NVIDIA - Muliggør det umulige

NVIDIA - muliggøreren af det umulige

NVIDIA producerer nu og i fremtiden en betydelig del af den programmerings- og beregningskapacitet, der er behov for i verden til kundebehov i mange brancher. For virksomhedens vedkommende giver adjektivet disruptiv ikke det rigtige billede, da virksomhedens løsninger skaber noget hidtil uset, det vil sige helt ny forretning. Efter min mening er det en af verdens mest innovative virksomheder, som er i stand til at forene den nyeste videnskab og IKT til gavn for kunderne.

Man kan betragte NVIDIA som en blandet landhandel, og hvorfor ikke. Men næsten altid er fællesnævneren for løsningerne, at beregningskapaciteten løftes til et helt nyt niveau. NVIDIA personificerer de ting, som ofte fører til stor succes i amerikanske virksomheder: medstifteren sidder stadig ved roret, og virksomheden har en moderne personalepolitik: ”There’s only one team at NVIDIA. That means no politics, no hierarchy”. Virksomheden forstår sit ansvar som en del af samfundet, og ESG tænkes ind i dens egne aktiviteter.

Billedet nedenfor er hentet fra virksomhedens Q3-præsentation. Billedet viser, at væksten i beregningskapacitet har overhalet Moores lov (blå linje). Megatron-Turing (øverst til højre) er et nyt fælles projekt mellem NVIDIA og Microsoft til udvikling af interaktion og forståelse mellem menneske og system. Dette billede illustrerer godt min egen opsummering af virksomheden: den innoverer med hjælp fra de bedste talenter → derefter netværker virksomheden → og på den måde skabes der noget helt nyt i denne verden. Derfor fortjener NVIDIA sin egen tråd her på forummet.

image

NVIDIA tilhører den kategori af virksomheder, hvor det at holde (holdaaminen) kræver god tålmodighed og konstant læsning, for at man orker og tør rejse gennem dyk, flade perioder og røde dage. Jeg synes, den seneste investorpræsentation (nedenfor) er meget aktuel – og giver et godt indblik i den nærmeste fremtid.
https://s22.q4cdn.com/364334381/files/doc_financials/2022/q3/NVDA-F3Q22-Investor-Presentation-FINAL.pdf

48 Synes om

Jensen Huang sammenlignes allerede med Bill Gates og Steve Jobs. Hvis metaverset (Omniverse) for alvor slår igennem med Nvidias hjælp, er det muligt, at selv disse sammenligninger ikke vil være nok. Det er en fornøjelse at være med på rejsen.

6 Synes om

Et par uddrag fra Nvidias præsentation på Credit Suisse 25th Annual Technology Conference den 30. november. CFO Colette Kress besvarede analytikeres spørgsmål i 30 minutter. Et par uddrag:

Den røde tråd i virksomheden har været og er stadig “accelerated computing”. Ifølge Colette var spil det første område, hvor virksomheden bemærkede behovet for mere hastighed i beregningerne. Spilindustrien er stadig virksomhedens hjerte og sjæl. AI og dens udvikling var det næste målområde, der drager fordel af Nvidias kapaciteter. Og når man ser fremad, ser Colette Nvidia som en virksomhed, der også producerer “full stack” datacentre-løsninger. Full stack betyder for Nvidia en stak, hvor nederst er mikrochips (chips), ovenpå er hardware til hurtige beregninger, og øverst er software og udviklingsmiljøer til forskellige industriers behov. Mellanox-opkøbet (i 2020, virksomheden producerer komponenter til supercomputere) muliggør datacentrefunktioner i topklasse.

Jensen Huang har for nylig ofte fremhævet netop det faktum, at da de nu har “full stack” til rådighed, kan de producere softwaremiljøer og løsninger til f.eks. AI på en helt anden måde end tidligere. Arm-handlen (-> nu i konkurrencemyndighedernes søgelys) er stadig et konsekvent forsøg på at bringe “full stack” til mobile enheder og edge computing.

Nvidias Q3-resultat viser et stærkt cash flow, der bruges til langsigtede opkøb og investeringer. Colette fortæller, at de med deres handlinger har hjulpet deres leverandører med at øge deres kapacitet. Ifølge Colette er de klar til næste års stærke efterspørgsel: “But when we think about the second half of next year, I think we’ll be in a great position given so much of the work that we’ve already done on long-term procurement.”

