Efter lang overvejelse besluttede jeg at åbne en tråd, hvor vi kan diskutere den europæiske sikkerhedssituation og Ruslands aggressioner. Jeg har undret mig over, hvorfor der ikke allerede er en tråd om emnet, og hvorfor der i det hele taget tales så lidt om det her på forummet. Situationen er dog sådan, at hvis den eskalerer, vil det også påvirke børsen, så jeg synes, at emnet passer særligt godt til en investeringsside.
Kort sagt kan man sige om situationen, at Rusland samler stadig større tropper til militærøvelser øst for Ukraine og i Hviderusland i nord, samt besætter Krim syd for Ukraine. Rusland fremsætter konstant nye krav til NATO i et forsøg på at forhindre optagelse af nye medlemslande og forsøger også at kræve, at NATO trækker sig tilbage eller reducerer sin tilstedeværelse i dele af nuværende medlemsstater. Passende nok afholder Rusland også militærøvelser i “alle” have. Samtidig flyver “nogen” droner over svenske atomkraftværker og andre vigtige mål og forårsager forstyrrelser i Ukraine i form af cyberangreb.
Det foregående er bestemt kun en grov opsummering, og meget andet betydeligt er sket. Det er sandsynligvis ret klart for alle, hvad der stort set er sket indtil videre, så jeg vil ikke som trådåbner lave en mere detaljeret indledning.
Jeg tænkte, at man i denne tråd kunne diskutere udviklingen i situationen og linke til nyheder. Især nu, hvor OL nærmer sig, kan selv vigtige nyheder let drukne i sportsnyheder.
På forummedlem @naatas anmodning er der til startindlægget tilføjet et link til Martti J. Karis foredrag Hybridpåvirkning og sikkerhed https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/it/panu/kyber/hybridivaikuttaminen-ja-turvallisuus/031218