Købte/solgte netop (Del 7)

Indkøb denne uge:

• Kemira à 19,26 EUR. Tilbage som ejer, sandsynligvis på længere sigt. Virker som et kvalitetsfirma. Nu 1,5% af firmaets portefølje (0,9% af alle porteføljer jeg administrerer) og tanken er at øge positionen.

• Magnora à 22,95 NOK. Jeg kommer meget sent til denne fest, men hvis man ser på kursudviklingen, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. :smirk: Jeg stødte på denne besked og læste den virksomhedsspecifikke tråd igennem. Virker som et farverigt og lidt ukonventionelt børsnoteret selskab. Svært at forstå, ingen synlighed overhovedet, men selskabets ledelse har ubestrideligt en god track record. Et lille, lavt omsat firma (markedsværdi 1,5 mia. NOK), og har det mon for meget Sydafrika-risiko i sin nuværende form… Nå, det er lige meget; dette er kun en lille introduktions- eller FOMO-position (1,4% af firmaets portefølje, 0,9% af alle). :face_with_peeking_eye:

• Scatec à 104,70 NOK. Solenergi interesserer mig i forvejen, og jeg åbnede en introduktionsposition (vægt 1,3% / 0,8%) i et andet norsk firma inden for branchen. Et meget større firma (markedsværdi 16,6 mia. NOK), hvis finansielle tal er lettere at forstå (indtjeningsevne og væksttal ser gode ud). Scatec udvikler projekter længere og driver også kraftværker, hvilket gør det til et meget anderledes selskab end det kapitallette Magnora. Geografisk set store aktiver i hvert fald i disse lande: Brasilien, Sydafrika, Filippinerne, Egypten.

• TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing ADR) à 228 USD. Denne artikel fik mig til at tænke over emnet (og Economist har i dag også en mere omfattende, meget interessant artikel specifikt om TSMC). Det glæder mig, at der også er et produktionsanlæg under opførelse i Europa. Gennem et par fonde har dette allerede været lidt i porteføljen, nu er der åbnet en minimal overvågningsposition direkte i selskabet (vægt 0,6% / 0,4%).

7 Synes om