Anora - Varumärken till bunkern

Ett intressant val för den rådande tidpunkten som det inte förs någon diskussion om alls ännu, nämligen det statliga bolaget Altia. Altias verksamhet omfattar tre områden: Fin and Exports, Scandit samt Industrial. Samtliga utgör ungefär en tredjedel av omsättningen och ligger på en liknande nivå vad gäller EBITDA, förutom Fin and Exports som har bättre lönsamhet.

När Altia börsnoterades väckte det inget intresse hos mig personligen. På grund av diverse faktorer och den tidigare nämnda tidsperioden har jag funderat på saken sedan coronautbrottet och bekantat mig lite med bolaget.

Tyvärr verkar inte en enda (?) analytiker följa dryckesbolagen i Helsingfors, Altia och Olvi. Båda är utmärkt positionerade och är också, för att beskriva dem med samma adjektiv, välskötta enligt vad som nämnts ovan.

4 gillningar

Enligt Alkos siffror har finländarna ökat sin alkoholkonsumtion med 9%, källa YLE.

I en undersökning uppgav endast 7% av finländarna att de hade ökat sin konsumtion och för 80% var den oförändrad. Något stämmer inte i den ekvationen. :sweat_smile: Samtidigt är det pinsamt för ett ansvarigt och statsägt bolag.

https://yle.fi/uutiset/3-11303169

1 gillning

Altia som investeringsobjekt - presentation

Öppnar utmärkt Altias positionering och återförsäljningskanaler samt i synnerhet under coronatiden (andelarna för Horeca, grossister, resandeförsäljning och export).

Min egen beräkning av Altias värdering

Altia
Marknadsvärde 275 miljoner euro
Företagsvärde 290 miljoner euro
Rörelseresultat (2019) 25 miljoner euro
Rörelseresultat före avskrivningar (2019) 45 miljoner euro
Ev/ebit 11,5
Ev/ebitda 6,4

2 gillningar

Bra öppning @Latela. Någon gång ägde jag, men kursutvecklingen var inte riktigt inspirerande. Stabil utdelningsaktie och kornskörden är en väsentlig faktor för råvarukostnaderna. Hur lönsamt har det varit att producera råvaror till handsprit under coronatiden, vilket fick mig att tänka på att när jag nyss promenerade hem längs Flemingsgatan såldes handsprit under namnet Kyrö vid den gamla Hesari-kiosken, affärerna verkade gå bra och kunderna var inte Hesaris kemister​:slightly_smiling_face:. Äger farbror @Masse eller med vilka pengar köps spriten till Masseland​:slightly_smiling_face:!?

Detta är också en ganska tråkig kassamaskin. Kassaflödet från förra året var 52,6 miljoner euro. Man kunde använda mer skuldsättning; kapitalavkastningen stannar på 12 % medan Olvi med sin orimliga kassa kan uppnå över 15 % kapitalavkastning utan hävstång. Marginalen är betydligt bättre.

Ungefär hälften av Industrialiums omsättning kom från industrin. Förra året stärktes detta av stärkelse i skogsindustrins produkter och därmed även en förbättrad marginal.

Altia kunde inte möta den explosionsartade efterfrågan på handsprit utan hänvisade kunder att köpa från andra ställen.

2 gillningar

Nordea följer Altia. Deras målpris / fair value för Altia, fastställt den 20 april 2020, är 9,00 euro (DCF).

3 gillningar

Japp, så verkar det vara med handsprit, en färsk artikel från Kauppalehti där det viktigaste framgår redan i rubriken: Altia nosti etanolin valmistuksen kymmenkertaiseksi, mutta sekään ei riitä käsidesin valmistajille – Muita asiakkaita Altia kehottaa kääntymään kilpailijoiden puoleen, panimoita tilanne hämmentää | Kauppalehti

1 gillning

https://www.farmit.net/ohra-kevatvehna/2020/03/12/eun-vehnan-vienti-ongelmissa-tulevalla-kaudella

Den viktigaste kostnadsposten, dvs. priset på korn, följer priset på vete.
Det passar bra ja.

Jag sammanställde Alkis (Alko) rapporter för januari och februari: en liten tillväxt i procent. Däremot var rapporten för december förra året starkt negativ, även om Altia ändå uppnådde en stabil omsättning.

Nu har efterfrågan på viner exploderat, och starka drycker har en god tillväxt. Detta möts av en dålig jämförelseperiod på grund av alkohollekarna på den finska marknaden. Alkos försäljning sjönk under första kvartalet förra året med över 5%.

Altia rapporterar sitt resultat i övermorgon, på torsdag.
Altia har tills vidare behållit sin vägledning (jämförbart rörelseresultat förväntas förbli på 2019 års nivå eller förbättras).

