Cloudflare - CDN og kampen mod DDoS-angreb

Cloudflare er et firma grundlagt i 2009 med hovedkvarter i Californien, der primært tilbyder et indholdsleveringsnetværk og beskyttelse mod denial-of-service-angreb. Dette firma er nævnt lidt i flere forskellige tråde, men jeg besluttede at åbne en separat tråd for det - jeg er en nybegynderinvestor og ikke en guru inden for dette felt, så mit “åbningsindlæg” er lidt klodset. Jeg håber, at dette kan starte gode diskussioner.

Direkte citat fra Wikipedia:
En hjemmeside, hvor Cloudflares tjenester er taget i brug, distribuerer ikke selv sit indhold, men Cloudflare fungerer som en omvendt proxy for den. Brugere af hjemmesiden opretter derefter forbindelse til Cloudflares server, som fungerer som en cache for de hentede data. Cloudflare har betydeligt mere kapacitet til rådighed end en enkelt netværksserver, og det kan udjævne trafiktoppe, når flere brugere forsøger at få adgang til hjemmesiden. Derudover er virksomhedens tjenester designet til at være fejltolerante

Her er nogle tal fra de seneste år:

Cloudflares IPO var i september 2019 (lys=uge):

Målkursstabel lånt fra WSJ, selvom dette ikke har den store betydning:

Resultatet for første kvartal af 2021 overgik forventningerne, og firmaets CEO og grundlægger Matthew Prince roste en rekordstart på året. Antallet af kunder oversteg 4 millioner, og antallet af store kunder steg med 70 procent fra 2020; antallet af store kunder repræsenterer over halvdelen af den samlede omsætning. Kort efter Q1 steg kursen dog for derefter at falde stejlt igen, men jeg kender ikke årsagen. For dette år forventer Cloudflare en omsætningsvækst på 40 procent sammenlignet med året før, og der siges at være skalerbarhed inden for cloud-tjenester. På den anden side genererer dette vækstfirma med 1800 ansatte stadig tab.

Dette var en af de allerførste udenlandske aktier, der endte i min portefølje efter min hurtige research/intuition, og fordi nogle anbefalede den. :roll_eyes::upside_down_face: Mit tredje hjemlige sprog er meget svagt, så jeg beklager, at jeg ikke var i stand til at fortælle mere fornuftigt om firmaet (jeg har ikke siden taget noget ind i min langsigtede portefølje på så svagt et grundlag). Jeg bemærkede, at der er knap 2.500 ejere af denne aktie på Nordnet, så der er sandsynligvis mange andre finske aktionærer på dette forum, så det ville være rart, hvis vi kunne få en diskussion i gang omkring dette - lad denne trådåbning fungere som en start på diskussionen. :slightly_smiling_face:

Tak!

28 Synes om

Det var dejligt at finde denne Cloudflares egen tråd. Jeg stødte selv på Cloudflare via en Nvidia-nyhed for tre måneder siden:

Jeg har opsummeret det for mig selv på den måde, at Nvidia er og vil være en af de centrale retningsgivere inden for AI (altså kunstig intelligens). Nvidia ved (og Tesla ved), at for eksempel automatisk bilkørsel ikke lykkes, hvis der er latenstid – forsinkelse – i brugen af AI. Nvidia ønsker at bringe AI-applikationer To The Edge, altså tæt på anvendelsesstedet. Cloudflare tilbyder netop det. Det betyder, at Cloudflare tilbyder et sikkert og hurtigt internet – det kan altså bringe AI til anvendelsesstedet, hvad enten det er en bil under automatisk kørsel, en landmand i dyrkningsarbejde i USA eller en agurkeavler i Japan (disse anvendelsessteder taler Nvidias Jen-Hsun Huang ofte om). Cloudflare overskrev altså Nvidia-partnerskabet således: “Cloudflare Partners with NVIDIA to Bring AI to its Global Edge Network”. Cloudflares kerneforretning er netop det Global Edge Network, de tilbyder. Det betyder, at Nvidia har brug for Cloudflare for at få AI til at fungere ordentligt, og Cloudflares eget Global Edge Network kan vokse til et betydningsfuldt brugspunkt for AI i fremtiden.

