Unity Software Inc - spelindustrins och metaversums största möj

Även om jag har tillbringat en stund på forumen nu, tänkte jag äntligen öppna min första tråd. Jag har länge följt Unity Technologies (Unity Software Inc, NYSE: U) och gick äntligen med en liten initial insats (samtidigt som kursen steg till ATH-nivåer :sweat_smile:), så låt oss samtidigt skapa en tråd. På forumet har företaget berörts i vissa diskussioner (t.ex. i QT:s och spelbranschens trådar), men jag har inte sett mycket diskussion om detta – finns det andra forummedlemmar som investerar i Unity?

Produkt:

• Unitys kärnprodukt är Unity engine – en grafikmotor som används särskilt för att skapa olika spel, men i allt större utsträckning även för annan professionell användning, såsom industriell 3D-design.
  • Runt motorn har många olika programvaror (och även tjänsteverksamhet) integrerats: bl.a. annonsplattformen Unity Ads, 3D-marknadsförings- och försäljningsverktyget Unity Forma och mycket mer.
  • Dessutom driver Unity Unity Asset Store, där designers kan sälja sina skapade grafiska tillgångar till andra (och Unity tar en del av varje försäljning).

Prissättning:

• Unitys kärnprodukt fungerar med årslicenser. Priset beror på teamets storlek och andra parametrar, men ligger i storleksordningen några hundra dollar per månad per användare (baserat på webbplatsforskning, vanligtvis med årsfakturering).
  • Gratis provversioner finns också tillgängliga under en begränsad tid.
  • En helt gratis version är tillgänglig för privatpersoner och små organisationer => Uppmuntar till att prova och bidrar delvis till licensförsäljningen.

Företagets korta historia

• Grundades 2004 i Köpenhamn under namnet Over the Edge Entertainment, numera med huvudkontor i San Francisco.
  • 2007: Företagets namn ändras till Unity och det är en av de första 3D-motorerna som stöder den första iPhonen.
  • 2010: Unity Asset Store lanseras.
  • 2014: Unity köper finska Applifier. Den ursprungliga VD:n och grundaren David Helgason avgår och den nya (nuvarande) VD:n John Riccitiello tillträder.
  • 2016-2018: Flera finansieringsrundor. Efter finansieringsrundan 2018 uppskattas företagets värde till cirka 3 miljarder dollar. En intensiv serie av företagsförvärv inleds.
  • 2020: Unity noteras på New York-börsen med en värdering på cirka 13,7 miljarder dollar.

Tillväxt och företagsförvärv:

• Unity gör aktivt företagsförvärv: det senaste förvärvet som tillkännagavs denna vecka är köpet av Peter Jacksons effektföretag Weta Digital för 1,6 miljarder dollar. Detta kommer säkert att tillföra högkvalitativ grafisk expertis till företaget.
  • Under de senaste 12 månaderna har det funnits minst 5 företagsförvärv eller förvärvsplaner, och tidigare år har förvärv också gjorts mycket aktivt.
  • Företaget har även verksamhet i Finland (där de 2014 köpte företaget Applifier, vars teknik låg till grund för utvecklingen av Unitys annonsteknik Unity Ads).
  • Företaget har vuxit kraftigt: i Q3/2021-rapporten konstaterades en omsättningstillväxt på 43% jämfört med Q3/2020, och den årliga tillväxten har varit cirka 40% sedan 2018.
  • Antalet stora kunder (över 100 000 USD i omsättning per 12 månader) ökar också (Q3/21 jämfört med Q3/20 cirka +32%).

Aktie och nyckeltal:

• Aktien har stigit cirka 165% sedan noteringen i september 2020 (vid skrivande stund) och marknadsvärdet är redan svindlande 51 miljarder dollar (181,94 USD per aktie).
  • Unity går fortfarande med förlust – och har gjort det sedan grundandet 2004 (även om förlusten per aktie har minskat: Q3/21 EPS -0,41 jämfört med Q3/20 EPS -0,97 USD).
  • Här har det laddats med helt enorma tillväxtförväntningar. Mätt med nyckeltal är aktien verkligen mycket dyr på grund av den senaste tidens uppgång: P/B 26,11 och P/S 55,25 vid gårdagens stängningskurs. Som jämförelse är Autodesks P/S 17,89, Adobes 20,49, QT:s 32,05, NVidias 35,09 och Facebooks/Metas 8,41 (och alla gör vinst).

