NYAB - Infra- och specialbyggare

Här är en egen tråd för Skarta ifall det finns andra intresserade här på forumet.

Från Skartas webbplats:
"Skarta är en byggare av en ren framtid med årtionden av erfarenhet av krävande byggprojekt.

Skartas nuvarande verksamhet fokuserar främst på koldioxidneutrala industri- och energiprojekt inom specialbyggnation samt andra projekt inom specialbyggnation. Skarta utnyttjar sin starka position i Norrbotten i norra Sverige, där de planerade investeringarna kopplade till koldioxidfri industri under de kommande decennierna uppgår till tiotals miljarder euro. Vårt mål är att expandera vår verksamhet inom värdekedjan för vindkraft, solenergi och vätgaslösningar mot helhetsprojekt inom ren energi, där vi ser utmärkta tillväxtmöjligheter. Vi strävar efter lönsam tillväxt och ser utmärkta tillväxtmöjligheter inom alla våra affärsområden i Finland och övriga Norden."

Skarta noterades på börsen… låt oss säga genom att backa in. Det vill säga genom ett aktieutbyte med Privanet, och Privanet bytte namn till Skarta :slight_smile: Här torde noteringskostnaderna vara så kallat små, och samtidigt kan Privanets förluster kvittas av Skarta, vilket förmodligen minskar behovet av skattebetalningar under de kommande åren.

I bolagsprospektet (https://skartagroup.fi/wp-content/uploads/2021/07/Skarta-Group-yhtiöesite-.pdf) nämndes att orderstocken var över 60 miljoner, och i Kauppalehti nämndes att den var 70 miljoner i slutet av juni (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/miljoonia-on-tullut-ja-mennyt-privanetin-syoneen-skartan-takana-on-mies-jonka-liikkeissa-on-dekkarin-ainekset/38182656-c4e6-4f3b-b84f-0ad2a71b5bfe), LKAB-projektet torde ha tillkommit efter prospektet (https://skartagroup.fi/skartalle-10-miljoonan-euron-tilaus-lkablta/). Efter juni har det tillkommit åtminstone ett par projekt till (https://skartagroup.fi/skarta-alkaa-rakentaa-tuulipuistoa-puhurille-kolmas-yhteinen-hanke-puhtaan-energian-markkinoille/ och https://skartagroup.fi/skartalle-uusi-projekti-metsa-groupin-biotuotetehdastyomaalla/).

Bolagets ledning och styrelse äger en betydande del av bolaget. Styrelsen leds av Markku Kankaala, en känd profil från Enersense. Bolagets svaga period var ungefär 2017–2019 när VD:n började tappa orken och “extern arbetskraft” anställdes till ledningen. Styrelsen och ledningen bör vara i gott skick efter förändringarna 2019–2021.

Aktien tyngs för närvarande av ett lån på 2 miljoner som Arvo Sijoitusosuuskunta har omvandlat till aktier. De har sålt via Nordea varje dag åtminstone sedan i somras. I slutet av september ägde de fortfarande 11 796 546 aktier, så de kommer inte att ta slut i första taget.
image

Styrelsen för Skarta Group Abp har godkänt bolagets finansiella mål på medellång sikt och de huvudsakliga riktlinjerna för den nya strategin för strategiperioden 2021–2024.

“Skarta strävar efter stark tillväxt under de kommande åren, både organiskt och genom förvärv. Bolagets styrelse har som finansiellt mål på medellång sikt att nå en årlig omsättning på minst 300 miljoner euro och en EBITDA-marginal på 10 procent senast år 2024.” (hela meddelandet: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/skarta-group-oyjlle-uudet-taloudelliset-tavoitteet-ja-strategian-paalinjaukset-toimintaa). För i år är målet en omsättning på 70–80 miljoner euro för helåret och ett EBITDA-resultat på cirka fem miljoner euro (de använder förmodligen EBITDA för att beskriva verksamheten på grund av stora avskrivningar).

