Analyser om aktiemarknadens och ekonomins riktning 2020 samt aktieval

Här på Inderes forum finns det mycket bra diskussioner, men jag skulle personligen vilja ha en “lugnare” och djupare diskussion om marknadens riktning baserad på ordentlig analys och data. I “uppföljningstrådarna” drunknar meddelandena.

S&P nådde sin topp den 19 februari: 3393.
“Botten” nåddes en månad senare den 23 mars: 2192.
Nedgången var alltså 35 %.

Nedgången var historiskt snabb och under nedgången satte VIX rekord och vi var i ett extremt översålt läge. De värsta dagarna kan nedgången ha varit över 10 %.
Från detta kaos steg vi sedan med cirka 19 % på cirka 6 dagar mot slutet av mars.

I det här skedet är det bra att se hur björnmarknader typiskt sett ser ut.

Det är bra att notera att de innehåller flera, även långa, uppgångar varefter nedgången fortsätter.

Björnmarknaden som började '29:

Lite färskare från IT-bubblan:

Och sedan den senaste:

Den här gången är förstås många saker annorlunda. Historien upprepar sällan sig perfekt.

Marknadens nedgång var oöverträffat brant. Detta berodde på att ekonomin drabbades av en extern chock vars oundvikliga utveckling alla kunde se i realtid.

Kan återhämtningen vara lika brant – och snabb? Detta är förmodligen hundratusentalsfrågan för många privatinvesterare. Det väsentliga är hur mycket “permanent” skada ekonomin och konsumenterna kommer att drabbas av.

Det ser ut som att arbetslösheten kommer att stiga högt redan på grund av dessa några månaders karantänåtgärder. Hög arbetslöshet kommer att förlänga återhämtningen, eftersom återgången till tillväxtbanan när det gäller rekryteringar typiskt sett är försiktig och långsam.

Världen kan stå inför en “oöverträffad” depression – den globala BNP:n tros minska för första gången sedan andra världskriget (om jag inte minns fel).

På den positiva sidan kan åtminstone följande saker konstateras:

• centralbankernas och regeringarnas snabba och delvis förebyggande reaktion (“whatever it takes”)
  • kanske viruset kan kontrolleras snabbt

Enligt mig verkar det dock nu som att det värsta redan hinner ske, det vill säga att den stigande arbetslösheten kommer att orsaka ett stort hål i ekonomin, vilket innebär en långsam återhämtning även om samhällena kan öppnas snabbt.

Allt detta innebär sannolikt att vi bara har sett första akten av björnmarknaden och att fokus i de följande akterna alltmer kommer att flyttas från viruset till recessionen i sig. Centralbankernas kanoner kan behövas ännu mer.

Å andra sidan återhämtade sig aktiemarknaderna relativt snabbt från finanskrisen:
image

Denna ekonomiska chock är dock större. Här är BofA:s färska kommentarer som fångade mitt öga:

Sedan finns det också det faktum att Trump kommer att göra allt för att aktiemarknaderna (och ekonomin) ska stiga före valet. Allt kan vara möjligt.

Vad betyder detta för investeraren?

Vilka tankar har ni andra?

25 gillningar

Här är några tankar om denna “återgång” till det normala:

1. Företag kommer att använda permitteringar och uppsägningar för att trimma sina företag och “fett”-borttagning, oavsett sektor.

2. En recession/depression orsakar lidande för konsumenten, som bara håller plånboken öppen för nödvändig konsumtion, och när man lägger till den mycket höga skuldsättningen ser cocktailen odrickbar ut på kort sikt. Konsumenten behöver tid för att återhämta sig från denna chock.

3. När konsumenten är pressad kommer företagen inte att snabbt återanställa uppsagd personal förrän situationen klarnar. Behovet av anställningar uppstår endast från en tydlig avkastningsförväntan, inget företag anställer någon för skojs skull.