I praksis bygger Nvidia og Cloudflare nu infrastrukturen klar til gennembruddet af AI-applikationer. Ovenfor talte jeg kun om to firmaer, og jeg udelukker på ingen måde andre. For mig er det nok, at jeg ser betydningen af dette makkerpars samarbejde som interessant og værdiforøgende.

Et par ord om Cloudflares rolle i cyberverdenen. Jeg lyttede for nylig til en podcast, der gennemgik Cloudflares oprindelse. Det gik omtrent sådan: Matthew Prince og Michelle Zatlyn var på de samme kurser på Harvard. De lavede praktiske opgaver. Og lærte derved hinanden at kende. Matthews hobby var at identificere spam. Så engang talte han på MIT, og iværksættere begyndte at spørge, hvorfor de ikke også stoppede spam, når de nu kunne identificere det. Derfra startede Cloudflare i 2009 med Matthew og Michelle som stiftere, der var også andre involveret, og de skaffede 2 millioner dollars i VC-penge. Cloudflare har altså hele tiden været et cyberfirma. Det er værd at følge med på Twitter, Matthew fortolker efter min mening mange aktuelle emner der, og der kommer hele tiden opdateringer om deres forretningsudvikling. Som en lille detalje tweetede Matthew i juni om en stor aftale, vundet af Accenture, hvor Accenture og Cloudflare leverer cyberbeskyttelse til føderale ICT-systemer, inklusive laptops og telefoner.

For Cloudflares vedkommende er der i hvert fald til en vis grad tale om et disruptivt selskab, der hele tiden trænger ind på og får adgang til selv de store drenges områder (AWS, Azure osv.). Fra de kvartalsrapporter og conference calls, jeg har lyttet til, er det blevet ret tydeligt, at antallet af Cloudflares kunder vokser godt i den store ende (CAGR +29% eller lignende).

Én ting vil jeg gerne nævne; Cloudflare er en yderst populær arbejdsplads i USA, og cirka 1% af ansøgerne bliver valgt, hvis jeg husker rigtigt. Michelle har rekrutteret hele tiden, det fortalte hun i en podcast. De stræber efter at finde såkaldte “utilsigtet underpræsterende”, som i deres nuværende stilling ikke får udnyttet deres fulde potentiale. De konkurrerer ikke på løn, men betaler først mere, når der er skabt resultater for virksomheden.

Så kort sagt tilbyder Cloudflare et hurtigt og sikkert internet. Alligevel en virkelig interessant sag. Og de skaber deres vækst, med Matthews ord, disruptivt. Det fremadskuende P/S er i størrelsesordenen 55. Det betyder, at der ikke vil opstå nogen sikkerhedsmargener i virksomhedens værdiansættelse. Jeg vil ikke skrive mere om tallene nu, de kan vi kigge nærmere på efter den 5. august (Q2).

Jeg kan ikke bedre fortælle, hvor jeg ser voldgraven i selskabet. Den kan vi så lede efter sammen. Jeg vil anbefale at lytte til Yles Pörssipäivä-diskussion den 30.6.2021. Her lister Ernst Grönblom en interessant række kriterier for vækstvirksomheder, som han bruger. Og du kan spejle dem i dette selskab.

Og endelig - i vindere tager det hele-virksomheder er stifterne ofte længe ved roret, når selskabet udvides til en stor spiller, og markedsværdien vokser. Og Matthew og Michelle virker netop som den rigtige akse til at føre virksomheden stort fremad.

