Det bliver vist lidt en gentagelse igen. Artiklen bag linket fortæller, at Jensen Huang afslørede på CES-messen, at virksomhedens nye Rubin-arkitektur er gået i fuld produktion et halvt år før planlagt.
Ifølge artiklen er den nye generation af AI-chips betydeligt mere kraftfuld end sin Blackwell-forgænger og tilbyder blandt andet tifoldige besparelser i beregningsomkostninger.
Den tidlige lancering imødekommer cloud-giganternes skrigende mangel på kapacitet, og teksten understreger, at det styrker Nvidias markedslederskab, mens efterspørgslen fortsætter med at være rekordhøj også i år.
Nvidia og Eli Lilly investerer sammen en milliard dollar i et nyt forskningslaboratorium i San Francisco.
Laboratoriets idé er at bruge kunstig intelligens og effektiv databehandling, så nye lægemiddelkandidater fremover kan findes og udvikles endnu hurtigere. Pengene skal bruges over en periode på fem år til forskelligt udstyr, samt beregningskapacitet og eksperter.
Arbejdet forventes at starte allerede i begyndelsen af dette år, og dette “projekt” fortsætter virksomhedernes tidligere samarbejde. Jeg ved ikke, hvor stor en sag det er for Nvidia, men det er i det mindste interessant og et eksempel på Nvidias evner og de muligheder, det medfører.
Kina forbereder regler, der begrænser indkøbsmængderne af udenlandske AI-chips, f.eks. Nvidias topmodeller.
Formålet er naturligvis at støtte indenlandske producenter, men samtidig tillade en begrænset import. Kinesiske virksomheder har stadig, i det mindste indtil videre, brug for Nvidias H200-chips og kan fortsat købe dem, men købene vil fremover kræve begrundelse samt myndighedsgodkendelse.
USA udtalte i denne uge, at de vil tillade salg af Nvidias avancerede H200 AI-computerchips til Kina. Efterspørgslen efter chipsene er fortsat stærk blandt kinesiske teknologikoncerner, herunder Alibaba (HK:9988) og ByteDance, lyder det i rapporten.
Ifølge nyheden herunder er leverancerne af Nvidias H200-chips til Kina gået i stå, da landets toldmyndigheder ikke lader nye “AI-chips” komme ind i landet, hvilket har fået leverandører af dele til at sætte produktionen på pause. Kinesiske virksomheder er også blevet advaret mod at købe chips “unødigt”, uden at der er givet en klar årsag, og der er desuden ingen information om forbuddets varighed, eller om det er midlertidigt eller permanent.
Nvidia uddyber sit samarbejde med CoreWeave yderligere ved at investere to milliarder dollars i virksomheden.
Med denne handel fordobler Nvidia næsten sin ejerandel i selskabet og bliver dermed CoreWeaves næststørste ejer.
Finansieringen er tilsyneladende beregnet til at fremskynde opførelsen af datacentre målrettet kunstig intelligens for bedre at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel.
CoreWeave sigter mod at opbygge mere end 5 gigawatt i AI-datacenterkapacitet inden 2030. Den nye investering fra Nvidia vil hjælpe AI-infrastrukturudbyderen med at fremskynde erhvervelsen af den jord og strøm, der kræves for at opføre faciliteterne.
Stille i tråden. NVIDIAs forward-multipler er faldet, mens kursen har bevæget sig sidelæns i nogen tid. Spørgsmål om vendor financing og circular revenue er stadig aktuelle. NVIDIA investerede 2 mia. i Coreweave, hvis credit default swaps har bevæget sig volatilt. Megatech-selskabernes frie pengestrømme skrumper, og Oracle og Meta optager tilsyneladende allerede en del gæld til investeringer. Desuden er der flaskehalsen på hukommelse, hvilket uundgåeligt vil føre til prisstigninger og måske et fald i Nvidias enorme bruttomarginaler.. Denne udvikling, sammen med en voldsom overvægt, har fået mig til for første gang at begynde at sælge Nvidia-aktier.
På den anden side rapporterede ASML netop om en helt utrolig net bookings på 13,2 mia. euro, mens konsensus forventede 6,85 mia. euro, hvilket i hvert fald ikke giver nogen tegn på, at AI-infrastrukturcyklussen er ved at køle af endnu.
