Oma Säästöpankki

Generalforsamlingsdag i dag. En smule glemt aktie. Forhåbentlig vil Inderes også tage denne op til analyse.

I Kauppalehti:

I forbindelse med børsnoteringen oplyste banken, at den får omkring tusind nye kunderelationer om måneden. Oma Säästöpankki har 40 filialer.

Danske Bank vurderer i sin aktieanalyse (10.1.), at Oma Säästöpankki er ”sandsynligvis Nordens hurtigst voksende bank”.

Danske Bank forudser, at OmaSp’s nettooverskud vil vokse med en hastighed på 20 procent i årene 2018-2021. Danske anbefaler køb af OmaSp-aktien og giver den en målkurs på 8,80 euro.

”Bankens overskudsvækst er næsten dobbelt så hurtig som enhver anden børsnoteret nordisk bank”, anfører Danske i analysen.

1 Synes om

I princippet en ret interessant case. Der er nok lidt ekstra drive til at vise sig frem efter børsnoteringen…

Men omkostnings-/indtægtsforholdet er dårligt (>62%), markant dårligere end f.eks. Nordea (~52-56%)…

Jeg ved så ikke, om det kunne være en M&A-case (fusion og opkøb), men så bliver det spekulativt…

Jeg tager min kommentar tilbage, Nordeas omkostningsforhold faldt til 64%… Jeg vil hellere eje OmaSP end Nordea lige nu :smiley:

OmaSP og Nordea kæmper i forskellige ligaer. Man kan selvfølgelig sammenligne omkostnings-/indtægtsforholdet osv., men OmaSP’s forældede forretningsmodel bliver udfordrende, efterhånden som digitaliseringen skrider frem.

Men det er godt, at de opretholder filialer, så man også kan få service i udkanten. Held og lykke.

Som investeringsobjekt er det nok ikke det værste, selvom det er cementeret i Sparekassesstiftelsens ejerskab, så det er ikke et rent børsnoteret selskab.

{“content”:“Stærk start på året:\n\nOma Säästöpankki Oyj’s delårsrapport 1.1.-31.3.2019: Forretningsvolumen og resultat i stærk vækst\n\nAdministrerende direktør Pasi Sydänlammi:\n\nFantastisk start på året\n\nEn fremragende kundeoplevelse accelererede vores profitable vækst i første kvartal af 2019. Dette afspejledes i både forretningsvolumen og resultatvækst. Blandt vores forretningsmæssige hovedindtægtskilder voksede rentemarginalen med 17,3 % og nettoprovisionsindtægterne med 5,1 % i forhold til referenceperioden. Forretningsindtægterne i alt blev forstærket af engangsposter fra nettotilgodehavender og -forpligtelser i finansielle aktiver og forpligtelser fra værdiansættelsen af ejerskabet i Oy Samlink Ab til fair værdi samt udbytte. Som følge heraf voksede vores resultat før skat med hele 7,2 mio. euro og udgjorde 11,9 (4,7) mio. euro. Vores sammenlignelige resultat voksede også kraftigt med 15,3 % og var 5,2 (4,5) mio. euro.\n\nVores indlånsbase voksede fremragende i begyndelsen af året, hvilket delvist muliggjorde væksten i udlånsporteføljen. Vores udlånsportefølje voksede med cirka 100 millioner euro og var ved udgangen af marts 2,6 (2,5) mia. euro. Efterspørgslen efter både boliglån og virksomhedslån forblev stærk hele første del af året. Vores boliglånsportefølje voksede med 4,16 % i første kvartal. Nye boliglån blev bevilget for 49,6 mio. euro i begyndelsen af året, og vores boliglånsportefølje var ved udgangen af marts 1,24 (1,19) mia. euro. Væksten i virksomhedslån var også i god fart med 3,98 %. Nye virksomhedslån blev bevilget for 33,5 mio. euro, og virksomhedslånsporteføljen var ved udgangen af marts 874,6 (841,2) mio. euro.”,“target_locale”:“da”}

Ud over Danske Bank er der nu også Carnegie-analytikere på OmaSP’s hjemmeside. Tilsyneladende vil de snart blive omfattet af deres overvågning.