Man kan följa vindkraftsprojektens status på webbplatsen https://tuulivoimayhdistys.fi/. I Finland finns det för närvarande drygt 800 vindkraftverk, och Skarta har varit involverat i byggprojekt för cirka 100 verk på någon nivå.

Aktien kan också spädas ut (diluteras) avsevärt: “Den extra bolagsstämman i Skarta Group Abp den 30 september 2021 beslutade att bemyndiga bolagets styrelse att besluta om emission av högst 100 000 000 aktier genom aktieemission eller genom att bevilja optionsrätter eller andra särskilda rättigheter som berättigar till aktier i en eller flera poster.” (hela meddelandet: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/skarta-group-oyjn-ylimaaraisen-yhtiokokouksen-paatos)

I och med Privanet-affären följde det också med en mängd småposter i onoterade bolag, vilka jag inte orkar berätta mer om än att vissa av dem faktiskt gjorde en liten vinst… de flesta går förmodligen i konkurs. Men det fanns absolut några intressanta också.

Här är listan på bolagen:
Bolag / Antal aktier / Ägarandel i bolaget
BCaster Oy / 68 519 / 1,61 %
Before Holding Oy / 13 388 / 49,63 %
Buddy Healthcare Ltd Oy / 4 559 / 8,36 %
EKOGRID Oy / 27 097 / 0,68 %
Emergence Oy / 2 005 / 0,13 %
Euroeat Oy / 21 710 / 3,17 %
Fly Nano Oy / 7 500 / 6,22 %
FusionLayer Oy / 753 / 3,47 %
Golfhubber / 353 878 / 0,63 %
Imagine Intelligent Materials Limited / 405 351 / 5,58 %
Monttu Ventures / 10 000 / 1,35 %
Neolitics Inc. A-aktie / 5 371 / 0,44 %
Osuuskunta KPY / 100 / 0,00 %
ProtectPipe Oy / 111 912 / 3,73 %
Proventia Group Oy / 2 000 / 0,00 %
Sagasystem As / 120 / 4,62 %
Siltaraha Oy / 316 359 / 25,27 %
Somesoft Oy / 962 / 13,63 %
Splizzeria Oy / 53 335 990 / 12,18 %
Spotless Tea Bag Oy / 120 / 0,05 %
St1 Nordic Oy / 16 668 / 0,04 %
Suomen Energianeuvonta Oy / 3 707 / 0,01 %
Tracegrow Oy / 93 886 / 2,95 %
Zeropoint / 4 688 / 3,07 %
Zsar Oy / 36 759 456 / 7,93 %

Värderingsbilden är utmanande med nuvarande pris och resultat, och mätt med P/E-tal kommer den säkert att förbli utmanande under den närmaste tiden på grund av avskrivningarna. Bolaget är dock väl positionerat på marknaden och har en kompetent ledning. Jag skulle dock inte svälja historierna från ens en trovärdig ledning helt och hållet innan det finns lite bevis på den nya strukturen. Gamla Skarta växte på bra under de senaste tjugo åren tills de tidigare nämnda problemen dök upp under de åren som nämndes tidigare.

Jag skulle hellre skissa på detta år 2024 med en omsättning på 220 miljoner euro och ett EBITDA på 20 miljoner euro. Jag tror att det är fullt möjligt att nå dit om man ser till den takt som avtal har slutits på sistone. Bolagets börsvärde är cirka 141 miljoner euro, vilket verkar rimligt i förhållande till detta om det finns tillväxtutsikter i pipelinen även för år 2024.

Den 5 november vet vi mer när Q3-affärsöversikten publiceras.

Disclaimer:
Jag äger aktier i bolaget, köpte idag, kan sälja när som helst och utan att berätta för någon om jag ändrar mig eller om det kommer information som får mig att sälja. Det kan finnas fel i informationen (garanterat minst skrivfel), så läs bolagsprospektet själva. Detta är ingen investeringsrekommendation, läs på om bolaget (eftersom det inte finns någon analys) och gör bra aktieval.

ps. Jag vill inte gå samma öde till mötes som @timontti, jag är för ung för att korsfästas.

