Köpte/sålde precis (Del 8)

Köpte ett par poster till i Tokmanni för 6,72 e och 6,48 e, det verkar som att blankarna siktar på ATL (All Time Low) vid 6,26. Då köper vi ytterligare en post därifrån :slight_smile: . Kursreaktionen ser verkligen ut som att en del marknadsaktörer helt har tappat tron på Tokmanni. Bolaget har visserligen levererat besvikelse efter besvikelse, men den finska verksamheten är ändå fortfarande väldigt sund. Det börjar verkligen påminna om caset Lindex, där varuhusen hela tiden äter upp resultatet från den sunda verksamheten, det vill säga att delarna vore mer värda separat. En ny VD börjar 1.7, kanske kan hen kyligt se på situationen med nya ögon, och det kommer ju en strategiuppdatering senare i höst. Ledaren för den svenska verksamheten bör bytas ut till att börja med. Situationen är nu den att marknaden ger Dollarstore-segmentet ett negativt värde utan att fullt ut ta hänsyn till värdet i Tokmanni-segmentet; detta motiverar mina tilläggsköp, även om positionen ligger på runt 16–17 % av min portfölj. Några panikförsäljningar har jag inte ens övervägt på dessa nivåer. Det ska bli intressant att se hur analytikerna reagerar på resultatet; riktkurser under 7 euro skulle kräva ett rejält förakt mot koncernens huvuddel, det vill säga Tokmannis verksamhet.

25 gillningar