{“content”:“Jeg har købt dette firma i små partier efter kvartalsrapporten. Efter min mening er det lidt det samme tilfælde som med Ålandsbanken, altså at det er gået lidt under markedets radar, selvom forretningen har udviklet sig fremragende. Kursen er i skrivende stund 8,76, hvilket med årets vejledning giver en PE (just.) på ca. 10-11 og en PB på ca. 0,8.\n\nEn særlig egenskab ved dette tilfælde er dog vækstambitionen og track-recordet for at realisere den. De økonomiske mål:\n\nhttps://sijoittaminen.omasp.fi/fi/taloudelliset-tavoitteet\n[QUOTE]\n**OmaSp’s bestyrelse har i september 2018 bekræftet følgende langsigtede (3–5 år) økonomiske mål**\n\n* Vækstmål\n10–15 % årlig vækst i de samlede driftsindtægter under nuværende markedsforhold\n* Lønsomhedsmål\nOmkostningsforhold under 55 %\n* Egenkapitalforrentning (ROE) -mål\nEgenkapitalforrentning (ROE) over 10 % på lang sigt\n* Solvensmål\nPrimærkapitalprocent (CET1) mindst 16 %\n[/QUOTE]\n\nPr. udgangen af 3. kvartal er årets ROE stadig kun 7,8 %, og solvensen (CET1) er 17,4 %, så der er plads til vækst. Til den nuværende pris får man efter min mening næsten gratis næste års vækstudsigter.\n\nUd over de sædvanlige risici i banksektoren ser jeg følgende risici:\n- Dårlig likviditet: 3/4 af aktierne er ejet af forskellige foreninger (primært sparekasseforeninger), og en del af resten er ejet af pensionsselskaber. Der er altså kun 10-20 % af alle aktier frit tilgængelige på markedet.\n- Jeg overvejer, om Nordeas mål om at øge ROE-%'en kan øge konkurrencen om lån så dramatisk, at det rammer konkurrenterne betydeligt?\n\nKommentarer? Følelser fra dem, der måske har fulgt historien længere?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Forholdet mellem omkostninger og indtægter har udviklet sig godt, og hvis det forbliver på det nuværende niveau, bør det kunne ses på bundlinjen.
Lånene er steget støt, hvilket er en god ting. De stigende kredittab i de seneste to kvartaler har haft en betydelig indvirkning på resultatet. Men omfanget af endelige kredittab har været markant mindre, hvilket giver anledning til spekulationer om den fremtidige udvikling. I et godt scenarie vil disse kunder klare deres gæld, og det ville have en betydelig indvirkning på resultatet.

1 Synes om

{“content”:“Omkostninger/indtægter:\n- Antallet af kontorer vil ikke blive berørt (omkostningerne stiger ikke)\n- Investeringer i IT vil fortsætte.\n\nJeg forventer selv, at omkostningerne forbliver nogenlunde de samme.\n\nJeg kiggede også på niveauet af nedskrivninger på udlån og tænkte, at konkurrence/vækst sandsynligvis vil afspejle sig her. Sammenlignet med Ålandsbanken er nedskrivningerne på udlån betydeligt højere i forhold til udlån og rentenetto. Jeg ved så ikke, om finlandssvenskere er bedre til at betale lån tilbage.\n\nPå den anden side kan realiseringen af blot et par større uheldige sager også ryste denne nøgletal, da antallet af nedskrivninger på udlån er meget lille.\n\nE: Jeg lavede min egen sammenligning mod ÅAB, da jeg tilfældigvis havde min egen investeringsbeslutning primært mellem disse to og huskede nøgletallene bedre derfra.”,“target_locale”:“da”}

Meddelte OmaSP ikke lige før jul, at de lukkede omkring 5 filialer?

1 Synes om

Jeg kan ikke huske beløbet, men ja, det var det.

1 Synes om

På en eller anden måde var jeg under indtryk af, at man var tilfreds med det nuværende netværk, men det er bedre, hvis vi kan få omkostningerne ned.