Edit: Jag orkade förstås inte kopiera hela webbplatsen hit eftersom man bör bekanta sig med bolagets sidor i vilket fall som helst… knappast någon investerar på riktigt baserat enbart på foruminfo. Likaså bör man läsa bolagsprospektet, där finns bra information :slight_smile:

21 gillningar

Bra analys av Skarta :slightly_smiling_face:

1 gillning

Skarta Group

Skarta Group Oyj

Skarta Group Oyj förvärvar Sitema Oy:s aktiekapital genom ett aktiebyte och stärker sin expertis inom värdekedjan för projekt inom ren energi

18.10.2021 09:00:00 EEST | Skarta Group Oyj | Företagsmeddelande

Skarta Group Oyj
FÖRETAGSMEDDELANDE, INSIDERINFORMATION
18.10.2021 kl. 9.00

Skarta Group Oyj förvärvar Sitema Oy:s aktiekapital genom ett aktiebyte och stärker sin expertis inom värdekedjan för projekt inom ren energi

Skarta Group Oyj, en byggare av en ren framtid, har den 18.10.2021 undertecknat ett aktiebytesavtal enligt vilket bolaget förvärvar hela aktiekapitalet i Sitema Oy. För att genomföra aktiebytet kommer en riktad aktieemission att arrangeras för Sitema Oy:s nuvarande aktieägare, där 10 112 756 nya aktier i Skarta Group Oyj emitteras. Teckningspriset per aktie i emissionen är 0,51 euro, vilket motsvarar Skarta Group Oyj:s aktiers volymvägda medelpris under 30 dagar före undertecknandet av aktiebytesavtalet. Aktieemissionen betalas helt med apportegendom i form av Sitema Oy:s aktier, vars värde har fastställts till 5,175 miljoner euro i aktiebytesavtalet.

Sitema Oy är ett företag som ägs av dess nyckelpersoner och grundades 2018. Företaget erbjuder planerings- och experttjänster inom elnät, förnybara energilösningar, fastighetsinfrastruktur och datakommunikation. Tack vare sina digitala lösningar kan företaget betjäna sina kunder i realtid, oavsett plats. Sitema Oy har 35 anställda och dess hemort är Uleåborg.

1 gillning

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/aku-valiaho-skarta-group-oyjn-talous-ja-rahoitusjohtajaksi-112022-alkaen

1 gillning

Ja, det känns som att företaget har ett slags drag på gång. De närmaste kvartalen blir spännande att se om det verkligen rör sig i den riktning det ser ut som och vad som har utlovats.

Skartas försäljningsprognos för 2021 är cirka 75 miljoner euro. Företagsvärde/Försäljning = 1,9.
Om jag räknat rätt värderas Skarta till cirka 3-6 gånger priset jämfört med Consti eller YIT!
Med 150 anställda är EV/anställd = 144,7 / 150 = 964 k€ i omsättning per anställd, vilket jag tycker är en ganska rejäl prissättning.
Om Skarta avser att uppnå en försäljningsmål på 300 miljoner euro år 2024, kräver det en årlig tillväxt på cirka 50 % jämfört med 2020 års försäljningsnivå, vilket är en utmanande tillväxttakt för många företag.
Verksamheten är olönsam.

Jag är inte en byggprofessionell, men i ljuset av siffrorna verkar Skartas värde vara ganska fullt, även med tanke på år 2024. Håller ni med, eller har ni en annan åsikt?

