NVIDIA - Det omöjligas möjliggörare

[quote=“Pohjolan_Eka, post:1292, topic:26423”]
Ett ur användarpunkter mycket skrämmande drag, eftersom det där förstås måste monetäriseras vid någon punkt för att få avkastning på köpet.

[/quote>

Men HuggingFace är ju redan nu avgiftsbelagt på många ställen och omsätter 150 miljoner dollar med en ganska fin tillväxttakt på drygt 100 %, räknat på en årlig run-rate. Å andra sidan finns det nog inget sätt att monetärisera HF på som skulle vara något annat än ett avrundningsfel i Nvidias resultaträkning. Så jag är inte särskilt rädd.

Enligt min mening ligger den strategiska betydelsen av ett eventuellt köp av HF för Nvidia någon helt annanstans än i att få en så stor bit som möjligt på nedersta raden. Nvidias hårdvaruförsäljning gynnas av ett så robust OpenSource-ekosystem som möjligt, vars livskraft öppnar upp för hårdvaruförsäljning direkt till större bolag när modellleverantörernas marginaler faller bort emellan. Nvidia har ju i princip en monopolställning när det gäller serving av öppna modeller.

På samma sätt kan man fördjupa lock-in-effekten om man vill, mellan utvecklargemenskapen och Nvidias proprietära ekosystem. Det behövs bara lite finansiell och subtil styrning för att få utvecklingen och modellernas serving att av en slump fungera bäst på HF-plattformen just med Nvidias hårdvara :slight_smile:.

Som jag ser det är detta exakt samma typ av case som när MSFT dök upp vid dörren till just GitHub, som du nämnde. Microsoft har liksom Nvidia anklagats genom åren för att vara motståndare till öppen källkod. MSFT spelade den affären mästerligt och mångdubblade GH:s värde utan att det monetäriserades särskilt hårt eller att det blev en renodlad proprietär plattform för .NET-arkitekturen eller dylikt.

Det är väl ungefär samma spelbok som Nvidia kommer att använda när det gäller HF, och enligt min mening skulle affären vara ett mycket smart drag.

16 gillningar