NVIDIA - Muliggør det umulige

Vi fik igen små capex-opdateringer i denne uges regnskabsmeddelelser.

Gammel Ny
Meta 145 145
Microsoft 190 190
Amazon 200 220
Google 190 205

Tallene er i den høje ende af capex-guidancen. Meta hævede kun sin guidance fra bunden af intervallet. MSFT’s officielle tal faldt til 175 mia., men dette er et regnskabsmæssigt anliggende, og indikationen forblev uændret i andre henseender (relateret til leasing-håndtering).

Vi er altså allerede over det niveau på $750 mia., som jeg gættede på i starten af året. Det er værd at bemærke, at hvert selskab i praksis indikerer et markant behov for at øge capex-niveauet også for det kommende år. Det er dog lidt bekymrende for NVDA, at stigningerne i capex i højere grad blev tilskrevet stigende hukommelsespriser end vækst i den rå efterspørgsel efter beregningskraft (selvom disse to ting naturligvis følges ad).

Dette er også en valid bekymring for mig og grunden til, at det “klør i fingrene” for at sælge NVDA. F.eks. kom AMZN og GOOGL med meget positive indikationer vedrørende efterspørgslen på deres egne chips (både internt behov og ekstern efterspørgsel). Konkurrencen bliver altså skærpet.

Man må selvfølgelig bemærke omkring capex-grafen, at tallene for Big Tech-investeringer alene for det nuværende år er mindst $100 mia. for lave, og de tal, der forudsiges for 2027, vil blive realiseret inden for de næste 6 måneder baseret på det, der blev sagt i denne uge - medmindre der sker noget helt ekstraordinært.

Hvad angår efterspørgsel uden for hyperscalers, så er det nok lettest at lede efter svar hos Huang. Ved GTC i marts blev det sagt, at forholdet mellem HCP (High Performance Computing) og andre ville være omkring 3:2, så vidt jeg forstår, for det salg på $1300 mia. i 2025-2027, der allerede er realiseret eller ligger i ordrebøgerne. I denne kommentar har jeg tænkt over sagen, da det var friskt. Under alle omstændigheder er det helt sikkert et af de vigtigste punkter at holde øje med for NVDA i den nærmeste fremtid – jeg mener, vi står ved en form for skillevej:

PS: Pengestrømmene faldt til negative niveauer hos nogle af selskaberne, men det så ikke ud til at forstyrre markedet nævneværdigt, da vi samtidig får stadig stærkere indikationer på, at AI-investeringer genererer massiv ROI. F.eks. sagde AMZN’s Jassy følgende:

"I gennemsnit tager det lidt under 3 år at nå break-even på den investering. Serverne har i øjeblikket en brugbar levetid på mindst 5 til 6 år, og det meste af vores AI-kapacitet bliver i dag kontraheret i perioder på mindst fem år. Det betyder, at vi genererer betydelig fri pengestrøm på serverne og netværksudstyret i de to til tre år, efter vi har nået break-even.

Vi har længe troet på, at AWS kunne blive en forretning med en omsætning på et par hundrede milliarder dollars. Vi tror nu på, at det bliver mindst det dobbelte, og meget muligt en forretning med en årlig omsætning på $1 billion over tid."

21 Synes om