Resan från corona till det normala

Tråden Wuhan Coronavirus följer noggrant sjukdomens spridning och sjuklighetsstatistik. Sedan handlar tråden Börskraschbevakning huvudsakligen om hektiska uppdateringar om börsernas situation och spekulationer om botten. Båda trådarna lever starkt i nuet eller nästa vecka.

Eftersom resan från corona till normalitet kommer att ta lång tid, saknar jag vid sidan av dessa en diskussion om långsiktiga utsikter och scenarier för hur allt kommer att gå. Det hjälper också med planeringen av inköpsprogrammet och förutsägelsen av vändningen i ett halvårs- eller ettårsperspektiv.

Vilka lösningar ser ni på den nuvarande situationen, där lockdowns och nästan totalt stopp ökar de ekonomiska riskerna ohållbart? De pågående nedstängningarna kan knappast fortsätta i månader.

En trovärdig färdplan för den närmaste framtiden skulle till exempel kunna vara att:

• inom nästa månad hittas befintliga läkemedel som hjälper sjuka att återhämta sig från corona snabbare och med mildare symptom
  • billiga hemmatest för corona utvecklas och blir allmänt tillgängliga
  • de hårdaste lockdownsen kan hävas när antalet allvarliga fall minskar med hjälp av mediciner och man bättre kan leva med sjukdomen
  • personer med symptom kan testa sig själva hemma och direkt gå på sjukskrivning/karantän utan att belasta vårdcentralens testresurser
  • behovet av intensiv- och sjukhusvård minskar
  • äldre hålls fortfarande isolerade, pensionärer rekommenderas att endast ha nödvändiga mänskliga kontakter
  • arbetsföra personer föredrar distansarbete
  • medicinerna fortsätter att utvecklas, flockimmunitet uppstår möjligen och kanske nästa år ett vaccin

Detta är ett överlevnadsscenario som jag för närvarande tycker är ganska trovärdigt. Nedstängningarna är bara en tillfällig lösning, nya metoder behövs. Effektiv användning av befintliga läkemedel är nästa nyckelfaktor. Nyheter om framgångsrika medicinförsök och billiga tester har redan börjat sippra ut (har inte länkarna sparade, förlåt) och under nästa månad kommer det att visa sig om det är på väg ett större genombrott. Jag tror på detta på längre sikt, men för de närmaste veckorna verkar det inte finnas någon hjälp från dessa.

Vilka tankar har ni om framtiden?

26 gillningar

Här är en relevant matematisk tanke om ämnet:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Texten är lång, men konstaterar i praktiken att den bästa strategin vore den s.k. Hammer and Dance, där man pendlar vid gränsen för virusets spridning i ett par år, varefter vi har ett brett fungerande vaccin och kan återgå till det normala.

I praktiken alltså så här:
https://twitter.com/robertwiblin/status/1240723968493002754?s=19

Denna strategi skulle förstås innebära att alla större evenemang inom musik-, sport- och resebranschen försvann. Större flygplan beror antagligen på virusets (och dess mutationers) spridningsförmåga, men inga sammankomster med över 1000 personer skulle antagligen kunna arrangeras. Å andra sidan skulle mindre barer, restauranger och hotell kunna överleva under R1-gränsen, vilket i slutändan skulle kunna innebära en ganska liten del av hela tjänstesektorns BNP – beroende förstås mycket på det aktuella landet och dess befolkningstäthet (tätare områden skulle ha strängare restriktioner, eftersom riskerna är större).