Risker

• Liksom för andra tillväxtföretag har Unitys tillväxt laddats med mycket höga förväntningar (som hittills har kunnat uppfyllas). Om dessa inte uppnås kommer resan säkert att bli kall.
  • Även om antalet kunder som betalar mycket ökar, behöver Unity fortfarande ett mycket stort (och ständigt växande) antal användare för att nå målen.
  • Teknikkonkurrensen (särskilt med Unreal) är mycket hård och mycket pengar har lagts på företagsförvärv: om Unreal (eller någon annan mindre konkurrent) kan åstadkomma nya innovationer som Unity inte kan matcha, kan stora kundrelationer förloras snabbt.
  • I framtiden kommer en större del av tillväxten möjligen att komma från utanför spelbranschen, där det också finns mer konkurrerande programvara (om än lite mer specifikt nedan). Det finns inga garantier för att Unity är en lika suveränt vinnande teknik inom dessa sektorer som inom spel. Dessutom kan en spridning över flera sektorer medföra ytterligare risk för produktfragmentering (när man försöker vara allt för alla).

Jämförelser

• Den kanske mest direkta jämförelsen för Unity är Unreal Engine, som ägs av Epic Games (som uppskattas vara värt cirka 30 miljarder dollar) och inte är publikt noterat, vilket gör värderingen utmanande. Unreal föredras enligt min uppfattning av många utvecklare som skapar AAA-spel med stor budget eftersom imponerande grafik är lättare att implementera med den. Unity leder dock inom indie- och mobilsektorn, och köpet av Weta Digital kan vända upp och ner på denna situation.
  • Andra jämförelser kan vara industriella designprogram, men dessa har en mycket svagare (om någon alls) position inom underhållningssektorn. Exempel är AutoDesk, KeyShot, etc. Inom grafikområdet kan även Adobe betraktas som en viss jämförelse.

Min investeringstes:
Unity intresserar mig särskilt eftersom jag tror att det har potential att bli en RIKTIGT stor aktör inom underhållnings- och spelindustrin samt inom industriell design – särskilt om virtuell verklighet tar fart som t.ex. Facebooks Mark Zuckerberg har målat upp. Som en bonus är det dock att Unity drar nytta oavsett vem/vilka som vinner VR-racet, eftersom dessa VR-objekt skapas i stora mängder med Unity. Enligt deras egen uppgift görs cirka 50% av alla mobilspel och cirka 60% av allt virtuellt verklighetsinnehåll med Unitys motor.

Det fina med Unity är också att intäkterna kommer från flera källor: Unity Asset Store, själva programvarulicenserna och annonsnätverket.

Användbara länkar

Det var de viktigaste punkterna. Vilka tankar har andra forummedlemmar om Unity?

53 gillningar

Utmärkt öppning!

Jag har inte tid att kommentera mer nu, men igår berörde jag Unitys Q3 webcast och metaverse i speltillverkarkedjan.

Jag gick med i detta i efterdyningarna av en speltillverkarpodd för drygt ett år sedan. Det var nog Ates och Verneris video, där Unity berördes i bara några minuter.

9 gillningar

Mycket bra öppning! Vad skulle man kunna tillägga till det :slight_smile:. Men jag har också en liten andel av detta i portföljen och av ganska liknande skäl. Jag har ingen djup expertis inom branschen, men jag är gärna med på resan med ett sådant företag. Ursprungligen letade jag efter ett spelföretag till portföljen, men insåg sedan att jag hellre äger ett företag vars produkt används för att skapa spel, och dessutom får vi en del av intäkterna från de skapade spelen.

