Är det dags att hoppa på kryssningsjättarnas tåg eller att inte kliva på ett sjunkande skepp?

Turistnäringen har lidit enormt av coronaviruset. Fartygen står i hamnarna när människor inte vill resa. Intäkterna har sinat, men de fasta kostnaderna löper. Carnival, Norwegian och Royal Caribbean fick inget stöd från USA eftersom de inte betalar skatt till Amerika. Hinner kassan ta slut innan bättre tider? Carnival har lyckats öka omsättningen i god takt i flera år och rörelseresultatet har också varit på en bra nivå. Kurserna för dessa rederier har sjunkit med cirka 80 % på två månader. Om företagen överlever krisen har investeraren möjlighet att få tillgång till fantastiska vinster.

7 gillningar

Där har ni färskt material från kryssningsbranschen.

5 gillningar

De som är intresserade kan här dela information och samtidigt få mer information om branschen.

Jag köpte mer i morse, kanske bra:

https://finance.yahoo.com/m/448a4383-7399-3457-9898-c8f53cdf1ce4/carnival’s-stock-soars-on.html?.tsrc=applewf&guccounter=1

2 gillningar

Saudierna köpte Carnival den 26 mars. Marknadspriset var då 15.05 - 19.04. Jag själv sålde dagen innan. Jag tog en ny liten swing-tradingposition idag. Carnival är viktig för USA:s ekonomi, även om de inte betalar skatt där.

Här är mer analys: https://www.barrons.com/articles/carnival-stock-rallies-after-saudi-stake-disclosure-and-a-zero-sail-liquidity-assessment-51586186393?siteid=yhoof2&yptr=yahoo

Där finns årsredovisningen för 2019.
Carnival är, sett till balansräkningen, det säkraste alternativet bland de tre stora företagen. Under åren 2015-2019 har företaget lyckats generera en vinst på 3-4 dollar per aktie. Om företaget alltså lyckas överleva krisen och inget dramatiskt händer i branschen, så får man företaget billigt nu. Om krisen däremot fortsätter långt in på hösten, kan företaget verkligen hamna i problem. Carnival har de senaste veckorna arrangerat aktieemissioner och samlat in hundratals miljoner genom dem.

1 gillning

Finns det någon emission riktad till saudierna? Enligt Wells Fargos analys bränner fartygen som står i hamnar 1 miljard dollar i kontanter varje månad. Ett stort tal. Skulle hamnarna kunna hjälpa till här? I vilket fall som helst kräver den minskande kassan, om krisen förlängs, mer pengar och saudierna har nu öppnat plånboken för detta. De är säkert övertygade om att Carnival kommer att stiga. Därför har jag ändrat mig.

Saudis insats var så stor att den stärkte min egen tro på att denna aktie fortfarande kommer att stiga. Tro och hopp är förstås ingen bra anledning att fatta investeringsbeslut, men man måste spela lite.

2 gillningar

{“content”:“Igår steg den rejält och nu i förhandeln ser den ut att ligga på +19%.”,“target_locale”:“sv”}

{“content”:“Någonting händer med de där kryssningsfartygen nu för en vecka sedan fanns det ett enormt antal av dessa fartyg utanför Miami, en del ankrade, en del drivande… För närvarande minskar antalet fartyg snabbt :thinking:. Här är en karta där du kan följa hur situationen utvecklas… Åh, dålig länk eftersom den verkar gå direkt till Emma som är en av båtarna som övervakas. Men genom att flytta kartan till Miami-området kommer kryssningsfartygen att dyka upp :grin:\n\nhttps://www.vesselfinder.com/?imo=9321483",“target_locale”:"sv”}

2 gillningar

Var är det billigast och säkrast att förankra kryssningsfartyg i ett halvår?

I videon är snubben optimistisk angående Carnivals situation, tack vare saudierna:

3 gillningar

Nå, det är något skumt här :thinking: Min gissning är att de kör dem till varvet för den årliga servicen. Så att båtarna är i farbart skick igen efter valborg. Trump kommer snart att blåsa igång kryssningssäsongen igen. :wink:

3 gillningar

I den videon står det att Carnival har erbjudit sina fartyg som sjukhus där det finns behov. Visst, underhållet görs nu om det behövs.

Det är en intressant situation ur ett investeringsperspektiv. Det är nästan säkert att verksamheten kommer att återhämta sig med tiden, men kryssningsfartyg är förmodligen de sista platserna som återgår till det normala efter corona. Dessutom kommer många att misstänka fartyg under lång tid. Jag gissar att prognoserna för fartygsåterkomsten fortfarande är för optimistiska, vad är den allmänna tidsuppskattningen för närvarande?

