Jep, @Simo_Hijoittaja. Jeg lugter selv købsmuligheder i Kina. En lille udfordring med at jonglere med disse nøgletal er Kinas tendens til lejlighedsvis at udøve ret kreativ regnskabsføring. Især med virksomheder noteret i Vesten. På den anden side er kreativ regnskabsføring sandsynligvis på sit højeste i dag i Mekka for fri skabelse på enhver bekostning, USA.
På nuværende tidspunkt er de Holding-ordninger (som du tilsyneladende henviser til), der muliggør ejerskab, og gennem hvilke man kan investere i Kina, ifølge nogle en stor risiko, fordi den teoretiske downside er præcis nul. Kina har dog fortsat brug for vestlige penge til sine børsnoteringer. Blandt andet fordi dets egne kræfter ikke rækker på grund af de underudviklede finansmarkeder, i hvert fald ikke endnu.
Jeg er også ret overbevist om, at på trods af alle taler om lukning, vil Kina i virkeligheden næppe smække døren i for alle i forbindelse med studier, videnskab, finans eller forretning. Udenlandske turister interesserer dem måske ikke så meget, men talen om total lukning er sandsynligvis bare en del af Beijings forhandlingsstrategi.
Kina og kineserne er nemlig yderst og frem for alt kendt for deres kreative forhandlingsevner.
Af disse udvælgelsessteder er Ali Baba (BABA) det, der undrer mig mest. Mange anser det nok for at være et rent vækstfirma, men jeg betragter det allerede som et værdifirma. Hvis ikke helt bogstaveligt baseret på dets nøgletal, men i praksis mener jeg, at værdien allerede er der.
Ifølge finance.yahoo.com får BABA følgende anbefalinger i september:
- 18 Strong Buy
- 29 Buy
- 1 Hold
Den gennemsnitlige anbefalede pris er 266 dollars, og prisen lå i går på 160 dollars.
Alt dette indikerer, at Kina-risikoen betragtes som virkelig betydelig. Om det så er forbundet med en mulig pludselig opløsning af disse Holding-selskabers ejerordninger, Beijings endnu strammere kontrol med deres egne selskaber noteret i udlandet, den skepsis forårsaget af kreativ regnskabsføring eller hvad, ved jeg ikke.
Jeg er altså enig med dig i, at hvis maven kan holde til det, og heldet er med … og Kina bare igen udfører forhandlingsmanøvrer, der er os lidt fremmede … Så er der købsmuligheder.