Jag blev intresserad av att köpa en omgång av detta. Priset verkade rimligt med nuvarande information, och med tanke på bristen på handsprit och importerade viner tror jag att detta kan bli en liten överraskning.

Om spriten i Tyskland kunde marknadsföras lite mer (vilket man nu försöker mycket från och med april) kunde detta utvecklas till något av ett tillväxtfall, med ett bra kassaflöde och bara lite skulder. Kanske skulle man kunna köpa fler bra varumärken från en konkurrent som kämpar med problem? Koskenkorva marknadsförs föredömligt, och det nordiska tilltalar mer och mer även i Centraleuropa.

{“content”:“Måste senare gräva ner mig i rapporten och fundera på vad som gick fel. Jag byggde upp kedjan väldigt luddigt, men förväntade mig ett mycket bättre resultat. Dessutom togs riktlinjerna bort först nu, vilket är riktigt dåligt för investerarnas synlighet och trovärdighet. Två tredjedelar av företagets omsättning kommer från monopol som har vuxit enormt. Råvarukostnaderna har kollapsat.\n\nFöre rapporten kunde man tänka sig att företaget kanske prioriterade att rädda världen för mycket, på bekostnad av aktieägarna. Detta skulle också spegla ryktena om leveranssvårigheter för etanol till småbryggerier. Naturligtvis påverkas omsättningen också kraftigt av valutorna.\n\nMan lär så länge man lever.”,“target_locale”:“sv”}

Prisfallet på korn förklarar sannolikt det mesta av Industrials omsättningsminskning. Samtidigt var lönsamheten bättre. Det är dock svårt att säga säkert vad lönsamhetsökningen beror på, eftersom denaturerad etanol också har sålts i rekordmängder.

Helt okej resultat tycker jag.

Nu måste jag fråga, eftersom jag inte vet: varför levererar Altia etanol till små bryggerier? Används det alltså till att tillverka drinkblandningar / RTD-drycker, eller vad behöver bryggerier etanol till?

3 gillningar

Nordea publicerade förresten en ny analys om Altia den 17 juni. Jag vet inte om den är öppen för alla. Eftersom den är “confidential” bör jag inte citera den alltför mycket här. :zipper_mouth_face: Men jag köpte lite mer Altia baserat på den. :slight_smile:

2 gillningar

Målsättningen kanske jag vågar avslöja​:slightly_smiling_face:

Rekommendation Köp, riktkurs 9,7 euro.

4 gillningar

{“content”:“Har det funnits andra analyser av Altia än Nordeas? Jag har inte sett några.”,“target_locale”:“sv”}

Ser bra ut för Altias resultat tycker jag. Törstiga människor har varit ute och rört på sig.

Starkt resultat i en exceptionell marknadsmiljö
Januari–juni 2020 jämfört med januari–juni 2019
• Rapporterad nettoomsättning minskade med 9,5 % till 149,3 (165,0) miljoner EUR
• I konstanta valutor minskade nettoomsättningen med 8,4 %
• Nettoomsättningen för segmentet Finland & Export var 53,0 (59,6) miljoner EUR
• Nettoomsättningen för segmentet Skandinavien var 50,1 (50,7) miljoner EUR; i konstanta valutor ökade nettoomsättningen med 2,5 %
• Nettoomsättningen för Altia Industrial var 46,1 (54,7) miljoner EUR
• Jämförbar EBITDA var 18,8 (13,7) miljoner EUR, 12,6 % (8,3 %) av nettoomsättningen
• Rapporterad EBITDA var 18,0 (13,5) miljoner EUR, 12,1 % (8,2 %) av nettoomsättningen
• Netto kassaflöde från den löpande verksamheten var 10,3 (-4,0) miljoner EUR
• Nettoskuld / jämförbar EBITDA (rullande 12 månader) var 0,6 (2,0)

5 gillningar

Bra resultat från Altia.

1 gillning

{“content”:“Enligt min åsikt ett tvådelat resultat, eftersom drivkrafterna bakom tillväxten redan var kända och jag förväntade mig ett starkt resultat i förhållande till det gamla. Jag hoppades på bättre, men totalt sett är det ändå ett helt rimligt resultat.\n\nMen det är en bra poäng som nämndes tidigare att omsättningen minskade delvis på grund av det sjunkande priset på korn. Det som mest slog mig i rapporten var just den kraftiga minskningen av omsättningen.”,“target_locale”:“sv”}

3 gillningar

Covid-19 påverkade Altia. Vad tycker ni om utvecklingen och återhämtningen om en andra våg blir tillräckligt allvarlig och restauranger begränsas?

1 gillning

Handdesinfektion, dvs. teknisk etanol, säljer bra

1 gillning