NVIDIA - Det omöjligas möjliggörare

Så det lönar sig att agera som företaget säger, det vill säga att hålla sig borta från dessa lockande köpanbud (vilseledande). Dessa förekommer då och då. Jag har inte läst det här erbjudandet i detalj, men ofta lockas aktieägare med ett fast erbjudandepris som är högre än marknadspriset. Men anbudsgivaren förbinder sig bara att köpa om aktiekursen har stigit över erbjudandepriset. Du kan läsa mer om detta på forum om du är intresserad.

5 gillningar

Jaa, dessa “mini-tender”-bedrägerier är aktiemarknadens version av nigerianska brev. Man måste ignorera dem, annars blir det en dyr läxa.

Överlag borde varningsklockorna ringa omedelbart hos småsparare om någon vill köpa aktier av dem istället för att köpa dem på börsen, vilket garanterat är ett snabbare och billigare sätt. I praktiken är det bara “vi köper alla företagets aktier”-inlösenbud som är förståeliga; övriga är i princip bedrägerier om inte motsatsen bevisas.

7 gillningar

Till vänster är Siemens egen simuleringsplattform och till höger dess riktigt naturliga digitala tvilling. Det är så företag gradvis lär sig att dra nytta av de nya digitala möjligheterna genom metaversen – det vill säga NVIDIAs Omniverse.

10 gillningar

Några tankar om NVIDIA. Nedan finns en bild från NVIDIAs presentation på investerardagen 2022.

Affärsverksamheten för självkörande bilar kommer att vara den största. Och den verksamheten är mjukvara. För NVIDIA är spel och krypto en liten del i framtiden. Företaget håller på att omvandlas från ett hårdvaruföretag till ett mjukvaruföretag. Precis som Apple har gjort. Teslaförare vet att autopiloter kostar cirka 5 000 eller liknande. Teslas autopilot är bunden till Tesla. NVIDIAs autopilot är EV-oberoende. Det här är en helt ny affärsverksamhet. Videon nedan är värd att titta på, och vid 7 minuter visas hur virtuella världar skapas för att simulera och testa autonom körning. Nu har jag bara pratat om bilar. Simuleringar, AI etc. sprider sig brett till olika branscher. Därför kommer NVIDIAs tillväxt åtminstone på lång sikt inte att stanna av. Och när man skapar något helt nytt är konkurrensen begränsad och man kan ta ut marginaler. Det krävs ett långsiktigt spel med NVIDIA.

11 gillningar

Japp, Automotive omsättningen är fortfarande marginell i NVIDIAs totala omsättning, men förväntningarna på framtiden är höga. ADAS-funktioner kommer att generera intäkter under de kommande åren. TuSimples lastbilar kan vara de första autonoma fordonen som faktiskt genererar intäkter?
Mobileye och NVIDIA närmar sig autonoma bilar med ett liknande koncept och är därför sannolikt konkurrenter i framtiden. Tesla går (tyvärr) sina egna vägar med ett något enklare tillvägagångssätt :slight_smile:

5 gillningar

Vinstvarning från Nvidia, konstigt om inte aktien dyker inom kort. Marknaden lär vara nervös fram till den 24/8 när vi får information om resten av året.

5 gillningar

En ytterligare dykning kommer om prognoserna för resten av året är dystra, men annars var detta nog nästan inprisat. Alla visste att den avstannande kryptoefterfrågan definitivt kommer att synas i NVIDIAs försäljning, och den senaste tidens rabatter på korten skvallrar också om detta. Men det ökar förstås risken för att även guidningen för resten av året blir en besvikelse. Å andra sidan kommer det nya kort i oktober som spelarna redan väntar på och som man kan anta kommer sälja bra, men om kryptoefterfrågan fortfarande är i botten så märks det ju i försäljningen.

Det kom vid ett lite olyckligt tillfälle. Själv funderade jag på att minska innehavet före rapporten då jag väntade mig något sådant här, men man borde förstås ha tänkt att missen kanske är så stor att det skulle komma förhandsinformation på det här sättet.

6 gillningar

Det kan det mycket väl ha varit; ofta tenderar problem att ackumuleras och hopas, men å andra sidan är NVIDIAs segment ganska olika…

1 gillning

NVIDIA Corporation förväntas rapportera intäkter den 24/08/2022 efter marknadens stängning. Det betyder att vi på onsdag kväll efter kl. 23 får höra om Q2 och förväntningarna för resten av året. Marknaden kommer att ge vika och det blir en nedgång om marginalprognoserna eller tillväxten för resten av året avviker från tidigare löften. Jag har inte fördjupat mig i chipmarknaden, men Intel har förmodligen lidit av brist på efterfrågan. Om det blir en nedgång kommer återhämtningen att ske genom växande AI, mjukvaruverksamhet, Omniverse (metaversum) osv., med tiden. Då krävs det berömda tålamodet.

5 gillningar

Lång tålamod och kalla nerver. När det gäller NVDA känns dagliga rörelser på ±10% helt normala. Jag har suttit på en NVDA-position sedan början av 2017. Har ökat lite 2018.
Aktien är alltid i den dyrare änden, så även små förändringar i framtida tillväxtprognoser sätter fart på kursen. Stora nedgångar hör till saken i denna aktie (oavsett om man gillar det eller inte).
För mig är datacenterdelen det mest fascinerande med denna aktie. Jag tror att företag kommer att behöva mycket mer kapacitet under de kommande årtiondena när digitaliseringen rullar på (AI, IoT, moln etc.).
Även inom spelbranschen finns det dock fortfarande utrymme för långsiktig tillväxt: Jensen Huang formulerade det som att “det är fortfarande en bit kvar till Star Treks holodeck”. :slight_smile:

När det gäller självkörande bilar ser jag detta främst som en framtida option: spelplanen är fortfarande så pass öppen att jag inte vågar utropa NVDA till vinnare än. En stark kandidat i alla fall.