Håller med om att Unity verkar ha en mycket stark position för att växa ytterligare om AR/VR slår igenom, och det verkar vara ganska lite konkurrens? Epics Unreal Engine (på mobil kanske det inte ens finns), vad mer? Dessutom, om nya konkurrenter dyker upp i branschen, tar det ett tag innan de kan utveckla en programvara på motsvarande nivå och det kostar enorma mängder pengar, så jag ser det som en ganska stark vallgrav också.

7 gillningar

Den där Q3-rapporten var riktigt bra, låt oss länka den här också:

https://s26.q4cdn.com/977690160/files/doc_financials/2021/q3/Q321-Earnings.mp4

I den webcasten nämndes det att ytterligare investeringar kommer att göras i att skapa digitala tvillingar för både konsumentprodukter och större enheter som hela städer – så användningsområdena verkar bara utökas :smiley:

Även den här branschutvidgningen kom förra veckan, vilket innebär att man nu satsar stort på att utöka användningsområdena (och förhoppningsvis bibehålls tillväxten genom detta).
https://venturebeat.com/2021/11/13/unity-moves-robotics-design-and-training-to-the-metaverse/

Efter att ha studerat detta ytterligare under helgen ser jag den snabbt uppblåsta värderingen som den största risken här: multiplarna är nu extremt höga och tillväxten får inte visa minsta spricka. Jag kommer nog att börja ett försiktigt köpprogram här för att öka min position, eftersom det helt enkelt skulle kännas för surt att lägga en större summa pengar direkt på dessa nivåer (och om kursen faller kraftigare, då köper jag mer).

6 gillningar

Bra öppning, jag kommer att följa tråden med intresse. Jag har inte (ännu åtminstone) Unity i min egen portfölj, men en del köptes till min frus portfölj under våren. Jag har funderat på att tanka upp, men varje gång har det dykt upp ett mer intressant objekt för hennes extra medel. Jag får ta mig tid att fördjupa mig lite mer.

3 gillningar

[quote="PeeJii, post:1, topic:25703"]\noch marknadsvärdet är redan otroliga 51 miljoner dollar\n[/quote]\n\nEtt litet stavfel. Det borde vara miljarder.

1 gillning

Sant - det ska vi korrigera :sweat_smile:

Jag har undersökt detta ämne lite närmare och hittade en hel del att hajpa om :smiley:

Ämnet är ganska nytt för mig, så rätta mig gärna om jag har missförstått något.

Riccitiello syftar väl här åtminstone (särskilt?) på Facebooks / Metas investeringar på 10 miljarder i metaverse i år (och växande under kommande år). Som en påminnelse bestämde Meta sig för att separera utvecklingen av metaverse under Reality Labs, som i fortsättningen kommer att rapporteras som ett eget segment.

Labs är i stort sett synonymt med Oculus, som FB förvärvade 2014. Huvudprodukten är VR-glasögon och tillhörande appar och tjänster. Jag antar att de 10 miljarderna kommer att användas för hård- och mjukvaruinvesteringar relaterade till detta. Och det är här Unity kommer in.

På Oculus webbplats framgår det att de största app-motorerna för Oculus är Unitys Unity3d och Unreal Engines U4E. När det gäller spel har den traditionella uppdelningen varit (som också nämns i inledningen) att Unreal är starkt inom AAA-spel och Unity inom indie-, mobil- och 2D-spel. Självklart är båda på väg/investerar i varandras områden samtidigt (t.ex. har Unity satsat på grafik).

En snabb titt på Oculus forum, där det finns utvecklarstöd för både Unity och Unreal. På forumet finns cirka 3 gånger mer diskussion i Unity-tråden än i Unreal-tråden. Av detta vågar jag dra slutsatsen att det finns fler utvecklare som använder Unity än Unreal (kan naturligtvis också betyda att Unitys problem är mångdubbla :smiley: )

Dessutom, bland Oculus öppna jobb finns 75 jobb med sökordet “unity” och 50 jobb med sökordet “unreal”. I många av dem nämns dock kompetenskrav på minst ett av eller båda verktygen.