Også den måske mest skarpsindige analytiker B Kindig er fortsat bull og mener, at vi stadig befinder os midt i “opbygningsfasen af AI-infra” og ser f.eks. ikke Apple som værende attraktiv. Jeg er selv begyndt at være lidt uenig her og flytter nu brikkerne i forventning om den næste bølge af AI (“brugercentreret AI?”).
Fra Mag7 er jeg interesseret i GOOG, som jeg holder, samt META. Og selvfølgelig AAPL, som ses som en AI-laggard. Jeg tror, at AAPL forbliver tro mod sin stil og først lancerer AI-funktioner omkring deres gadgets, når brugeroplevelsen er finpudset til at være fremragende. Microsofts AI-vending ser nu delvist mere kluntet ud. Enterprise AI-softwarefirmaer, der er ”new gen”, cloud/AI-native, interesserer mig mere. Jeg er nu med i blandt andet Figma og Rubrik. Og selvfølgelig de ”platform-agtige” selskaber, der producerer ”eksklusiv” data som føde til AI og bager det ind som en del af den merværdi, de tilbyder. Som vores favoritter PL og HIMS. Jeg ser stadig ned på Tesla, måske fatter jeg det bare ikke.
Men Nvidia forbliver med en god vægt i porteføljen fremover, medmindre vi i fremtiden bliver vidner til en ekstrem boble-prissætning. Et must-own selskab for mig, absolut ”best-in-breed”.
Åh ja, edge. Jeg må nok vende tilbage som ejer af Noksu (Nokia), hvis og når operatørerne begynder at signalere investeringsvillighed i AI-RAN-teknologier. Eller endnu tidligere, hvis kursen begynder at tage forskud på udviklingen…
Jensen Huang har bekræftet, at virksomheden vil deltage i OpenAI’s store finansieringsrunde, men dette blev vist anset for at være en ret oplagt sag allerede før denne bekræftelse.
Huang afviste samtidig rygter om enkelte uoverensstemmelser i forbindelse med dette “projekt”. Det præcise beløb er endnu ikke blevet oplyst, men under alle omstændigheder er der alligevel tale om en af Nvidias største satsninger nogensinde.
Ifølge artiklen har investorer spekuleret over, om der er tale om lidt for “indspiste aftaler”, når Nvidia finansierer sin egen bedste kunde direkte.
Nvidias massive investeringstilsagn til OpenAI, en vigtig køber af deres avancerede AI-chips, har skabt bekymring over den cirkulære karakter af AI-aftaler i det forløbne år. Investorer stiller i stigende grad spørgsmålstegn ved, hvordan disse partnerskaber – hvor teknologivirksomheder investerer i AI-virksomheder, der køber deres produkter – kunstigt kan puste efterspørgslen op. I en separat aftale af lignende karakter annoncerede Nvidia for nylig planer om at investere yderligere 2 milliarder dollars i CoreWeave Inc., en cloud computing-udbyder, som også er en vigtig kunde.
OpenAi er en ”too big to fail”-institution. Hvis den krakkede, ville Oracle og andre eksplodere efter den. Det er altså nødvendigt at fortsætte med at finansiere den indtil videre.
Mega-tech-virksomhedernes capex-guidance var en vild omgang. For præcis et år siden blev 2026 Capex-spend estimeret til omkring $350B, hvilket blev overskredet mere end et år før tid i løbet af det forgangne år kort efter afslutningen af Q3. De realiserede capex i 2025 var godt $410B. Det er omkring 75 % højere end analytikernes estimat i starten af kalenderåret.
Jeg estimerede for 3 måneder siden Capex for i år til potentielt $600B-niveauer. Nu ser det ud til, at det faktiske niveau baseret på den udmeldte guidance er over $700B – jeg ramte også ved siden af på den gode måde. Microsoft har ikke givet guidance, og tallene er beregnet ud fra run-rate for det seneste kvartal. Nu ser det ud til, at selv $750B ikke er en umulighed.