18 Synes om

Mange tak! Det meste af det, du skrev, var nyt for mig. Mit engelsk er svagt, og især hvis jeg skal læse udfordrende investeringsrelateret materiale, tager det lang tid. :slightly_smiling_face:

Investing.com var der for nogle måneder siden i en artikel tale om enkeltvise undervurderede aktier, og der var også nævnt Cloudflare. Dengang lå prisen vist omkring 80-90 dollars, mens den nu er knap 110 dollars. Denne aktie er eller var, så vidt jeg husker, også i Nordnets Tuomas’ portefølje og var vist endda kortvarigt i Lepikös lomme. Drengene købte den vist baseret på teknisk analyse, da prisen lå under 80 dollars.

Det bliver endnu lettere at følge virksomheden, nu hvor du har forklaret tingene så glimrende. :slightly_smiling_face:

3 Synes om

https://cloudflare.net/news/news-details/2021/Cloudflare-Hits-Milestone-in-FedRAMP-Approval-to-Offer-Zero-Trust-Cybersecurity-to-Government-Agencies/default.aspx

Jeg har lyttet et par gange til interviewet med Cloudflares (NET) CEO Matthew Prince på J.P. Morgan 49th Annual Global Technology, Media and Communications Conference den 25. maj 2021. Den information, der findes i disse interviews, er svær at finde i officielle præsentationer. Matthew opsummerede sit firmas strategi, og jeg vil nu forsøge at forklare den for jer. Linket, jeg delte ovenfor, relaterer sig til Biden-administrationens betydelige satsning på cybersikkerhed. Interviewet afslørede, at virksomheden allerede har tilbudt sine tjenester til den føderale regering; blandt andet blev FBI, NSA, CIA og Udenrigsministeriet nævnt. Nu bevæger virksomheden sig mod officiel status i føderale tjenester, hvilket linket refererer til.

Forstyrrelsen (Disruption) er, at Cloudflare tilbyder et internet uden latenstid (latency), der er sikkert, og hvor de fysiske, forskellige servere (virksomheden taler om bokse) fra mange leverandører fjernes fra nettet – Cloudflare leverer sine tjenester softwaremæssigt. Virksomheden har indgået partnerskab med Google og Microsoft; de store offentlige cloud-tjenesteudbydere og Cloudflare danner hybrid-clouds. Hver har sin rolle. Med Amazon er det mere kompliceret, men det tager vi en anden gang. En manifestation af Cloudflares forstyrrelse er, at overholdelse af regler (GDPR osv.) udføres softwaremæssigt på Cloudflares netværk. Det betyder, at de koder deres cloud, så for eksempel data fra Texas forbliver i staten Texas. I dag styres GDPR generelt stadig via servernes placering. Cloudflares model er en betydelig forstyrrelse.

Virksomhedens bruttofortjeneste (Gross Margin) er 77 %. Det betyder, at de har evnen til at operere effektivt, og de har en plan om at øge driftsresultatet til 20 %. Lige nu er salg og marketing op til 40 % af omsætningen, hvilket betyder, at de taber penge af den grund. Tallene er efter min mening helt i orden.

Følg firmaets hjemmeside og lyt til interviewene fra kvartalsrapporterne og andet præsentationsmateriale derfra. Det giver et godt indblik i virksomheden. Denne min artikel var kun en ridse i overfladen. Jeg føler, at der er noget virkelig betydningsfuldt og nyt i dette firma, som vi endnu ikke har set. Bare en nuance, men det er netop Cloudflare, der valgte og fik NET som sin handelssymbol :slight_smile:

11 Synes om

Hvis Cloudflare interesserer dig, bør du læse Mujis (@hhhypergrowth på Twitter) analyser af firmaet og dets produkter.

6 Synes om

Plukket fra halvleder-gruppen til dette…

3 Synes om

Nogle tanker om Cloudflares resultat, der udkom torsdag den 5. august ca. kl. 23.
https://cloudflare.net/news/news-details/2021/Cloudflare-Announces-Second-Quarter-2021-Financial-Results/default.aspx

Slidepræsentationen er også illustrativ

Jeg lyttede også til CEO’ens webcast.