Spørgsmålene og diskussionen skiftede til markedsvurdering (TAM). Colette fortalte, at grundlæggende set reducerer halvdelen af deres løsninger prisen på analyse (beregning), og halvdelen er helt nye anvendelsesområder, dvs. de udvider markedet. Colette fremhæver gentagne gange, at de vokser hurtigere end gamingmarkedet eller datacentre – Nvidia tilbyder spiloplevelser ud over værktøjer til udviklere og distributører. På samme måde ser de, at “accelerated computing” spreder sig bredt til datacentre og programmeringsplatforme “So, inferencing is now growing faster than our overall datacenter as a whole.” → Dette opsummerer ret godt Nvidias synspunkt om, at traditionel nummerknusning (traditionel matematik) og traditionel digital behandling af data som f.eks. fra dokument til digitalt dokument suppleres af løsninger, hvor den digitale verden bliver en reel assistent for mennesker, der drager konklusioner og anbefaler ting på et øjeblik, og om nødvendigt redder fra fare. Således befinder vi os allerede i grænsefladen mellem den virtuelle verden og den fysiske verden. Colette opsummerer Omniverse meget godt: “Omniverse really brings together the best breed of everything that we have developed.”

12 Synes om

Nvidia er langt den mest fascinerende af disse tech-giganter. Jeg venter på et børskrak, så jeg kan købe den engang…

Her er et nyt interview med Jensen Huang for interesserede, jeg syntes det var meget interessant:

I stedet for at fremhæve højdepunkter for jer, så lad denne fyr gøre det for mig:

Jeg fandt det pågældende interview der. En god blog i øvrigt, jeg læser den indimellem.

Mens jeg venter på denne dag:

:smiley:

9 Synes om

I begyndelsen af en rød dag for US Tech kom der spekulationer om, at Arm-handlen ville mislykkes: “Sandsynligheden for, at Nvidia (NASDAQ:NVDA) gennemfører sit planlagte køb af Arm Holdings (ARMHF) for 40 milliarder dollars fra Softbank, blev skåret ned til 5% fra 30%, efter at Federal Trade Commission i går sagsøgte for at blokere fusionen, ifølge Citi”. Andre faktorer, der kunne forårsage et krak på kort sigt, er ikke rigtig observerbare lige nu…

1 Synes om

Interessant rapport, som med det samme fremhæver to centrale emner:

• machine-learning operations (MLOps)
  • cloud technologies
    NVIDIA er førende inden for begge

https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-analytics/our-insights/global-survey-the-state-of-ai-in-2021?cid=other-eml-dre-mip-mck&hlkid=e864d8599a39479cb4ef7708d385980c&hctky=3052965&hdpid=4b6f7bea-130b-4b17-a629-7f61772a3c6c

3 Synes om

Overraskende - jeg fandt ingen NVIDIA-investeringer eller -handelstransaktioner fra Ark Invest. Har Cathie altid holdt sig væk fra denne aktie? Hmm… :slight_smile:

1 Synes om

US-vækstaktier har budt på en tempofyldt rutsjebanetur i 2021. Den overordnede fornemmelse er, at det ikke er mig at stirre på værdiansættelser og multipler. I Cloudflare-gruppen delte jeg en Forbes-artikel, hvorfra jeg primært funderede over, hvad Beth Kindig & I/O Funds “sigtelængde” egentlig er - er vækstinvestorer blevet værdiinvestorer!!! :slight_smile:

Jeg er selv fuldt ud fokuseret på vækst. I mine aktier vil jeg gerne se accelererende vækst, vækst i antallet af kunder, vækst i kundernes størrelse osv. Jeg tænker, at da min portefølje ikke har nogen traditionel “sikkerhedsnet” lige nu, så skal sikkerhedsnettet være en ny “trækkrog”, der, når den nuværende vækst aftager, og aktien falder over 50%, langsomt begynder at trække virksomheden ind i ny vækst. Hvis “trækkrogen” er mere end 3 år væk, så er dens indvirkning endnu ikke for meget indregnet i virksomheden.

Nedenfor deler jeg et link, hvis eksempler får mig til at se potentielt træk for nogle virksomheder på 3-5 års sigt, dvs. udvikling af kvantecomputing er et eksempel på de sikkerhedsnet, jeg leder efter til mine porteføljevirksomheder.