5 gillningar

{“content”:“Efter en delvis eller fullständig uppluckring av de redan existerande restriktionerna tror jag inte på en explosionsartad ”återgång till det normala” så länge vi inte har en 99 % säker behandling av sjukdomen. \n\nOm man antar att t.ex. 50 % insjuknar och restriktionerna luckras upp, så finns det fortfarande gott om personer som tillhör riskgruppen eller som i övrigt är försiktiga (förnuftiga?). De kommer inte omedelbart att rusa till restauranger eller till HopLop med barnen.\n\nAtt användningen av tjänster återgår till den normala nivån kommer alltså att ta månader, och under denna ”uppgångsperiod” kommer företagen så småningom att komma tillbaka till intäkter, men det kan ta lång tid för vissa branscher att få resultat.\n\nJag tror att statens stödåtgärder kommer att behöva fortsätta på något sätt under hela året och kanske till och med nästa år. Långivningen har den baksidan att ett företag som tidigare har varit lönsamt kanske inte är lönsamt på länge innan lånet har betalats tillbaka, särskilt om intäkterna återgår till den tidigare långsamma takten.\n\nFör närvarande lever jag med tanken att skolorna sannolikt kan inleda höstterminen efter sommarlovet under ganska normala förhållanden, det vill säga att dessa förändringar skulle gälla vårterminen.\n\nJag ser att framkomsten av ett vaccin/läkemedel påverkar äldres liv mest fram till dess att en behandling finns. Så länge det inte finns en fungerande behandling måste äldre och multisjuka hållas ”bakom stängslet” från ett normalt liv.”,“target_locale”:“sv”}

5 gillningar

Jag tror faktiskt på en “återgång till det normala” med lite mer optimism. Åtminstone på den inre marknaden.

Om man tittar på människors agerande (ur perspektivet av spridningen under epidemin) så har man redan hittat ett snabbt alternativ till att stanna hemma, och folk rör sig väldigt mycket. Det vill säga, det är svårt att hålla människor stilla trots riskerna. Attityden “strunt samma, livet går vidare” kommer att fortsätta växa med tiden och skapa kreativa sätt att fortsätta konsumera.

Detta leder enligt mig till en slags flaskhals för människors rörlighet och törst efter upplevelser (vare sig det är i form av kultur eller att slita på en restaurangterrassbänk), vilket resulterar i att åtminstone de sektorer som drabbats mest, det vill säga tjänstebranschen och andra fritidsaktiviteter, kommer att få ny dragningskraft efter krisen.

Detta antagande bygger på att finländarna i stort sett behåller sina jobb efter permitteringarna och att denna cirkus inte varar till juni. Om krisens varaktighet överstiger sommarmånaderna tror jag att människors moral kommer att sjunka och att vi kommer att få ett verkligt helvete i Finland.

En annan fråga är då vad som händer med EU efter detta och vilka konsekvenserna blir för de globala försörjningskedjorna…

Förhoppningsvis kan vi få något bra ut av detta för Finland, så att vi inte hamnar i startgroparna för nästa Boom-Bust-cykel med byxorna nere och händerna “i eurokedjor”.

5 gillningar

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-22/bruised-hedge-funds-ask-clients-for-fresh-cash-to-buy-the-dip

Redigera

3 gillningar

Nej, om 90-talets depression var mormodern i Finland, då kanske det vore dotterns tur.

4 gillningar

Massprovtagning kan redan vara nära.

3 gillningar

{“content”:“Fungerar mediciner behövs snart, eftersom epidemin har exploderat eller är på väg att explodera i många länder. Massprovning är en annan innovation som skulle hjälpa oerhört. Nu har det också rapporterats om yngre människors och till och med en bebis död (USA), och misstanken att viruset trots allt kan spridas via luften.”,“target_locale”:“sv”}

Det ska bli intressant att se när diskussionen även i media börjar flyttas mer mot frågan om hur länge restriktionerna kan hållas i kraft innan en konkurs-tsunami börjar rulla in. Det dröjer inte länge förrän beslutsfattarna måste börja ta ställning till vad som är exit-strategin ur undantagstillståndet. Är det en hammare-dans-taktik (lättnad-åtstramning-lättnad beroende på ökningen av sjukdomsfall) eller något annat medel.

1 gillning

THL försöker få en uppfattning om var vi står.

Enligt Sane skulle testgruppen till exempel kunna bestå av tusen finländare. Baserat på ett omfattande urval skulle resultaten kunna generaliseras för hela befolkningen. Detta skulle ge en uppfattning om hur viruset har påträffats i olika regioner eller åldersgrupper.

3 gillningar

Välorganiserade tankar som är direkt relevanta för ämnet i den här tråden.
https://www.oulu.fi/ltk/tie-ulos-covid-kriisistä

2 gillningar

Tack för länken!

