Norrhydro - Leverandør af energieffektive hydraulikcylindre

Med gårsdagens nyhed er kursmålet justeret fra 4,00 til 4,10 € - anbefaling “reducer”.

https://www.inderes.fi/fi/uutiset/norrhydro-lahitulevaisuus-turvattu

4 Synes om

“Opgaver der passer til dig”

Ja, jeg er lige ved at afslutte min kandidatuddannelse (DI), men… måske ikke endnu…

Norrhydro søger faktisk en administrerende direktør. :thinking::thinking::thinking:

Man skulle tro, at firmaer af den størrelse ville bruge headhuntere?

8 Synes om

Tuocon.fi tager sig af det, og de er helt sikkert også i gang med en direkte søgning. Det er nok lidt svært at finde kandidater til Rovaniemi, så de udvider antallet af kandidater med en åben stillingsannonce.

8 Synes om

Sami Miettinens gæst er virksomhedens administrerende direktør Yrjö Trög

12 Synes om

Du kom først! Jeg var ved at skrive følgende:

Hej, jeg interviewede administrerende direktører og hovedaktionærer for nordiske børsnoterede selskaber, Yrjö Trög fra Norrhydro og Jarmo Pekkarinen fra LapWall, om deres forretning, strategi og implementering af børsintroduktioner. Disclaimer: Jeg var involveret i noteringen af Norrhydro den 1. december 2021.

Jeg ville være interesseret i at høre, om jeg skulle gøre sådan noget oftere? Det er en relativt lille indsats for mig, da jeg delvist driver min #neuvottelija-kanal (forhandlerkanal) baseret på fornemmelse, og jeg var alligevel samme dag på Børsen for at undervise kommende børsnoterede selskaber med Yrjö Trög inden for rammerne af 365 Dage til Børsen-programmet. Hvis jeg gør det,

35 Synes om

Det var en rigtig god episode, og min interesse for Norrhydro voksede, mens jeg lyttede. (Som en, der har læst fysik, var det dog indimellem forvirrende, når kræfter og effekter blev blandet sammen, men jeg forstod, hvad der blev søgt.) Jeg ville have været interesseret i at gå dybere ind i historien på et læseniveau og høre årsagerne bag tallene. Jeg prøvede lige at grave efter en længere historie om tallenes udvikling. Én gæst er sandsynligvis nok, medmindre der er en fælles faktor, som der var med begge deres nylige noteringer. Jeg opdagede ikke at se slidesene, da jeg lyttede, mens jeg var ude. Måske er jeg mere interesseret i mindre, ukendte virksomheder, da jeg er interesseret i at lære om dem, jeg ellers ikke hører om.

10 Synes om

God episode, tak, lav mere! Jeg synes, at den bedste del var diskussionen med Jarmo om Sverige-sagen. Man lærer mere om ledelsens evner gennem diskussioner om fiaskoer end om succeser. Disse ting bør udfordres til diskussion, og man bør prøve at grave efter den sti, der blev fulgt. F.eks. LapWalls tur til Sverige. Hvorfor tog de afsted, hvad var de afgørende fejl, stoppede de i tide, hvordan lærte fejlen beslutningstagningen for fremtiden, hvornår kan man prøve igen osv. Fremtiden er dog i høj grad baseret på meddelelser, og alle påstår altid, at de når målene, selvom de ikke gør det, så hjælper historiske begivenheder og deres åbning med at forstå ledelsens præstationer og beslutningstagning.
De, der forsøger at eksternalisere fiaskoer og give andre skylden, har måske ikke lært noget af dem, og deres udtalelser er i det hele taget ikke særlig troværdige. Normalt er det dem, der er nødt til at nedjustere målene i stedet for at opjustere dem.

8 Synes om

Bestyrelsen for Norrhydro Group Oyj har udnævnt Matias Parviainen (født 1977) som ny administrerende direktør fra den 1. november 2022. Parviainen kommer til Norrhyrdo fra Riikku Group Oy, hvor han er administrerende direktør inden sin nye stilling. Før dette har han bestridt forskellige ledende stillinger i flere virksomheder.

Bestyrelsesformand Yrjö Trög varetager stillingen som administrerende direktør indtil den 30. oktober 2022, hvorefter han fortsætter som bestyrelsesformand.

