I foråret 2020 er der en undtagelsestilstand i Finland og i verden som følge af coronaviruspandemien. I Finland er restauranter også blevet beordret lukket. Grænserne er også lukkede. Hvad er tanker om Olvi som en investering på forummet?
Kalsarikännit (at drikke derhjemme i undertøj) vinder frem, så jeg tror, at faldet i restaurantssalg vil blive opvejet af stigende detailsalg. Man skulle tro, at de klarer sig bedre i disse tider end mange andre virksomheder, men jeg har ingen andre indsigter, da jeg ikke har fulgt med.
Ved de, der har fulgt virksomheden her mere, hvor stor en del af omsætningen der kommer fra restauranter, barer, events osv., eller om de største overskud generelt opnås i bestemte kvartaler?
Jeg anser faktisk Olvi for at være den sikreste finske børsnoterede virksomhed. Kursfaldet under denne krise har overrasket mig lidt med sin styrke; jeg forventer en ret hurtig genopretning. Olvi er ret nærig med at udbetale udbytte, men til gengæld har virksomheden været god til at investere. Afkast af egenkapitalen er på et godt niveau. Dygtig og proaktiv ledelse, stabil ejerstruktur.
Jeg har ikke fulgt Olvi så nøje, men jeg har mere end ti års erfaring med salg i bryggeribranchen. En del af tiden hos Olvi.
I bryggeribranchen er den største enkeltfaktor for et succesfuldt år generelt vejret om sommeren; hvis det er varmt, forbruger folk mange produkter med god dækningsbidrag, altså netop de enkeltpakninger, der er placeret i køleskabe i butikkerne. I restaurantbranchen har de største volumener længe tilhørt Koff og Hartwall, og disse samme virksomheder vil være de største tabere, når folk ikke længere forbruger produkter på restauranter, terrasser og festivaler. Man skal også tage højde for, at bryggerierne lider, når store grupper ikke længere valfarter til passagerskibe og slæber paller af drikkevarer med derfra.
Jeg forestiller mig, at den største vinder i denne sag er skattemyndighederne, når folk, der er hjemsendte, begynder at drikke finske tilbuds-lagere til en euro, som de finder i supermarkedet. For et par år siden gik omkring 70 % af den pantfri engrospris for en tilbudskasse i supermarkedet til skattefar. I detailverdenen forhandler store bryggerier årsopgørelser med kæderne, og i disse aftaler er en tilbudsøl med stort volumen normalt et næsten nul-dækningsbidragende “lokketilbud”. Andre kampagner og aktiviteter, der er knyttet til den samme aftale, bringer normalt penge i kassen. For eksempel kan en rettidig priskampagne på et egenproduceret produkt med god dækningsbidrag (f.eks. Olvis long drink, KevytOlo mineralvand) være meget rentabel for bryggeriet.
Med hensyn til Olvi bør man også tage hensyn til koncernens udenlandske fabrikker og mærker, men mine erindringer om disse er så vage, at jeg ikke tør skrive mere om dem
Dette svarede ikke direkte på spørgsmålet, men måske vil nogen være interesseret i at læse generel, dog et par år gammel, information om bryggeribranchen.
Salg og driftsresultat i Litauen og Hviderusland er i stærk vækst, mens det er mere stabilt andre steder. Driftsresultatet i disse to lande på 16,5 mio. EUR nærmer sig allerede driftsresultatet fra Finland på 18,7 mio. EUR. Det er godt for Olvi, at Hviderusland er helt åbent, og at ishockey- og fodboldligaerne kører, som om der ingen corona var. Olvi har flere ansatte i disse lande end i Finland, Estland og Letland tilsammen.
Corona vil naturligvis forårsage en stor nedgang, men en god position i nærliggende vækstøkonomier er ikke en helt dårlig strategi. Og naturligvis er Olvi en af grundstenene i min egen portefølje.
Jeg tager til min lokale Prisma med maske på for at undersøge, hvor stor en del af hyldepladsen Olvi har.