Sammanfattningsvis investerar Meta tiotals miljarder i Oculus i år och under kommande år, där Unity har en mycket stark position. Inte dåligt!

Låt oss återgå till miljardinvesteringarna, som berörs i en presentation som länkades till FB-tråden.

Presentationen nämner 13 olika tekniker (vid 1.01.55) som behövs för att ta oss till nästa nivå i metaversen. Av dessa lyfter de fram avatarer som det viktigaste, eftersom “metaverse handlar om att koppla samman människor” (# Nokia). [Även ögonspårning nämns, # SmartEye]. Detta påminner om förvärvet av Weta Digital, som just svarar på detta behov (3d-innehållsskapande etc.).

image

Sammantaget är Unitys framtid full av stora möjligheter. För mig är det ännu inte helt klart vad dessa möjligheter skulle kunna innebära för kassaflöden. Jag måste fördjupa mig i detta bättre i framtiden.

E: Unity och metaverse hamnade redan i Verners morgonrapport :partying_face:

12 gillningar

Bra start! Jag har Unity i min egen portfölj, företaget har varit aktivt övervakat i år och äntligen hittades ett lämpligt köpläge under oktoberdippen. Allt relaterat till Metaverse har ökat kraftigt under den senaste månaden, så den senaste tidens kursrusning är troligen mest kopplad till denna hype. Bakom Metaverse-hypen verkar det dock finnas ett mycket exceptionellt företag vars plattform redan är mycket populär.

Några ytterligare kommentarer till inlägget:

– Unity fungerar som motor och plattform och erbjuder licenser för dess användning. När det gäller intäkter ser jag dock större potential inom tjänsteverksamheten, där Unity erbjuder användningsbaserade tjänster för marknadsföring och underhåll av applikationer utvecklade på plattformen. I praktiken, ju bättre applikationerna (spel och andra) som utvecklas på Unitys plattform lyckas, desto mer pengar tjänar Unity. Till exempel har Shopify mycket framgångsrikt använt en liknande intäktslogik.

– Såvitt jag förstår är det inte särskilt troligt att nuvarande kunder förloras utan betydande kvalitetsproblem, eftersom det är allt annat än lätt att byta plattform. Jag skulle snarare se nuvarande kundbehållning som en styrka än en risk.

5 gillningar

Det är en bra öppning,
U har också varit i min bevakning, priset hoppade och så går det med “dessa”, jag skulle inte ha gått in ännu i alla fall, kanske hellre direkt in i Meta, som jag inte heller har ägt, men det skulle vara en idiotsäker investering.

Man talar ganska lite om valutakurser, bara på grund av dollar-euro-kursen är det verkligen svårt att investera i USA nu, enligt min mening räcker det inte som skäl att euron fortsätter att försvagas.
I min portfölj finns det kvar 6 amerikanska bolag, och det har varit ett nöje att följa värdeökningen bara genom kursförändringar.

2 gillningar

Låt oss uppdatera tråden efter en lång tid. Nu finns det intressanta företagsförvärvsnyheter igen!

Unity köper företaget Ziva Dynamics som tillverkar avancerad 3D-karaktärsmodelleringsprogramvara. Det handlar om ett företag som redan har färdig programvara, alltså inget konceptmaterial.

Med deras programvara kan man enklare skapa mer realistiska och trovärdiga människo-, djur- etc. karaktärer och modellera rörelser (t.ex. kläder). Jag skulle se att detta ytterligare förbättrar Unitys användningsmöjligheter i spel och kanske, ännu viktigare, utanför spelbranschen, till exempel i olika simulatorer eller inom filmindustrin, och utmanar de mer traditionella aktörerna inom dessa branscher. Detta hjälper också till att utmana Unreal Engines motsvarande funktioner som nyligen tillkännagavs.

I länkarna finns också några exempelvideor och resultatet är ganska imponerande.