5 gillningar

Hej! Bra poäng, och du är på rätt spår med värderingen, men jag skulle fundera mer på det här fallet så här:
Om man vill analysera nyckeltal utifrån personalstyrkan, skulle jag använda LV/pers i stället för EV/pers, eftersom bolaget har projekt i orderboken som inte direkt är beroende av personalstyrkan just nu, och dessa projekt har ändå en beräknad omsättning + operativ marginal. För några år sedan jobbade jag på ett infrastrukturbyggföretag där man strävade efter en omsättning på 1,5 miljoner euro per projektledare (stort företag och inte aggressiva tillväxtmål då. Tunga fasta kostnader på grund av organisationsstrukturen). Ett sådant mål är dock ganska teoretiskt, eftersom man inte riktigt kan välja arbeten på grund av upphandlingar, åtminstone om man vill behålla lönsamheten. Inom byggentreprenad finns det knappast någon prissättningskraft i den meningen.

En tillväxt på 50 % är enligt min mening inte ett realistiskt mål om man ser lite längre fram. Även om marknaden nu är het och växer snabbt, skulle det knappast finnas tillräckligt att köpa även om fickorna vore bottenlösa. Nästan alla byggföretag sysslar nu med vindkraftsparker osv., och konkurrensen kommer säkert att räcka tills marknaden kyls ner.
Men oavsett vad omsättningen för 2024 blir, unnar jag ett medelstort och välpresterande företag i denna bransch en rörelsemarginal på 6-8 % av omsättningen. En omsättning på 170 miljoner euro för 2024 och ett resultat på t.ex. 12,5 miljoner euro skulle jag betrakta som ett mycket, mycket optimistiskt scenario, och då skulle jag acceptera en nuvarande värdering på cirka 180 miljoner. Med tanke på osäkerhetsfaktorerna anser jag att det finns en dålig avkastning/risk för en långsiktig investering.

PS. Som jämförelse skulle jag hellre använda Dovre och Kreate.

3 gillningar

Ledningen och gamla ägare köpte ganska stora mängder till dessa priser.

Skulle de verkligen vara helt ute och cykla med de köpen?

1 gillning

Skarta är, enligt min uppfattning, fortfarande ett byggföretag trots de fina reklamkampanjerna. Grunden är fortfarande densamma som hos de gamla landskapsbyggarna, som nu försöker boostas som ”framtidens energibyggare”. Det finns drivna personer i bakgrunden, men det verkar vara ganska lite som händer. För att jag själv skulle kunna förstå en så hög värdering skulle det behöva visas något mer än bara byggverksamhet, och att den också lämnar något på sista raden. Jag skulle nog själv jämföra Skarta med Kreate med tanke på den nuvarande verksamheten.

Jämfört med till exempel den starkt växande vindkraftsbyggnationen verkar Skartas aktivitet vara ganska begränsad. Om jag räknade rätt från nyheterna har Skarta (eller gamla Maastorakentajat) i år påbörjat arbete för totalt 32 vindkraftverk. Jämfört med Tsavers nämnda Dovres dotterbolag Suvic är motsvarande siffra, enligt nyheterna, 116 stycken. Detta är bara ett exempel, och det finns också andra betydligt större aktörer i vindkraftsboomen än Skarta för närvarande. Var och en får kontrollera siffrorna själv, men det var sådana jag själv räknade fram.

Ett resultat på 6-8% för ett byggföretag under dessa förhållanden är redan en mycket stark prestation. Och åtminstone Skartas tidigare år visar inte att man skulle nå dit särskilt lätt.

Företagsförvärv kommer säkert att bli fler, vad de kommer att vara är en bra fråga. Köpet av Sitema var mycket överraskande och åtminstone för mig har dess syfte förblivit ett stort frågetecken.

2 gillningar

Det är svårt att bedöma värderingen inför 2024, och jag håller med om att värderingen på kort sikt är minst sagt full.

