OP:s morgenrapport spekulerer i mulige advarsler. Andre virksomheder, og gerne med begrundelser?
Exel, stor mulighed
Exels (MERE) vejledning forventer, at omsætningen og den justerede driftsindtjening vil stige i 2019 i forhold til 2018. Q1 gav en god start på året, hvor omsætningen voksede med 25,9 % og den justerede driftsindtjening med ca. 11 % i forhold til samme periode sidste år. Væksten drives i øjeblikket af vindkraftindustrien i segmentet Byggeri & Infrastruktur, som udover organisk vækst også får støtte fra DSC-virksomhedskøbet. På rentabilitetsfronten søger Exel forbedringer med et spareprogram, der blev indledt i slutningen af 2018, og som sigter mod at opnå årlige besparelser på tre millioner euro inden 2020. Vi forventer, at selskabet vil øge omsætningen med over 12 % og den justerede driftsindtjening med næsten 37 % i år, hvilket ville berettige en opjustering af vejledningen i løbet af indeværende år.
Ponsse, rimelig mulighed
Ponsse (MERE) har vejledt om en lidt højere driftsindtjening for 2019 sammenlignet med 2018. Ifølge vores vurdering vil indtægtsbidraget fra den nye kapacitet og de nye produkter styrkes betydeligt i løbet af resten af året, samtidig med at manglen på komponenter forventes at lette. Ponsse har en meget stærk ordrebog, og den stigende tømmerpris vil ifølge vores vurdering støtte efterspørgslen efter serviceydelser og brugte maskiner på de nordeuropæiske markeder, som tegner sig for den største del af omsætningen. Vi forventer, at Ponsse vil opnå en indtjeningsvækst på omkring 20 procent i år og ser en rimelig mulighed for en opjustering af indtjeningsvejledningen i andet halvår af 2019.
Aktia, lille mulighed
Aktia (MERE) har vejledt om, at den sammenlignelige driftsindtjening for 2019 stort set vil forblive på niveau med året før. I praksis kompenserer væksten i provisionsindtægter og spareforanstaltninger for den faldende rentemarginal, som presses af udløb af renteafdækninger. Aktias Q1-resultat ville have været højere end sammenligningsperioden, hvis stabilitetsgebyrerne (i år blev stabilitetsgebyrerne fuldt ud bogført i Q1, mens de sidste år blev fordelt over hele året) blev renset fra tallene. Tegningerne af kapitalforvaltning er fortsat livlige, og AUM-udviklingen er stærk. Hvis markedernes positive udvikling fortsætter året igennem, vil provisionsindtægterne sandsynligvis drive Aktias driftsindtjening højere end sammenligningsperioden, og der kan opstå behov for en opjustering af vejledningen.
Når Rovios film kommer i biograferne til efteråret, vil spil og licensindtægter også vokse med en god koefficient.
Vejledningen er forsigtig, og selvom kursen allerede er korrigeret markant, er der stadig plads til en positiv overraskelse.
Jeg har selv skåret ned på Rovio i min portefølje, da jeg ikke tror, at filmen vil have så stor indflydelse på resultatet. Effekten af filmen er blevet spurgt om i hver webcast, og ledelsen har været meget forsigtig i deres svar. Jeg ser filmen mere som kunstigt åndedræt for AB-brandet.
Rovio kan jo ikke ændre sin vejledning bare ud fra en mavefornemmelse… Filmomkostningerne begynder at være betalt, og indtægterne ligger i fremtiden. Det hele handler om marketing, eller som spilfirmaer udtrykker det: en investering i fremtiden.
Jeg forventer ikke, at virksomheden ændrer vejledningen baseret på mavefornemmelse. Jeg forventer ikke, at vejledningen ændres overhovedet. Filmens risiko/afkast-forhold er lavere sammenlignet med den tidligere film. Som følge heraf er den potentielle stigning i antallet af brugere, du nævner, den egentlige fordel. Hvis investeringerne i brugeranskaffelse ikke øges, vil filmen erstatte de nuværende investeringer i brugeranskaffelse → med den nuværende spilportefølje anser jeg en positiv resultatadvarsel for at være usandsynlig.
Jeg har også selv overvejet, hvilke forudsætninger Rovio har for at stige i værdi, men jeg har ikke fundet en god grund til at købe Rovio til min portefølje. Jeg synes i hvert fald, det ser ud til, at Rovio bare er fastlåst i sit AB-brand, som selvfølgelig var et meget indbringende brand engang. I spilverdenen er det dog ofte ikke nok at udgive nye versioner af et enkelt spil med små ændringer. Derudover har disse merchandise-produkter og film, så vidt jeg ved, ikke været store succeser i et stykke tid. Angry Birds-produkter er for længst forsvundet fra butikkerne.
Jeg kiggede hurtigt på Rovios spil i Play Butikken. Rovio har 23 spil til Android, hvoraf
19 er Angry Birds-spil
4 er andre spil, hvoraf nogle dog fortsætter samme tema som AB.
