Disse er netop solgt @ 20,32, hvilket er en god 6% fortjeneste, jeg ventede ikke på udbyttet. Der nåede også at komme noget negativt i mellemtiden. Lad os se på den næste investering.
Jeg lettede på min Neste-position åbenbart for tidligt @ 15,615 €.
Jeg tror, at aktien stadig har meget opadgående potentiale og muligheder, men på den anden side var positionen svulmet op til at være den absolut største i porteføljen. Stadig den største, men nu mere moderat.
Undskyld til mit 2030-jeg, hvis vi er over 50 € i pris.
Indkøb denne uge:
-
Kemira à 19,26 EUR. Tilbage som ejer, sandsynligvis på længere sigt. Virker som et kvalitetsfirma. Nu 1,5% af firmaets portefølje (0,9% af alle porteføljer jeg administrerer) og tanken er at øge positionen.
-
Magnora à 22,95 NOK. Jeg kommer meget sent til denne fest, men hvis man ser på kursudviklingen, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Jeg stødte på denne besked og læste den virksomhedsspecifikke tråd igennem. Virker som et farverigt og lidt ukonventionelt børsnoteret selskab. Svært at forstå, ingen synlighed overhovedet, men selskabets ledelse har ubestrideligt en god track record. Et lille, lavt omsat firma (markedsværdi 1,5 mia. NOK), og har det mon for meget Sydafrika-risiko i sin nuværende form… Nå, det er lige meget; dette er kun en lille introduktions- eller FOMO-position (1,4% af firmaets portefølje, 0,9% af alle). 
-
Scatec à 104,70 NOK. Solenergi interesserer mig i forvejen, og jeg åbnede en introduktionsposition (vægt 1,3% / 0,8%) i et andet norsk firma inden for branchen. Et meget større firma (markedsværdi 16,6 mia. NOK), hvis finansielle tal er lettere at forstå (indtjeningsevne og væksttal ser gode ud). Scatec udvikler projekter længere og driver også kraftværker, hvilket gør det til et meget anderledes selskab end det kapitallette Magnora. Geografisk set store aktiver i hvert fald i disse lande: Brasilien, Sydafrika, Filippinerne, Egypten.
-
TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing ADR) à 228 USD. Denne artikel fik mig til at tænke over emnet (og Economist har i dag også en mere omfattende, meget interessant artikel specifikt om TSMC). Det glæder mig, at der også er et produktionsanlæg under opførelse i Europa. Gennem et par fonde har dette allerede været lidt i porteføljen, nu er der åbnet en minimal overvågningsposition direkte i selskabet (vægt 0,6% / 0,4%).
Ja, det kan man, for mine porteføljes JPow-afdækninger med en Russell-gearet short gav en stor forringelse af porteføljens daglige afkast, som ikke desto mindre viser +3% ![]()
Derudover kunne SOFI-reduktionen på 23$ have ventet en time, hvorved den ville have indbragt 25$/stk. Til den pris foretog jeg så endnu en reduktion
Dette er også en del af porteføljens afdækninger mod overdreven overpræstation.
Og en del af Nokia-aktierne blev rullet ud af porteføljen til 8,40€ pr. styk.
SoFia reduceret til $25.02. Næste salg omkring $30. Vi er stærkt overvægtet…
Jeg solgte Fodelia for hundrede. Åh, hvor er det irriterende. Jeg ville ellers ikke have solgt, men jeg har brug for penge til dagligvarer og benzin, og lønningsdag er først i slutningen af måneden. Jeg forsøger at undgå dette til det sidste, men nogle gange er man bare nødt til det. At bryde grænsen på 10.000€ i porteføljen, som jeg drømmer om, bliver bare forsinket. Det er ikke så alvorligt, men det er stadig irriterende.
Nå, jeg køber dem tilbage på lønningsdagen. Ingen grund til mor-lån eller kviklån.
En ny lille, men eksotisk post til porteføljen, nemlig Jumia Technologies alias “Afrikas Amazon”.
Der er muligheder (Afrikas voksende befolkning på 1,4 milliarder, brand, mobilbetaling), men der er også trusler, såsom politisk usikkerhed. På vej mod rentabilitet i år og næste år, og hvis det sker, vil det nok løfte kursen betydeligt.
Køb til kurs 7,69 USD. Næste køb så engang senere.
Et par køb denne uge af VIX tracker. I næste uge, stadig fredag, ét køb, hvis der ikke udbryder krige eller epidemier spreder sig inden da.
Jeg købte mere Enento til 15,70€.
Kursen er ca. 20% under juni måneds salg af Mandatums aktieblokke til Otava.
Efter min mening begynder nedadrettet potentiale at være begrænset, og udbyttet giver støtte.
Jeg er investeret udelukkende spekulerende i et opkøb af Enento af Alma Media-Otava.
- Bestyrelsen er blevet fornyet, og Otava er den største ejer, ligesom i Alma Media.