Själv bedömer jag det här fallet mer utifrån scenarier. Jag är på höstlovsresa så jag har inte mina anteckningar här, men bildligt talat handlade det om något i stil med detta:

Om företaget knappt växer men blir lönsamt, så finns det ungefär hälften luft i värderingen (bear case?) (-50%?).
Om företaget når en omsättning på 220 miljoner med en rimlig marginal, finns det utrymme för aktien att stiga, på en höft 100% (jag minns alltså inte de exakta beräkningarna utantill) (base case?).
Jag tror inte att de kommer att nå sina omsättnings- eller lönsamhetsmål, men om det av någon anledning skulle lyckas och älvstoft ströddes över varje projekt, så skulle det förmodligen ske genom mycket lönsamma företagsköp (extreme bull case?), och då skulle uppsidan vara 200%.

Därefter bedömer man med vikter om det är värt risken eller inte. Billigt är det inte, men enligt min mening potentiellt även med nuvarande värdering. Det är fortfarande lite dimmigt, men jag tittar kvartal för kvartal och ändrar mig om det verkar så. Som jämförelse skulle jag, i likhet med @Tsaver, hellre använda Dovre och Kreate än jättar.

Det finns fortfarande många frågetecken. Företaget har bara en lugn period, så vi får inga svar än. Minst en fråga handlade om att de har varit involverade i 1/8 av Finlands kvarnbyggnation, och uppskattningsvis 800 kvarnar skulle tillkomma fram till 2024. Hur ska de kunna vara med i fler än vart åttonde projekt, eftersom de med den projekthastigheten inte kommer att nå målen? Och om svaret är älvstoft och bomull, då tror jag inte på det och inkluderar det inte i scenarierna med någon vikt. Om svaret däremot är trovärdigt, ger jag det viss vikt.

Jag tittade också på konkurrenssituationen, och den är omfattande. Jag bläddrade igenom alla bygglov för detta och nästa år och såg vem som gör vad och för vem, och det finns verkligen en hel uppsjö av byggare där. Jag minns inte namnen på ett par konkurrenter som jag tyckte var mest intressanta, men en var i alla fall en NCC-spinoff och den andra var något samriskföretag för energibolag. I Uleåborg hade också ett liknande företag som detta grundats 2018, jag minns bara inte namnet på det heller.

Det viktigaste i hela fallet, ur ett investeringsperspektiv, är dock att när man väl har ritat upp en någorlunda rimlig risk/avkastningsroadmap för sin egen bedömning av företaget fram till exempelvis 2024, så följer företaget den eller inte. Om företaget upprepade gånger överträffar eller understiger min bedömning, då måste jag förmodligen uppdatera bedömningen och titta på saken i ljuset av ny information.

1 gillning

Jag personligen ser insiderköp som en positiv indikator, men jag använder det egentligen bara för att må bra och tänka att jag i bästa fall kan vara på rätt spår.

1 gillning

Jag har på senare tid letat efter intressanta företag inom förnybar energi att lägga till i min portfölj. OX2 är hittills det enda som har hamnat i portföljen och det har den senaste tiden, förmodligen på grund av rapporteringen om energikrisen, haft en bra uppgång.

Det är värt att titta på Skartas verksamhet bortom vindkraften. Det finns arbete inom den mer traditionella infrastruktursektorn, som man kan läsa på deras hemsida, och vindkraft är för närvarande bara en del av Skartas verksamhet (dock i ökande grad).
Dessutom tycker jag att konceptet Vierivoima (lokal kraft) är intressant. Energi produceras nära där den förbrukas. Det låter ganska bra, särskilt nu när elpriserna har stigit kraftigt. Konceptet borde intressera stora energikonsumenter som industrin, kommuner och alla som inte lätt kan få en elanslutning. Vind- och solkraft är de produktionsformer som Skarta redan genomför.

När det gäller förnybar energi är det viktigt att titta på hur produktionen utvecklas från dagens verksamhet. Vindkraften flyttar till havs, solkraften blir en del av vindkraftsparker, så kallade hybridparker, etc. Och därifrån försöka hitta de faktorer som har framtida potential och konkurrensfördelar. OX2 hamnade i min portfölj till exempel för att de redan är den största vindkraftsutvecklaren i Europa, men de har goda förutsättningar att flytta ut på havet med byggprojekt, vilket innebär att volymen kommer att räcka långt in i framtiden.
Skarta strävar efter att skilja sig från mängden med denna Vierivoima (lokal kraft). Får se om det blir en vinnare.

