Även om jag har tillbringat en stund på forumen nu, tänkte jag äntligen öppna min första tråd. Jag har länge följt Unity Technologies (Unity Software Inc, NYSE: U) och gick äntligen med en liten initial insats (samtidigt som kursen steg till ATH-nivåer
), så låt oss samtidigt skapa en tråd. På forumet har företaget berörts i vissa diskussioner (t.ex. i QT:s och spelbranschens trådar), men jag har inte sett mycket diskussion om detta – finns det andra forummedlemmar som investerar i Unity?
Produkt:
- Unitys kärnprodukt är Unity engine – en grafikmotor som används särskilt för att skapa olika spel, men i allt större utsträckning även för annan professionell användning, såsom industriell 3D-design.
- Runt motorn har många olika programvaror (och även tjänsteverksamhet) integrerats: bl.a. annonsplattformen Unity Ads, 3D-marknadsförings- och försäljningsverktyget Unity Forma och mycket mer.
- Dessutom driver Unity Unity Asset Store, där designers kan sälja sina skapade grafiska tillgångar till andra (och Unity tar en del av varje försäljning).
Prissättning:
- Unitys kärnprodukt fungerar med årslicenser. Priset beror på teamets storlek och andra parametrar, men ligger i storleksordningen några hundra dollar per månad per användare (baserat på webbplatsforskning, vanligtvis med årsfakturering).
- Gratis provversioner finns också tillgängliga under en begränsad tid.
- En helt gratis version är tillgänglig för privatpersoner och små organisationer => Uppmuntar till att prova och bidrar delvis till licensförsäljningen.
Företagets korta historia
- Grundades 2004 i Köpenhamn under namnet Over the Edge Entertainment, numera med huvudkontor i San Francisco.
- 2007: Företagets namn ändras till Unity och det är en av de första 3D-motorerna som stöder den första iPhonen.
- 2010: Unity Asset Store lanseras.
- 2014: Unity köper finska Applifier. Den ursprungliga VD:n och grundaren David Helgason avgår och den nya (nuvarande) VD:n John Riccitiello tillträder.
- 2016-2018: Flera finansieringsrundor. Efter finansieringsrundan 2018 uppskattas företagets värde till cirka 3 miljarder dollar. En intensiv serie av företagsförvärv inleds.
- 2020: Unity noteras på New York-börsen med en värdering på cirka 13,7 miljarder dollar.
Tillväxt och företagsförvärv:
- Unity gör aktivt företagsförvärv: det senaste förvärvet som tillkännagavs denna vecka är köpet av Peter Jacksons effektföretag Weta Digital för 1,6 miljarder dollar. Detta kommer säkert att tillföra högkvalitativ grafisk expertis till företaget.
- Under de senaste 12 månaderna har det funnits minst 5 företagsförvärv eller förvärvsplaner, och tidigare år har förvärv också gjorts mycket aktivt.
- Företaget har även verksamhet i Finland (där de 2014 köpte företaget Applifier, vars teknik låg till grund för utvecklingen av Unitys annonsteknik Unity Ads).
- Företaget har vuxit kraftigt: i Q3/2021-rapporten konstaterades en omsättningstillväxt på 43% jämfört med Q3/2020, och den årliga tillväxten har varit cirka 40% sedan 2018.
- Antalet stora kunder (över 100 000 USD i omsättning per 12 månader) ökar också (Q3/21 jämfört med Q3/20 cirka +32%).
Aktie och nyckeltal:
- Aktien har stigit cirka 165% sedan noteringen i september 2020 (vid skrivande stund) och marknadsvärdet är redan svindlande 51 miljarder dollar (181,94 USD per aktie).
- Unity går fortfarande med förlust – och har gjort det sedan grundandet 2004 (även om förlusten per aktie har minskat: Q3/21 EPS -0,41 jämfört med Q3/20 EPS -0,97 USD).
- Här har det laddats med helt enorma tillväxtförväntningar. Mätt med nyckeltal är aktien verkligen mycket dyr på grund av den senaste tidens uppgång: P/B 26,11 och P/S 55,25 vid gårdagens stängningskurs. Som jämförelse är Autodesks P/S 17,89, Adobes 20,49, QT:s 32,05, NVidias 35,09 och Facebooks/Metas 8,41 (och alla gör vinst).
Risker
- Liksom för andra tillväxtföretag har Unitys tillväxt laddats med mycket höga förväntningar (som hittills har kunnat uppfyllas). Om dessa inte uppnås kommer resan säkert att bli kall.
- Även om antalet kunder som betalar mycket ökar, behöver Unity fortfarande ett mycket stort (och ständigt växande) antal användare för att nå målen.
- Teknikkonkurrensen (särskilt med Unreal) är mycket hård och mycket pengar har lagts på företagsförvärv: om Unreal (eller någon annan mindre konkurrent) kan åstadkomma nya innovationer som Unity inte kan matcha, kan stora kundrelationer förloras snabbt.
- I framtiden kommer en större del av tillväxten möjligen att komma från utanför spelbranschen, där det också finns mer konkurrerande programvara (om än lite mer specifikt nedan). Det finns inga garantier för att Unity är en lika suveränt vinnande teknik inom dessa sektorer som inom spel. Dessutom kan en spridning över flera sektorer medföra ytterligare risk för produktfragmentering (när man försöker vara allt för alla).
Jämförelser
- Den kanske mest direkta jämförelsen för Unity är Unreal Engine, som ägs av Epic Games (som uppskattas vara värt cirka 30 miljarder dollar) och inte är publikt noterat, vilket gör värderingen utmanande. Unreal föredras enligt min uppfattning av många utvecklare som skapar AAA-spel med stor budget eftersom imponerande grafik är lättare att implementera med den. Unity leder dock inom indie- och mobilsektorn, och köpet av Weta Digital kan vända upp och ner på denna situation.
- Andra jämförelser kan vara industriella designprogram, men dessa har en mycket svagare (om någon alls) position inom underhållningssektorn. Exempel är AutoDesk, KeyShot, etc. Inom grafikområdet kan även Adobe betraktas som en viss jämförelse.
Min investeringstes:
Unity intresserar mig särskilt eftersom jag tror att det har potential att bli en RIKTIGT stor aktör inom underhållnings- och spelindustrin samt inom industriell design – särskilt om virtuell verklighet tar fart som t.ex. Facebooks Mark Zuckerberg har målat upp. Som en bonus är det dock att Unity drar nytta oavsett vem/vilka som vinner VR-racet, eftersom dessa VR-objekt skapas i stora mängder med Unity. Enligt deras egen uppgift görs cirka 50% av alla mobilspel och cirka 60% av allt virtuellt verklighetsinnehåll med Unitys motor.
Det fina med Unity är också att intäkterna kommer från flera källor: Unity Asset Store, själva programvarulicenserna och annonsnätverket.
Användbara länkar
Det var de viktigaste punkterna. Vilka tankar har andra forummedlemmar om Unity?