4. I denna turbulens skadas många företag permanent och konkurser kommer att ses här och där. Med företagen försvinner också jobb. Här finns en liten positiv nyans, då det inom någon sektor kan finnas tydligt bra arbetskraft tillgänglig och nya företag uppstår i stället för de gamla.

Börskurser kan inte förutsägas på något sätt baserat på detta, men jag tror (jag vet inte) att Mr Market någon gång kommer att börja prissätta in en förlängd recession/lågkonjunktur. I volatila tider kan det vara bäst att köpa index (detta gör jag själv) och naturligtvis kan man på en så hoppig marknad göra fynd – och bäst av allt, nu är garanterat inte den sämsta tiden att börja investera.

7 gillningar

Mikko Mäkinen har skrivit en artikel som ger mycket att fundera på.

Jag började själv följa Helsingfors öppna universitets onlinekurs om ekonomiska kriser för att fördjupa min förståelse.

Personligen måste jag nu investera i att öka min kunskap, eftersom jag inte lyckades tajma försäljningen av aktier och fonder till januari/början av februari. Dessutom antog jag i mitten av februari att det redan var för sent att sälja. I mitt fall är det inte nödvändigtvis en dålig sak att jag inte gjorde något, eftersom jag otåligt redan hade investerat större delen av pengarna på börsen igen. Om det nu blir en längre lågkonjunktur, hinner jag ändå sprida mina investeringar genom månatligt sparande och dra nytta av sänkta inköpspriser.

Vad jag minns från 90-talets depression och finanskrisen, så är den största skillnaden nu att staterna lovade stödpaket väldigt snabbt. Nu känns det som att man först stimulerar ekonomin och reder ut det först senare.

Även stora företag verkar, åtminstone här i Storbritannien, ta ansvar. Till exempel stoppade Nissan bilproduktionen fram till början av maj. Staten kommer att betala 80 % av de anställdas löner och Nissan resterande 20 %, vilket innebär att de anställda kommer att få full lön. Jag vet inte om detta sedan tas från t.ex. utdelningar till investerare, men personligen avstår jag gärna från utdelning om det säkrar en lågavlönad anställds förmåga att betala hyra och lån. Detta förhoppningsvis undviker personliga konkurser och familjebekymmer, t.ex. en ökning av självmord. Som uppvuxen i 90-talets depressions-Finland spökar dessa skuggor fortfarande i mitt sinne.

4 gillningar

{“content”:“Jag tycker inte att detta kan jämföras med andra börskrascher eftersom kraschen beror på helt olika aspekter. \n\nMed restriktioner för människors normala arbete, tjänstesektorns verksamhet och konsumtion har det skapats en röra som inte kommer att åtgärdas förrän restriktionerna tas bort och känslan av säkerhet ökar. Restaurangverksamhet håller inte på att dö ut, och frisör-/massagebesök minskar inte eller liknande. Det är lite annorlunda att se höga arbetslöshetssiffror i ljuset av att restriktioner gör människor arbetslösa… Ja, sysselsättningen kommer också att återgå när restriktionerna lättas. Det kommer förmodligen inte att återgå på exakt samma sätt, utan en del kommer att styras mot nya typer av jobb. Det är på sitt sätt tragikomiskt att människors behov av att använda tjänster inte har försvunnit, men på grund av corona tar nu många jobb slut, åtminstone tillfälligt.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Låt oss börja analysera företagen:

Konecranes:

Prestation under finanskrisen:

Och de senaste åren:

Marknadsvärde:
Nu 1250 MEUR
2009 botten ~620 MEUR.

Omsättning:
2019: 3300 MEUR
2008: ~2100 MEUR

Rörelseresultat:
2019: 150 MEUR
2008: 250 MEUR
2009: 120 MEUR (just.)

Trend för rörelseresultat:
2017-2019 snitt: 145 MEUR
2006-2008 snitt: 176 MEUR

Kursen verkar vara låg, men resultatnivån är också svagare än före finanskrisen.

Konecranes genererar inte längre avkastning på kapital på långt när samma sätt som tidigare. Företagsförvärv verkar tynga.

