Panostaja kommenterar inte bolagens projekt, situation eller något annat på något sätt. SaaS-graden är förmodligen inte känd.
Panostaja har varit svagt de senaste åren och det känns som att corona också rörde till det i verksamheten som redan var mitt i förändringar.
Det positiva är att kostnadseffektiviteten i Grano har förbättrats betydligt trots den minskade omsättningen. Grano är överlägset Panostajas största och mest kritiska innehav. Panostaja är fortfarande mitt i en transformation, men nu går det åt rätt håll. En ny, modern fabrik i Vanda som kommer att ge Panostaja långsiktig kostnadseffektivitet och volym.
Jag ser positiva signaler då Grano trots den svaga omsättningen gjorde ett rekordresultat under Q4. Corona har minskat evenemang, mässor, restaurangbranschen, turismen, konserter osv., vilket direkt har påverkat Granos omsättning, men lyckligtvis utvecklas Grano hela tiden mot en digital riktning och ett komplett serviceutbud. Och förhoppningsvis kommer evenemangen och samhällets normalisering att ske förr snarare än senare 
Hygga… det intressanta här är enligt mig inte tandläkarverksamheten utan mjukvarusidan där man skapar tidsbokningssystem och nu även programvara för grundläggande vård.
Gugguu… ett intressant varumärke som skulle kunna dupliceras utomlands. Potential finns. Bland annat familjen Räikkönen är involverad.
Corehw är det mest intressanta bolaget av dessa, för vilket det senaste året var eländigt, delvis på grund av corona, delvis säkert också av andra skäl. Baserat på tidigare räkenskapsperiod finns potential och branschen är het. Om den egna produktlanseringen lyckas är möjligheterna “obegränsade”.
Oscar Software är en aktör liknande Lemonsoft som också satsar på SaaS-modellen för närvarande. Tydligen har bolaget nu lagt krut på att växa detta Oscar. Personalen har utökats rejält och nya lokaler har skaffats. Försäljningen kommer säkert att växa med fördröjning då nya anställda också måste introduceras i bolagets verksamhet och det kräver också resurser för utbildning.
Enligt mig har de mest intressanta bolagen lämnats kvar och bulkbolagen har slaktats.
Jag förväntade mig mycket av Carot, men det blev inget. Lyckligtvis kunde det säljas och vi är nu bara med en liten minoritetsandel. Förhoppningsvis får Arolainen bolaget att blomstra.
Aktiepriset är billigt, också med anledning, men om bitarna faller på plats kan detta fortfarande utvecklas till ett lönsamt bolag. En stabil utdelare.