1 Synes om

En stigning i risikovægtede aktiver kan ikke opretholdes på samme niveau (15,2 %), hvis man ønsker at forblive over det minimale målniveau (16 %). Afkastet af egenkapitalen bør være højere. Vækstmålet er 10-15 %, og kernekapitalprocenten er mindst 16 %. Vil dette ikke begrænse væksten på lang sigt til omkring 6 % i det mindste, hvis det skal opnås ved at øge udlånene? Problemet kan dog ret nemt løses ved at sænke det minimale målniveau.

“Oma Säästöpankki-koncernens solvensgrad (TC)
forblev stærk og var 18,0 (19,3) % ved udgangen af perioden. Kernekapitalens
(CET1) forhold til risikovægtede aktiver var 17,4 (18,4) %
og oversteg tydeligt det af selskabets bestyrelse fastsatte finansielle
måls minimumniveau på 16 %. Risikovægtede
aktiver 1 725,9 (1 498,7) mio. euro steg med 15,2 % fra sammenligningsperioden,
hvilket bidrog til at svække koncernens solvensposition.
Den mest betydelige vækst i risikovægtede aktiver skyldtes
den kraftige vækst i udlånsporteføljen til privat- og erhvervskunder
samt investeringer i investeringsfonde.”

1 Synes om

Ja, de meddelte pænt, at de ville slå kontorer sammen, selvfølgelig var der unødvendigt mange tæt på hinanden i små landsbyer. Der var opsigelsesperioder, og til gengæld har de ansat nye folk i det nye overdådige kontor i Seinäjoki…
Kontoret i Seinäjoki er tilsyneladende så dyrt, at det minder lidt om det samme spørgsmål, som hvis Kamux byggede den første marmorpalads til brugte biler…

1 Synes om

Juleferien blev brugt i Seinäjoki, og jeg fik i forbifarten foreviget det nye kontor på billedet. Der er tale om en 9-etagers erhvervs- og beboelsesejendom ved Seinäjoki torv. OmaSp’s tidligere kontor lå præcis samme sted, før OmaSp og Elite besluttede at rive komplekset ned.

6 Synes om

Nå, det er da dejligt, at huset er færdigt nu, det har vel været under opførelse som Isaks Katedral…
Forhåbentlig vil den nye fine kontorbygning tiltrække nye kunder, selvom chatkunderne ikke ser den… Jeg har lige hørt en nyhed fra Yle om, at bankforretninger digitaliseres i en svimlende hastighed, marmorkolossens tid er forbi…

1 Synes om

Egenkapitalen er nu 317 millioner. Om to år kunne den vokse med 8% om året og ende på 370 millioner. Egenkapitalen ville da opnå et afkast på 10%, hvilket svarer til 37 millioner.

Med en værdiansættelse på P/E 9, 10 eller 11 ville kursstigningen fra de nuværende 9 euro være:
P/E 9 25%
P/E 10 39%
P/E 11 53%

Det årlige afkast ville være:
P/E 9 12%
P/E 10 18%
P/E 11 24%

Og dertil kommer lidt udbytte.

1 Synes om

Hmh, hvorfor ikke.

Jeg har netop ansøgt om et investeringsejendomslån, og Nordea knuste OmaSPs tilbud. Jeg spurgte kundeservicemedarbejderen, hvordan det kunne være, og hvordan OmaSP ville konkurrere, svaret var, at det var med service og filialnetværk.

Gå ud og spørg, jeg kan ikke sige, om det er en konkurrencefordel, hvis det er dyrt alligevel?

4 Synes om

De samme oplevelser, OmaSp bad om en dobbelt margin, det var ikke engang på en hektar.
De tager vel 20-krone sedler fra bedstemødre :sign_of_the_horns:

1 Synes om

2021(e) PE 7,2
2021(e) P/B 0,72
Nuværende kursmål 9,5 € og anbefaling KØB
https://www.marketscreener.com/OMA-SAASTOPANKKI-OYJ-47382023/financials/

1 Synes om