Kesko - Handelsbranchens ekspert

Kesko leverede et godt Q3-resultat. Driftsresultatet var samlet set i tråd med vores prognoser. P&T på 93,5 MEUR mod en prognose på 86,9 MEUR var igen markant bedre end vores høje forventninger, mens den gamle isenkramhandel lå under vores prognoser. Onninen og Bilhandlen var i tråd med vores forventninger. Lavere finansieringsomkostninger end forventet samt en mindre minoritetsandel i Senukai forklarede den klare EPS-overpræstation i forhold til vores prognose.

3 Synes om

Jeg har lige bemærket, at SEB i dag hævede sit kursmål for Kesko til 70 euro og anbefalede at købe.

1 Synes om

{“content”:“Hvad tænker folk om næste uges kvartalsrapport? Der er i hvert fald forskelle i analytikernes anbefalinger. Jeg var meget tæt på at sælge, da kursen brød 65, men jeg beholdt aktierne i porteføljen.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Her er vores og konsensus forventninger

2 Synes om

Samlet set en meget god præstation fra Kesko, og den sammenlignelige driftsindtjening var i tråd med konsensusforventningerne. Dagligvarehandel og bilhandel overgik, mens isenkramhandel underpræsterede forventningerne.

3 Synes om

{“content”:“Hvad er virkningerne af corona på Kesko? I hvert fald har salget i dagligvarebutikker helt sikkert været meget højere end normalt de seneste dage.\n\nAktiekursen er faldet fra 70€ til 50€ på en måned.”,“target_locale”:“da”}

Hvis dette fortsætter, vil det formentlig have en ret hård indvirkning på andre funktioner end dagligvarehandelen, mens det i butikken kan påvirke folks indkøbsadfærd, og der vil blive købt billigere fødevarer end normalt

1 Synes om

I februar var salget stadig stærkt. Keskon myynti oli helmikuussa jälleen vahvaa - Inderes

1 Synes om

Det vil helt sikkert påvirke bil- og isenkræmmerbranchen negativt.
Det bliver interessant at se, hvilke effekter lukningen af skoler og overgangen til fjernarbejde vil have på dagligvarehandlen. Keskos direktør for dagligvarehandlen har udtalt, at salget stadig har været højere end normalt på grund af netop disse faktorer.

1 Synes om

Og så kommer resultatadvarslen, og jeg undrede mig over, hvor den blev af - salget kollapser fuldstændigt.

Men ifølge Keskos egen prognose vil salget ikke kollapse fuldstændigt, men: “På grund af coronavirus og den globale økonomiske usikkerhed forventer vi at ligge noget under det rekordhøje driftsresultat fra 2019”, altså omkring 10 %. Dette kan selvfølgelig ændre sig senere, men f.eks. efterspørgslen efter fødevarer vil forblive uændret ifølge Keskos vurdering.

3 Synes om

{“content”:“Nå, vejledningen er en sammenlignelig driftsindtjening på 400-440 mio. €, dvs. 60 mio. € mindre, eller 13 % mindre end sidste år. Jeg afrunder tallene for at tydeliggøre beregningerne.\n\nDagligvarehandel ca. 330 mio. €\nByggeri 140 mio. €\nBilhandel 25 mio. €\nSpecialhandel 10 mio. €\nEliminationer -35 mio. €\n\nI alt 460 mio. €.\n\nDet ser ret mildt negativt ud i mine øjne. Bilhandel og specialhandel alene genererer allerede 20 mio. €, og dertil kommer 40 mio. € fra byggeri. Kesko ville klare sig med meget lidt, hvis denne vejledning holdt.\n\nEdit. Åh ja, og det gjaldt kun den nedre grænse af vejledningen.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Huh, jeg ville slet ikke tro på deres forudsigelser nu, virkeligheden er omkring -30% og det er nok det, der ender med at blive prissat ind. Det gør ikke noget, selvom det falder mere, end jeg forventede, det kan give en købsmulighed fra et selskab, der konsekvent er overprissat.

1 Synes om

@Olli2 Kan muligvis belyse/åbne op for, hvordan man ville vurdere dagligvarehandlen i en usædvanlig tid, hvis han kan/må? Andelen af andre dagligvarer falder, men andelen af dagligvarehandlen vokser. Jeg har svært ved at forstå denne struktur (elektronik osv.).

Hvis detailhandlen vokser, mindsker det naturligvis virkningen, hvilket igen betyder, at tallene for byggeri, bilhandel og specialbutikker kan og bør reduceres, som jeg nævnte ovenfor.

Jeg er enig med den foregående skribent; mine tal er meget i overkanten.

Dette er logisk, da detailhandelen udgør en stor del.

1 Synes om

I makro-delen af dagens morgenrapport blev den nuværende situation meget godt beskrevet. “Især efterspørgslen efter tjenester og varige forbrugsgoder kan opleve et stort fald i den nuværende situation, og de udgør en væsentlig del af husholdningernes forbrugsudgifter. Efterspørgslen efter kortlivede varer, såsom fornødenhedsvarer som mad, er derimod mere stabil”. Jeg vil opdatere vores syn på Kesko, når børsen lukker.

4 Synes om

{“content”:“Hvordan har bestyrelsesmedlemmerne det med Kesko? Analyserne fra Kauppalehti og Vilpo var stadig ret optimistiske. Det er klart, at bil- og jernvarehandlen vil tage et dyk, men vil fødevaredelen slippe så tørskoet igennem denne epidemi? Folk har altid brug for mad, men salget vil stadig falde, og der vil kun blive købt det nødvendige, mens “ekstra” indkøb bliver på hylderne. Vil hårde tider få forbrugerne til i højere grad at handle i S-gruppens og Lidls “billigere” butikker? Når jeg selv har været ude at handle, har der været ret stille i Cittari og Prisma. \n\nTanker?”,“target_locale”:“da”}

S-gruppen: “På de travleste dage voksede salget med 60-70 procent.”

Min egen holdning er, at bygge- og bilbranchen allerede er priset ind i aktien. Hvis man ser på fordelingen af resultatet i 2019, kom omkring 70 % fra dagligvarehandlen. Selvom bygge- og bilbranchen midlertidigt er nede, klarer dagligvarehandlen sig bedre end normalt på grund af karantænen. Selvom folk sparer mere i supermarkedet end normalt, spiser de stadig lige så meget som før. Og når denne krise er overstået, vil de andre forretningsområder igen begynde at vokse, og aktiens værdi vil stige markant. Hvis det går rigtig godt, udnytter Kesko situationen og gennemfører et par profitable virksomhedshandler, så de igen kan vokse endnu bedre under en opgangsperiode :slightly_smiling_face:

1 Synes om

https://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/lehdistotiedotteet/2020/keskon-myynti-kasvoi-maaliskuussa-poikkeustilanteesta-huolimatta/

Stabil vækst selv under undtagelsestilstanden. Som måske forventet, voksede dagligvaresalget markant, og bygge- og installationsteknik leverede også pæn vækst. Bilhandel og restaurationsbranchen faldt derimod. Med denne seddel kan man være rolig, selv under undtagelsestilstanden :slightly_smiling_face:

1 Synes om

{“content”:“Bilsalg faldt (-12,6%), hvilket var overraskende lille i forhold til prognoserne. Alt i alt en overraskende stærk marts fra Kesko. Jeg husker at have læst, at S-gruppen faldt i dagligvarehandelen i marts. Måske husker jeg forkert.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om