Jag tyckte att texten var ganska mycket medvetandeström, men det var rätt saker där :slight_smile:

Här är vad jag tycker är det väsentliga från den långa texten. (Sydkoreas väg)

… den enda akuta vägen ut ur den första vågen av virusorsakad sjukdom är så fullständig viruseradikering, avlägsnande, fullständigt förhindrande av spridning som möjligt – flockimmunitet och flockintelligens utvecklad för virusbekämpning. Jag tror att denna slutsats så småningom kommer att nås överallt, och på så sätt köper man tid för att vaccinera befolkningen på hela planeten.

Global social isolering förhindrar spridning av sjukdomen och på så sätt kan sjukligheten bromsas till en tolerabel nivå. Utöver vaccinet är mer omfattande COVID-testning än tidigare motiverad, både för att hantera situationen och för att rikta in restriktioner. På så sätt kan virusets spridning kontrolleras. Diagnostik kan utföras på de som har varit sjuka från blod och på de som har mycket virus i kroppen t.ex. från saliv och svalg. Utrustningen som krävs för massprovtagning är otillräcklig och kommer förmodligen att behöva lånas från forskningslaboratorier.

Sist men inte minst bör vi alla nu börja använda ansiktsmasker. Viruset sprids praktiskt taget via de övre luftvägarna antingen genom beröring eller droppar. Båda kan stoppas genom att använda vilken ansiktsmask som helst. Masken skyddar särskilt andra, inte oss själva.

2 gillningar

I den långa texten har jag plockat ut vad jag anser vara det väsentliga. (E-Koreas väg)

Tack för sammanfattningen.

I artikeln märkte jag inte att det nämndes några andra mediciner än vaccinet (även om jag skummade igenom vissa delar snabbt) men jag anser att de också har en roll här, förutsatt att en fungerande sådan (godkänd och använd medicin) hittas före vaccinet. Vi kommer att lära oss att hantera viruset med en mångfald av medel som kompletterar varandra.

Fler bra tankar. Den här historien är bara i början och vi måste leva igenom den, oavsett hur mycket börsen vill nå in i framtiden.

3 gillningar

I en studie utförd i Tyskland hade 15% av de testade utvecklat antikroppar och immunitet. Flockimmunitet kommer att spela en stor roll, eftersom restriktioner kan lättas.

1 gillning

Den studien gjordes i en by som drabbats hårt av corona, man kan inte dra slutsatser för hela landet från den.

6 gillningar

Det där är den första databit som jag har stött på, där sambandet mellan antalet infekterade och antalet döda har fastställts. Falldiagnos och testning är en “mellanut variabel” som beror på många saker. Från ett lite större datamaterial kan man under de närmaste dagarna beräkna en “pandemimätare”. Resultatet blir ganska dystert utifrån den beräkningen.

1 gillning

Varför så? Är det inte positivt om en större andel än väntat redan har insjuknat med milda symtom eller till och med helt symptomfritt = ofarligt

1 gillning

{“content”:“Det lilla materialet ger 270 immuniserade per död. Italien har för närvarande 19 000 döda. Det skulle innebära cirka 5 miljoner immuniserade.\n\nFör att epidemin ska upphöra i Italien och uppnå flockimmunitet, bör minst 50% av befolkningen vara immuniserad enligt nuvarande uppfattning, det vill säga 30 miljoner i Italien. Detta antal skulle motsvara cirka 100 000 döda.\n\nDet är alltså dystert med tanke på att flockimmunitet utvecklas i Tyskland med 15%.\n\nDet är karakteristiskt för situationen att man i Tyskland enligt artikeln hade dragit slutsatsen att restriktioner kan börja lättas tack vare flockimmuniteten.\n\nI Österrike, med ett resultat av liknande storleksordning, drog man slutsatsen att eftersom flockimmunitet inte är på väg, kan/måste restriktionerna börja lättas.\n\nFortfarande en friskrivning: hittills bara de två små materialen.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Ja, nu går vi vidare så att så snart lagren är fyllda med masker etc. så öppnas ekonomin med masktvång + aggressiv testning/spårning + precisionskarantäner etc. Och sjukdomen behandlas med mediciner så att man ger medel omedelbart när sjukdomen uppträder (test eller symptom) så att man inte behöver ligga på sjukhus.

Och de äldre hålls isolerade under lång tid.

9 gillningar