Hvordan ser Danske Banks fremtid ud, nu hvor skandalen udvikler sig? Tilsyneladende undersøger det amerikanske finanstilsyn også Danske Banks rodede affærer. Er der en vej op?
Sauli: DB’s og Nordeas officielle forbindelser? DB’s problemer = Nordeas problemer? I sidste ende er alle banker i samme suppedas, men lad os starte med dette simple spørgsmål.
Masse, ejer af Nordea-racen
Mon det er tid til at købe Danske Bank?
I dag er der en nyhed i Kauppalehti om, at den norske oliefond har byttet Nordea-aktier til Danske Bank. Mon det endelig er et signal om, at det er nu, man skal slå til?
Jeg købte også Danske selv, og hvis kursen falder tilbage til omkring 120 DKK, vil jeg sandsynligvis fylde mere på. Jeg bladrede årsrapporten og udskriften fra konferenceopkaldet igennem, og det så i hvert fald ud til, at DB arbejder hårdt på at genvinde tilliden hos både private og erhvervskunder, og det så umiddelbart ud til, at markedsandelene ikke er faldet synderligt. Driftsregnskabet så heller ikke ud til at være særlig alarmerende. Kombinerer man dette med, at jeg synes, at DB i det mindste i Finland konkurrerer ret klogt om højtuddannede kunder, som sandsynligvis har en lavere risikoprofil sammenlignet med resten af befolkningen, plus flere investeringsinteresser og derigennem potentielt flere indtægter fra gebyrer osv., samt en lav værdiansættelse, så mener jeg, at casen er på et ret solidt grundlag.
Det begynder at blive så billigt, at det ville være interessant at tage en bid af Danske Bank. Så vidt jeg forstår, er deres digitale tjenester i god stand og er dermed klar til fremtidige tjenester. Men vil forårets rod trække aktien endnu længere ned, under 100 DKK?
Man kommer sjældent til gode afkast uden stor risiko… Europæiske banker er tilsyneladende billige, men hvis og når volumenerne fortsat falder, og renterne forbliver lave, vil der ikke være nogen tilbagevenden til tidligere års niveauer. Danske Bank har stadig yderligere risici sammenlignet med mange andre banker.
Før hvidvasksagerne var Danske Bank en af de bedste målt på afkast, og mit indtryk af deres digitale tjenester er det samme som dit. Så der er helt sikkert potentiale for stigning der.
Jeg kunne godt finde på at åbne en lille position i “lad os se, hvad der sker”-ånden, men ellers ville jeg lade det være i fred. Jeg nøjes med at se, hvad der sker med min lille Nordea-position. Jeg tror ikke, at Danske Bank vil give meget tab med disse priser, selv på kort sigt. Hvis man har tålmodighed nok til længere tid, er Danske Bank efter min mening allerede nu en købskandidat. 100 DKK virker som en ret solid bund, medmindre verdenspolitikken griber ind. I så fald er det vel ligegyldigt, hvad man ejer. ![]()
Danske sænker 2019-udsigterne
Danske Q2 i dag. Kursen reagerede moderat. Den finske filial har forbedret sit resultat, og omkostningerne er tydeligt faldende.
Danske Banks direktionsmedlemmer Jakob Groot og Glenn Söderholm har købt aktier i banken.
Ledelsen bliver ændret. Nogle tanker?
Danske Bank med bedre resultat end i sammenligningsperioden, delvist forklaret af omlægning af realkreditlån. ROE Q3 7,6 procent (6,4 procent i sammenligningsperioden).
Mål for 2023:
• We want to be among the top two on customer
satisfaction in everything we do
• More than 90% of employees should be engaged
(as measured in our Employee Engagement Index)
• We operate sustainably, ethically and transparently
– and have a positive impact on the societies we are
a part of. We will measure progress across seven
identified focus categories
• We must achieve a return on shareholders’ equity
of 9-10% and a cost/income ratio in the low 50s by
continuously improving the profitability level –
leveraging our full potential
OP’s sektorrapport for banksektoren fra i morges. Vurderingen er attraktiv, men der er risici, og man skal kunne tåle dem.
