Oriola - Ekspert i engroshandel med lægemidler og sundhedsprodukter

Lad os også åbne en separat tråd for Oriola.

Hvad er jeres tanker om selskabet? I sidste uge kom der en nedjustering, og 2019-resultatet ser ud til at blive til den svage side. Spareprogrammet bør dog afspejle sig i næste år, og resultatet forbedres. Oriola er tidligere ofte blevet betegnet som et selskab af ret høj kvalitet, men hvad tænker I om det i dag?

3 Synes om

Det er dejligt, at du har åbnet en tråd for Oriola.

Oriolas kvalitetsstempel stammer sandsynligvis fra, at kun få selskaber på Helsinki-børsen har en så solid markedsposition som Oriola, og en høj adgangsbarriere fungerer som en form for voldgrav. Virksomheden har en markedsandel på over 40 % inden for lægemiddelengroshandel i Finland og Sverige, og den er ret godt cementeret. Det er svært for nye aktører at trænge ind. Det samme gælder for apoteksdrift i Sverige, hvor virksomheden er landets tredjestørste kæde med et netværk af 327 apoteker. Og i hvert fald historisk, f.eks. i perioden 2014-2016, har virksomheden været i stand til at opnå ganske gode resultater med disse aktiviteter.

I alle disse aktiviteter har virksomheden dog haft mange vanskeligheder de seneste år, og driftsresultatet er faldet fra niveauet i 2014-2016 (ca. 60 mio. euro om året) til det nuværende svage niveau (ca. 30 mio. euro om året). Virksomheden har truffet mange dårlige valg og har begået alvorlige fejl de seneste år. Man kunne sige, at Oriola har potentialet til at være et godt selskab, men det er ikke blevet udnyttet korrekt de seneste år.

Resultatniveauet er nu svagt, og kursen har med rette fulgt denne triste udvikling. Den finske engrossalgsvirksomhed er endelig blevet stabiliseret efter ERP-rodet, og driften effektiviseres i Mankkaa, hvilket vi allerede så gode tegn på i Q1-rapporten. Dog er det svenske apoteksmarked meget stramt, og Oriola kan endnu ikke håndtere priskonkurrencen fra onlinehandel, og driften der burde effektiviseres helt seriøst for at nå de tidligere rentabilitetstal. Dette kræver naturligvis også store investeringer og marketingindsatser i egen webshop, hvilket heller ikke er billigt.

Det nye automatiserede distributionscenter i Enköping burde også forbedre rentabiliteten i slutningen af 2019, da virksomheden nu er nødt til at køre både gamle og nye linjer parallelt i Sverige, og det forårsager ineffektivitet i hvert fald indtil Q2’19. Medarbejderforhandlinger og andre effektiviseringsforanstaltninger burde medføre omkostningsbesparelser på 20 mio. euro inden udgangen af næste år. Hvis dette blev fuldt ud realiseret, og alt andet forblev uændret, kunne resultatet stige tilbage til over 50 mio. euro. I så fald burde aktieværdien efter min mening være tættere på 3 euro end 2 euro.

Den fulde realisering af besparelserne kan dog stærkt betvivles. Virksomheden har konstant de seneste år overvurderet sine egne evner til at effektivisere driften og samtidig undervurderet hastigheden af markedets/konkurrencesituationens stramning. Oriolas kurs burde stadig være betydeligt lavere end det nuværende niveau, hvis resultatniveauet forblev på det nuværende niveau på ca. 30 mio. euro. Nu må vi stole på, at ledelsen får mindst halvdelen af de målrettede besparelser på 20 mio. euro omsat til resultat, hvilket allerede burde løfte kursen. Tilliden til virksomhedens retningslinjer og udtalelser har dog taget et alvorligt slag de seneste år, da de finansielle mål konstant er blevet savnet, og løsningen af problemer har regelmæssigt taget meget længere tid end virksomheden har indikeret.

Oriolas gode markedsposition, etablerede netværk, kundeforhold, produktportefølje osv. er stærke aktiver, som virksomheden ikke har formået at udnytte korrekt. Hvis man investerer i virksomheden, skal man stole på, at ledelsen kan løfte rentabiliteten markant over det nuværende niveau ved at udnytte disse egenskaber bedre, end de er blevet brugt de seneste år. Uden resultatvækst vil der heller ikke være bedre tider i vente for aktiekursen.

17 Synes om

Hvis Oriolas normale EPS (resultat pr. aktie) var 20 cent, ville aktien være billig. Men det er ikke længere nemt at vurdere selskabets normale indtjeningsevne efter et par års stilstand, når markedet og konkurrenterne i mellemtiden bevæger sig fremad. Omvendt, hvis selskabet klarede sig bedre, ville aktien ikke kunne købes for under 2 euro. Så dette er også en mulighed, hvis selskabet kommer på rette spor. Udgangspunktet er i hvert fald rimeligt, når markedsandelen er så stærk. Opkøbskortet er en joker. Jeg gik selv med ombord til 2 euro. Jeg kan godt lide brancher, der ikke er særlig cykliske, og dermed er den generelle forudsigelighed bedre.