Efter min mening er det eneste håb for at få Rovio til at stige igen at udvikle nye og anderledes spil. AB behøver selvfølgelig ikke at blive glemt, men noget nyt er tydeligvis nødvendigt. Baseret på tallene ser det lidt ud til, at trenden er ved at vende til det bedre med de seneste udgivelser, men disse har ikke været lige så succesfulde som Angry Birds (nye udgivelser har 5-50 millioner downloads i Play Butikken, og Angry Birds har i bedste fald 100+ millioner).
Derudover er der for Rovio, som for andre spiludviklere, altid den risiko, at det først er ved spillets udgivelse, man ved, om spillet bliver en succes; spillets succes afgøres helt af spillerne. Hvis spillet så ikke lykkes, er der brugt meget tid og mange penge forgæves.
Her er mine yderligere argumenter for Rovios gode succes og mulige positive resultatvarsel:
Rovio Entertainment Corp.: Vodafone vælger spilstreamingplatformen Hatch som sin 5G-gamingtjeneste
GlobeNewswire•23. maj 2019
Vodafone vælger spilstreamingplatformen Hatch som sin 5G-gamingtjeneste
Partnerskab mellem Finlands banebrydende cloud-gamingtjeneste og Europas største teknologikommunikationsvirksomhed bringer premium-gaming på farten til Vodafones mobilkunder i Storbritannien, med flere europæiske markeder planlagt til at følge
Premium spilstreamingplatformen Hatch, et datterselskab af Rovio Entertainment, og det multinationale telekommunikationsmærke Vodafone samarbejder om at bringe cloud-gaming til udvalgte europæiske markeder. Til at starte med får alle Vodafones månedlige betalingskunder i Storbritannien gratis adgang til Hatch Premium i tre måneder fra den 3. juli, når Vodafones 5G-netværk tændes. Herefter kan de nyde verdens første cloud-baserede mobilgamingplatform for 6,99 £ om måneden.
Hvilken merværdi mener du, at Hatch giver sine brugere/spillere? Jeg kan ikke engang teste det på min egen enhed, da jeg ejer en iPhone. Dette er, efter min mening, et stort problem. Jeg har downloadet Hatch til min arbejdstelefon og har prøvet det omkring en gang om måneden nu, men jeg synes, at appen stadig skal udvikles mere, og den kræver en stor, hvis ikke massiv, markedsføringsindsats for at opnå et virkelig betydeligt antal brugere. Det er værd at huske, at der også er konkurrence i branchen. Hatch giver kun udgifter til Rovio. I hvert fald indtil videre.
Hvis Hatch kommer til at fungere ordentligt og får fodfæste i Asien, så er det en no-brainer. Hvis man har den samme holdning som dig, så bliver man i det mindste ikke skuffet.
Rovios CEO, Kati, kan ikke engang tale om Hatch med et pokerfjæs.
Kati er ikke den store sælger, hun afslører, hvad hun tænker med sit ansigt.
Det er ikke umuligt, at Rovio er oppe på ti til jul… selvfølgelig er der stadig 20% til IPO’en, men lad os ikke bekymre os om det endnu.
Hvis Inderes’ analyse omfattede Rovio, ville der være en Køb-anbefaling, måske er det den Kamux har
Jah, hvis tingene begynder at fungere, så kan resultatet blive hvad som helst. I øjeblikket stoler jeg ikke nok på Hatch til at forvente en positiv resultatadvarsel for 2019.
Hele sagen er stadig så meget i sin vorden, at risiciene er store. Det er derfor, man anskaffer sig partnere, så man kan dele risikoen og finde de bedste partnere omkring sig til at implementere en fungerende strategi. Fremtiden vil vise, hvad det i sidste ende bliver til. Personligt ser jeg det mest positive i, at Hatch har fundet store aktører fra alle kontinenter
Osuuspankens morgenbriefing indeholder en liste over mulige resultatadvarsler.
I den vedhæftede gennemgang har vi samlet de virksomheder, hvor vi anser en positiv eller negativ resultatadvarsel for stadig meget mulig inden Q4-regnskabssæsonen i januar-februar.
Inderes forventer et negativt resultat fra Fellow Finance
Fellow Finance sænkede i august sin vejledning og forventer, at omsætningen i år vil vokse med over 20 %, og at det justerede driftsresultat vil falde i forhold til året før. Vi sænkede allerede vores vækstprognose i den forrige opdatering (3.10.) til under vejledningen, og baseret på udviklingen i oktober ser en nedjustering af vejledningen næsten sikker ud ifølge vores beregninger.
Positivt resultat fra NoHo:
Vi forventer fortsat et fremragende Q4 fra selskabet samt en opjustering af vejledningen inden årets udgang. Med det uberettigede kursfald er afkastforventningen igen steget til et attraktivt niveau.