Jag skulle förvänta mig en reality check för snabba återgångsdrömmar och ytterligare kurssfall innan jag investerar.

3 gillningar

{“content”:“Många verkar bli kvar på sidlinjen nu :grin: Carnival har sin finansiering i ordning och kommer med stor sannolikhet att överleva krisen. Jag förväntar mig inte att vi når ATH-nivåer på några år, men på kort sikt skulle jag inte bli förvånad om kursen redan nästa vecka är uppe på samma nivå som den tidigare toppen den 26 mars på 18,80. Då var företagets utsikter betydligt osäkrare än de är nu.\n\nEdit: Det känns bra att vara med 30% av portföljvikten​:zany_face:”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Jag har själv tankat på CCL-aktier den här veckan, och jag litar på att med hjälp av saudierna osv. kommer pengarna att räcka tills kryssningar återupptas. Belöningen väntar…

http://www.marketwatch.com/story/cruise-stocks-rally-to-extend-recent-rocket-ride-instinet-analyst-sees-turning-point-in-q1-2021-2020-04-08

2 gillningar

Även om The Big Three inte betalar skatt i USA, så är deras sysselsättande effekt genom olika aktörer inom turistnäringen verkligen betydande, så jag antar att de också “måste” räddas.

Jag har själv hoppat på CCL:s kryssning i form av aktier och jag tänker behålla dem. De har en helt okej skuldsättningsgrad jämfört med de två andra stora:

2 gillningar

En syn på hur man beräknar CCL:s aktieprisprognoser för 2021. Killens antagande är att kryssningar kommer att äga rum 2021 och att CCL kommer att uppnå en nettotillgång på cirka 2 miljarder (2019 var nettotillgången 3 miljarder). Killen funderar på vilken man ska investera i: Carnival Cruise Lines eller Delta Air. Han fokuserar på kassa- och skuldsituationen, samt återgången till det normala när corona avtar. Om du inte orkar titta på hela 24 minuter, så vid 20-minutersstrecket beräknar han P/E-talet med en uppskattning för 2021 av CCL:s aktiepris, under förutsättning att kryssningar äger rum 2021 så att nettoresultatet är den ovannämnda 2/3 av nettoresultatet för 2019. Han sade att om du köper aktien för 12-13 dollar nu, och hans uppskattning av P/E-värdet för 2021 förverkligas, så kommer aktien att vara värd 28,90 dollar nästa år. Inte illa, förutsatt att dessa villkor uppfylls… Jag vet inget om bail out, men saudierna kommer nog att se till att pengarna räcker.

5 gillningar

Snabba tester för corona, eventuellt på bara några minuter, skulle kunna snabba på öppnandet av kryssningstrafiken. Det är ganska hård konkurrens om snabbtester, vilket förhoppningsvis håller priserna låga. Priserna för kryssningar i Karibien börjar dock från cirka 400 dollar och uppåt (+ pengar att spendera ombord), så några tiotal per passagerare för ett snabbtest borde inte vara ett hinder. Testning är naturligtvis inte möjligt på restauranger och i köpcentrum, men jag anser att det skulle vara det inom sjö- och flygtrafiken.

Jag är själv mycket sugen på att sälja varje dag när det gäller CCL, eftersom jag är med med en stor portföljandel. Jag måste ständigt följa nyheterna och ha ljusstakediagram på skärmen (även RCL, NCLH och S&P500) öppna under hela börsdagen. Det skulle också finnas ett stort tryck att handla intradag, då vi den här veckan har öppnat cirka en dollar högre varje dag, vilket har följts av en brant uppgång och sedan en nedgång på cirka en dollar en gång om dagen. Rörelserna är snabba, men man skulle ha kunnat öka sin position avsevärt om man inte hade suttit med händerna i knät. Jag vill bara inte av misstag missa möjligheten när jag fortfarande ser potential för kraftiga dagliga uppgångar. Vi får se vad nästa vecka har att erbjuda.

1 gillning

Henks största oro, inte till exempel angående CCL, är inte så mycket skuldförhållandet eller överlevnaden utan skuldräntan. För närvarande betalas tvåsiffrig ränta på finansieringen (11,5% eller liknande?), så hur ser framtiden ut när det gäller fritt kassaflöde? Jag skulle gissa att flygbolag kan ha en liknande risk, vilket kan leda till att avkastningen förblir låg i åratal, men detta är helt baserat på magkänsla då jag inte orkat göra beräkningar.