Quantum computing use cases–what you need to know | McKinsey

Indtil i dag talte følgende afsnit fra artiklen mest til mig:

Digital infrastruktur

Alle kvantecomputing-anvendelsestilfælde kræver maskinlæsbare inputdata, der er let tilgængelige fra centrale databaser og digitale og analytiske arbejdsgange, hvori en kvantecomputer kan integreres. Imidlertid mangler mange områder, der kan drage fordel af kvantecomputing, stadig grundlæggende digital infrastruktur. Virksomheder bliver nødt til at udvikle deres dataplatforme, datastyring og datapiplines for at gøre de rigtige datakilder tilgængelige for kvanteberegning – og integrere outputtet i forretningsprocesser og arbejdsgange. Ledere af brancher med lovende kvantecomputing-anvendelsestilfælde bør sikre, at den nødvendige digitale infrastruktur er på plads, når kvantehardwaren er fremskreden nok til at muliggøre branchespecifikke anvendelsestilfælde. I mellemtiden bør udbydere af kvantesoftware indlejre deres kvantecomputing-tilbud i konventionelle digitaliseringstjenester og hjælpe brugere med at opsætte integrerede forretningsløsninger, der udnytter kraften i kvantecomputing.

Skybaserede tjenester

I sidste ende kan skybaserede kvantecomputing-tjenester blive den mest værdifulde del af økosystemet og kan skabe enorme belønninger til dem, der kontrollerer dem. De fleste udbydere af cloud computing-tjenester tilbyder nu adgang til kvantecomputere på deres platforme, hvilket giver potentielle brugere mulighed for at eksperimentere med teknologien. Da personlig eller mobil kvantecomputing er usandsynlig i dette årti, kan skyen være den vigtigste måde for tidlige brugere at opleve teknologien på, indtil det større økosystem modnes.

NVIDIA baner allerede vejen for kvantecomputing. De har et globalt full-stack softwareudviklingsmiljø, de bygger en naturlig vej fra AI til kvantecomputing, de er i stand til at producere simulations-/udviklingsmiljøer til kvantecomputing-behov osv. osv. Selvom vi er i NVIDIA-gruppen, er det godt at fremhæve amerikanske virksomheders evne til at netværke med hinanden for at skabe det store billede. Når kvantecomputing bruges i industrien eller i forbrugerens hverdag, skal beregningerne/applikationerne decentraliseres der, hvor brugerne er. Det er her 5G og Edge Computing kommer ind i billedet (operatører, Cloudflare). Og virksomheder skal bryde deres datasiloer og skabe en meget klar og transparent datainfrastruktur (Snowflake).

Dette investeringsår er snart forbi, så jeg tør allerede ønske et spændende og succesfuldt investeringsår 2022!

9 Synes om

NVIDIA lancerer et stort sæt nyt/opdateret udstyr og tjenester i dag. Jeg forstår, at virksomheden presser på med stor kraft. Jeg har udvalgt et interessant stykke fra nyhedsoversigten om GeForce NOW-partnere. AT&T 5G-partnerskabet er ret strategisk, fordi fremtidens centrale treenighed = AI + 5G + Edge Computing.

NVIDIA annoncerede også et partnerskab med Samsung om at integrere GeForce NOW i deres Smart TV’er, startende i andet kvartal i år. Dette følger sidste måneds betaudgivelse af GeForce NOW-appen til LG 2021 WebOS Smart TV’er. I samarbejde med AT&T som 5G Technical Innovation-partner bringer GeForce NOW kraften fra pc-spil til mobile enheder. Fra januar kan AT&T-kunder med en 5G-enhed på en 5G-ubegrænset plan eller en kvalificerende ubegrænset plan få et seks måneders GeForce NOW Priority-medlemskab gratis.

5 Synes om

Vinderen af Top Large-serien 2022 er NVIDIA. På nettet findes undersøgelser af, hvordan en høj Glassdoor-score og aktieafkast i forhold til S&P500-indekset korrelerer… bl.a. “In the past 13 years, Glassdoor’s Best Places To Work have more than doubled the returns of the S&P 500 with consistency.”
https://www.glassdoor.com/Award/Best-Places-to-Work-LST_KQ0,19.htm

4 Synes om

Trods den røde dag er der gode nyheder:

5 Synes om

Her er et par højdepunkter fra NVIDIAs Q4-resultat (regnskabsåret sluttede 31. januar 2022). Nedenfor er den årlige omsætning TTM kvartalsvis:

Q4-omsætningsvæksten Y/Y var 52,8 %. Det afsluttede regnskabsår var 61 % større i omsætning end det foregående.

