Undervärdering är en term som man kan skriva böcker om och diskutera hur länge som helst. Jag tar mig an ämnet så här och rundar lite av den svåra termen undervärdering. Jag tänker själv så att marknadens fokus, dit man går via rotation, nu ligger någon annanstans. Bilden nedan visar Nvidias volym längst ner som mörka staplar. Handelsvolymen har avtagit för Nvidias aktie.
Börsen är en auktion och priset bildas genom utbud och efterfrågan. Oftast leder en ökning eller minskning av volymen till en motsvarande rörelse i kursen. När en aktie är intressant handlas den, och när rotationen flyttar marknadens fokus någon annanstans, sjunker volymen och kursen faller. När det gäller Nvidia ligger vi nästan vid ATH (all-time high), d.v.s. inte ens rotationen har pressat ner kursen särskilt mycket. Starka fundamenta bär upp kursen. Nvidia är ett bra exempel på att det som påverkar aktiekursen mest på ett par års sikt är just dessa börsrotationer (“modefenomen”). Nvidias handelsvolym har flyttats till t.ex. dess underleverantörer, såsom minnesföretag. Och på så sätt har Nvidia blivit undervärderat i ljuset av värderingsmått. Det är intressant att fundera på om undervärderingen kommer att utlösas av en ökande efterfrågan, det vill säga stigande handelsvolymer. Jag tänker själv att undervärderingen kommer att lösas upp inom ett par år.