Oriola - Expert på partihandel med läkemedel och hälsoprodukter

Vi öppnar en egen tråd för Oriola också.

Vad har ni för tankar om bolaget? Förra veckan kom en vinstvarning och resultatet för 2019 ser ut att bli svagt. Sparprogrammet borde dock återspeglas nästa år och resultatet förbättras. Oriola har tidigare ofta titulerats som ett ganska högkvalitativt bolag, men vad tänker ni om det nuförtiden?

3 gillningar

Härligt att du startade en egen tråd för Oriola också.

Oriolas kvalitetsstämpel härstammar förmodligen från det faktum att få bolag på Helsingforsbörsen har en så stark marknadsposition som Oriola, och den höga inträdesbarriären till branschen fungerar som ett slags vallgrav. Oriola har över 40 % marknadsandel inom läkemedelsgrossisthandeln i Finland och Sverige, vilket är ganska väl cementerat. Det är svårt för nya aktörer att ta sig in där. Samma sak gäller inom apoteksverksamheten i Sverige, där bolaget har landets tredje största kedja med ett nätverk av 327 apotek. Och åtminstone historiskt, till exempel under åren 2014-2016, har bolaget lyckats generera goda resultat med dessa verksamheter.

Inom alla dessa verksamheter har bolaget dock haft stora svårigheter de senaste åren, och rörelseresultatet har sjunkit från nivån 2014-2016 (cirka 60 MEUR per år) till den nuvarande svaga nivån (cirka 30 MEUR per år). Bolaget har gjort många dåliga val och verkligen misslyckats ordentligt de senaste åren. Man skulle kunna säga att Oriola har potential att vara ett bra bolag, men de har inte kunnat utnyttja den på rätt sätt de senaste åren.

Resultatnivån är nu svag, och kursen har helt rättvist följt denna bedrövliga utveckling. De finska grossistverksamheterna har äntligen stabiliserats efter ERP-kaoset, och verksamheten effektiviseras i Mankkaa, vilket redan visade goda tecken i Q1-rapporten. Dock är den svenska apoteksmarknaden mycket pressad, och Oriola kan ännu inte möta priskonkurrensen från e-handeln. Där skulle verksamheten behöva effektiviseras på allvar för att nå tidigare lönsamhetsnivåer. Detta kräver naturligtvis också stora investeringar och marknadsföringsinsatser i den egna e-handeln, vilket inte heller är billigt.

Det nya automatiserade distributionscentret i Enköping borde också förbättra lönsamheten i slutet av 2019, eftersom bolaget nu måste köra både gamla och nya linjer parallellt i Sverige, vilket orsakar ineffektivitet åtminstone under Q2’19. Förhandlingar om samarbete (yt-neuvottelut) och andra effektiviseringsåtgärder borde leda till kostnadsbesparingar på 20 MEUR före slutet av nästa år. Om detta skulle genomföras fullt ut, med allt annat oförändrat, skulle resultatet kunna stiga tillbaka till över 50 MEUR. Då skulle aktiens värdering enligt min mening vara närmare 3 euro än 2 euro.

Dock kan man starkt ifrågasätta om besparingarna kommer att genomföras fullt ut. Bolaget har under de senaste åren kontinuerligt överskattat sin egen förmåga att effektivisera verksamheten och samtidigt underskattat hur snabbt marknaden/konkurrenssituationen har skärpts. Oriolas kurs borde vara betydligt lägre än nuvarande nivå om resultatnivån skulle stanna på nuvarande cirka 30 MEUR. Nu måste man lita på att ledningen lyckas få in åtminstone hälften av de eftersträvade 20 MEUR i besparingar i resultatet, vilket borde få kursen att stiga. Förtroendet för bolagets prognoser och uttalanden har de senaste åren verkligen fått en ordentlig törn, eftersom de ekonomiska målen kontinuerligt har missats, och det har regelbundet tagit mycket längre tid att lösa problemen än vad bolaget har indikerat.

Oriolas goda marknadsposition, färdiga nätverk, kundrelationer, produktportfölj etc. är starka tillgångar som bolaget inte har kunnat utnyttja på rätt sätt. Om man investerar i bolaget måste man lita på att ledningen kan höja lönsamheten betydligt över nuvarande nivå genom att använda dessa egenskaper bättre än de har använts de senaste åren. Utan resultatökning kommer inte heller aktiekursen att få bättre tider.

17 gillningar

Om Oriolas normala vinst per aktie var 20 cent, skulle aktien vara förmånlig. Men företagets normala resultat är inte längre så lätt att bedöma efter några års nedgång, när marknaden och konkurrenterna har gått framåt under tiden. Å andra sidan, om företaget presterade bättre, skulle aktien inte vara tillgänglig under 2 euro. Så detta är också en möjlighet, om företaget kan hitta en bättre bana. Åtminstone är utgångspunkterna minst rimliga, med en så stark marknadsposition. Förvärvskortet är en joker. Jag själv gick in vid 2 euro. Jag gillar branscher som inte är särskilt cykliska och därmed har en bättre allmän förutsägbarhet.