Köpeskillingen har åtminstone enligt mig inte offentliggjorts, enligt Crunchbase fick de cirka 10 miljoner i såddfinansiering 2020, så detta är förmodligen inte en enorm affär ekonomiskt – fördelarna kommer att ses på längre sikt.

10 gillningar

Detta är starkt kopplat till höstens förvärv av Weta Digital, vars tanke var att underlätta utvecklingen av avatarer med Unitys verktyg.

Det verkar som att Unity har en tydlig vision och detta förvärv kompletterar den mycket väl ur ett teknologiskt perspektiv.

4 gillningar

Japp, 2021 års resultat kom ut igår kväll och det var faktiskt ganska bra (aktiekursen var också ca 15% plus eftermarknad).

• Pressmeddelandet finns här
  • SEC-ansökan
  • Webbsändningens inspelning var såvitt jag kunde se inte tillgänglig än, läggs till här och kommenteras när den dyker upp och jag själv hinner titta.

Här är mina egna tankar och höjdpunkter - siffrorna klistras in nedan:

• Även om man totalt glömmer metaverse-hypen så fortsätter Unity att prestera starkt och växa, samtidigt som man utökar produktens kapacitet.

• Förlusten fördjupades, främst på grund av extra kostnader från optionsprogram som t.ex. företagsuppköp säkerligen genererar. Detta kommer sannolikt att synas även i nästa års resultat eftersom stora förvärv redan har gjorts under detta år – och säkert kommer att göras fler. Detta oroar mig något, men å andra sidan skapar det fortfarande imponerande tillväxt. Kassan minskade med cirka 17% jämfört med förra året, men det finns fortfarande över en miljard dollar i kontanter. Naturligtvis ökade även skulderna i och med förvärven. Detta måste övervakas under en period på några år för att se hur situationen utvecklas.

• Tillväxten är fortfarande mycket imponerande inom både Create (41% vs. 2020) och Operate (51%) segmenten. För detta år förutspås en viss avmattning (34-36% årlig tillväxt), men om förvärv m.m. fortsätter kan detta lätt överträffas. Även marknadsföring och försäljning har fått ökade satsningar (försäljnings- och marknadsföringskostnaderna ökade med cirka 45% vs. 2020). Som en snabb påminnelse täcker Create-segmentet huvudsakligen månadsavgiftsbaserade produkter (t.ex. kärngrafikmotorn) och Operate i sin tur monetisering av innehåll (Unity Ads och programvara som möjliggör köp i appen t.ex.).

• Det har ännu inte lyfts fram på nummernivå i pressmeddelandet, men även aktiviteter och användningsområden utanför spel utvecklas väl. Här finns verkligen mycket tillväxtpotential i framtiden om spelsidan börjar mättas (men andelen t.ex. på mobilsidan fortsätter att växa och såvitt jag kan se kommer även AAA-titlar i framtiden att bli mer attraktiva att delvis utveckla med Unity jämfört med Unreal när integrationen av förvärven fortskrider). Särskilt 2D- och VR/AR-lösningar gjorda för industri/professionell användning (som ingår i Create-segmentet) erbjuder enligt min mening enorm tillväxtpotential.

\u003e Unity’s Create Solutions accelerated throughout the year:** Create Solutions experienced a strong year across games and non-gaming. In late 2021 particularly, AAA publishers and platform providers launched made with Unity games, including Riot Games’ Ruined King: A League of Legends Story. Unity continued to expand market share within the top 1,000 mobile games in 2021.

\u003eOutside of gaming, Unity’s RT3D capabilities led to more customers across industries and use-cases to implement Unity software as part of their digital strategies. For example, Hyundai Motors and Unity partner to connect a physical factory with its digital twin to enhance plant management, drive productivity and innovate in the manufacturing process. eBay partnered with Unity to enable sellers to showcase the actual item they are selling in Unity’s proprietary, interactive 360-view.

