Sectra, spetskompetens inom medicinsk bildbehandling och krypterade kommunikationssystem

Hej,

Jag bestämde mig för att starta en egen tråd för Sectra AB. Jag har kommenterat företaget några gånger på cybersäkerhetsforumet, men jag ser det själv framför allt som en toppexpert inom medicinsk bildbehandling och eftersom företaget verkar gå bra hoppas jag på kommentarer och analyser av Sectras tillstånd och framtid från smartare forummedlemmar än mig.

Själv har jag i hemlighet varit med på Sectras resa i flera år. Först via den helt idiotiska Nordea Selecta försäkringsfonden :scream: som jag sparade i vid millennieskiftet och som såldes till mig lite med våld vid bankdisken (då man fortfarande gick till kontor :grinning_face_with_smiling_eyes:). Detta misstag hade dock den fördelen att jag därigenom lärde känna de företag som ingick i fonden närmare, bland annat detta Sectra :heart_eyes: Eftersom det upprepade gånger ingick i fondens årsrapporter med en allt större andel och senare till och med berömdes separat i fondprospektet. Jag köpte mina första självständiga aktier för två-tre år sedan och har tankat på några gånger, senast under vårens dipp, varifrån kursen nästan har fördubblats. Jag har inte ångrat mig. När kursen i år närmade sig 1000 SEK splittades den nyligen 5:1. Sectra grundades 1978 och listades på Nasdaq Stockholm 2014. Jag vet inte exakt när fonden togs in i Nordeas Nordic Small Cap-fond, som jag måste äga fram till pensionen. De senaste fem åren har kursen mestadels gått uppåt och idag var företagets marknadsvärde redan 39 373,05 MSEK

Jag hittade något på finska också, en relativt färsk presentation av företaget, där också Carl Mattiasson, fondförvaltare på Nordea Innovation Stars, presenterar sina åsikter om Sectra (och försöker sälja nämnda fond, så man måste läsa den faktan med ett kritiskt öga)

https://nordeafundsmagazine.fi/artikkelit/sectra

Själv är jag en investerare som går lite på känsla och jag undersöker och vänder inte alltid på alla stenar. Kanske någon av er kan hjälpa mig med detta? Hur verkar det och har andra detta företag i portföljen? (Ägare i Nordnet 1 803, är alla andra svenskar eller finns det någon finsk ägare förutom mig?)

Jag lade till detta. Länk till den senaste videon från delårsrapporten.

12 gillningar
1 gillning

Norge beställer Sectra Tiger-lösning för delning av klassificerad information

17 november 2021 | Säkra kommunikationssystem | Norge

Linköping – 17 november 2021 – Norska försvarsmateriellverket har beställt ytterligare enheter av det godkända mobila krypteringssystemet Sectra Tiger/S från det internationella cybersäkerhets- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B). Lösningen gör det möjligt för tjänstemän inom det norska försvaret och civila myndigheter att kommunicera säkert och effektivt, vilket förhindrar risken för avlyssning eller informationsläckage. Den nya beställningen omfattar den senaste versionen av Sectra Tiger/S, som också garanterar användaren högre tillgänglighet var som helst och när som helst.

Sectra AB lades till i MSCI Global Small Cap-indexet den 11 november 2021 (på sidan 8 i pressmeddelandet). Samma dag steg aktiekursen med cirka 9 %.

Nederländska försvarsministeriet fortsätter samarbetet med Sectra:

@Maunotellervon_poika kan du/orkar du svara kort på ett par saker så att jag vet om det är värt att gräva djupare:

• Vilka affärsområden finns det?
  • Vad är affärsmodellen, varifrån kommer pengarna?
  • P/E enligt Nordnet, baserat på årets prognostiserade siffror, är 125 och P/S är 25. Tankar om detta?
  • Ledningens innehav?
1 gillning

Förlåt @JNivala , att jag svarar med tre års fördröjning. Jag fastnade bara i att läsa om det här företaget. :smiley:

Sectra gör två saker:

Medical IT – De utvecklar system som hjälper sjukhus och hälsovården att få bildhantering + datahantering att fungera bättre. I praktiken hjälper de alltså läkare att utföra sitt arbete mer effektivt och behandla patienter bättre. Viktiga saker när befolkningen åldras och vårdbehovet ökar.

Cybersäkerhet – Sectra sysslar också med IT-säkerhet, särskilt för försvarssektorn, hälsovården och andra kritiska sektorer. Eftersom allt blir alltmer digitalt är det nödvändigt att skydda sig mot dataintrång och cyberattacker… sådant är det. Deras lösningar hjälper alltså till att hålla viktiga system säkra.

Kort sagt:
Sectra tjänar pengar genom att sälja IT-lösningar för hälsovården och cybersäkerhetstjänster. Intäktsströmmen består av programvara, hårdvara, serviceavtal och löpande licensavgifter – dessa tillhandahålls särskilt till sjukhus, försvarsmakten och kritiska infrastrukturaktörer som behöver säkra och effektiva system.

image

image

image

image