Investering i små bryggerier

Jag har inte hittat någon diskussion om en hobby som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen öl från mikrobryggerier. De har dykt upp som svampar ur jorden de senaste åren, och nu är vi förmodligen nära en mättnadspunkt. Förutom att köpa öl kan man också bli investerare i många mikrobryggerier genom aktieemissioner. Oftast kan deltagande i aktieemissioner bara vara ett sätt att stödja ett lokalt företag eller få aktieägarrabatter, snarare än en ren investering i jakt på avkastning.

Jag har aktier i Pyynikin bryggeri. Jag köpte dem tidigare bara som stöd och för aktieägarrabatterna. Jag kan säga att investeringen har varit tillräckligt lönsam hittills. Företaget i sig har inte övertygat mig ekonomiskt, utan det känns som att det har drivits lite på måfå som en hobby. Deras egen skarpa fokus på framtiden har varit förlorad och de har gjort allt möjligt, istället för att koncentrera sig på de mest väsentliga produkterna. Det har alltså varit mycket spretighet. Nu verkar det dock gå bättre, även om förlusten är 400 000 per år. En aktieemission har lanserats för de nyligen förvärvade bryggerilokalerna i Estland, varefter avsikten är att bredda produktionen och därmed förbättra internationaliseringen. Ändå är jag inte övertygad om detta som ett investeringsfall, åtminstone inte än. Det kommer förmodligen fler emissioner i framtiden och aktien är tillgänglig på Privanet. Låt oss hoppas att en börsnotering också kommer att ske i framtiden!
https://pyynikin.com/osakeanti/

På Privanet finns åtminstone Nokian panimo och Laitilan virvoitusjuomatehdas tillgängliga, men de börjar också bli lite större än traditionella mikrobryggerier. Jag lägger också till några äldre länkar som har behandlat mikrobryggerier som investeringsobjekt.
https://www.salkunrakentaja.fi/2020/01/sijoittaisinko-pienpanimoon/
https://yle.fi/uutiset/3-11769610

Hur intresserade är ni av mikrobryggerier och skulle någon av dem kunna vara en investering bara för avkastningens skull?

9 gillningar

Intressant ämne. Jag har själv försökt ta reda på hur man investerar i t.ex. RPS Brewing Oy

Jag känner inte till dem, jag äger bara ett stort bryggeri. Men som du själv funderade på, verkar de vara lite av hobbyprojekt. Är det då bäst att bara stödja dem genom att köpa deras produkter och investera sina större pengar i professionellt ledda företag?

Ett lite onödigt svar från mig, men åtminstone en av Buffets investeringsvisdomar är allmängiltig. “Förlora aldrig pengar”.

3 gillningar

Bra öppning! Ämnet intresserar mig och jag har funderat på att investera i småbryggerier just för att stödja dem, men värderingen av dessa är ganska utmanande enligt min mening.

Det är synd att jag missade Sonnisaaris aktieemission när jag bodde i Uleåborg. Jag skulle ha investerat då, enbart för att stödja dem, och nu tycker jag att bryggeriet är ett av Finlands bästa.

Nu pågår Orava Brewings aktieemission, som jag har funderat på att delta i. Bryggeriet har åtminstone övertygande planer, till exempel en ganska kompetent investeringsplan:

Bilden är kopierad från Orava Brewings webbplats, och mer information om emissionen finns där.

Jag har inte investerat i detta ännu, eftersom jag inte har smakat någon av deras öl. Om bryggeriets öl är gott avgör i slutändan om det är värt att vara ägare :beer: :grin:

2 gillningar

Detta intresserade mig :thinking: måste få tag på produkten någonstans så jag kan lära känna smaken också. En liten bit skulle kunna vara en bra investering i detta om produkten är bra.

Jag har varit investerare i Pyynikin pienpanimo (Pyynikin mikrobryggeri) sedan de allra första aktieemissionerna. Ursprungligen var tanken att bara stödja dem, och aktieägarrabatterna och andra förmåner var inte så dåliga.

Jag har med intresse följt utvecklingen av detta bryggeri genom åren. Aktieemissionerna har blivit nästan kontinuerliga; det känns som att så snart en emission är avslutad, dröjer det inte länge förrän en ny dyker upp. Emissionerna beror förstås på att ledningen ständigt har nya projekt som sprids och expanderar åt alla håll, som de berömda “Jokisens eväät” (en finsk idiom för något som sprider sig åt alla håll).

Man har köpt en restaurangbåt, en biogasreaktor, utökat bryggeriets lokaler, köpt bryggerianläggning och så vidare. Och nu senast köpte man ett helt bryggeri i Estland.