10 Synes om

{“content”:“Stærk vækst fra Norrhydro (oms. 16,6 mio. mod Inderes’ estimat på 14,6 mio.). Rentabilitet og drift belastes af opstarten af den nye fabrik i 2. halvår, men det ser godt ud:\n\nJanuar-juni 2022 i korte træk\n• Omsætningen steg med 40,0 % til 16.617 (11.871) tusind euro\n• Driftsindtjening (EBITDA) var 1.662 (1.485) tusind euro\n• EBITDA-margin var 10,0 % (12,5 %)\n• Driftsresultat (EBIT) var 1.281 (1.099) tusind euro\n• Resultat pr. aktie var 0,07 (0,08) euro (Antal aktier 30.6.2022: 10.901.638; 30.6.2021: 8.242.394)\n\nhttps://www.sttinfo.fi/ir-files/69818885/2713/3242/Norrhydro_Puolivuosikatsaus_2022_FI.pdf",“target_locale”:"da”}

25 Synes om

Jeg har lige set præsentationen. Start- og landingsbanen ser ud til at være god frem til 2024, hvilket naturligvis er det, vurderingen savner. Det er lidt ærgerligt, at Yrjö forlader posten som administrerende direktør. Det har været rart at være med i selskabet i denne korte periode, da han er en pålidelig administrerende direktør, der også taler “relativt åbent” om udfordringer og afdæmpet om fremtiden. Jeg ser frem til den nye administrerende direktørs præsentation og den form for kommunikation, der vil komme derfra.

Lidt om ejergrundlaget. Folk holder rimelig solidt fast i deres aktier, jeg har ventet på, at salgspanik også ville sprede sig til Norrhydro-aktien, men indtil videre har ventetiden været lang og forgæves. Lad os håbe på lidt panik, hvor væksten kan købes næsten som en bonus.

ps. Venter på en introduktionsinvitation til den nye fabrik :wink: ville andre være interesserede i at deltage, hvis en sådan er på vej? Beliggenheden er sikkert langt væk for de fleste, for mig er den tæt på :grinning:

13 Synes om

Her er en artikel fra Salkunrakentaja om Norrhydro generelt samt den iværksætterpris, de har modtaget :champagne:, artiklen kan læses på få minutter. :slightly_smiling_face:

Prisjuryens begrundelse for valget af Norrhydro var blandt andet virksomhedens lønsomme og høje kompetenceniveau, en virksomhedshistorie der fremhæver rollen af forskningssamarbejde, iværksætterånd på trods af børsnoteringen, opførelsen af et nyt produktionsanlæg i Rovaniemi i en udfordrende tid samt en stærk udviklingstilgang.

Selskabet forventer, at omsætningen for 2022 vil stige med omkring 15-25 procent i forhold til sidste år. Norrhydros ordrebeholdning i det nuværende regnskabsår er vokset stærkere end forventet, og den usikre geopolitiske situation har ikke påvirket selskabets omsætningsudvikling i første kvartal. Ifølge selskabet kan den geopolitiske situation og coronapandemien i andet halvår medføre udfordringer i forhold til tilgængeligheden af produktionsmaterialer anvendt af selskabet eller dets kunder og dermed forårsage forstyrrelser i egen og kundernes produktion.

13 Synes om

Aktionærforeningen (Osakesäästäjät) og Norrhydro er ved at arrangere et virksomhedsbesøg. Jeg copy-paster detaljerne herunder, hvis der er andre interesserede medlemmer. Man kan også deltage i den indledende præsentation via fjernforbindelse.

Virksomhedsbesøg hos Norrhydro d. 9.11.

Tid: onsdag d. 9.11. fra kl. 17
Sted: Norrhydros produktionsfaciliteter, Ratavartijankatu 2, Rovaniemi ELLER Teams-fjernforbindelse

Rovaniemi Aktionærforening arrangerer et virksomhedsbesøg i Norrhydro Oyj’s nye produktionsfaciliteter. I løbet af aftenen vil vi se faciliteterne og møde selskabets nye administrerende direktør Matias Parviainen. Vi vil også høre selskabets gennemgang af fremtidsudsigterne.

Aftenen begynder med en præsentation af knap en times varighed, som det også er muligt at følge via Teams. Efter præsentationen vil de fysisk fremmødte få en rundvisning i de nye produktionsfaciliteter.

De, der ønsker at deltage fysisk, bedes tilmelde sig senest d. 2.11.

13 Synes om

Kunne en besøgende kommentere på sin oplevelse? Tak på forhånd.

4 Synes om

Jeg deltog selv virtuelt. Ifølge ledelsen var opstarten af den nye fabrik skredet frem efter planen. Jeg forstod det selv sådan, at den større produktionsstigning først kommer i 2024. Det er måske derfor, mange investorer tænker, at man sagtens kan nå at købe denne senere?

3 Synes om

Tak. Kom det frem, hvilken rolle 3D, robotteknologi og/eller AI spiller, og om der er mange robotter ”i sving”? Jeg er primært interesseret i, hvor meget mere effektiv den nye fabrik er i forhold til den forrige.

4 Synes om

Jeg var selv til stede, og disse fars små guldklumper herhjemme ryddede “deres” ekstra papirer op til genbrug… hvor mine noter tilsyneladende også røg med.