Q1
Q2
Q3
Q4
2025e (ved Q3)
2025 realiseret
2026 guidance
Meta
13,69
17,01
19,37
22,14
72
72,21
135
Microsoft
21,4
24,2
34,9
37,5
115,5
118
150
Amazon
24,3
31,4
34,2
38
125
127,9
200
Google
17,2
22,4
24
29,4
93
93
185
76,59
95,01
112,47
127,04
405,5
411,11
670
Det tidligere 0,6x forhold til Nvidias omsætning er måske faldet lidt – formentlig på grund af bl.a. Amazons og Googles egne chip-investeringer. Hvis sådanne $700B+ blev realiseret med f.eks. et 0,5x forhold, ville det betyde et ret stort justeringspotentiale for analytikernes forventninger til Nvidias omsætning for det indeværende regnskabsår.
Analytikernes capex-estimater var i øvrigt igen helt ved siden af skiven for blot 4 uger siden – præcis som tidligere:
Jeg finder nok ikke kilden længere, men jeg så en interessant tanke på X, som her er frit gengivet. Google har Gemini, skyen, egne TPU-chips og pengemaskiner som søgning og YouTube. Samarbejde med Apple og ejerskab i Anthropic (Claude) samt vistnok også det nuværende SpaceX/XAI-postyr. For at Google ikke skal blive den eneste vinder, må andre støtte OpenAI eller selv begynde at gøre det bedre. Dette naturligvis udover, at de allerede krydsede ejer-, gælds- og salgsrelationer ikke skal eksplodere
Google har virkelig spillet sig selv en mesterlig hånd fra hardware via modeller til AI-softwarelaget og ligner en klokkeklar vinder, enten i forhold til hele stacken eller en del af den. Jeg har selv luret på at åbne en Google-position i et stykke tid nu .
Men Nvidias primære incitament til at støtte OpenAI og så mange andre aktører som muligt er jo at holde kapløbet om modeludvikling så bredt og intenst som muligt. Bred og intens konkurrence betyder for Nvidia:
Mere solgt DC-hardware
Hyppigere udskiftning af DC-hardware
fordi man som modeludvikler kun kan være på forkant, hvis man har tilstrækkelig af den nyeste beregningskapacitet. Nvidias værste fjende er dog, hvis branchen fik mulighed for at skifte til at bruge fit-for-purpose ASIC-hardware i stedet for Nvidias (berettiget) premium-prissatte multipurpose-hardware. Og det er netop aftagende konkurrence, der hurtigst driver udviklingen mod den situation.
Teknisk set er OAI ikke ”too big to fail” hvad angår skift af model, da alle AI-softwarevirksomheder har været nødt til at øve sig i dette i snart tre år med mindst 2-3 måneders mellemrum. Men hvad angår de finansielle konstruktioner, begynder vi faktisk at være i en situation, hvor konsekvenserne kunne være værre end under finanskrisen, hvis OAI ikke længere havde ressourcerne til at være med i spillet.
PS. Jeg har sikkert ikke fået linket til denne podcast herinde, men her er endnu en gang en gennemgang i særklasse fra Gavin Baker om den økonomiske dynamik i DC-hardware.
Snart kommer FY26-resultatet ud. Her på kanalen såvel som på markedet er stemningen faldet til ro. F.eks. er den implicitte volatilitet på optionsmarkedet kun 5,6 %, det laveste siden Q1/23 (hvilket selvfølgelig næsten svarer til markedsværdien for børsen i Helsinki ).
Mine egne forventninger:
Beat og raise på alle poster, især i takt med GB300 NVL72, som er den suverænt bedste og mest omkostningseffektive chip til nuværende AI-workloads
En melding om, at kapaciteten stadig begrænser salget – tallene ville være højere, hvis der var noget at sælge
Raise til de tidligere udmeldte CY26-bookinger på ~$500B som følge af megatech-selskabernes capex-guidance, der er steget med 20-30 %
Bekræftelse på, at Rubin begynder at skovle penge ind, gerne allerede i Q3.
Som bonus lidt godt nyt fra Kina
Hvis disse ting indfries, kan vi måske endelig bryde ud af denne sidelæns bevægelse.
Så vi går mod resultatet med ro i sindet. Det, jeg synes er sigende for dette kommende kæmperesultat, er, at der endnu ikke findes en eneste model på markedet, der er trænet med Blackwell, og den næste chipgeneration er allerede i pipelinen .
Det gør den. Markedet regner på en måde med, at vi nu har set de sidste OpenAI-finansieringsrunder, og at Nvidias kraftigste vækst derefter vil begynde at aftage.