NVDA har varit en stor framgång inom chip-området, men det hade varit fascinerande om ARM också hade kunnat införlivas under samma tak. Nåväl, jag tror att NVDA kommer att lyckas även utan ARM. Kombinationen hade bara varit skrämmande stark på många sätt, så jag förstår konkurrensmyndigheterna. :sweat_smile:

9 gillningar

Nvidia designar sina grafikprocessorer, men själva chippen kommer från Taiwan, medan Intel tillverkar sina egna chip i sina egna fabriker.

Inom grafikkort för spel kommer tillväxten att stanna av ett tag, då kryptogrävare inte längre köper kort. Grävarna var under några år den största köpargruppen för spelgrafikkort, så antalet köpare minskade betydligt.

3 gillningar

Historiskt sett, men inte längre. Intels ARC-grafikkretsar är TSMC-produkter, och i kommande processorer kommer en del av komponenterna att komma från TSMC:s fabriker.

Det är svårt att förutsäga den framtida efterfrågan på grafikkort för spel – de senaste årens “allt rycks ur händerna” är över, men å andra sidan har de problem med tillgänglighet som orsakats av kryptonördar skapat ett stort uppgraderingstryck på grafikkortsmarknaden. Vissa köpte den gamla generationen, men många väntar på nästa, eftersom när krypto-efterfrågan kollapsade var korten redan 1,5 år gamla, och då var det lite sådär att köpa dem för spel utan en tydlig rabatt.

Så det kan vara så att försäljningen av grafikkort för spel minskar mycket mindre än många förväntar sig. Vi får se. Ett generationsskifte för grafikkort är på gång, och det leder alltid till en minskning av efterfrågan även utan kryptomarknaden, men om det gamla mönstret upprepas kommer åtminstone ett halvår allt som produceras att gå direkt till spelare så snart de nya korten lanseras på marknaden (i oktober?).

6 gillningar

Försäljningen av spelkort intresserar mig också mycket.

Likaså när NVDA bestämmer sig för att lansera sin nästa generations grafikkort.
En del väntar nog redan på 4000-serien: Vissa skulle ha köpt en 3000-serie, men fick inte en lämplig modell (tack vare kryptogänget). Troligen är det dock en så pass stor prestandahöjning igen, att det redan finns de som väntar på 4000-serien, då 3000-serien inte längre är särskilt färsk (prestanda finns förstås fortfarande för dagens spel).

2 gillningar

@Jarnis

Ja, det ska bli spännande att se hur tillgängligheten för RTX 4000-serien blir. Kommer det att vara slut på lager de närmaste 6 månaderna igen? Chiptillverkningen borde vara högre den här gången än vid lanseringen av RTX 3000-serien, så kanske tillgängligheten blir bättre den här gången.

Och lanseringen förväntas ju i slutet av året. Jag vet inte om det finns något officiellt datum ännu.

2 gillningar

Oktober verkar troligt, vi väntar på ett mer exakt datum. Dessutom är det mycket troligt att lanseringen sker i etapper, med början från den dyra änden och de billigare korten går in på 2023, och under tiden säljs 30-serien i de prisklasserna med lämpliga rabatter.

4 gillningar

https://twitter.com/DeItaone/status/1562535662590771201

Förväntad (och förvarnad) skitrapport, men marknaden kanske förväntade sig ännu värre efter det negativa beskedet? Datacenter går fortfarande starkt, men kryptofolket försvann någonstans…

6 gillningar

Lite nedgång på eftermarknaden. Q3-utsikterna var svaga, en miljard under prognosen.

2 gillningar

@Jarnis har åtminstone följt detta. Hur stor del har kryptovalutor i NVIDIAs omsättning/resultat?

Även andra valutor är under press med nuvarande makroekonomi, så inget verkar gynna kryptovalutor (likviditet på marknaden). Om konsumentsidan rensas ut, vart kommer den realistiska efterfrågan att riktas? Det finns drivkrafter för uppgång, men vad är verkligheten jämfört med siffrorna för H1/2022? Siffror från företagets interna minne/historik?

2 gillningar

En stor del av “gaming”-intäkterna under förra året var krypto. NVIDIA skiljer inte själva på detta, men i praktiken kan du se hur mycket Gaming har minskat jämfört med vad det var för ett år sedan, skillnaden är i princip nästan helt försvinnandet av kryptoefterfrågan.

Detta kommer inte att välta världen för NVIDIAs del åt något håll, den rena verkliga spelefterfrågan är fortfarande stark men detta och nästa kvartal är den gamla generationens sista och överraskande nog vill spelare inte köpa så kallat gammalt elavfall lika ivrigt som det senaste, så marginalerna kommer tillfälligt att sjunka när gamla kretsar säljs med rabatt. I oktober kommer de första nya korten, vilket kommer att liva upp den delen av verksamheten igen.

Dessutom är NVIDIA mycket mer – datacenter- och fordonsdelarna pumpar fortfarande ut höga tillväxtsiffror och särskilt datacenterdelen är en maskin som genererar pengar med saftiga marginaler.

5 gillningar

Jag håller inte riktigt med om detta. Vägledningen nämnde gamings svaga Q3, eftersom kunderna håller tillbaka sina köp inför den nya produktgenerationen. Jag antar att detta har påverkat även under Q2. Kanske pratades det om detta under konferensen, jag har inte lyssnat än.

“Gaming och Professional Visualization-intäkterna förväntas minska sekventiellt, då OEM-tillverkare och kanalpartners minskar lagernivåerna för att anpassa sig till nuvarande efterfrågenivåer och förbereder sig för NVIDIAs nya produktgeneration.

1 gillning