Fjärde kvartalet 2021 Finansiella höjdpunkter

• Intäkterna var 315,9 miljoner dollar, en ökning med 43% från fjärde kvartalet 2020.
  • Intäkterna från Create Solutions var 99,9 miljoner dollar, en ökning med 49%; intäkterna från Operate Solutions var 194,6 miljoner dollar, en ökning med 45%; intäkterna från Strategic Partnerships and Other var 21,3 miljoner dollar, en ökning med 12%, vardera jämfört med fjärde kvartalet 2020.
  • Förlusten från verksamheten var 144,8 miljoner dollar, eller 46% av intäkterna, jämfört med en förlust från verksamheten på 80,8 miljoner dollar, eller 37% av intäkterna, under fjärde kvartalet 2020. Dessa resultat påverkades av en ökning av aktiebaserade ersättningskostnader.
  • Den icke-GAAP-baserade förlusten från verksamheten var 12,0 miljoner dollar, eller 4% av intäkterna, jämfört med en icke-GAAP-baserad förlust från verksamheten på 20,1 miljoner dollar, eller 9% av intäkterna, under fjärde kvartalet 2020.
  • Grundläggande och utspädd nettoloss per aktie var 0,56 dollar, jämfört med grundläggande och utspädd nettoloss per aktie på 0,31 dollar under fjärde kvartalet 2020.
  • Grundläggande och utspädd icke-GAAP-baserad nettoloss per aktie var 0,05 dollar, jämfört med grundläggande och utspädd icke-GAAP-baserad nettoloss per aktie på 0,10 dollar under fjärde kvartalet 2020.
  • 1 052 kunder genererade mer än 100 000 dollar i intäkter under de senaste 12 månaderna per den 31 december 2021, jämfört med 793 per den 31 december 2020.
  • Den dollarbaserade nettoexpansionsgraden per den 31 december 2021 var 140% jämfört med 138% per den 31 december 2020.

Hela året 2021 Finansiella höjdpunkter

• Intäkterna var 1,1 miljarder dollar, en ökning med 44% från 2020.
  • Intäkterna från Create Solutions var 326,6 miljoner dollar, en ökning med 41%; intäkterna från Operate Solutions var 709,1 miljoner dollar, en ökning med 51%; intäkterna från Strategic Partnerships and Other var 74,8 miljoner dollar, en ökning med 7%, vardera jämfört med 2020.
  • Förlusten från verksamheten var 531,7 miljoner dollar, eller 48% av intäkterna, jämfört med en förlust från verksamheten på 274,8 miljoner dollar, eller 36% av intäkterna, under 2020. De GAAP-baserade resultaten för helåret 2021 påverkades av en ökning av aktiebaserade ersättningskostnader, samt en kostnad på 49,8 miljoner dollar relaterad till uppsägning av ett hyresavtal.
  • Den icke-GAAP-baserade förlusten från verksamheten var 50,7 miljoner dollar, eller 5% av intäkterna, jämfört med en icke-GAAP-baserad förlust från verksamheten på 50,6 miljoner dollar, eller 7% av intäkterna, under 2020.
  • Grundläggande och utspädd nettoloss per aktie var 1,89 dollar, jämfört med grundläggande och utspädd nettoloss per aktie på 1,66 dollar under 2020.
  • Grundläggande och utspädd icke-GAAP-baserad nettoloss per aktie var 0,22 dollar, jämfört med grundläggande och utspädd icke-GAAP-baserad nettoloss per aktie på 0,39 dollar under 2020.
  • Netto kassaflöde från operativa aktiviteter var 111,4 miljoner dollar för 2021, jämfört med ett netto kassaflöde från operativa aktiviteter på 19,9 miljoner dollar för samma period förra året. Fritt kassaflöde under 2021 var (153,4) miljoner dollar, jämfört med (20,2) miljoner dollar för samma period förra året.