6 gillningar

Q3 affärsöversikt ute: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/skarta-group-oyjn-liiketoimintakatsaus-17-3092021-uuden-strategian-toteuttaminen-ja

När det gäller nyckeltalen tittar jag på den löpande verksamheten, så att privatinnehavet inte snedvrider bilden för mycket.
Omsättning 9 mån (1000 EUR): 51 989
Rörelseresultat före avskrivningar 9 mån (1000 EUR): 3 335
Rörelseresultat före avskrivningar % 9 mån: 6,4 %
Periodens resultat (1000 EUR) 9 mån: 2 730
EBIT % 9 mån 5,3 %

För koncernen är jag intresserad av
Eget kapital/aktie, EUR 0,18
Soliditet 70,6 %

Koncernens obeskattade orderstock uppgår till totalt 57 miljoner euro.
Immateriella tillgångar består i första hand av koncernens goodwill, som uppstod i samband med aktiebytet i juli till ett värde av cirka 33 miljoner euro. Det finns alltså tillräckligt med avskrivningar för de kommande åren.

Om Sitema-förvärvet:
Sitema Oy har 35 anställda och siktar på en omsättning på 3,6 miljoner euro samt ett rörelseresultat på över 0,5 miljoner euro för innevarande räkenskapsår. Aktieemissionen betalades helt med apportegendom i form av aktier i Sitema Oy, vars värde har fastställts till 5,175 miljoner euro.

Det verkar alltså som att Sitema går med högre marginal än den övriga verksamheten i genomsnitt, och priset var inte heller helt orimligt i förhållande till resultat och lönsamhet, men inte heller superbilligt. Förbättrar nästa års siffror blygsamt om utvecklingen fortsätter.

Citat från VD:n: prognosen kvarstår
”I enlighet med koncernens typiska affärscykler blir projekt färdigställda innan vintern kommer, varför affärsresultatet koncentreras till slutet av året och resultatet för de tre första kvartalen är väl i linje med den presenterade prognosen.”

För innevarande år är min egen uppskattning på P/E 30 dyr, tillväxtens lutning avgör intäktspotentialen. Jag anser att den oorganiska köpkraften räcker på kort och medellång sikt. Drygt hälften av nästa års ”nödvändiga” omsättningsnivå finns nu i orderstocken.

1 gillning

Var ett vinstdrivande resultat på något sätt en negativ överraskning?

Nej, en liten handel gör underverk :slight_smile: och ingen säljer på allvar förutom OP, de andra är netto-köpare…

1 gillning

Gårdagens affärsöversikt var enligt mig helt inom förväntningarna. Den bekräftade den utveckling de hade förutspått för detta år. Kanske bristen på en “positiv vinstvarning” orsakade nedgången på börsen och månens position var helt enkelt dålig.

Som ett stort plus ser jag verkligen ledningens stora ägande i detta företag. Vanligtvis när den operativa ledningen har ett stort ägande, är beslutsfattandet flexibelt och man vill uppnå tillväxt.

Och som en ansvarsfriskrivning, jag äger själv också aktien.

4 gillningar

Jag har nu som före detta Privanet-ägare, som en gång dumpade aktierna, gått igenom Skarta mer i detalj. Jag har alltså inte varit med om denna förändring, och genom @anttirs goda inlägg fick jag nu bättre grepp om sagan.

Byggbranschen som investeringsobjekt är inte nödvändigtvis så lockande, när man har följt hur SRV, YIT och Lehto kämpar. Skarta har dock ett eget tydligt kompetens- och fokusområde, med vilket de kan skapa åtminstone en liten fördel på marknaden. Dessutom finns omställningsfasen för utnyttjande av vind- och solenergi som hjälp i bakgrunden. Som redan nämnts, är det många aktörer som delar på kakan, så marginalerna blir mindre än önskat.

