Olvis framtidsutsikter -tråd

Rapporten var riktigt svag. EPS jämfört med jämförelseperioden -40 %. Problemen i Danmark har fortfarande inte blivit lösta, och det finns inga tecken på att situationen skulle förbättras snabbt. Utsikterna lämnades oförändrade, trots att det inte finns någon information om slutförandet av Värska-affären. Utan Belarus skulle resultatet se ännu värre ut.

Det positiva är att Q1 inte är ett betydande kvartal för bolaget, men i de kommande kvartalen kommer en motsvarande prestation helt enkelt inte längre att räcka till.

Å andra sidan medför konsumentefterfrågan samt ökade material- och logistikkostnader på grund av kriget i Iran osäkerhet för de kommande kvartalen. Dessutom orsakar integrationen av företagsarrangemangen extra kostnader.

5 gillningar