De fleste tænketanke (CSIS, RAND, IISS osv.) vurderer sandsynligheden for et kinesisk militært angreb på Taiwan til at være omkring 10-20 % inden for de næste par år. Min egen mavefornemmelse siger, at sandsynligheden er markant højere. Jeg forventer, at Kina vil indlede en eskalation i 2027. Dette betyder ikke nødvendigvis en øjeblikkelig landgang, men kan være en flådeblokade, begrænset militært pres, cyber- og informationskrig kombineret med forstyrrelser af handelsruter eller noget derimellem.
Hvorfor 2027?
-
Xi Jinping har givet sin folkehær det officielle mål at være “grundlæggende klar til en Taiwan-operation inden 2027”. (Samme år er også PLA’s hundredeårsfødselsdag) Når statsledelsen ikke længere opnår tilstrækkelig legitimitet fra økonomisk vækst og fremtidige løfter, flytter den fokus til en ekstern trussel eller en historisk opgave.
-
USA’s afhængighed af Taiwans halvledere er stadig tydelig i 2027. Desuden tager det tid at genopfylde våbenlagrene, der er tømt på grund af krigen i Ukraine, og der er endnu ikke opbygget en egen forarbejdnings- og adskillelseskæde for sjældne jordarter, der er afhængige af skrøbelige forsyningskæder. USA ville ikke ønske en lang og udmattende konflikt med Kina - i hvert fald ikke i 2027.
-
Rusland efter krigen i Ukraine vil i 2027 stadig holde Europas opmærksomhed rettet mod sin egen retning via sin pulserende krigsøkonomi – synkroniseret med Kinas strategiske vindue. Vestens evne til at reagere på en Taiwan-krise svækkes. Om fred og Ruslands pulserende krigsøkonomi kan man dog ikke sige noget sikkert nu…
Hvordan reagerer aktiemarkederne?
Et angreb på Taiwan ville sandsynligvis have betydeligt større indvirkning på globale forsyningskæder end krigen i Ukraine. Markedsreaktionen ville næppe være en “COVID-lignende V”, men snarere ville likviditeten hurtigt forsvinde i kølvandet på en grim indledende panik. Under en langsom, volatil genopretning ville mange virksomheder og aktivklasser opleve en mere permanent re-rating. Energi, forsvar og visse råvarer ville sandsynligvis stige lidt.
Jeg vil gerne høre andres synspunkter, især vedrørende disse spørgsmål, der er relevante for investorer:
1. Hvilke forsyningskæder ville bryde sammen først?
2. Hvilke individuelle virksomheder ville drage mest fordel af Vestens tvungne selvforsyning? Hvilke ville tabe?
3. Er der allerede nu signaler på markedet, der peger på dette scenarie?
Jeg søger ikke et entydigt svar på, “om der kommer ballade eller ej”, men snarere hvordan denne risiko stille og roligt bør begynde at blive indregnet i investeringsbeslutninger, eller om den overhovedet bør det?
Institutionerne har sandsynligvis allerede tænketankenes samlede synspunkter indlæst i deres systemer for en sikkerheds skyld. Lad forumets sværmintelligens fungere som en tænketank for den private investor - for en sikkerheds skyld.
Alle synspunkter, absolut også modsatte, er velkomne! Forhåbentlig kan vi få en diskussion i gang.