Problemet jag har upplevt är att samtidigt som detta så kallade mikrobryggeri expanderar, först runt om i Finland, sedan Europa och snart kanske till och med Kina (!), har tanken några gånger slagit mig: “Tänk om de bara inte har drabbats av hastighetsblindhet!”

När det gäller företagets produkter är de utmärkta på Pyynikki; som en tidigare professionell inom branschen anser jag mig kunna bedöma detta. Men de borde koncentrera sig på vissa produkter istället för att ständigt pumpa ut nya. Jag är inte helt säker på hur många olika öl och cider de har lanserat de senaste fem åren, men det är många. Detta leder till egna problem.

Jag tror inte att detta någonsin kommer att bli en lönsam investering i sin nuvarande form. Även aktieförmånerna var bättre i början; nu är de inte så speciella. Jag skulle inte räkna med att detta företag någon gång går till börsen, även om det förstås skulle vara en positiv överraskning. Kanske den nya VD:n, som började i början av året, kan föra in nya vindar i verksamheten. Det återstår att se!

13 gillningar

Jag investerade själv i det lokala Iso-Kallanpanimo (Iso-Kalla bryggeri) 2018, mest som ett stöd, liksom många andra. Det var nog min första investering, och även om denna investering inte har gett mig något annat än en T-shirt och godare öl lite billigare, så väckte den mitt intresse för att investera, så jag skulle kunna säga att varje euro jag har tjänat på investeringar är tack vare detta (#humor).

Jag har följt företagets göranden mycket, både på sociala medier och i boksluten. Efter att ha flyttat från Kuopio för att studera har det blivit en vana att besöka bryggeriet varje gång jag är hemma.

Nu är IKP:s andra aktieemission på gång, och det verkar inte vara samma rusning efter teckningar som till exempel för Kreates IPO :thinking: :thinking:

Jag tror inte att något mikrobryggeri någonsin kommer att bli någon guldgruva för någon, konkurrensen är riktigt hård och bryggerier fortsätter att dyka upp. Värderingarna i dessa aktieemissioner är verkligen häpnadsväckande, och tillväxtmålen är ännu mer häpnadsväckande. Jag tar “mitt eget företag” som exempel.

I aktieemissionen 2018 förutspåddes omsättningen för 2020 till cirka 1,3 miljoner euro, men den realiserade omsättningen var 550 tusen euro. Visst har coronapandemin påverkat saken, men 2019 nådde inte heller riktigt exakt prognoserna.

Även om omsättningen inte har exploderat exponentiellt till månen som förväntat, så tror jag på företagets arbete och ser ivrigt fram emot vad de kommande åren/årtiondena kommer att föra med sig. :grin:

5 gillningar

https://www.kotkasteambrewery.com/, de har ett aktieerbjudande på gång.

1 gillning

Det finns alltså investeringar från många små bryggerier, men är någon av dem en bra investering eller blir det bara ett stöd? Det vore förstås kul att tjäna pengar :grin:

Jag håller med dig! Jag undrar varför man har klagat på att det inte finns produktionskapacitet och ändå tillverkar en orimlig mängd olika produkter, trots att det verkar förnuftigt att fokusera på vissa.

Dessutom, särskilt när jag tittade på Oravas emission, kom jag att tänka på att det sannolikt är mycket utmanande för investeraren att göra en exit. Att hitta en köpare som onoterad är förmodligen problematiskt. Dessutom är tillväxtmålen för många inte realistiska eller så finns det inte ens någon verklig önskan att uppnå dem, så en börsintroduktion är osannolik. Dessutom vill få köpa dessa bryggerier förutom från konkursbon. Oravas emission hade också som särdrag att aktierna inte har rösträtt.

2 gillningar

Jag funderade på samma sak, att det är lätt att köpa, men en exit är verkligen svår.

Jag har investerat mina pengar i öl mycket längre än i aktier. Målet har varit att få minst 4,5 %, men som bäst har jag kommit upp till 7-8 %.

30 gillningar

Jag markerade Pyynikin käsityöläispanimo i morse. Som konkurrensfördel ser jag ett starkt varumärke, de priser Pyynikki har vunnit och en möjlig framtida tillväxt på den tyska marknaden. Tillväxten har hittills varit stark, vilket tydligt indikerar marknadstillväxt. En exit någon gång i framtiden, om någonsin :grin:

Jag investerade i Brewdog för 6 år sedan av stödskäl, och de har redan betalat tillbaka aktierna med förmåner. Jag har inte investerat i finska bryggerier enbart på grund av smaken. Jag skulle kunna överväga Coolhead eller Salama om emissionen vore rimlig. Brewdog-ölet är inte världens bästa, men de är verkligen skickliga på marknadsföring och tillväxten har varit enorm. brewdog Revenue Growth last 10 years - Adventure Bagging. Ett bra exempel på detta är att de redan 2019 hamnade bland de 20 högst värderade bryggerierna, och då ingår även bulkproducenter. BrewDog breaks into world’s 25 most valuable beer brands Rykten säger att en IPO (börsintroduktion) kan komma redan i år, men det är ännu inte säkert. De har haft 6 emissioner.

