[quote=“Pohjolan_Eka, post:1292, topic:26423”]
Et meget skræmmende træk for brugerne, fordi det på et tidspunkt naturligvis skal monetariseres for at give et afkast på købet.
[/quote>
Men HuggingFace er jo allerede betalt mange steder og har en pæn omsætning på $150 mio., som vokser med godt og vel 100 % målt på årlig run-rate. På den anden side findes der vist ikke rigtig en måde at monetarisere HF på, som er andet end en afrundingsfejl på Nvidias resultatopgørelse. Så jeg er ikke specielt bange.
Efter min mening er den strategiske betydning af et eventuelt køb af HF for Nvidia en helt anden end bare at få en så stor del som muligt på bundlinjen. Nvidias hardsalg understøttes af et så robust Open Source-økosystem som muligt, hvis levedygtighed åbner op for hardsalg direkte til større virksomheder, når udbydernes margener falder væk i mellemtiden. Nvidia har jo trods alt stort set et monopol på serving af åbne modeller.
Tilsvarende vil dette fordybe lock-in-effekten, hvis det ønskes, mellem udviklerfælleskabet og Nvidias proprietary-økosystem. Der skal bare en smule finurlig styring til for at sikre, że udvikling og model-serving fra HF-platformen tilfældigvis fungerer bedst med netop Nvidias hardware
.
Efter min opfattelse er dette fuldstændig det samme casestudie som dengang, MSFT handlede ved døren af netop det GitHub, du nævnte. Microsoft er, ligesom Nvidia, blevet anklaget for at modarbejde open source gennem årene. MSFT spillede den handel mesterligt og mangedoblede GH’s værdi uden at monetarisere det særlig hårdt, eller uden at det blev en ren proprietary-platform for .NET-arkitekturen eller lignende.
Nvidia har sikkert en lignende spillebog klar i forhold til HF, og efter min mening ville handlen være et ekstremt smart træk.