Jag tycker det verkar vara en stor risk att detta kommer att sjunka ännu mer när de dåliga delårsrapporterna börjar komma. Skulle EBIT halveras igen? Bottnen 2009 verkar ha varit 5x EBIT.

Berätta ni som har investerat i detta om det kommer att förbättras? Det verkar som om den valda strategin har varit dålig. Ledningen verkar också ha bytts ut. Många tycker säkert att detta är billigt. Det är också bra att komma ihåg att räntorna är låga.

7 gillningar

En intressant inblick i tidigare pandemier och hur de förbättrade arbetarnas förhållanden.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-04-05/when-plagues-pass-labor-gets-the-upper-hand?utm_source=url_link

2 gillningar

Jag delade den ursprungliga studien tidigare i historiktråden.w

Studien är ganska bra, men på grund av sitt material berättar den mer om hur ekonomin på 1300-talet reagerade på en pandemi där en stor del av arbetskraften dör. :o Nu förväntar vi oss nog inte samma dödlighet som i digerdöden.. :smiley:

Tillämpning: här är fler utdrag från olika studier, bland annat hur pandemier har påverkat bostadspriserna.

2 gillningar

Jag håller med, vilken nytta har dessa indexkurvor från tidigare krascher, när varje kris är annorlunda och särskilt denna. Nu kommer en chock utifrån ekonomin och efterfrågan kommer troligtvis att återgå gradvis så snart coronan är över. De flesta människor är bara tillfälligt permitterade, och arbetslösheten kommer knappast att explodera efter coronan. Nu finns det inga höga räntor, och människor behöver inte tvångsförsälja sina bostäder. Det finns praktiskt taget inga hårda uppsägningar i stora företag.

En sådan isolering som nu finns i Finland kommer knappast att upprätthållas längre än maj, utan samhället måste öppnas efter det, med riskgrupper isolerade.

Vad gäller aktier ser jag just nu och troligtvis under de närmaste veckorna en utmärkt köpmöjlighet. Det är svårt att säga när kurserna återgår till toppen, men om man har tålamod att behålla köpen i fem år, med tidsmässig spridning, kommer man säkert att göra vinst.

3 gillningar

Jag svarade inte på det tidigare meddelandet, men jag håller delvis inte med om detta. Även om det naturligtvis spelar roll varför depressionen uppstår, är återhämtningen alltid långsam på grund av ekonomins och samhällets strukturer. I Finland och till exempel Tyskland hjälper permitteringssystemet, men i många länder finns inget sådant och det tar bara tid för arbetslösa att återanställas. Liksom i recessioner i allmänhet.

1 gillning

Ja, jag förväntar mig inte en snabb återhämtning till den tidigare nivån, men ändå en tydlig och stadigt bättre morgondag i Finland från och med juni. Jag tror att restauranger kommer att öppnas igen med vissa restriktioner, sommarsportevenemang kommer att starta (till en början med tomma läktare), olika tjänster kommer gradvis att börja användas igen osv. Massevenemang kommer att lida, t.ex. nöjesparker, som missar minst hälften av sommaren.

Den viktigaste uppgiften nu är att hålla småföretagen vid liv. De stora klarar sig, och de permitteringar som alla använder hjälper. Jag förstår inte varför supernedgångsnyheterna får så mycket utrymme. Onödig skrämseltaktik för folket.

I USA är förmodligen de flesta arbetslösa inom tjänstesektorn. De flesta kommer att återvända lika snabbt till samma plats som de lämnade nu.

1 gillning

En observation från helgen, då det fanns tid att titta närmare på aktierna och de slag de tagit hittills. Redovisningsbyråerna ligger fortfarande på höga P/E-nivåer, cirka 30X. En kraftig minskning av bokföringar, framskjutna betalningar och utbetalningar till hösten, frysta konsultationer med företagare, uppskjutna bolagsstämmor etc. kommer sannolikt att påverka utsikterna på kort sikt.

