Sandt, det er netop dette markedet prissætter! Nvidias PE implicerer groft sagt 35% årlig vækst de næste 5 år, forudsat at den nuværende lønsomhed opretholdes med en WACC på 10% og 0% vækst herefter.
Med andre ord prissætter markedet med denne grove beregning et årligt salg på omkring $1000B i 2030 og en y-o-y vækst på omkring 20% selv om fem år. Efter min mening er dette stadig ret aggressive tal i denne størrelsesorden.
I min bog begynder Nvidia for første gang i årevis at se rigtigt prissat ud i forhold til, hvad signalerne – Nvidias egne og andre centrale markedsdrivere – fortæller. En tydelig stigning i markedsværdien ville ifølge min analyse kræve en betydelig step-change (at Kina åbner ordentligt op, massive cash flow-forbedringer fra AI hos dem, der foretager capex-investeringer, et nyt teknologisk paradigmeskifte), for at der skulle opstå et betydeligt (i stil med 2x) kurspotentiale.
Edit: Og lige som jeg havde skrevet ovenstående analyse, kan den smides direkte i skraldespanden. Jensen havde tilsyneladende i går forklaret denne +1000B guidance, som måske snarere er +1250B alene på grund af CPU- og LPU-salg. Dertil kommer racks, storage, dele af networking osv. – kategorier, der går under datacenter-segmentet – hvilket betyder, at vi allerede er langt over selv de mest optimistiske analytikerestimater.