Kina for en værdiinvestor - Købsmulighed?

Der er mange interessante aktiepluk i Kina for en value-investor. Mange aktier er på COVID-19-bundniveau med P/E < 5 og P/B på 0,5.

Jeg tror personligt på det kinesiske marked på lang sigt, men inden for ejendomssektoren ser det ud til, at Evergrande indikerer realisering af makroøkonomiske risici på kort sigt. Det ser også ud til, at centralbankpolitikken har været strammere end andre steder, hvilket i det mindste delvist forklarer den nedtrykte stemning. Men jeg lugter en købsmulighed.

Den eneste måde at få adgang til kinesiske virksomheder på er gennem komplekse, amerikansk-listede konstruktioner. Dette øger risikoen, men på den anden side afspejles risikoen også i priserne.

7 Synes om

Jep, @Simo_Hijoittaja. Jeg lugter selv købsmuligheder i Kina. En lille udfordring med at jonglere med disse nøgletal er Kinas tendens til lejlighedsvis at udøve ret kreativ regnskabsføring. Især med virksomheder noteret i Vesten. På den anden side er kreativ regnskabsføring sandsynligvis på sit højeste i dag i Mekka for fri skabelse på enhver bekostning, USA.

På nuværende tidspunkt er de Holding-ordninger (som du tilsyneladende henviser til), der muliggør ejerskab, og gennem hvilke man kan investere i Kina, ifølge nogle en stor risiko, fordi den teoretiske downside er præcis nul. Kina har dog fortsat brug for vestlige penge til sine børsnoteringer. Blandt andet fordi dets egne kræfter ikke rækker på grund af de underudviklede finansmarkeder, i hvert fald ikke endnu.

Jeg er også ret overbevist om, at på trods af alle taler om lukning, vil Kina i virkeligheden næppe smække døren i for alle i forbindelse med studier, videnskab, finans eller forretning. Udenlandske turister interesserer dem måske ikke så meget, men talen om total lukning er sandsynligvis bare en del af Beijings forhandlingsstrategi.

Kina og kineserne er nemlig yderst og frem for alt kendt for deres kreative forhandlingsevner.

Af disse udvælgelsessteder er Ali Baba (BABA) det, der undrer mig mest. Mange anser det nok for at være et rent vækstfirma, men jeg betragter det allerede som et værdifirma. Hvis ikke helt bogstaveligt baseret på dets nøgletal, men i praksis mener jeg, at værdien allerede er der.

Ifølge finance.yahoo.com får BABA følgende anbefalinger i september:

• 18 Strong Buy
  • 29 Buy
  • 1 Hold

Den gennemsnitlige anbefalede pris er 266 dollars, og prisen lå i går på 160 dollars.

Alt dette indikerer, at Kina-risikoen betragtes som virkelig betydelig. Om det så er forbundet med en mulig pludselig opløsning af disse Holding-selskabers ejerordninger, Beijings endnu strammere kontrol med deres egne selskaber noteret i udlandet, den skepsis forårsaget af kreativ regnskabsføring eller hvad, ved jeg ikke.

Jeg er altså enig med dig i, at hvis maven kan holde til det, og heldet er med … og Kina bare igen udfører forhandlingsmanøvrer, der er os lidt fremmede … Så er der købsmuligheder.

6 Synes om

Evergrande, eller hvad det nu er, er nu under alvorlig konkursrisiko med en gældsbyrde på 300 milliarder!

3 Synes om

I Kina er priserne faldet, og heldigvis fik jeg ikke fat i dem i efteråret. I denne uge har kinesiske aktier været blandt de største fald på min overvågningsliste.

Mange af de aktier, jeg har overvåget, er faldet -20% eller endda -50%, siden jeg begyndte at følge dem. Den politiske risiko er øget, og situationen på det kinesiske marked er meget uklar. Ejendomsboblen ser ud til at boble i baggrunden, hvilket kan medføre overraskelser for hele det globale marked.

Jeg ved ikke, om det stadig er det rigtige tidspunkt at gribe fat i disse, men hvis de var interessante for et halvt år siden til de daværende priser, så er de også interessante til de nuværende priser. Selvfølgelig er den politiske risikofaktor steget til anden potens, hvilket effektivt mindsker begejstringen for at gribe fat i dem. Jeg ser stadig ikke lyset for enden af tunnelen.

4 Synes om

Seks måneder senere koster aktien 70 dollars, hvilket betyder, at 45 % af den oprindelige værdiansættelse på 160 dollars er tilbage. I dag er der dog et fald på 10 %. Amazon har i samme 6-måneders periode bevaret over 80 % af sin værdi. Er nogen af dem ved at være på købsniveau? Hvad er jeres mening? Dette kan høre til Alibaba-tråden.

Min gennemsnitlige pris er i øjeblikket 135 dollars. Jeg har foretaget “støttekøb” hele vejen, siden prisen faldt til under 200 dollars (jeg startede ved 220). Den seneste (lorte)stak fik jeg fat i for 89 dollars.