4 gillningar

I väntan på vändningen…

Man skulle kunna tro att företagets personal har lärt sig något av sitt kämpande. Ledningen ändrades ju ordentligt 2018, så även om de inte kan tala om att lära sig av sina egna misstag, har det nog inte varit oklart för dem heller var det har gått fel. Förhoppningsvis lyssnar de noga på sina underordnade, för det räcker inte att bara chefen “går över myren så att det skakar”.

Med andra ord är vändningen till det bättre nästan klar, om den nu i stor utsträckning beror på företagets egna åtgärder. Jag litar på företagets potential (dvs. kollektivet) – inte ledningens potential, och jag hoppas att styrelsen håller ledningen i kort koppel tills de har visat sin förmåga på sitt område och även förtjänat investerarnas förtroende.

3 gillningar

Åsikter om översynen? Jag blev åtminstone inte övertygad, jag förväntade mig pessimistiskt bättre.
Och sedan ett omnämnande

“Införandet av det nya automatiserade distributionscentret i Sverige framskrider långsammare än förväntat och detta orsakar extra kostnader.”

Får de inte ens ihop en maskin ordentligt :smiley:, styrelsens ommöblering verkar inte ha förändrat något för detta företag.

Nåja, inget annat att göra än att fortsätta mot nya besvikelser →

P.S Första meddelandet här på forumet, hej bara :slight_smile:

7 gillningar

Jag har också funderat på detta, men bestämde mig för att lägga till lite efter rapporten. Som jag ser det satsar vi på att kostnadsprogrammet fungerar och att distributionscentralen i Sverige tas i bruk innan Olkiluoto är färdig. Det verkar vara det som är problemet just nu och som äter upp resultatet. Det borde inte vara raketkirurgi, men å andra sidan verkar det finnas en tendens till att förklara saker i oändlighet i ledningen.

2 gillningar

Hur länge har det evighetsprojektet i Enköping pågått och hur länge kommer det att fortsätta, och framför allt, vad är det som är så svårt med det? Information, uppskattningar?

1 gillning

{“content”:“Enköping ligger, enligt min uppfattning, cirka 2 år efter den ursprungliga tidsplanen som skulle ha varit våren 2018. När SAP-projektet som sköttes av Accenture i Finlands distributionscentraler misslyckades hösten 2017 och distributionskaoset i Mankkaa började, så byttes systemet senare ut och samtidigt ändrades planerna även i Enköping. Eftersom SAP inte längre var ”koncernens val” så behövde Enköping, enligt min uppfattning, omplaneras inklusive robotar och allt. Allt hade alltså utformats utifrån att SAP skulle införas i Finland och att samma system skulle dras till Sverige. Nu startar Enköping våren 2020, det vill säga ett par år efter den ursprungliga tidsplanen. Jag minns inte vilket system som kommer att användas där. Företaget verkar ha så många olika IT-system i bruk att det åtminstone finns jobb för nya IT-arkitekter under de kommande åren.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Tack för det här utförliga svaret.

1 gillning

Det var en bra snabbgenomgång (20 min) av Orion från investeringsmässan. Finns på Inderes TV! Ganska ambitiösa tillväxtmål för 2025, själv sitter jag nöjd och visslar med på resan.

Med Klunssilas ord, nattlinjens vanliga inringare: mer skit i brallorna.

Hur kan Oriola, i den moderna eran av informationsteknik och streckkoder, under flera år uppskatta värdet på sitt lager felaktigt med miljontals euro?

Precis när man efter Q3-nedskrivningarna trodde att bordet så småningom började bli rent, då händer detta.

3 gillningar

Nedskrivningar på anläggningstillgångar och omsättningstillgångar försvagar Oriolas resultat för det fjärde kvartalet avsevärt

Det verkar inte som om det här företaget kommer att resa sig ur gyttjan…

Analytiker som skriver en kommentar till morgonrapporten:

8 gillningar

{“content”:“Vid något tillfälle sneglade jag också på det här företaget. Som tur var väckte det inget intresse. Det är nästan bättre att vänta på en tydlig återhämtning i företagets verksamhet och offra lite på priset än att försöka fiska från botten. För den verkar vara väldigt djup.”,“target_locale”:“sv”}

Ska företaget säljas här? Hoppas det.

De gjorde ju en ERP-förnyelse under lång tid, så det är nog relaterat till det – kanske lagerdata från det gamla systemet inte överfördes korrekt (det vill säga, det gjordes misstag vid implementeringen) och detta märktes först i efterhand, när försäljningsdata inte stämde.

5 gillningar

Fortfarande ett väldigt oklart och överlappande, totalt ineffektivt företag och ingen förändring i sikte.

1 gillning

Finns det några kommentarer om resultatet? Med dessa siffror kommer den att stanna i min egen portfölj, även om den verkliga vändningen fortfarande skymtar i en avlägsen framtid.

1 gillning

Det är sorgligt att se Oriola (Oriola) kämpa. En otrolig mängd negativa saker efter varandra. Jag är tillräckligt masochistisk för att stanna kvar i aktien fram till Q1-rapporten. Utdelningen kommer förmodligen inte att tåla dåliga resultat från detta år längre. Jag förväntade mig redan en utdelningssänkning.

1 gillning