Ifølge S&P Global kan Danske Bank undgå en stor bøde fra det amerikanske justitsministerium.
https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/56654589
Er der nogen, der har fulgt med i, om Danske udbetaler udbytte i 2021? En hurtig googlesøgning gav mig ingen bekræftelse på emnet, kun estimater.
Kunne det være muligt, at Danske Bank også udbetaler det udbytte, der blev tilbageholdt i 2020, næste år?
Med venlig hilsen. Holder jeg forgæves?
En personlig observation vedrørende Danskes boliglån. Jeg har lige konkurrenceudbudt mit første boliglån blandt fire banker: Aktia, Danske, Hypo og Säästöpankki (en lille lokal forretning). Danske kom med det bedste tilbud, bl.a. intet stiftelsesgebyr og den laveste margin på 0,35 %. Aktia og Hypo havde 0,4 %, og mellem linjerne at læse havde Säästöpankki mindst 0,5 %. Derudover, da jeg er under 28 år, fik jeg en ungdomspakke fra Danske for de næste fem år, så også en bonus derfra
.
Aktia havde i øvrigt et interessant tilbud: åbn en AOT hos os, køb vores fonde, og vi sænker din margin. Nå, Aktias fondes succes er blevet meget reklameret for, men jeg undgår høje løbende omkostninger (1-2 %), så det blev ikke til noget. Jeg spurgte ikke, om Danske havde noget lignende at tilbyde.
Som en lille ekstra bemærkning var Danske den nemmeste at håndtere med sikkerhed: helt digitalt! Hypo ville i hvert fald have krævet almindelig post eller et besøg på kontoret.
Sådan en kort kundeoplevelse med Danske: indtil videre meget positiv.
Nå, endelig begynder der at ske noget. Jeg forventede en positiv meddelelse fra Danske Bank, og det ser ud til, at EPS vil være omkring 14 DKK, hvoraf 40-60 % udbetales i udbytte i henhold til udbyttepolitikken. Og der er plads til yderligere forbedringer. Price/book er nok stadig under 0,7. Så dette begynder endelig at komme sig! Godt, at jeg fyldte op i intervallet 70-90 DKK. En rimelig gennemsnitlig bank, dårligt forrentet egenkapital osv… men man får den billigt!
Sikke en god timing igen. Jeg undersøgte årsagen til Danskes gode nøgletal i går, og nu kommer der en positiv resultatvarsel i dag. Jeg købte ikke i går, og jeg køber heller ikke i dag. Hvorfor?
Jeg spurgte i går i Finanskæden, om nogen havde fulgt behandlingen af Danskes hvidvaskingssag i Baltikum og mulige bøder i milliardklassen (euro). Nu har jeg læst et link fra denne tråd, og da det der mistænkes, at en løsning først kommer efter 2021, bør jeg lade sagen ligge indtil videre. Dette er ikke et investeringsråd, men en unødvendig spekulation i sommerferien, når der ikke er noget bedre at lave på en overskyet rengøringsdag.
Den hvidvaskskandale var faktisk en stor faktor i kursfaldet, og er det stadig. Men det er ret godt indregnet allerede, når man ser på P/E og P/B-forholdene. Jeg tror ikke, at amerikanerne er klar til at dræbe Danmarks største bank i den nuværende geopolitiske situation.
Hvad er din mening om Danske Bank i øjeblikket?
Det fangede mit øje, da Nordnets 25-års promo tilbød gratis køb, og ifølge dem var P/E-estimatet 8 og P/B 0,53, hvilket naturligvis ville være attraktivt.
Jeg ved ikke, om nogen læser dette forum, men jeg selv har lige tilføjet en god del Danske Bank til min portefølje, på lang sigt..