- I februar køber den nye formand et stort antal aktier.
- I april træder Enentos administrerende direktør tilbage og køber samtidig aktier. En ny administrerende direktør er ikke blevet udnævnt til dato.
- Alma Media starter i april opkøb af egne aktier.
- I juni sælger Mandatum aktierne med præmie til Otava.
- Enento annullerer en del af sine egne aktier.
Det ser også ud til, at Alma Media stiger kraftigt uden nyheder. Jeg ved ikke, om der er røg uden ild, men der lader til at ske meget omkring Enento.
ONDS reduktion til USD 4,48. Lidt under 30% ned. Der er stadig en ganske anstændig størrelse position tilbage i porteføljen. Lidt risikostyring med en volatil aktie.
Titanium solgt efter et par års overvejelser. Om timingen var dårlig eller elendig, får vi mere information om tirsdag.
Investors House er reduceret med 60% af positionen med en fortjeneste på 45% med kort holdetid. Resten sælges også, hvis nogen vil betale over 8€.
Ejendomsmarkedet er i dårlig stand, og derfor solgte jeg.
Uge 34
Reduceret
- SBUX: -50 %. Solgt 40 stk. @ 92,00 $. Kursen faldt efter salget med cirka det årlige udbytte.
Solgt
- MO: 100 stk. @ 66,00 $. Kursen fortsatte med at stige, men jeg venter på en ny lavere indgang.
Købt
- UNP som ny i porteføljen. Virksomhedskøb + mulig fusion forude, hvis det skrider frem. 10 stk. @ 220,00 $.
- TIETO: Efter nyheden fra Norge 70 stk. @ 15,33 €.
- WASH: For at få udbyttestrømmen i gang, 80 stk. @ 28,19 $.
God weekend til forummet! ![]()
Første køb af Canatu 318 stk. @9,40€. Jeg ventede længe på en mulighed, og nu føltes det som om, jeg kunne foretage en forsigtig åbning.
Køb 22.8
100 stk. Novo Nordisk B
48 stk. Orion B
300 stk. Tieto EVRY
Opsparingen sat i arbejde !!
Tilføjelse af Lapwall. Jeg var en af de tosser, der havde hånden klar til at lette porteføljen til ‘Fabriksbesøgs-effekten’. Jeg havde oprindeligt tænkt mig at tilføje i efterårets mørke, når hver pølsevogns konkurs er et tegn på Finlands undergang, hvilket vi alligevel ville realisere, når vi ikke formerer os og hamstrer kontanter som en saunatonttu sukker. En endnu større trussel findes i large caps’ udbyttesænkninger.
Men det ser ud til, at der kommer gang i den som i #digitalist -twitterrevolutionen i sin tid, så man må hoppe med på vognen, når Direktøren leverer, fabrikken vokser, og ingen endnu råber i dødsmediernes overskrifter, at dette skal man da have i sin portefølje nu.
(Det er jo egentlig fedt, at vi får synlighed for både virksomhederne og inden for dem, hvis læseanvisningen skal inkluderes. Ellers ville jeg vel ikke tilføje.)
Varmen er slut, vinteren kommer!

Købt 123 stk. Novo Nordisk. Formålet er at opnå kortsigtet afkast med dette (ca. 30-45 dage~).
Huhtamäki ud med en lille fortjeneste, ind i stedet for Aktia og Nordea. Målet er at reducere porteføljen til 3-5 udbytteaktier (nu 15). Alderen gør sit.
Nå, jeg gad ikke vente to uger, SAAB ud efter seks dage med et afkast på +7,2% til en pris af SEK 533.
I dag solgt også Smart Eye til SEK 68,50. Jeg ved ikke, hvorfor jeg altid køber denne ind i sving, når jeg hele tiden er bange for, hvad der sker. Så sælger jeg med en lille fortjeneste og kan igen ånde lettet op. Nu kom der noget over +5% med en måneds beholdning…
Redigering. Flere salg er sket i dag. Aeye med 11 dages beholdning +17% og salg til $3.10. Redigering 2.0. Nå, den sprang jo, nu allerede $3.32…![]()
I morges tilføjede jeg 139 stk. Betsson @ 163,9 SEK. Jeg havde allerede en lille overvågningsposition og har ventet på et godt købssted til en større position. Historisk set har området omkring det 200-dages glidende gennemsnit været et godt købssted, og på den anden side, når man ser på væksten og værdiansættelsesmultiplerne, får man rentabel vækst virkelig billigt. Jeg har overraskende nok set få omtaler af denne voksende pengemaskine på forummet; jeg antager, at det delvist skyldes Evos popularitet, at den ikke får opmærksomhed.
Lidt livlig @24,98, da dagens stigninger tilsyneladende smeltede væk. Herfra er det jo godt at hoppe et par procent mod lukketid igen, som næsten hver dag den sidste uge
eller gå på røven