För närvarande består 69 % av all produktion av de nio bäst säljande ölen. Jag skulle inte kalla det för en särskilt kritisk röra ännu.

Pyynikin Käsityöläispanimos prognostiserade rörelsevinst för 2022 är enligt anti-prospektet 391 000 €. Detta skulle också vara bryggeriets första lönsamma år enligt prospektet. Med antalet aktier efter nästa aktieemission (88 760 st) skulle detta innebära cirka 4,4 € EPS. Exempelvis är Olvis EPS för närvarande cirka 2 €. Olvi delar ut cirka 50 % av sitt resultat som utdelning och utdelningsavkastningen till nuvarande kurs är cirka 2,17 % och P/E 21. Med en liknande utdelningspolicy skulle Pyynikkis motsvarande siffror med teckningskursen för aktien vara 1,76 % i utdelningsavkastning och P/E 28. Det kan vara så att jag har gjort något räknefel, och dessutom baseras dessa siffror endast på prognoser, men om företagets tillväxt fortsätter som förväntat anser jag att aktien är måttligt prissatt.

1 gillning

Jag ser inte riktigt något intressant i dessa. Branschen verkar ha en stor boom, efterfrågan finns utan tvekan, och småbryggerier har dykt upp på marknaden som svampar efter regn.

Hård konkurrens med andra bryggerier är naturligtvis en sak som gör det svårt att sticka ut från mängden. Ett större problem är dock kedjornas stora makt, samt S-gruppen/Kesko och naturligtvis Alko. Utrymmet i butikerna är begränsat och enbart hyllavgifterna är ofta sådana att man undrar om det ens är värt att försöka. Om du besöker ett halvt dussin Alko-butiker hittar du samma ölsorter från samma bryggerier på hyllorna. Fjärrförsäljning och ståförsäljning diskuteras hela tiden, men statens inställning är, oavsett regering, extremt fientlig.

Det är inte lätt. Som ölälskare lyfter jag på hatten för varje småbryggeriföretagare, för i de flesta fall väntar säkert en stenig väg.

3 gillningar

Det handlar inte om total produktion utan om total ölproduktion, vilket dock motsvarar den största delen, det vill säga 84 % av den totala produktionen. Det finns, enligt min åsikt, väldigt många olika produkter för ett bryggeri av denna storlek. Pyynikin panimo (Pyynikki bryggeri) kallar dessa nio för sina volymprodukter. Att marknadsföra bara dem med begränsade resurser låter, i mina öron, som en utmanande uppgift.

Detta är förresten en bra poäng. Det verkar till stor del bero på handlaren i t.ex. Keskos butiker vad som tas in på hyllorna. Till exempel verkar handlaren i min nuvarande närliggande K-supermarket vara en stor ölentusiast, och utbudet finns över hela Finland och världen. Så är det inte i alla butiker.

Finlands alkohollagstiftning är något som enligt mig allvarligt begränsar småbryggeriernas verksamhet. Till exempel är det ganska svårt att få tag på produkter från Orava Brewing, som jag nämnde tidigare, om man inte hämtar dem från Åbo. Alko har ibland vissa partier, men inte särskilt ofta. Det skulle underlätta mycket om man kunde beställa smakprov till dörren, men det går ju inte i Finland, folket kan ju bli alkoholiserade på grund av småbryggeriernas öl (jag slutar här innan det blir för politiskt).

De är förvisso en svår investering just nu.

Det stämmer att det har dykt upp en del av dessa under de senaste åren, och jag har väntat på att de ska börja försvinna. Tyvärr finns det inte plats för alla på den finska marknaden. En del av orsaken är den stora makten som kedjorna du nämner har, men å andra sidan också den varierande kvaliteten.

Jag har smakat produkter från flera bryggerier när jag har stött på dem och även besökt flera olika bryggerier. Det har varit trevligt att se den entusiasm som har lyst igenom. För en del är det mest en hobby vid sidan av huvudjobbet, andra försörjer sig och kanske ett par, tre andra anställda på det, och vissa drömmer om att erövra världen. Jag lyfter också på hatten för alla och kommer att fortsätta att utforska nya produkter.

Hittills är det enda mikrobryggeriet jag känner till som har gått i konkurs Taiwalkosken Panimo. Deras produkter fanns främst mellan Uleåborg och Kuusamo. Det finns säkert andra också.

Lycka till alla småbryggeriföretagare. :+1: