Jeg har købt mere af Kraken, på begge sider af den seneste anti-pris. To lige store partier som hidtil, torsdag til 8,60 CAD og i dag til 7,75 CAD.
Efter de tidligere tilføjelser tænkte jeg stadig over investeringer i forskellige virksomheder (vs overbevisning). På niveauet for alle porteføljer var der et par ting, der fangede mit øje: 1) stadig flere penge investeret i UPM og SSAB (sidstnævnte dog takket være kursstigningen) 2) Jeg havde investeret mere i Canatu i euro, selvom jeg betragter det som en højrisikoinvestering, som jeg forstår dårligere 3) Pinligt at indrømme, men selv det beløb, jeg investerede (og tabte) i Intellego, var stadig større end Kraken-investeringen.
Disse uligheder er rettet. Med disse to køb 50% oven i den tidligere position. Eller hvis man sammenligner med den oprindelige lille position: antal aktier 6x og euroinvestering 8,7x. Med dagens smeltede købspris er vægten 6,4% i firmaets portefølje (næststørste) og 4,1% i alt (femte).
Jeg kender naturligvis ikke den præcise årsag til faldet. Der er ikke kommet nogen særlige nye nyheder fra selskabet.
Til dagens Kraken-køb frigjorde jeg penge ved at sælge min lille række Kemira (vægt var 1,1% / 0,7%) til 19,54 EUR. En besiddelse på godt et halvt år og et afkast på ca. ±nul. Samt to halve års udbytter i lommepenge.
Det gik ikke som forventet. Hovedårsagen til salget er, at jeg ikke har gidet eller haft tid til at følge virksomheden ordentligt. Desuden føler jeg, at der er bedre investeringer end Kemira i både kategorierne “vækstaktie” og “defensiv / grundfjeld / udbyttebetaler”. Som Inderes siger: “Efterspørgselssituationen bremser resultatudviklingen”. Ok, så er den klaret. Dette er en længere overvejet frasælgelse af en sideaktivitet, selvom den lige nu blev realiseret på grund af et behov for kontanter.