4 Synes om

Mens jeg venter på oversættelsen…

Man skulle tro, at virksomhedens personale har lært noget af deres famlen. Ledelsen blev jo rystet godt og grundigt igennem i 2018, så selvom man ikke kan tale om at lære af egne fejl, er det næppe uklart for dem, hvor det er gået galt. Forhåbentlig lytter de opmærksomt til deres underordnede, for det er ikke nok, at blot direktøren “går over mosen, så det svinger”.

Dvs. vendingen til det bedre er næsten klar, hvis den jo stort set afhænger af virksomhedens egne handlinger. Jeg stoler på virksomhedens potentiale (dvs. kollektivet) - ikke ledelsens potentiale, og jeg håber, at bestyrelsen vil holde ledelsen i kort snor, indtil den har bevist sin kompetence på sit område og også har fortjent investorernes tillid.

3 Synes om

Meninger om gennemgangen? Jeg var i hvert fald ikke overbevist, jeg forventede pessimistisk mere.
Og så en yderligere kommentar

“Ibrugtagningen af et nyt automatiseret distributionscenter i Sverige skrider langsommere frem end forventet, hvilket medfører yderligere omkostninger.”

Kan de ikke samle en maskine ordentligt :smiley:, det lader ikke til, at ledelsens omrokering har ændret noget for denne virksomhed.

Nå, intet andet at gøre end at fortsætte mod nye skuffelser →

P.S. Min første besked her på forummet, hej :slight_smile:

7 Synes om

Langsom implementering af det svenske distributionscenter fortsætter. Omsætningen er stigende. Inderes anbefaler at reducere, selvom der var en lille positivitet i Q3. Er det nu dyrt?

Jeg har selv tænkt over det, men jeg endte med at tilføje lidt efter resultatet. Efter min mening satser man her på, at omkostningsbesparelsesprogrammet virker, og at det svenske distributionscenter kan tages i brug, inden Olkiluoto bliver færdigt. Det er vel problemet lige nu, der æder resultatet. Det burde ikke være raketkirurgi, men på den anden side er der vist lidt en “serieforklarer” i ledelsen.

2 Synes om

Hvor længe har evighedsprojektet i Enköping været i gang, hvor længe vil det fortsætte, og frem for alt, hvad er der så svært ved det? Information, vurderinger?

1 Synes om

{“content”:“Enköping er efter min opfattelse omkring 2 år forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan, som skulle have været foråret 2018. Da Accentures SAP-projekt i Finlands distributionscentre mislykkedes i efteråret 2017, og distributionskaosset i Mankkaa begyndte, blev systemet senere udskiftet, og samtidig måtte planerne for Enköping også laves om. Da SAP ikke længere var “koncernens valg”, skulle Enköping efter min opfattelse omdesignes, herunder robotter og alt andet. Alt var således baseret på antagelsen om, at SAP ville blive taget i brug i Finland, og at det samme system ville blive implementeret i Sverige. Nu starter Enköping i foråret 2020, altså et par år forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan. Jeg husker ikke, hvilket system der kommer derhen. Virksomheden ser ud til at have så mange forskellige IT-systemer i brug, at der i hvert fald er arbejde til nye IT-arkitekter i de kommende år.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Tak for det udførlige svar.

1 Synes om

Det var en god hurtig gennemgang (20 min) af Orion fra investeringsmessen. Findes på Inderes TV! Ret ambitiøse vækstmål frem mod 2025, jeg sidder nu tilfreds og fløjter med på turen.

Med Klunssilas ord, standardafspilleren fra natlinjen: mere lort i bukserne.

Hvordan kan Oriola i disse dage, i informationsteknologiens og stregkodernes æra, vurdere værdien af deres lager med millioner af kroner forkert over flere år?

Lige da man efter Q3’s nedskrivninger troede, at bordet så småt var ved at være rent, hvad sker der så?

3 Synes om

Nedskrivninger af lagerbeholdninger og anlægsaktiver svækker Oriolas resultat i fjerde kvartal betydeligt

Det ser ikke ud til, at dette firma kommer op af hullet…

Analytiker skriver kommentar til morgenrapporten:

8 Synes om

{“content”:“På et tidspunkt kiggede jeg også lidt på dette firma. Heldigvis vakte det ikke min interesse. Det er næsten bedre at vente på en klar opmuntring i virksomhedens drift og ofre lidt på prisen end at prøve at fiske fra bunden. For den virker meget dyb.”,“target_locale”:“da”}

Er vi ved at sætte virksomheden til salg? Håber det.

De arbejdede jo længe på en ERP-reform, så det hænger nok sammen med det – måske blev lagerdataene ikke overført korrekt fra det gamle system (altså der blev lavet fejl ved implementeringen), og det blev først opdaget bagefter, da salgsdataene ikke stemte overens.

5 Synes om

Jeg solgte min egen Oriola-position, som dog ikke var særlig stor. Det har været for besværligt.

2 Synes om

{“content”:“Virksomheden er stadig meget uklar og virker helt ineffektiv, og der er ingen tegn på ændring.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om