Oriola - Ekspert i engroshandel med lægemidler og sundhedsprodukter

Er der kommentarer til resultatet? Med disse tal forbliver den i min portefølje, selvom det virkelige vendepunkt stadig truer i en fjern fremtid.

1 Synes om

Oriolas famlen er trist. En utrolig mængde negative ting den ene efter den anden. Jeg er masochist nok til at blive i sadlen indtil Q1-regnskabet. Udbyttet kan sandsynligvis ikke tåle mere dårlig præstation i år. Jeg forventede allerede en udbyttebeskæring nu.

1 Synes om

Jeg er selv med (selvfølgelig er dette et plus i min egen portefølje, jeg forventede, at båden ville vende i Q4 2019). Det var et modigt træk ikke at skære i udbyttet. Tilsyneladende har ledelsen dog tillid til, at Finlands succes med at holde omkostningerne nede vil sprede sig til Sverige i 2020? Rapporten fremhævede væksten i fakturering, men den er vokset stort set 1:1 med markedet. Nå, på den anden side er vi ikke faldet bagud?

Jeg prøvede at tage en position på OST, men det gik ikke igennem. Jeg regner med, at der vil komme prisfald, og jeg kan få en andel til et par euro fra den anden side i næste uge. Når vendingen kommer, kommer den, og i en mere defensiv branche skulle der komme en vurdering. Risiko- og afkastforholdet går hånd i hånd?

3 Synes om

Tuulipuku gennemgik Oriolas nøgletal, for selvfølgelig er selskaber som disse, der har mistet deres værdi, men som i branchen virker sikre, af interesse for os vindjakker. Men nu er det sådan, at Tuulipuku overhovedet ikke er sikker på, om alt det dårlige nu er blevet fjernet fra selskabet, eller om der stadig kommer flere bylder, der skal sprænges? Fordi det nuværende marked i forvejen trækker sig væk fra defensive selskaber og mod cykliske, ser jeg faktisk ingen hindring for, at Oriola kunne dykke klart under to i lyset af nye ubehagelige nyheder.

1 Synes om

Oriola kommer ikke til at vokse, før Enköpings nye logistikcenter er fuldt operationelt, og den gamle, overlappende enhed med dens dobbeltomkostninger er lukket ned. Hvis/når det sker, kan virksomhedens indtjening forbedres hurtigt.

1 Synes om

{“content”:“Ser i øjeblikket ret defensiv ud. Steg endda til at være i plus i hvert fald midlertidigt. Svært at se, at virussen i hvert fald skulle forringe resultatet. Bemærkelsesværdigt er det også, at ledelsesgruppen købte i starten af ugen.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Ja, de handler skaber et lille frø af tillid https://www.oriola.com/fi/julkaisut/porssitiedotteet/2020/muutoksia-oriola-oyjn-johtoryhmassa/

Burde denne coronapandemi ikke gå til medicingrossisten Oriolas kasse? Volumen burde stige, ikke falde

{“content”:“Dette undrer jeg mig også over. Det ville være interessant at høre @Petri_Kajaanis synspunkt, hvorfor markedet skulle smelte under Oriola lige nu. Leveringsvanskeligheder kunne være en grund, hvis medarbejderne er syge derhjemme. Hvilke andre faktorer?”,“target_locale”:“da”}

Apotekerne vil næppe blive lukket i Finland eller Sverige, og netbutikkerne vil sandsynligvis også fungere. Kan der opstå et midlertidigt fald i efterspørgslen på håndkøbsmedicin, hvis folks bevægelighed mindskes?

Omvendt kan hamstring forårsage en efterspørgselsstigning.

Den generelle forventede afkast på aktiemarkedet stiger, når kurserne falder, så Oriola falder også, selvom der ikke sker noget med forretningen. Det er så en anden sag, om det er faldet for meget.

Hvad angår corona, skulle man tro, at den ældre befolkning spiser mere medicin. Derfor, hvis dødsfald forårsaget af corona bliver betydelige og primært rammer den ældste del af befolkningen, kunne det i teorien ses i medicinalbranchen. Det kan være for søgt.

1 Synes om

Jeg vil også gerne have en mening om dette. Vi er faldet 25 % med de andre, men hvad er den største risiko nu, især hvis Kina langsomt vender tilbage til normalen?

1 Synes om

Er dette ikke et stærkt køb? Fundamenterne burde være stærkt på Oriolas side.

"FINLANDS førende lægemiddeldistributører, Oriola og Tamro, har i de seneste dage modtaget et rekordstort antal lægemiddelordrer fra apoteker.

Ordremængderne er steget med over 50 procent i forhold til det normale niveau. Tilsvarende ordremængder er aldrig tidligere set i Finlands lægemiddeldistributions historie. Den øgede efterspørgsel gælder især feber- og smertestillende medicin. Den store forbrugerefterspørgsel og apotekernes ordrespids til grossisterne har skabt en midlertidig udfordring for lægemiddelleverancerne fra grossister til apoteker."

Samme sag fra Oriolas hjemmeside:

"Begge lægemiddelgrossister har taget deres fulde plukke- og distributionskapacitet i brug samt andre særlige løsninger, der understøtter leveringskapaciteten. Leverancerne fortsætter umiddelbart efter weekenden, hvor apotekernes lagre vil blive fyldt op. Indtil videre prioriterer begge aktører lægemidler i deres leverancer for at genoprette normal tilgængelighed.

Lægemiddelgrossisterne understreger, at der i øjeblikket ikke er mangel på lægemidler i Finland. Lagersituationen for lægemidler er god, og importen fungerer normalt. Derudover har lægemiddelgrossisterne et omfattende bufferlager af lægemidler baseret på det lovpligtige obligatoriske lagersystem."

https://www.oriola.com/fi/julkaisut/lehdistotiedotteet/2020/laakkeiden-kysynta-ennatystasolla-koronan-takia--laaketukut-varmistavat-laaketoimitukse/

3 Synes om

Med Oriola er efterspørgsel alene ikke nok; man skal stadig krydse fingre for, at de får leveret noget. Men vi er med – i det mindste indtil videre.

5 Synes om

Oriola har potentiale, hvis de kan få tingene til at rulle. Nu er kursen så lav, at de måske endda er interessante som et opkøbsmål.

1 Synes om

{“content”:“Når jeg kender Oriola, vil dette stadig skinne igennem som en årsag til forretningssvaghed i endnu et halvt årti. :joy::sweat_smile:”,“target_locale”:“da”}

{“content”:“Snart har vi mennesker skabe fulde af medicin og andre håndkøbsvarer. Hvor meget af disse hamstrede produkter ender med at blive brugt? \n\nNår situationen så at sige normaliseres, er der ikke behov for at handle i lang tid. Der vil helt sikkert komme en forbrugsstigning, og det kan være en slags fordel fra et resultatperspektiv. \n\nMen den kraftige nedgang i salget vil igen vende situationen. En mærkelig affære. Priserne kan selvfølgelig hæves midlertidigt, men det er usandsynligt, at fortjenesten på håndsprit vil give mere end et lille beløb til apotekerne.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“Det siger, at Oriolas coronasituation næppe vil ramme bundlinjen. Oriolas forretning skalerer slet ikke, uanset hvor meget volumen stiger. Alligevel er der altid skuffende resultater, uanset hvordan tingene er. \n\nMåske falder det endda, når omkostningerne stiger. Og når situationen normaliseres, falder volumenerne, så er der også en risiko for fald i driftsresultatet.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Oriola ser ud til at være grøn i dag, selvom det er en faldende dag :muscle: