NVIDIA - muliggøreren af det umulige
NVIDIA producerer nu og i fremtiden en betydelig del af den programmerings- og beregningskapacitet, der er behov for i verden til kundebehov i mange brancher. For virksomhedens vedkommende giver adjektivet disruptiv ikke det rigtige billede, da virksomhedens løsninger skaber noget hidtil uset, det vil sige helt ny forretning. Efter min mening er det en af verdens mest innovative virksomheder, som er i stand til at forene den nyeste videnskab og IKT til gavn for kunderne.
Man kan betragte NVIDIA som en blandet landhandel, og hvorfor ikke. Men næsten altid er fællesnævneren for løsningerne, at beregningskapaciteten løftes til et helt nyt niveau. NVIDIA personificerer de ting, som ofte fører til stor succes i amerikanske virksomheder: medstifteren sidder stadig ved roret, og virksomheden har en moderne personalepolitik: ”There’s only one team at NVIDIA. That means no politics, no hierarchy”. Virksomheden forstår sit ansvar som en del af samfundet, og ESG tænkes ind i dens egne aktiviteter.
Billedet nedenfor er hentet fra virksomhedens Q3-præsentation. Billedet viser, at væksten i beregningskapacitet har overhalet Moores lov (blå linje). Megatron-Turing (øverst til højre) er et nyt fælles projekt mellem NVIDIA og Microsoft til udvikling af interaktion og forståelse mellem menneske og system. Dette billede illustrerer godt min egen opsummering af virksomheden: den innoverer med hjælp fra de bedste talenter → derefter netværker virksomheden → og på den måde skabes der noget helt nyt i denne verden. Derfor fortjener NVIDIA sin egen tråd her på forummet.

NVIDIA tilhører den kategori af virksomheder, hvor det at holde (holdaaminen) kræver god tålmodighed og konstant læsning, for at man orker og tør rejse gennem dyk, flade perioder og røde dage. Jeg synes, den seneste investorpræsentation (nedenfor) er meget aktuel – og giver et godt indblik i den nærmeste fremtid.
https://s22.q4cdn.com/364334381/files/doc_financials/2022/q3/NVDA-F3Q22-Investor-Presentation-FINAL.pdf