på disse virksomheder på lang sigt, det bærer frugt i 2025, hvis det bærer frugt, tiden vil vise.

15 Synes om

Faron:finland: Partnerskabsaftale sætter kursen mod månen.
Optomed:finland: Købes ud af børsen med en præmie på 100 %.
Enento:finland: Købes ud af børsen med en præmie på 70 %.

18 Synes om

Outokumpu: Det virker ret sandsynligt, at krigen i Ukraine kunne komme til en afslutning i det kommende år. Starten på genopbygningen vil øge efterspørgslen og prisen på stål.

UPM: Det er håbet, at pulpmarkedet vil komme sig med hensyn til pris og leveringsvolumener.

Valmet: Når skovsektorens cyklus forbedres (forhåbentlig), vil nye anlægsordrer i skovsektoren vende til vækst.

19 Synes om

Faron

Bexmarilomab viser sig at være så godt et lægemiddel, at Faron bliver købt ud af Helsinki-børsen med en kæmpe præmie.

Kauppalehti er åbenbart enig i sin prognose.
Screenshot_20241228_114600_Chrome

Lindex

Rekonstruktionen afsluttes, og stormagasinerne bliver solgt, hvorved Lindex’ skjulte værdi frigøres.

Neste

Konjunkturen vender, og kursen stiger tilbage til pelletniveauet ~25 euro.

21 Synes om

Kojamo

NoHo Partners

Boreo

Jeg tror, at Europa næste år vil tage et stort skridt mod en tilbagevenden til nulrenter. Det burde dryppe pænt ned i resultatet for hver af disse virksomheder og løfte værdiansættelsesmultiplerne. For Kojamo er der et ekstra plus i den boligmangel, der opstår i vækstcentre på grund af det dykkende boligbyggeri de seneste år. Derudover er kurserne de seneste år blevet presset grundigt i bund, så det er lettere at springe op fra bunden.

8 Synes om

Min egen Top-3 for næste år med begrundelser og :water_buffalo:scenarier:

1. Noho
    Omsætningen vokser eksplosivt næste år organisk, når renterne falder, og folk fylder restauranterne, og der igen er en times kø til natklubberne. Derudover opkøbes mindre barer og en større kæderestaurant. Rentabiliteten er allerede bæredygtigt finpudset til topniveau, og indtjeningsmaskinen er klar til at levere.

2. Olvi
    Resultatet vokser, og der er plads til at stige i værdiansættelsen. Hvideruslands indtjeningspumpe kan realiseres, når krigen slutter, og kæmpeudbytter overføres til Iisalmi.

3. Saga Furs
    Næste sommer begynder man i monopolposition at sælge mink til røverpriser til Kina og tjener så forbandet mange penge.

13 Synes om
  1. Neste - slået alt for langt ned.
  2. EQ - værdiansættelse på 7 års(?) lavpunkt?
  3. Kamux - selv en lille forbedring i resultatet ville fordoble kursen.
24 Synes om
  1. Neste…kan ikke synke mod bunden for evigt..hvad der går ned, kommer også op (Den russiske konflikt i Ukraine slutter..Helsinki-børsen oplever en mirakuløs stigning, når udenlandske investorer først genopdager Finland, og derefter flytter de ‘vindjakke’-klædte finske investorer deres penge tilbage fra Nasdaq-hypen og Bitcoins (dog først efter at den stakkels Helsinki-børs allerede er trukket 15% opad…Neste får en løftende Laine fra Pasi…

2. Lindex…allerede fortalt her hvorfor..jeg gentager det ikke..

3. KH Group…de, der køber boliger, finder Asko-Sotkas kombinationsbutikker…det nordlige Sverige bliver vild med KH Groups maskiner…

15 Synes om