Nedenfor er den årlige nettofortjeneste TTM kvartalsvis:

Q4-nettofortjenesten voksede Y/Y med 106 %. I det afsluttede regnskabsår voksede nettofortjenesten med 125 %. Nettofortjenestens andel af omsætningen i det afsluttede år var $9.752/$26.914 (i millioner) = 36,2 %. Tallene er GAAP-tal.

Den ovenfor beskrevne kvartalsvise 12-måneders rullende omsætning og nettofortjeneste viser, at NVIDIA vokser konstant, og væksten accelererer. Samtidig leverer nettofortjenesten 36 % af omsætningen. Indtjeningen er derfor fremragende, og indtjeningsvæksten accelererer også.

Selskabets Q1-vejledning for det igangværende regnskabsår lover, at tendensen fortsætter. Derudover afslørede Q4 Earnings Calls blandt andet, at selskabet i Q4 ikke var i stand til at imødekomme den øgede efterspørgsel på grund af flaskehalse i forsyningskæden, men situationen forbedres i år. Med ishockey-termer kunne man sige, at hvis investoren bare holder sig til sin egen gameplan, så er der størst sandsynlighed for at vinde denne turnering :slight_smile:

10 Synes om

Science fiction eller nær fremtid? Du kan opdatere din holdning ved at lytte til en samtale mellem Beth Kindig fra I/O Fund og NVIDIAs VP Richard Kerris.
https://www.forbes.com/sites/bethkindig/2022/02/18/nvidia-on-how-the-metaverse-can-overtake-the-current-economy/?sh=453647fe3614

3 Synes om

Dataafpressere, der stjal op til 1 terabyte data fra Nvidia, har leveret et af de mest usædvanlige ultimata nogensinde i cyberkriminalitetens annaler: tillad Nvidias grafikkort at mine kryptovalutaer hurtigere, eller se den forestående frigivelse af virksomhedens mest værdifulde kildekode i øjnene.

Tak for delingen. En ret speciel afpresning, jeg følger med.

GTC 2022 KEYNOTE

Keynote af NVIDIAs CEO Jensen Huang | GTC marts 2022 | NVIDIA
Du bør tage dig tid til at se den!

3 Synes om

I den sidste del af præsentationen på side 72 siger NVIDIA, at deres samlede adresserbare marked (Total Adressable Market – TAM) er 1 billion dollars, hvilket er omkring 40x den nuværende omsætning. Så denne virksomhed har ingen planer om at sænke sin vækst endnu.

https://s22.q4cdn.com/364334381/files/doc_presentations/2022/NVIDIA-Investor-Day-2022-Presentation.pdf

8 Synes om

NVIDIAs resultat for første kvartal var som forventet. Høje marginer og stærk vækst. Det mest overraskende ved resultatet er efter min mening følgende:

Outlook

NVIDIAs forventninger til andet kvartal af regnskabsåret 2023 er som følger:

• Indtægterne forventes at ligge på $8,10 milliarder, plus eller minus 2%. Dette inkluderer en estimeret reduktion på cirka $500 millioner relateret til Rusland og COVID-nedlukningerne i Kina.

Med andre ord vil omsætningen i andet kvartal være lidt under de $8,29 milliarder i første kvartal. Hvis vi “korrigerer” og tilføjer de tabte $500 millioner til forventningen for andet kvartal på $8,1 milliarder, får vi $8,6 milliarder, hvilket betyder en vækst på ca. 4% kvartal-over-kvartal. I NVIDIAs tilfælde kunne man tale om en aftagende vækst. Markedet kræver højere vækst, så aktien vil sandsynligvis søge en retning, indtil væksten begynder at accelerere.

4 Synes om

Hvad angår NVIDIAs grafikkort, er det næste kvartal det sidste kvartal for den tidligere generation, hvilket betyder, at det allerede vil skabe problemer, når de skal begynde at sænke priserne på det gamle skrammel for at få det solgt. Og på datacenter-siden er der stadig en opstart af nye kort, hvilket betyder, at et generationsskifte også er undervejs der.

Q3 burde så være mere normalt igen, selvfølgelig forudsat at omkostningssiden ikke løber helt løbsk…

8 Synes om

En ret god beskrivelse af, at det nuværende kvartal er lidt vanskeligt for NVIDIA.

1 Synes om