Fler prognoser om den ekonomiska utvecklingen. Finlands Bank har i dag publicerat en analys med scenarier för den finländska ekonomins utveckling under de kommande åren.
https://www.eurojatalous.fi/sv/2020/artiklar/scenarier-for-utvecklingen-av-finlands-ekonomi-de-narmaste-aren/
Enligt analysen driver coronaviruspandemin den finländska ekonomin in i en recession under innevarande år, i likhet med den övriga världsekonomin. Det är svårt att bedöma recessionens djup, eftersom det är svårt att förutsäga pandemins utveckling och bekämpningsåtgärderna.

I Finlands Banks prognos beskrivs två möjliga utvecklingsbanor för Finlands ekonomi under de närmaste åren.

• Beräkning 1: I scenariot med undertryckt coronavirus antas strikta restriktioner vara i kraft i åtta veckor från slutet av mars.
  • Beräkning 2: I scenariot som syftar till att bromsa spridningen av coronaviruset förblir restriktionerna i kraft till slutet av september.

Enligt prognosen är de kommande veckorna ganska avgörande. Lyckligtvis har den finländska regeringen nu bättre möjligheter än tidigare att påverka den ekonomiska situationen. En mycket god nyhet är att ekonomiska forskningsenheten Helsinki GSE (Helsinki Graduate School of Economics) inrättar ett ekonomiskt lägesrum, som inleder sin verksamhet i dag, tisdag. Med hjälp av lägesrummet får man en mer exakt bild av krisens djup och var den slår till. Nu ser det åtminstone dåligt ut för Finlands kommunalekonomi.
https://www.helsinkigse.fi/covid19-data-fi/tilannehuone-aloittaa-data-analyysien-tuottamisen-6-4-alkavalla-viikolla/

2 gillningar

Nu när lägesbilden stabiliseras, vilka är era förväntningar?
Jag listade mina egna observationer här för att komma vidare.

1. Stater som får sjukdomen under kontroll med hjälp av tester och lockdown (Danmark, Norge, Tyskland) bygger exitstrategier, men en andra och tredje våg när restriktionerna öppnas kan inte uteslutas från riskanalysen.

2. Gränserna kommer att förbli stängda under en lång tid för alla icke-nödvändiga resor, men frakt kommer att fortsätta.
    Flygresor kommer att lida och under en lång tid.

3. BNP sjunker kraftigt (och på svenska, dvs. en recession är på väg), 300 000 permitterade i Finland, det är förmodligen rimligt att anta liknande resultat i över hälften av världens länder.

4. Konkurser, Stockmann som första kandidaten från Finland.
    Vad mer kommer att gå i konkurs och kommer det att orsaka systemiska symtom? USA:s bostadsmarknad, italienska banker?

5. Möten mellan människor, social distansering kommer att finnas på agendan åtminstone på någon nivå tills ett vaccin finns, eller tills landet kan förklaras covid-fritt.

Det är mycket björnmarknad här jämfört med stämningen för 3 månader sedan, men å andra sidan är det ingen världens undergång och bra företag är fortfarande bra, vissa till och med ännu bättre.
Å andra sidan hör man också från industrin att “vi lägger inte dessa investeringsprojekt på is på grund av sex månaders nedstängningar, det här blir klart precis lagom när recessionen lättar”.
Det som gör det svårare är hur mycket man ska betala för dessa företag.

Med vilken framtidsvision har ni byggt er nuvarande position, och vilka val har det lett till? Jag är särskilt intresserad eftersom folk tidigare hade stora högar med kontanter, så några beslut måste ha fattats.

Slutligen, min väns kommentar i slutet av februari när kollapsen började se oundviklig ut: “Nu börjar tiden då de dumma skiljs från pengarna” :smiley:

ps. Jag satsar redan på uppgång, men defensivt, och jag är medveten om att jag kan hamna på fel sida i separationen, varför jag är beredd att vända kappan om det behövs.

3 gillningar