Man burde ikke begynde at læse tråde om nye virksomheder på sine fridage, man kan risikere at bruge hele dagen på at sætte sig ind i dem. Her er virkelig en interessant case!
Det ser ikke ud til at have vækket de store tanker hos brugerne her på forummet endnu, tak til @karhulalainen for at åbne tråden og holde os opdateret. Baseret på mit eget overfladiske kendskab vil jeg måske gerne lægge lidt afstand til tanken om en “lille NVIDIA”; virksomhederne opererer jo i helt forskellige faser af løsningsudviklingen, og Supermicro leverer også løsninger, der ikke er relateret til GPU-beregninger. Selvfølgelig er en væsentlig del af SMCI’s produktmix GPU-intensive løsninger, og firmaet pakker NVIDIAs hardware i færdige rack-løsninger, der opfylder netop de behov.
Supermicros marked kan man få et overblik over via konkurrenterne; de vigtigste er nok Dell, HPE og Lenovo, og i en artikel på Seeking Alpha er IBM og Cisco også nævnt som sammenlignelige selskaber. Denne artikel giver faktisk et ret godt grundbillede af firmaet, og det var også den eneste, jeg kunne læse med en gratis bruger – absolut et kig værd for dem, der vil lære firmaet at kende:
https://seekingalpha.com/article/4566545-super-micro-computer-super-financials-and-undervalued
IDC indsamler og udgiver (tilsyneladende betalt?) overvågning af servermarkedet, jeg fandt et gratis uddrag fra en udgivelse. Super Micro var omkring tredje kvartal af 2021 den femtestørste leverandør af serverenheder målt på volumen, men disse data er ved at være ret gamle. Under alle omstændigheder er der en lille smagsprøve til de markedsinteresserede her:
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS48221821
For mig er det stadig lidt af en gåde, hvad der gør Supermicros racks bedre end konkurrenternes tilsvarende, men resultaterne taler for sig selv. Jeg må indrømme, at en mere præcis forståelse af hele firmaets udbud stadig er lidt uklar. Jeg fremhæver nogle udpluk fra den seneste kvartalspræsentation Q1/23, som findes bag linket nedenfor. Bemærk det afvigende regnskabsår, der slutter i juni.
https://s25.q4cdn.com/632471818/files/doc_financials/2023/q1/Earnings-Deck-Q1FY23-Final.pdf
Supermicros markedsbestemte vækst har tilsyneladende svinget på kvartalsbasis mellem -10 % og 20 % i de seneste år, men SMCI har skilt sig ud fra branchens gennemsnit og bragede igennem med en beskeden vækst på 80 % i sidste kvartal.
En væsentlig del af salget er komplette systemer (Complete systems), men dette nye segment “Total IT Solutions” vokser med lynets hast og ser ud til at være den fremtidsorienterede komponent. Jeg ved dog ikke helt præcis, hvad forskellen på “complete systems” og “total IT solutions” er; begge ser ud til at omfatte blandt andet hele racks.
Produktionskapaciteten øges markant, og indtil videre ser den nuværende kapacitet også ud til at skalere godt. Der findes produktionsfaciliteter i hvert fald i USA, Taiwan og Holland, og der er tilsyneladende nye åbninger på vej i Mexico og Malaysia.
Så er der tal-siden, som vækkede min interesse. For det første har firmaets værdiansættelse på godt $4 milliarder først lige løftet Supermicro op i mid-cap-kategorien, hvilket angiveligt stadig er under radaren hos det brede investorkorps. Selvom vi her undersøger et (aktie)marked, der er mere fremmed for mig, ville jeg vove at gætte på, at privatinvestoren stadig har en fordel, før de store penge eventuelt fatter interesse senere. Kursen er ganske vist allerede vågnet, men set i lyset af multiplerne er vi stadig i den afslappede ende, især efter amerikanske standarder. P/E TTM ser ud til at være omkring 10, og P/E med 2022-resultatet er 15,7.
Tallene er vokset støt og hurtigt det seneste år, og i hvert fald det seneste år er gennemsnittet af guidance også blevet overgået regelmæssigt. Om det så er kutyme, eller om markedet også overgår de interne forventninger, skal være usagt. Anyways, især EPS er vokset helt vildt i takt med, at marginerne har udviklet sig, og der er ingen ende i sigte.
Pengestrømmen vendte i sidste kvartal kraftigt til plus. Uoverensstemmelsen mellem den tidligere pengestrøm og resultatet burde undersøges nærmere, men mit eget gæt går på investeringer. Balancen virker dog sund.
Prognosen er ren guf for markedet. Omsætningen for det nuværende regnskabsår er guidet til $6,5 – $7,5 milliarder dollars ($5,2 mia. FY2022) og en solid EPS på $9 – $11,30 ($5.65 FY2022), som allerede er blevet hævet markant fra Q4/21-guidance på “At least $7.50”.
Som en mere langsigtet guidance har den administrerende direktør i årsrapporten for 2021 talt om at nå en omsætning på $10 mia. inden for en tidshorisont på 3-5 år. Annual report kan findes her:
https://s25.q4cdn.com/632471818/files/doc_financials/2021/ar/154013_PROOF-ONLY_DY_lo-res_Revised-Letter.pdf
Man må formode, at udbyttepolitikken vil behage de fleste her på forummet; Super Micro Computers har aldrig udbetalt udbytte i sin historie. Der var ikke umiddelbart nogen væsentlige nævnelser af aktietilbagekøb, selvom der i august sidste år var en nyhed om et tilbagekøbsprogram på $200M, som er gældende indtil januar 2024.
Til sidst lidt videomateriale, jeg fik ikke rigtig fat i noget specielt fra disse, men man får lidt en fornemmelse af Supermicros grundlægger og CEO. En ret afslappet fyr, der optræder på lige fod med AMD’s CEO; personligt giver hans stærke accent mig dog indimellem udfordringer med at tyde, hvad han siger. Grønne værdier er meget i fokus, især i form af energieffektivitet, men i tilfældet med servere oversættes dette jo direkte til hård valuta i form af en lavere elregning og lettere implementering af køling.