Hvad jeg prøver at sige her er, at jeg på ingen måde føler mig berettiget til at spekulere i en passende købspris. Denne kniv er først gået gennem min hånd, så mit ben, og til sidst gennem betongulvet og fortsætter tilsyneladende sin rejse mod jordens midtpunkt, hvor vægtløsheden forhåbentlig vil stoppe nedturen.

Jeg har ofte indrømmet, at min timing på aktiemarkedet er ekstremt dårlig. Denne gang har jeg virkelig overrasket mig selv. Nå, måske har DIDI alligevel bragt lidt mere ventrikelflimmer til en ellers sløv pumpe, for de penge, jeg vil miste fuldstændigt, hvis de-listningen sker, da alle mine ADR’er er på en OST-konto hos Nordnet, og de kan ikke sige, eller rettere, de ved ikke engang, hvad der praktisk talt vil ske – hehe.

Det var det.

Nej, smil og frem med tegnebogen=).

9 Synes om

Man oplever også den slags, når man investerer. Nogle gange er mine egne timing helt forkerte, og nogle gange rammer de nogenlunde. Jeg har bemærket, at når man handler tæt og følger økonomien, smitter markedssentimentet meget let af. Jeg har været overrasket over, hvor ofte jeg er endt med at følge flokken. Jeg er en risikovillig investor, men på den anden side er jeg også en tilbudshaj, og et fald på -10 % på en dag vil helt sikkert fange min opmærksomhed, og jeg har ladet mange knive gå igennem min hånd. Jeg har lært at købe mindre portioner. Især på eToro, hvor det er billigt at handle, køber jeg en lille portion, så aktien forbliver i porteføljen til overvågning, men uden at jeg straks har 5.000 euro investeret. Så er det næste fald på -10 % ikke 500 euro, men måske 5 euro, hvilket ikke betyder noget. Dette virker selvfølgelig også den anden vej, og intradag spekulationer om at købe om morgenen og sælge om aftenen har været få. For det kan ikke betale sig at gøre det for et par euro. Nå, de kinesiske teknologier gik heldigvis forbi, selvom jeg i min investeringsplan sidste efterår havde tænkt mig at udforske kinesiske ETF’er osv. Så begyndte der at komme så dårlige nyheder fra ejendomsmarkedet, at jeg besluttede slet ikke at røre ved de pågældende markeder. Det bliver spændende at se, hvad der sker der i løbet af dette år. Mit eget bud er, at den 5,5 % økonomiske vækstforventning, der blev annonceret i mandags, slet ikke vil blive opfyldt.

2 Synes om

Det havde været smart at handle i går! Nåh ja.. vi må se.

Jeg synes, at der stadig ikke er lys for enden af tunnelen, men selvfølgelig er mange negative nyheder og rygter blevet indregnet i papirerne.

Jep, man kan ikke vide det med disse. Lige siden BABA kom under 200 dollars, har hvert køb føltes billigt. Og næsten hver eneste gang har mit hjerte inden for en uge hoppet som en gal pony igen =).

Det kan selvfølgelig være, at Kina også begynder at se, hvad der sker i den nuværende verden med et land, der bliver udelukket fra handel, betalingssystemer og alt (politisk, økonomisk, videnskabeligt) samarbejde.

Dette år er særligt vigtigt for kommunistpartiet og Xis genvalg. Nu er der måske ikke længere den store lyst til at rokke ved båden yderligere. Der er allerede problemer nok i sig selv, såsom aftagende økonomisk vækst, spredning af corona, og den vanvittige boligboble forårsaget af en uhyrlig stimulans (som i øvrigt løftede resten af verden ud af depressionen efter hjerneblødningen i 2008).

At tvinge Rusland i hjørne og erklære det for en røverstat og krigsforbryder kan i bedste fald endda dæmpe Kinas lyst til at overtage Taiwan en smule. Man kan ikke vide det.

Men disse aktier kan altså gå hvor som helst.

Vi lever i mærkelige tider.

1 Synes om

Tencent har også 25% stigninger

Saudi-Arabien og Kina overvejer dedollarisering i oliehandlen. Dette er også at rokke ved båden, hvilket måske ikke sker lige med det samme.

1 Synes om

For en langsigtet investor virker Kina slet ikke interessant i øjeblikket.

• Landet følger statsstyrede love, som næppe vil beskytte investorernes position i det lange løb.

• Landets økonomi er stærkt gearet.

• Politisk er landets retning et magtsygt diktatur, hvilket sandsynligvis vil føre til øgede konfrontationer med Vesten i fremtiden.

3 Synes om

Denne Pinduoduo/Temu-akse ser da ret… interessant ud. Der bruges 120 % af omsætningen på markedsføring, og der er ingen information tilgængelig om virksomhedens data. Fattige ældre ejer selskabet lige før børsnoteringen osv.

Jeg ved ikke, til hvilke værdiansættelser selskabet skulle sælges, for at afkast/risiko-forholdet ville hænge sammen. Er disse virksomheders eneste mission at disrupte markederne i de kapitalistiske lande?

1 Synes om