Omsætningsvæksten fra Q2 2020 til Q2 2021 var 53%. EV/Sales (TTM) er nu 76,44 (!!!). Ved blot at se på tallene kan det ikke rigtig retfærdiggøres at have den i porteføljen. Men et par pointer fra Q2. Fra interviews og pressemeddelelser fremgår det, at FedRAMP-certificeringen skrider godt frem. Matthew Prince var ret stolt og begejstret over dette under Q2 earnings call – da forbundsstaten, med CEO’ens ord, er “verdens største indkøber af ikt”. Og CEO’en understregede, at forbundsstatens indkøb er flerårige og endnu ikke er inkluderet i deres H2-estimater. Han nævnte også integrators (f.eks. Accenture) voksende rolle som en del af udbredelsen af produktporteføljen. ESG er vigtigt for virksomheden, og forskellige temauger (f.eks. 0-carbon net osv.) er en del af virksomhedens program. Hvad angår tallene, oplyser virksomheden direkte, at den konstant investerer betydeligt i produktudvikling og markedsføring. Virksomheden lover stadig at nå et nulresultat i Q1 2022. Når man tænker på aktiens drivere, er det efter min mening netop dette Q1 2022 break even og fastholdelsen af en vækst på 40-50%, som markederne følger og forventer. (Disclaimer: informationerne er læst eller lyttet til fra den engelsksprogede præsentation, så der kan være fejl i mine fortolkninger.)

7 Synes om

Tak til @Verneri_Pulkkinen for den nylige IndersTV-udsendelse, hvor betydningen og vigtigheden af salgsbeslutninger blev diskuteret. Det er værd at lytte til fra tid til anden. Salgsovervejelser er helt centrale for disse “meget dyre og forhånede” virksomheder, hvor Cloudflare (NET) repræsenterer den øverste kategori i EV/S-pris, nu med en EV/S (TTM) på 74. På InvestorsObservers hjemmeside (gratis at registrere sig) er NET’s Fundamental Analysis-score 3/100, hvilket betyder, at 97% er bedre end NET i denne kategori!!! På den anden side giver Long Term Technical en position på 97/100, næsten den bedste fra dette perspektiv. Og prognoserne går nedad: “Forecast data is based on the 12-month price targets of Wall Street Analysts = $116”, kursen er nu omkring $127.

På internationale fora kan man finde klummer fra top-rangerede skribenter, som f.eks. “Why Cloudflare Stock Is Very Dangerous And Priced For Perfection”. Man kan helt sikkert blive forvirret uden en egen strategi.

Jeg skrev dette, fordi jeg ofte midt i regnskabssæsonerne spørger mig selv, hvorfor jeg beholder disse aktier, begrund det! Dette er ikke en investeringsanbefaling, men mine egne overvejelser højt. For Cloudflares vedkommende er grunden til at beholde aktien i porteføljen stadig den 50% årlige vækst i forretningen og evnen til at regulere resultatet gennem investeringer i salg og produktudvikling. Da NET forstyrrer legacy-infrastruktur, er det en virksomhed, man ikke skal opgive ved et uheld. Jeg overvejede sagen på et andet forum, og min tekst viser tydeligt, at ankeret er salgsstrukturen og væksten: “Thank’s Mr. XX for this very important and useful article. I liked your analysis - the increasing customer base - very much. I encourage you, if you have time and interest, continue to analyze the quality and growth of NET’s customer base, also in the future. There we can find the ultimatum basement to stay long, or signal’s to plan exit. This is very crusial - I try to avoid not to sell based on stock market fluctuations or not to sell even when momentum changes in the overall stock markets (followed by rising inflation and interest rates etc.). In my strategy these should not be a reason to exit this stock - if NET’s real business still continues well. As we all know, the upside potential of Cloudflare is so visible, so don’t miss it accidentally, and regret later.”

