Panostaja kommenterer ikke på selskabernes projekter, situation eller andet på nogen måde. SaaS-graden er næppe kendt.
Panostaja har været blød de seneste år, og det føles som om, at corona også har forstyrret forretningen, som i forvejen har været igennem forandringer.
Det positive er, at omkostningseffektiviteten i Grano er forbedret markant på trods af faldende omsætning. Grano er Panostajas klart største og mest kritiske ejerskab. Panostaja er stadig midt i en transformation, men nu går det i den rigtige retning. En ny, moderne fabrik i Vantaa, som vil give Panostaja langsigtet omkostningseffektivitet og volumen.
Jeg ser positive signaler, da Grano på trods af lav omsætning leverede et rekordresultat i Q4. Corona har reduceret begivenheder, messer, restaurationsbranchen, turisme, koncerter osv., hvilket direkte har påvirket Granos omsætning, men heldigvis bevæger Grano sig hele tiden i en digital retning og bliver et fuldservice produkthus. Og forhåbentlig normaliseres begivenhederne og samfundet før snarere end senere 
Hygga.. det interessante her er efter min mening ikke tandlægevirksomheden, men softwareafdelingen, som skaber tidsbestillingssystemer og nu også software til grundlæggende pleje.
Gugguu.. et interessant brand, der kunne kopieres til udlandet. Potentiale findes. F.eks. Räikköset er involveret.
Corehw er det mest interessante selskab af disse, for hvem det sidste år var elendigt, delvist på grund af corona, delvist sikkert også andet. Baseret på tidligere regnskabsår er der potentiale, og branchen er hot. Hvis deres egen produktlancering lykkes, er mulighederne “ubegrænsede”.
Oscar software er en aktør i stil med Lemonsoft, som også i øjeblikket satser på SaaS-modellen. Det er tydeligt, at selskabet nu har sat kræfter ind på at øge denne Oscar. Personalet er øget betydeligt, og nye lokaler er anskaffet. Salget vil helt sikkert vokse med en vis forsinkelse, da de nye medarbejdere også skal indføres i selskabets drift, og det tærer også på ressourcerne til uddannelse.
Jeg mener, at de mest interessante selskaber er blevet bevaret, og bulkselskaberne er blevet solgt fra.
Jeg forventede meget af Carotis, men det gik i vasken. Heldigvis fik vi solgt, og vi er kun med en lille minoritetsandel. Forhåbentlig får Arolainen selskabet til at blomstre.
Aktiekursen er billig, også med en grund, men hvis brikkerne falder på plads, kan dette stadig vise sig at være et profitabelt selskab. En stabil udbyttebetaler.