Cloudflare er et firma grundlagt i 2009 med hovedkvarter i Californien, der primært tilbyder et indholdsleveringsnetværk og beskyttelse mod denial-of-service-angreb. Dette firma er nævnt lidt i flere forskellige tråde, men jeg besluttede at åbne en separat tråd for det - jeg er en nybegynderinvestor og ikke en guru inden for dette felt, så mit “åbningsindlæg” er lidt klodset. Jeg håber, at dette kan starte gode diskussioner.
Direkte citat fra Wikipedia:
“En hjemmeside, hvor Cloudflares tjenester er taget i brug, distribuerer ikke selv sit indhold, men Cloudflare fungerer som en omvendt proxy for den. Brugere af hjemmesiden opretter derefter forbindelse til Cloudflares server, som fungerer som en cache for de hentede data. Cloudflare har betydeligt mere kapacitet til rådighed end en enkelt netværksserver, og det kan udjævne trafiktoppe, når flere brugere forsøger at få adgang til hjemmesiden. Derudover er virksomhedens tjenester designet til at være fejltolerante”
Her er nogle tal fra de seneste år:
Cloudflares IPO var i september 2019 (lys=uge):
Målkursstabel lånt fra WSJ, selvom dette ikke har den store betydning:
Resultatet for første kvartal af 2021 overgik forventningerne, og firmaets CEO og grundlægger Matthew Prince roste en rekordstart på året. Antallet af kunder oversteg 4 millioner, og antallet af store kunder steg med 70 procent fra 2020; antallet af store kunder repræsenterer over halvdelen af den samlede omsætning. Kort efter Q1 steg kursen dog for derefter at falde stejlt igen, men jeg kender ikke årsagen. For dette år forventer Cloudflare en omsætningsvækst på 40 procent sammenlignet med året før, og der siges at være skalerbarhed inden for cloud-tjenester. På den anden side genererer dette vækstfirma med 1800 ansatte stadig tab.
Dette var en af de allerførste udenlandske aktier, der endte i min portefølje efter min hurtige research/intuition, og fordi nogle anbefalede den. ![]()
Mit tredje hjemlige sprog er meget svagt, så jeg beklager, at jeg ikke var i stand til at fortælle mere fornuftigt om firmaet (jeg har ikke siden taget noget ind i min langsigtede portefølje på så svagt et grundlag). Jeg bemærkede, at der er knap 2.500 ejere af denne aktie på Nordnet, så der er sandsynligvis mange andre finske aktionærer på dette forum, så det ville være rart, hvis vi kunne få en diskussion i gang omkring dette - lad denne trådåbning fungere som en start på diskussionen. ![]()
Tak!