EDIT: Off-topic, men ping @Yu_Gong, den sista meningen får av någon anledning “math”-formatering som jag inte kan ta bort ens genom att klistra in som ren text, så är detta en bugg i forumets stilkod eller något? :thinking: Redigerat och problemet löst

9 gillningar

Off-topic: Detta beror verkligen på dollartecknen, mellan dem är saker i math syntax. Jag undersöker om det går att ändra eller till och med ta bort. :slight_smile: Men om du ändrar $ tecknen till t.ex. (dollar) så ändras formatet.

3 gillningar

Svårt att se hur Unity kan vända verksamheten till vinst. Den enda verkligt skalbara komponenten är annonser. Det enda sätt jag själv kan komma på är massiva prishöjningar på licenser. Men har Unity prisstyrka?

Du läste tydligen inte pressmeddelandet. Största delen av förlusten berodde på aktiebaserad ersättning (stock-based compensation), utan dem skulle det ha blivit några procent negativ vinst (se nedan). Unity skulle bli lönsamt redan idag om de gav upp sina stora tillväxtinvesteringar.

Unity har inte en lång börshistoria, men baserat på förra årets vägledning är de försiktiga vägledare av Pekka Lundmark-typ. För ett år sedan var vägledningen 23-26 %, men det blev 43 %.

12 gillningar

Ja, jag läste det. Jag ser bara inte att sådana Non-GAAP-siffror har något värde. Där står också så här:

Non-GAAP net loss och non-GAAP net loss per share har begränsningar som analysverktyg, och du bör inte betrakta dem isolerat eller som ett substitut för analys av våra resultat som rapporterats enligt GAAP. Några av dessa begränsningar är:

• de exkluderar kostnader förknippade med vår aktieersättningsplan, även om aktieersättning har varit, och kommer att fortsätta att vara, en viktig del av vår ersättningsstrategi;

Jag arbetar i branschen och nästan alla anställda får aktiebaserad ersättning som en del av sin lön. Varför skulle man bara kunna ta bort dem från siffrorna? Skulle man kunna städa bort lönerna från siffrorna för att inte förfula resultatet? Jag kanske valde mina ord lite för hårt när jag sa vinstgivande, men hur kan Unity mer mjukt vända sitt kassaflöde för att motivera den nuvarande värderingen?

6 gillningar

Jag tror inte att det blir ett problem om intäktstillväxten kan hållas på en god nivå och lönsamheten borde också gradvis börja förbättras.

Aktiebaserad ersättning är dock ofta kopplad till ett resultat – mål, vilket innebär att den sällan går automatiskt, och denna komponent kan ändras över tid (särskilt för ledningen med högre befattningar, som ofta har mycket av detta). Aktiebaserad ersättning framhävs troligen också vid stora företagsköp, då jag förstår att större engångsposter kan uppstå när ledningen för det förvärvade företaget binder sig etc., så detta är inte nödvändigtvis ett permanent tillstånd.

Jag måste undersöka närmare om detta har förklarats mer någonstans (eventuellt måste jag vänta på att den faktiska årsredovisningen publiceras).

Dessutom, särskilt utanför spelområdet, ser jag också att skalbar intäktsökning (med låga kostnader) är möjlig. Nu är dessa applikationer i många fall förmodligen bara i experimentstadiet med ett fåtal användare, men om du får hela designavdelningen i ett större företag att använda Unity, kommer intäkterna att öka ganska rejält. Visst, det finns mycket konkurrens på den här sidan också, men jag ser det inte som omöjligt.

1 gillning

Mitt argument mot Unity som investeringscase är att denna verksamhet bara skalas med antalet användare men inte alls med slutproduktens framgång. Tillväxt kommer säkert, men det gör kostnaderna också. Det är en hänsynslös konkurrens om utvecklare och lönerna stiger. Produkten är bra men siffrorna är inte alls övertygande.

2 gillningar

Unity har ju redan till exempel Gaming Services-paketet, som slutprodukterna (spelen) kan dra nytta av för multiplayer, röstchatt, annonsering, innehållsdistribution osv. Och det skalar just med antalet användare av dessa spelare. Eller missförstod jag ditt argument?

1 gillning