4 Synes om

Her er en overfladisk virksomhedsanalyse af Cloudflare, hvis det interesserer dig:

2 Synes om

Det er nemt at drive forretning, når visionen er skarp og selvtilliden er i top:
“Vi ønsker at optimere skalaen og intelligensen i vores netværk, så Cloudflare ikke kun er det mest globale netværk på jorden, men også det mest lokale,” sagde Matthew Prince, medstifter og CEO af Cloudflare. “Vi vil fortsætte med at investere i at bringe vores netværk tættere på så mange mennesker som muligt, fordi vi tror på at levere sikkerhed, privatliv og pålidelighed for alle. Ud over at udvide vores netværk, vil vi snart dele mere om, hvordan vi skaber det hurtigste moderne netværk.”
https://cloudflare.net/news/news-details/2021/Cloudflare-Grows-its-Network-By-25-Percent-to-Speed-Up-and-Secure-the-Internet/default.aspx

2 Synes om

Jeg beskæftiger mig ikke med teknisk analyse, udover at jeg har en graf (RSI14), som jeg kigger på ved store kursændringer – så undtagelsen bekræfter reglen :). Sælgerne løber altid tør, når RSI14 er omkring 30. Denne RSI14 er betydningsfuld for mig, når der ikke er nogen ændring i virksomhedens historie. Cloudflare får lejlighedsvis tæsk, især Q1/2021 husker jeg, hvor kursen blev slået ned med 10 % om dagen, allerede inden resultatet blev offentliggjort, hvilket ses omkring den 10. maj. Og det blev slået så hårdt, at selv et normalt resultat ikke umiddelbart fik kursen til at rette sig. Dengang, som nu, har jeg ikke set et eneste tegn på, at forretningen er ved at vende. Tværtimod.

3 Synes om

Jeg bruger selv Cloudflare til at gøre min portefølje robust i krævende situationer … de har et dygtigt team
https://twitter.com/jgrahamc/status/1445068309288951820

2 Synes om

https://twitter.com/eastdakota/status/1445094489370988556

2 Synes om

$NET har nu snydt investeringsbankerne og investorerne rigtig grundigt. Selskabet har ikke haft nogen resultatadvarsler hverken den ene eller den anden vej. Men kursen svinger som en jo-jo. Det, vi nu ved fra statistikkerne, er, at næsten 20 % af verdens internettrafik passerer gennem Cloudflare. Jeg tolker begivenhederne således, at markedet ønsker Cloudflare som vinder i dette kapløb. Hvorfor? Fordi virksomheden bringer tillid og stabilitet til internettet, som en stor del af verdens virksomheders forretning allerede foregår igennem.

1 Synes om

Markedsværdien begynder at blive ret høj (for mig er den nu steget til at være den mest værdifulde virksomhed i min portefølje, hvor den har overhalet Palantir), og en ny ATH (all-time high) slås næsten hver dag for nylig. Hvorfor er det, at selvom omsætningen vokser hele tiden, er overskuddet kun blevet værre for hvert regnskabsår i den modsatte retning? Med disse priser må markedet forudse i det mindste en kraftigt voksende omsætning, men kan man også forvente et overskud? Er det indregnet i priserne?

1 Synes om

Virksomheden har lovet at nå break-even, altså nul, i første kvartal af 2022. Virksomheden har bevidst underskud, da salg, markedsføring og produktudvikling æder op af resultatet. Matthew Prince ville sige, at tingene skrider frem som planlagt. Prisen har jo meme-lignende træk.

3 Synes om

Cloudflare og Fastly bliver ofte nævnt i samme åndedrag i internettets vidunderlige verden, så kan nogen, der er bekendt med emnet, fortælle, om de er direkte eller delvist konkurrenter, og hvilken fordel den ene har frem for den anden, hvis der er en?

