Panostaja som investeringsobjekt

Gugguu var ett bra drag av ledningen. Föräldrar på forumet kanske redan är bekanta med produkterna, det handlar om barnkläder i den lite dyrare prisklassen. Det som gör Gugguu intressant är att det lilla företaget har fått mycket positiv uppmärksamhet på nätforum bland föräldrar, det är nu “DET” varumärket. Även begagnade Gugguu-kläder säljs för nästan nypris. Så jag ser med intresse fram emot att se hur det går. Här måste man komma ihåg att bevara varumärkesimagen och inte hoppa på tåget med billiga kinesiska tillverkare. Det vore önskvärt om webbutiken spred sig, t.ex. till Storbritannien, där det finns en marknad för bra barnkläder. Alternativen här är olika nivåer av stormarknadsprodukter, GAP, eller mycket dyra produkter från Maison eller andra specialmärken som riktar sig till den översta percentilen av befolkningen. Polarn och Pyret har redan etablerat sig här, även om det inte verkar finnas mer än ett par fysiska butiker.

Angående Oscar skulle jag säga att förändringen i arbetssättet som orsakats av coronapandemin borde gynna Oscar, och jag följer situationen med spänning.

När det gäller Carrot personaluthyrning som affärsmodell gillar jag det inte personligen - företaget är bara så bra som sina anställda - bokstavligt talat. Risken här är att duktiga anställda kommer att märkas och inte stanna länge hos Carrot, vilket lämnar de kanske inte lika effektiva personerna kvar.

Jag ser en god framtid för Hygga - de stora åldersgrupperna är nu till största delen pensionerade. Nu finns det tid och för de flesta även råd att ta hand om sin hälsa. Det har också skett en del sammanslagningar inom branschen - är Hygga ett potentiellt mål? Kanske, men jag skulle gärna se Hygga expandera sin verksamhet och internationalisera sig.