Tankesmedja - vilka nordiska företag drar ny

{“content”:“Jag tänkte starta en sådan här tråd, eftersom det tydligen inte finns en sådan än?\n\nDet första jag tänker på är naturligtvis företag som tillverkar hälsoprodukter och läkemedel, som Orion. Men säkert är även till exempel teleoperatörer (Telia och Elisa) starkt drabbade, åtminstone som ställföreträdande offer. Troligen kommer dataanvändning och samtal att öka nu.\n\nBankerna har säkert också dragit nytta av intäkterna från avgifter, då värdepappershandeln har ökat. Men kreditförluster och dominoeffekter spökar åtminstone lite, men kvartal 1-resultaten har nog åtminstone inte lidit ännu, utan kanske tvärtom. Edit: Visst, bankerna har med sig förändringar i verkligt värde som en dålig post, om marknaderna förblir tydligt på lägre nivåer.\n\nMen framför allt är jag nu intresserad av tankar om vilka inhemska företag som skulle kunna vara relativa vinnare, om geografiskt andra konkurrenter lider av nedstängningar eller liknande åtgärder.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Hur går det med Kemira? Det är visserligen ett globalt företag, men bland kunderna finns finska skogsindustriföretag som tillverkar mjukpapper (såvitt jag förstår) i Finland = näsdukar borde sälja mer? Kan detta mildra skadan som coronaviruset orsakar på andra ställen?

2 gillningar

Min första tanke är fastighetsbolag, en stabil övre rad och en eventuell räntesänkning på gång.

2 gillningar

Jag har på något sätt uppfattningen att banker snarare är den inte-så-säkra investeringen när det är någon kris eller liknande på gång. Om aktierna sjunker ordentligt, kommer bankernas avkastningsbundna avgifter att sjunka → tryck på resultatet. Dessutom kan investerare i panik realisera fonder, vilket också omedelbart påverkar resultatet. Dessutom är en recession eller allmän nervositet på marknaden lätt gift för banker, det gör åtminstone inget gott. Nervositeten kan bromsa privatpersoners och företags låneupptag eller emissioner av obligationer, investeringar skjuts upp, etc. I en hård recession ökar kreditförlusterna.

Jag skulle också se att inget företag troligen kan tjäna direkt på coronaviruset (om inte någon uppfinner ett vaccin eller liknande). Kanske just det att ett företag indirekt kan dra nytta av att en konkurrents affärer går i stöpet när de inte får delar från leverantörer eller att viruset på annat sätt sätter lite bromsar på.

9 gillningar

Suominen kommer säkert att gynnas.

Jag känner inte företaget tillräckligt bra själv, kan du förklara varför det skulle gynnas?

Håller med om bankerna. :+1: Mitt scenario är mer för situationen om corona bara skulle bli ett kortvarigt besvär. Eller en situation där ekonomins hjul får fortsätta snurra, oavsett vad.

1 gillning

Tuotteet Särskilt användningen av handdukar ökar.

3 gillningar

Japp.

Om bankernas kurser rasar och investeraren har ett trängande behov av att äga banker, skulle detta möjligen kunna skapa ett köpläge (jag har inte följt hur bankerna har gått nu). Men att kurserna rasar och att marknaden är volatil förbättrar inte direkt bankernas resultat, snarare tvärtom (baserat på ovanstående skäl).

1 gillning

1 gillning

Vad tycker ni om Sammos verksamhet om ekonomin går in i en djup lågkonjunktur? Jag kan inte riktigt styra mina tankar… Sampo har en bred investeringsverksamhet, vilket kan leda till stora förluster, men hur ser det ut på längre sikt när ekonomin återigen växer och aktievärderingarna stiger? Lite av ett tveeggat svärd.

Är inte sådana här platser just till för Samsons fördel? De får köpa bra företag billigt. Till exempel om TopDanmark nu skulle krascha riktigt illa… :money_mouth_face:

4 gillningar

Indirekt (och ganska begränsat) skulle till exempel Kamux och Remedy kunna dra nytta av det, eller Terveystalo/Pihlajalinna.

Sampo kan också tyngas av eventuella ersättningar för sjuk- och livförsäkringar.

1 gillning

Skulle du vilja utveckla Kamux? I Kina sjönk försäljningen av nya bilar med 90 % när karantäner med mera började?

3 gillningar

Om försäljningen/tillverkningen av nya bilar stannar av, så tar man en begagnad bil från Kamux som körts 5 000 km, och Kamux drar nytta av detta i en situation där corona inte orsakar några större undantagstillstånd i Finland. Men om Finland hamnar i samma situation som Kina (omfattande karantäner) så kommer Kamux säkert också att drabbas hårt.

2 gillningar

Sant! Det påverkar säkert om man måste meddela att man ska förbereda sig för eventuella leveransförseningar :slight_smile: fötterna kanske styr en mot att titta på lite begagnade alternativ.

Jag tror inte att sjukförsäkringar etc. skulle vara en börda. Om det blir en pandemi → uppföljning och vård i princip på den kommunala sidan, inte så mycket på den privata. Folk undviker också att gå till läkaren av rädsla för smitta, arbetsgivare ger sjukledighet utan intyg, människor tar bättre hand om sin hygien och blir mindre sjuka av vanliga orsaker.

Med tanke på den betydligt minskade resandet, gynnar det reseförsäkringar etc. Bilförsäkringar har förmodligen också möjlighet till förbättringar, eftersom pendlingen minskar på grund av distansarbete etc.
På hemförsäkringssidan kan det nog bli problem, och naturligtvis tyvärr i vissa fall livförsäkringar etc.

Allt som allt en ganska okej situation för Sampo, när det finns pengar. Självklart är en stagnerande ekonomi den största negativa drivkraften, och med tanke på att räntorna inte heller kommer att höjas under dessa förhållanden – ingen defensiv förväntas från den fronten.

Har inte IF och Mandatum stora positioner i aktier förutom räntor? I så fall syns marknadsstormen naturligtvis också i deras resultat. Sampo borde ha köpt Topdanmark i sin tid med ett ordentligt bud istället för att bara slicka sig om fingrarna. Det måste hända ganska mycket för att Topdanmark ska falla till den nivå Sampo vill ha, när alla vet att ett köpeanbud då är på väg.

1 gillning

Hur är det med Kesko och andra företag som är involverade i dagligvaror? Om man antar att detta inte kommer att bli en global pandemi och att det åtminstone till synes är en kortvarig störning. Får panik människor att hamstra mat? Eller kanske en inhemsk/global tillverkare av konserver med en ännu noggrannare screening?

Vaisala: Vaisala toimittaa Wuhaniin laboratoriomittareita koronaviruksen voittamiseksi – ”Tässä näkee, että asialle voidaan tehdäkin jotain” | Talouselämä

Det verkar vara betald innehåll, men själv kan jag öppna Talouselämä-artiklar via Ampparit.

2 gillningar