1 Synes om

Godt spørgsmål. Du kan finde en masse gode artikler ved at søge på “fastly vs cloudflare” online. Jeg har ikke sat mig ind i Fastly, og jeg har en vag idé om, at det kan tilbyde et hurtigt, ja endda det hurtigste, internet, som navnet antyder. Cloudflare tilbyder et sikkert og hastighedsmæssigt konkurrencedygtigt internet. Cybersikkerhed og hastighed i samme pakke. Løsningerne er nemme at implementere. Jeg sammenligner ikke selv virksomhederne og overvejer ikke Fastly, for af en eller anden grund kan jeg ikke knytte mig til den virksomhed på samme måde som til Cloudflare, hvis virksomhedskultur er fantastisk, og det afspejles også i virksomhedens drift, f.eks. i temauger.

3 Synes om

Hvad angår Cloudflare, kan man nu antage, at stigningen vil stoppe. Der er ikke flere købere. Den 4. november kommer Q3 ud. Dette selskab kan ikke holdes i porteføljen baseret på tallene. Institutionerne sælger det bare ikke, heller ikke nu. Der er ingen nyheder, og omsætningen er normal. Men ingen sælger nu. Jeg er selv begyndt at overveje, om den hurtige og sikre internetforbindelse er mere værdifuld for Wall Street i dag end for 11 dage siden, da Facebook forsvandt fra internettet, da en betydelig del af verdens forretninger foregår online. Var det en form for opvågnen, der begyndte at regne ned i $NET’s favn? Vi lever nu i en slags vendepunkt for Cloudflare, måske Wall Street stemmer nu for, at The Winner ($NET) Takes It All. Meget interessant.

2 Synes om

Hurtigt og sikkert internet vil helt sikkert gradvist blive mere værdifuldt (især sikkerhedsdelen, eller måske ville jeg bruge ordet pålidelighed), men da f.eks. Facebook-sagen efter min mening på ingen anden måde var relateret til Cloudflare, end at de var opmærksomme og skrev et ganske kompetent blogindlæg om sagen, tror jeg ikke på, at det spring i værdiansættelsen er holdbart på nogen måde, men snarere skyldes, at store mængder penge er blevet rettet mod virksomheder, hvis arbejde er relateret til netværkets pålidelighed og sikkerhed. Dette understøttes efter min mening delvist også af, at der praktisk talt ikke ses noget i kurskurven den 20. august, da det blev rapporteret, hvordan Cloudflare “tidligere på sommeren” lykkedes med at afværge et rekordstort DDoS-angreb (virksomhedens eget blogindlæg). Dette var selvfølgelig på det tidspunkt på en måde en gammel nyhed, og situationen forårsagede dengang ikke nogen dramatiske effekter, så på en måde var det måske usynligt for dem, der ikke kendte til sagen.

Lad os tage en anden, lidt anderledes tilgang: Da Cloudflares arbejde er sådant, at det praktisk talt er umuligt at forstå dybere end overfladen uden IT-færdigheder, kommer langt de fleste investeringer “blindt”, og i den forstand er det spring fuldstændig logisk. Jeg har dog ikke undersøgt adfærden af sammenlignelige virksomheders kurser. Den ovennævnte Fastly har også været stigende siden den 5. oktober, men der er ikke noget spring at se der - på den anden side er trenden så kraftigt faldende, at spekulative penge måske ikke i større omfang er blevet dirigeret i den retning af den grund. Men heller ikke dette perspektiv understøtter en permanent stigning i værdiansættelsesniveauet. Jeg kunne forestille mig, at den første på en eller anden måde negative eller i det mindste virkelighedsvækkende nyhed (f.eks. Q3-resultatet) ville tage luften ud af værdiansættelsen.

Disclaimer: Jeg følger ikke aktivt virksomheden og er ikke ejer, men jeg følger forholdsvis aktivt begivenhederne inden for IT- og cybersikkerhedsverdenen.

3 Synes om