Här på Inderes forum finns det mycket bra diskussioner, men jag skulle personligen vilja ha en “lugnare” och djupare diskussion om marknadens riktning baserad på ordentlig analys och data. I “uppföljningstrådarna” drunknar meddelandena.
S&P nådde sin topp den 19 februari: 3393.
“Botten” nåddes en månad senare den 23 mars: 2192.
Nedgången var alltså 35 %.
Nedgången var historiskt snabb och under nedgången satte VIX rekord och vi var i ett extremt översålt läge. De värsta dagarna kan nedgången ha varit över 10 %.
Från detta kaos steg vi sedan med cirka 19 % på cirka 6 dagar mot slutet av mars.
I det här skedet är det bra att se hur björnmarknader typiskt sett ser ut.
Det är bra att notera att de innehåller flera, även långa, uppgångar varefter nedgången fortsätter.
Björnmarknaden som började '29:
Lite färskare från IT-bubblan:
Och sedan den senaste:
Den här gången är förstås många saker annorlunda. Historien upprepar sällan sig perfekt.
Marknadens nedgång var oöverträffat brant. Detta berodde på att ekonomin drabbades av en extern chock vars oundvikliga utveckling alla kunde se i realtid.
Kan återhämtningen vara lika brant – och snabb? Detta är förmodligen hundratusentalsfrågan för många privatinvesterare. Det väsentliga är hur mycket “permanent” skada ekonomin och konsumenterna kommer att drabbas av.
Det ser ut som att arbetslösheten kommer att stiga högt redan på grund av dessa några månaders karantänåtgärder. Hög arbetslöshet kommer att förlänga återhämtningen, eftersom återgången till tillväxtbanan när det gäller rekryteringar typiskt sett är försiktig och långsam.
Världen kan stå inför en “oöverträffad” depression – den globala BNP:n tros minska för första gången sedan andra världskriget (om jag inte minns fel).
På den positiva sidan kan åtminstone följande saker konstateras:
- centralbankernas och regeringarnas snabba och delvis förebyggande reaktion (“whatever it takes”)
- kanske viruset kan kontrolleras snabbt
Enligt mig verkar det dock nu som att det värsta redan hinner ske, det vill säga att den stigande arbetslösheten kommer att orsaka ett stort hål i ekonomin, vilket innebär en långsam återhämtning även om samhällena kan öppnas snabbt.
Allt detta innebär sannolikt att vi bara har sett första akten av björnmarknaden och att fokus i de följande akterna alltmer kommer att flyttas från viruset till recessionen i sig. Centralbankernas kanoner kan behövas ännu mer.
Å andra sidan återhämtade sig aktiemarknaderna relativt snabbt från finanskrisen:

Denna ekonomiska chock är dock större. Här är BofA:s färska kommentarer som fångade mitt öga:
Sedan finns det också det faktum att Trump kommer att göra allt för att aktiemarknaderna (och ekonomin) ska stiga före valet. Allt kan vara möjligt.
Vad betyder detta för investeraren?
Vilka tankar har ni andra?