Men t.ex. en jämförelse med Dovre, Kreate eller till och med Solwers som leverantör av experttjänster skapar mervärde till helheten och förbättrar just lönsamheten i förhållande till grundläggande bulk.

Sitema erbjuder enligt min mening just den bättre lönsamheten och synergier till helheten. @UpandDown, kan du förklara lite varför du tyckte att detta var ett överraskande förvärv?

Utspädning är att vänta, men den kommer antagligen att riktas specifikt mot nya företagsförvärv. Bemyndigandet finns nu på plats, så en separat bolagsstämma behövs inte när ett lämpligt förvärvsobjekt dyker upp. Noteringen öppnar just upp bättre möjligheter att använda egna aktier som en del av betalningen. Om utspädning sker, kommer också företagsvärdet antagligen att stiga, och för min del är detta helt motiverat när värderingen av företagsförvärvet är korrekt bedömd. Med Skartas nuvarande värdering är användningen av egna aktier för företagsförvärv enligt min mening lönsam och till och med mervärdesskapande.

Det finns fortfarande många risker att se, t.ex.

• Efterdyningar av Privanets rättstvister och eventuella tvister om företagsomstruktureringar
  • olika insiderrisker och -arrangemang, kommer liknande att fortsätta även som ett noterat bolag?
    – IPO prosp, s 59-> https://skartagroup.fi/wp-content/uploads/2021/07/Skarta-Group-yhtiöesite-.pdf
  • byggbranschen, möjliga efterersättningar,
    – t.ex. I det justerade rörelseresultatet har en engångsnedskrivning som gjordes under räkenskapsåret 2020 beaktats, vilken avser ett avtal från 2017 om slutförande av vägarbetet Mt167 vid Lahtis södra infartsväg och som orsakade bolaget en förlust på 2,3 miljoner euro
  • utspädning genom emissioner, detta är dock +/- beroende på genomförandet

Jag kommer åtminstone inte att göra större inköp till detta pris, särskilt med tanke på säljtrycket från Arvo sijoitusosuuskunta på cirka 10 miljoner återstående aktier, men jag kommer att lägga till Skarta på min bevakningslista.

Skarta finns alltså ännu inte i min portfölj, men jag äger aktier i liknande eller åtminstone branschrelaterade företag, t.ex. Saxlund Group AB och Solwers Oyj. Genom dessa är Skarta nu också av intresse.

4 gillningar

Skarta Ab genomför ändringsarbeten på bangården i Kiruna.

LKAB:s malmtåg spårade ur från Gällivare i riktning mot Kiruna. Trafiken kommer att vara avbruten i åtminstone några dagar, eftersom olyckan inträffade längre bort från vägnätet. Elledningar är nedrivna och reparationer kommer säkert att krävas.

Detta kan orsaka vissa förseningar i arbetet, även om det inte direkt påverkar det aktuella området. Det kan också potentiellt leda till ett mindre extra uppdrag för Skarta.

Angående Skartas tillväxtmål är branschen mycket konkurrensutsatt. Jag anser att de tillväxtmål som Skarta tidigare presenterat i denna tråd är ganska ambitiösa med tanke på de stora konkurrenternas, som Kreate eller GRK:s, mål. Hur räcker det med omsättning i branschen för att fördelas mellan alla konkurrenters tillväxtmål?

Det är mycket svårt att se att till exempel konkurrensen inom vindkraftsbranschen inte skulle vara lika hård i framtiden som den är nu inom andra kategorier av infrastruktur- och specialbyggande. Det är mycket svårt att bygga någon permanent konkurrensfördel i branschen som konkurrenterna inte skulle kopiera mycket snabbt.

Skarta Group strävar efter att vara i framkanten av vätgasekonomin – förvärvade en bränslecellsbil trots att tankningsnätverket ännu inte finns | Kauppalehti

2 gillningar