Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Mood:

Jag har själv också en ganska stark tilltro till att den nya VD:n kommer att få saker att hända snabbt. Särskilt när det gäller Dollarstore. Jag skulle ge ganska låga odds för att någon helt annan person leder DS om ett år. Det är också intressant om man fortsätter att “tokmannisera” DS så att båda ständigt kör mer av samma produkter. I det här fallet hade det i efterhand naturligtvis varit bättre att bara expandera Tokmanni till Sverige, men det är ingen idé att klaga nu.

I Finland rullar det på helt OK, men själv förväntar jag mig beslut från den nya VD:n gällande 1) om man ska trimma antalet vanliga butiker och 2) om man ska börja bygga helt fristående Spar-mataffärer på helt nya orter? Jag tror inte alls att i närheten av alla butiker går med vinst när det till exempel i Kuopio finns tre verksamhetsställen. Och då de nuvarande Spar-butikerna enligt vad jag förstått går ganska bra, skulle det då inte löna sig att pilotera några Spar-mataffärer till exempel i huvudstadsregionen? Om jag har förstått rätt så blir det naturligtvis lättare att förhandla fram bra deals ju större inköpsvolymerna från livsmedelsleverantörerna är.

Jag är så pass mycket av en masochist att jag själv också fyllde på lite idag. Mitt medelpris ligger nu runt tian. Nu går det så pass dåligt enligt marknaden att man måste ge den nya VD:n ett par kvartal. Jag förbehåller mig rätten att ändra åsikt redan på måndag.

17 gillningar