NVIDIA - Det omöjligas möjliggörare

Sant, det är precis detta marknaden prisar in! Nvidias P/E implicerar grovt räknat 35 % årlig tillväxt de kommande 5 åren, förutsatt att nuvarande lönsamhet bibehålls med en WACC på 10 % och 0 % tillväxt därefter.

Med andra ord prisar marknaden med denna grova kalkyl in en årsomsättning på nästan exakt 1 000 miljarder dollar senast 2030 och en tillväxt (y-o-y) på cirka 20 % även om fem år. Enligt min mening är detta fortfarande ganska aggressiva siffror i denna storleksordning.

I min bok börjar Nvidia för första gången på flera år se rätt värderat ut i förhållande till vad signalerna – Nvidias egna och andra centrala marknadsdrivare – berättar. En tydlig uppgång i marknadsvärdet skulle enligt min analys kräva ett betydande trendbrott (att Kina öppnar upp ordentligt, omfattande kassaflödesförbättringar från AI hos de som gör capex-investeringar, något nytt teknologiskt paradigmskifte) för att en betydande (typ 2x) uppsida skulle uppstå.

Edit: Och när jag väl hade skrivit analysen ovan kan den kastas direkt i papperskorgen. Jensen hade tydligen igår förklarat denna +1000B guidning, som kanske snarare är +1250B enbart på grund av CPU- och LPU-försäljning. Till det tillkommer sedan rack, lagring, vissa delar inom nätverk osv., kategorier som går in i datacenter-segmentet, vilket gör att vi redan med råge passerar de mest optimistiska analytikerprognoserna.

https://x.com/i/status/2033986717980758218

12 gillningar