Kesko - Handelsexpert

Kesko levererade ett bra Q3-resultat. Rörelseresultatet var totalt sett i linje med våra prognoser. P&T 93,5 MEUR mot prognos 86,9 MEUR var återigen betydligt bättre än våra höga förväntningar, medan den gamla järnhandeln å andra sidan låg under våra prognoser. Onninen och Bilhandeln var i linje med våra förväntningar. Lägre finansieringskostnader än förväntat samt en mindre minoritetsandel i Senukai förklarade den tydliga EPS-överträffelsen i förhållande till vår prognos.

3 gillningar

Nu märkte jag just att SEB idag höjde kursmålet för Kesko till 70 euro och gav köprekommendation.

1 gillning

{“content”:“Vad har folk för känslor inför nästa veckas delårsrapport? Det finns åtminstone skillnader i analytikernas rekommendationer. Jag hade säljtriggern mycket känslig när 65 bröts, men aktierna förblev i portföljen.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Här är våra och konsensus förväntningar

2 gillningar

Keskos övergripande resultat var mycket bra, med jämförbart rörelseresultat i linje med konsensusförväntningarna. Dagligvaruhandeln och Bilhandeln överträffade förväntningarna, medan Järnhandeln underpresterade.

3 gillningar

{“content”:“Vilka är effekterna av corona på Kesko? Försäljningen i livsmedelsbutikerna har säkert varit mycket högre än normalt de senaste dagarna.\n\nKursen har sjunkit från 70€ till 50€ på en månad.”,“target_locale”:“sv”}

Visst kommer detta att påverka andra verksamheter än dagligvaruhandeln ganska hårt om det här drar ut på tiden, medan man i butiken kan påverka människors köpbeteende så att billigare livsmedel följer med än vanligt.

1 gillning

I februari var försäljningen fortfarande stark. Keskon myynti oli helmikuussa jälleen vahvaa - Inderes

1 gillning

Det kommer säkert att påverka bil- och järnhandeln negativt.
Det ska bli intressant att se vilka effekter stängningen av skolor och övergången till distansarbete har på dagligvaruhandeln. Kesko:s chef för dagligvaruhandeln har sagt att försäljningen fortfarande ligger på en högre nivå än vanligt, just på grund av detta.

1 gillning

{“content”:“Och vinstvarning kommer, och jag undrade just, varför det dröjer - försäljningen kollapsar helt.”,“target_locale”:“sv”}

Enligt Keskos egen prognos kommer försäljningen inte att falla helt, utan: “På grund av coronaviruset och den globala ekonomiska osäkerheten uppskattar vi att vi kommer att ligga något under det rekordhöga rörelseresultatet för 2019”, det vill säga cirka 10%. Detta kan förstås ändras senare, men till exempel efterfrågan på mat kommer att förbli oförändrad, enligt Keskos bedömning.

3 gillningar

{“content”:“Nåväl, prognosen är 400-440 miljoner euro i jämförbart rörelseresultat, alltså 60 miljoner mindre, eller 13% jämfört med förra året. Jag avrundar siffrorna för att förenkla beräkningarna.\n\nDagligvaruhandeln ca 330 miljoner\nBygg- och hemförbättringshandel 140 miljoner\nBilhandeln 25 miljoner\nSpecialvaruhandeln 10 miljoner\nElimineringar -35 miljoner\n\nCa 460 miljoner euro.\n\nEn ganska mild nedgång i mina ögon. Bilhandeln och specialvaruhandeln genererar redan 20 miljoner euro, plus 40 miljoner från bygg- och hemförbättringshandeln. Kesko skulle klara sig med en mycket liten nedgång om denna prognos håller.\n\nEdit: Och ja, detta gällde alltså endast den nedre delen av prognosen.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Huh, jag skulle inte tro på deras förutsägelser alls nu, verkligheten ligger någonstans runt -30% och det är nog där den till slut kommer att prissättas. Det gör inget om den faller mer än vad jag antar, det kan innebära en köpmöjlighet för ett bolag som systematiskt har varit överprissatt.

1 gillning

@Olli2 Du kanske kan förtydliga/öppna upp om du kan/får hur man skulle utvärdera en livsmedelsbutik under exceptionella tider? Andelen övriga dagligvaror sjunker, men livsmedelsbutikens andel ökar. Jag har svårt att förstå denna struktur (elektronik m.m.).

Naturligtvis, om dagligvaror ökar, dämpar det effekten, vilket i sin tur betyder att siffrorna för byggbranschen, bilhandeln och specialbutikerna som nämnts ovan kan och borde sänkas.

Jag håller med den tidigare skribenten; mina siffror är alldeles för höga.

Detta är logiskt, eftersom andelen dagligvaror är stor.

1 gillning

Dagens makroöversikt på morgonen beskrev mycket väl vad som händer just nu. “Särskilt efterfrågan på tjänster och varaktiga konsumtionsvaror kan uppleva ett stort hack i den nuvarande situationen, och de utgör en väsentlig del av hushållens konsumtionsutgifter. Efterfrågan på kortlivade varor, såsom nödvändiga varor som mat, är däremot stabilare.” Jag kommer att uppdatera vår syn på Kesko efter börsens stängning.

4 gillningar

Vilka är forumbrukarnas tankar kring Kesko? Kauppalehtis och Vilppos analyser var fortfarande ganska tillförlitliga. Det är tydligt att bil- och järnhandeln kommer att krascha, men kommer livsmedelskedjorna verkligen att klara sig så oskadda från denna epidemi? Människor behöver alltid mat, men försäljningen kommer ändå att minska och man köper bara det nödvändiga, medan “extra” inköp lämnas på hyllorna. Kommer tuffa tider att driva konsumenter i större utsträckning till S-gruppen och Lidls “billigare” butiker? Vad jag har sett när jag själv har handlat, har det varit ganska lugnt i K-Citymarket och Prisma.

Några tankar?

S-gruppen: “Under de mest intensiva dagarna ökade försäljningen med 60–70 procent”.

Ja, min uppfattning är att bygg- och bilbranschen redan är inräknade i aktiens pris. Om man ser på resultatet för 2019, kom cirka 70 % från dagligvaruhandeln. Även om bygg- och bilbranschen tillfälligt går dåligt, så går livsmedelsbutikerna bättre än normalt på grund av karantänerna. Även om folk skulle spara mer än vanligt i livsmedelsbutiker, äter de fortfarande lika mycket som tidigare. Och när den här krisen är över, kommer de andra verksamheterna att börja dra igen och aktiens värde kommer att växa kraftigt. Om det går riktigt bra, kommer Kesko att dra nytta av situationen och genomföra ett par lönsamma företagsköp så att de kan växa ännu bättre under högkonjunkturen :slightly_smiling_face:

1 gillning

https://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/lehdistotiedotteet/2020/keskon-myynti-kasvoi-maaliskuussa-poikkeustilanteesta-huolimatta/

Stabil tillväxt även i undantagstillståndet. Som kanske förväntat växte dagligvaruförsäljningen tydligt, och även bygg- och hustekniken visade en trevlig tillväxt. Bilhandeln och restaurangbranschen minskade däremot. Med den här aktien kan man vara lugn även i undantagstillståndet :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nedgången i bilhandeln (–12,6 %) var överraskande liten jämfört med prognoserna. Allt som allt en överraskande stark mars för Kesko. Jag minns att jag läste att S-gruppens omsättning inom dagligvaruhandeln sjönk i mars. Jag kanske minns fel.

1 gillning