Jeg har tidligere bemærket, at ølmærker i Finland har deres egne ret stærke fanbase afhængigt af lokaliteten, selvom nye produkter kommer og går.
Lad os håbe, at de tidligere nævnte lande, der klarer sig godt, forbliver åbne og fortsætter med at drikke øl. Konkurrencen er dog hård.
Jeg glemte at nævne i den tidligere besked, at Olvi producerer mange private labels for detailkæder, der opererer i Finland, bl.a. S-Gruppens mineralvand, Rainbow-øl (pintdåsen, der findes i alle S-Gruppens butikker), Pirkka-øl, Lidls proteinprodukter (samme emballage som Teho-Sport)…
Olvi har også en varmere organisation end sine hovedkonkurrenter, og medarbejderne bliver godt passet på. Mange har været ansat i virksomheden i lang tid og er tydeligvis stolte af deres arbejdsplads. Hvis en forbruger ønsker at favorisere en indenlandsk virksomhed og et indenlandsk produkt, er Olvi det bedste valg blandt de tre store bryggerier.
For mig personligt fik jeg nok af detailhandlen og bryggeriverdenen, så jeg har ikke fulgt denne sektor nøjere siden. Efterfølgende er jeg begyndt at forbruge bryggeriprodukter igen, men 95% af pengene går til lokale, mindre aktører. Nu hvor jeg har skrevet et par beskeder om emnet, må jeg hellere begynde at følge Olvi og tilføje det til min portefølje, når muligheden byder sig.
Teho Sport-produktfamilien tilhører Olvi, og så vidt jeg husker, fremstilles drikkevarerne i Iisalmi, og barerne et sted i udlandet. Jeg var med til at lancere disse på markedet for lidt over fem år siden, da restitutionedrikke/sportsnæring var en ægte hitproduktgruppe, og så vidt jeg husker, var det hele Ruoka-Keskos hurtigst voksende segment et par år i træk. Olvi reagerede hurtigt og kom godt med på hypen, og fik samtidig udvidet sin portefølje, så den passede bedre til sportsbegivenheder og sportshaller.
Pepsi og 7Up, der sælges i Finland, fremstilles af Hartwall under licens.
Dette er en ret vigtig grund for mig til at være med. En lignende omsorg ses også tydeligt i et andet selskab fra Øvre Savolax, nemlig Ponsse. Jeg har ikke mødt en sådan kultur i mange andre selskaber, jeg kender godt.
Litauen strammede for et par år siden deres alkohollovgivning betydeligt; aldersgrænsen blev hævet, salgstiderne forkortet og afgifterne forhøjet. Det ser dog ikke ud til, at væksten stoppede af den grund.
Det bliver interessant at se, hvilken betydning det får for Olvi, at passagerimporten fra Baltikum til Finland er ophørt; estere vil næppe kunne forbruge hele A. Le Coqs produktion selv. På den anden side står Olvi stærkt på hjemmemarkedet, og folk køber nu deres drikkevarer herfra. De seneste dage har der været bekymrede indlæg om den stigende alkoholkonsum.
Den tekniske implementering af Olvis generalforsamlings videostreaming var sandsynligvis udført af amatører. En ynkelig præstation. Direktørens præsenterede tal var dog uden fejl. Olvi fortsætter med stabile fremskridt.
Olvi trækker sin indtjeningsvejledning for 2020 tilbage (børsmeddelelse):
Lukningerne af salgskanaler foretaget af myndighederne på flere af Olvis hovedmarkeder skaber en udfordring, især for de kommende måneder, med at forudsige profitabilitetsudviklingen på trods af væksten i detailsalget. Derfor trækker Olvi-koncernen sin indtjeningsvejledning for 2020 tilbage.