Her er i hvert fald nogle små punkter efter hukommelsen, de kommer bestemt ikke i prioriteret rækkefølge, og ellers er det nu på egen hukommelse det beror :frowning: :

-egen elproduktion ca. 10 % af fabrikkens behov, om sommeren kommer der overskud fra paneler, og om vinteren køber man ind. Den nuværende strøm er til fast pris på ca. 4 cent frem til slutningen af næste år

-Der er mere automatik sammenlignet med den gamle fabrik, og det tilføjes gradvist og kontrolleret. Jeg forstod det sådan, at man først vil se, hvordan det fungerer, og så bagefter vurdere, hvor på produktionslinjen der skal tilføjes mere automatik.

-Noget af udstyret er fra den gamle fabrik, og noget er helt nye maskiner.

-Personaleomkostningernes andel af det færdige produkt er tocifret, men under 30 %

-Der føres løbende mange forskellige diskussioner med kunder, men samarbejdet med Volvo tager i øjeblikket så mange ressourcer, at man ikke kan kaste sig over alt, og det kan selvfølgelig heller ikke betale sig at gå ind i alt – man prioriterer projekter, der er bedre for en selv.
→ det virkede stadig som om, at banen åbner sig mere op efter 2024.

-Der er rekrutteret folk (bl.a. en kvalitetschef eller lignende), og det samlede antal ansatte ligger nu på knap 200 personer

-Den nye direktør har nu siddet ved roret i en uge. Baseret på præsentationen virkede det til, at rammerne om maleriet nu er på plads, men selve maleriet er stadig i sin vorden… hvis man må bruge et sådant beskrivende udtryk. Hvilket selvfølgelig ikke er nogen væsentlig ulempe, da Yrjö fortsætter som bestyrelsesformand, så hjælpen er tæt på, når der er brug for den. Detaljerne kom da også i høj grad fra Yrjö under præsentationen.

-Fabrikken i sig selv er oppe at køre (up-and-running), selvom det virkede som om, der hele tiden kom mere udstyr. Der var netop ankommet en ny vaskemaskine, så vidt jeg forstod til linjen for de største rør (de største er på størrelse med træstammer).

-Der var en, der spurgte lidt mere ind til konkurrencesituationen til sidst, men det er svært at finde en systemleverandør af denne type. Der findes dog snesevis af hydraulikproducenter i Europa.

-Størstedelen af udviklingsarbejdet sker in-house (inkl. data-ting), selvfølgelig i samarbejde med Volvo i øjeblikket, hvor de også har investeret betydeligt i dette NorrDigi-system.

-Folk arbejder i et par skift, og det så ud til, at der hele tiden rullede varer af båndet :slight_smile:

-Nogen spurgte, om man har været nødt til at optimere produktionsplanerne pga. de høje energipriser, og svaret var frit oversat, at nej, her arbejder man bare på højtryk nu.

Beklager tingene fra hukommelsen, forhåbentlig er der ingen væsentlige faktuelle fejl. I må tage dette med et gran salt :frowning:

Og til sidst
Mange tak endnu en gang @Yrjo_Trog_Norrhydro og Matias Parviainen for muligheden for at komme og se den nye fabrik og også møde den nye direktør :sunglasses: Det var en god oplevelse at se, hvordan der bliver gået til vaflerne med god energi, og medarbejderne ser ud til at trives, da snakken gik lystigt :smile:

45 Synes om

Mange tak​:grinning_face: Den kombination af bestyrelsesformand og direktør er virkelig god. Helt rigtigt at automatiseringen øges, og rekrutteringerne er lige i øjet. P.S. Den elpris er virkelig ”manna”

6 Synes om

Her er en dugfrisk selskabsrapport om Norrhydro, som Eki har færdiggjort søndag aften. :slight_smile:

Norrhydros aktiekurs er fortsat markant lavere end på dagen for offentliggørelsen af H1’22-rapporten. Efter vores mening er der ikke belæg for faldet, da efterspørgsels- og lønsomhedsdrivere i højere grad har bevæget sig i en gunstig retning.

https://www.inderes.fi/fi/system/files/company-reports/yhtioraportti_norrhydro_131122.pdf

9 Synes om

Her er endnu en morgenkommentar fra Eki. :slight_smile:

Norrhydros aktiekurs ligger fortsat 17 % lavere end på dagen for offentliggørelsen af H1’22-rapporten. Efter vores mening er der ikke grundlag for faldet, da efterspørgsels- og lønsomhedsdriverne snarere har bevæget sig i en gunstig retning. Vores prognoser for årene 2022-2024 er uændrede. Aktiens risikojusterede afkast er allerede attraktivt, og det relative værdiansættelsesniveau taler også for et positivt syn. Vi hæver vores anbefaling til øg (tidl. reducér), selvom vi sænker vores kursmål til 3,70 (tidl. 4,10) euro, efter at afkastkravet er steget i takt med de stigende renter.

8 Synes om

Her er administrerende direktør Matias Parviainens præsentation fra SijoittajaMessut. :slight_smile:

12 Synes om