Olvis salg til restauranter og passagertransport udgør omkring 8 % af den samlede volumen. Hvis halvdelen af dette forsvinder i år på grund af corona, betyder det, at den samlede volumen falder med omkring 4 %. Mindst en del af dette kompenseres af øget detailsalg. Q1/2020-rapporten giver et fingerpeg om dette: den samlede salgsvolumen steg med 11,5 % i forhold til sammenligningsperioden, omsætningen med +9,8 % og driftsresultatet med +30,2 %. Jeg kan ikke bekymre mig.
Det er ret svært at være alt for bekymret over det. TE’s artikel fra et par uger siden understregede det samme, nemlig den lille andel af restaurantssalget.
Dog nævnes der som en lille risiko i artiklen, at “i krisesituationer” falder gennemsnitsprisen en smule, da salget af de billigste produkter stiger mest. Salget stiger altså, men avancen stiger ikke nødvendigvis i samme grad. Hvis restauranterne klarer sig dårligt (konkurser på vej), kan nogle tilgodehavender også forblive uindfriede, men de er sandsynligvis heller ikke vanvittigt store.
Virksomheden er i en stærk position med hensyn til kontantbeholdning. P/E begynder dog at være ret høj, men dens betydning afhænger også af, om man overvejer at købe nu (som undertegnede) eller bare nyde turen.
Plukket fra TE-artiklen:
\u003e I stedet for at afskedige medarbejdere har Olvi ansat flere folk i Finland og tilføjet flere vagter. Der produceres så meget som muligt til lager. Med disse tiltag forbereder virksomheden sig på stor efterspørgsel og sygdomstilfælde.
Jeg vendte tilbage som Olvi-ejer før delårsrapporten og tilføjede lidt fra rapporten. En interessant rapport og også det faktum, at begge drikkevarevirksomheder på børsen besluttede at begynde at fjolle (vejledningen ud kun et kvarter før delårsrapporten) på samme måde med deres vejledning. Dette har skabt en skår i Olvis smukke billede.
Er der nogen, der har information om restaurantsandelen i det estiske segment? På den anden side har Estland været nødt til at trimme, så det er både godt og skidt, at krisen rammer nu.
Olvis position i dagligvarehandlen i Finland er som nævnt stærk; mindre bryggerier har haft svært ved at få hyldeplads, hvilket er blevet hørt fra markedet.
Olvi tøffer derudaf, men måske lidt for hurtigt. Olvis kvartalsrapport har måske været den mest overbevisende indtil videre i denne regnskabsperiode, set ud fra et investorkommunikationssynspunkt. Virkningen af corona var så omhyggeligt specificeret, at det var en fornøjelse at læse. Vi har ikke fået så investørvenlige rapporter fra mange andre.
Jeg vil dog gerne kommentere den tidligere andel af restaurant- og passagertrafiksalget. På ingen måde er halveringen af dette sandsynligvis det eneste slag, Olvi vil tage i år, og jeg synes ikke, man skal antage, at det øgede detailsalg vil kompensere for det. Med hensyn til den samlede salgsvolumen blev det i rapporten bemærket, at virkningerne af corona først begyndte at vise sig fra midten af marts, så den stærke vækst i første kvartal skyldes primært perioden fra begyndelsen af januar til midten af marts. Fra de følgende kvartaler kan vi forvente betydeligt dårligere tal, som naturligvis i høj grad vil blive påvirket af karakteren af forskellige sommerbegivenheder og lignende, dvs. hvor meget folk kan bevæge sig om sommeren. Betydningen af første kvartal for hele året er i sidste ende ret lille, og de vigtige sæsoner er først foran os. Virkningerne vil helt sikkert påvirke detailsalgsvolumen i de kommende måneder. Fra en ejers perspektiv åbner dette forhåbentlig for gode købsmuligheder. Det er en fornøjelse at eje Olvi.
{“content”:“Er der nogen, der kender til relativt nye (dvs. opdateret efter Q1/20) kursmål (12 måneder) for Olvi? Inderes følger dem mig bekendt ikke, men hvad med f.eks. OP, Danske, Handelsbanken eller Nordea?”,“target_locale”:“da”}