Huddly AS “Vi bygger ting der ser”

Jeg har længe haft lyst til at oprette en tråd for det norske firma Huddly.

Det er en ny IPO fra Norge, som blev noteret på Norges Merkur Market i februar i år. Før dette har virksomheden været noteret på (N)OTC-listen.
ISIN: NO0010776990

I al sin kedelighed producerer virksomheden kameraer. Det anbefales at læse den seneste virksomhedspræsentation, som findes her: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjekI-8yMbvAhXk-ioKHYakAdwQFjABegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fwww.huddly.com%2Fcontent%2Fuploads%2F2021%2F02%2F080221-Huddly-Investor-Presentation.pdf&usg=AOvVaw1xY2Fau52ENMxbkcD0EpDi

Q4-rapporten er her: https://www.huddly.com/content/uploads/2021/03/Huddly-Q4-2020-Report.pdf
Q4-præsentationen er her: https://www.huddly.com/content/uploads/2021/03/Huddly-Q4-2020-Presentation.pdf

Informationsdokument kan downloades her: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjAn5HsyMbvAhXt-yoKHdQuDIAQFjAAegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fwww.huddly.com%2Fcontent%2Fuploads%2F2021%2F02%2FHuddly-AS-Information-Document.pdf&usg=AOvVaw2gyoHJ8J2aUOhLYc0wRn95

Det er i dag almindeligt, at man ikke gider at åbne links, så jeg har inkluderet et par skærmbilleder her.

2021 vejledning

I dag blev et partnerskab med Mersive Technologies annonceret: NewsWeb

Tidligere nyheder

Jeg ejer aktier i virksomheden. Dette er ikke en købsanbefaling osv.

Edit: @III21 Den findes her :slight_smile:

27 Synes om

Tak for åbningen, Jaska! Man kunne hurtigt tænke, at den slags kameraløsninger er ret standardvarer. Men det, jeg selv har nået at sætte mig ind i virksomheden, er, at der faktisk er forskelle i disse kameraløsninger. F.eks. kan man allerede fra virksomhedspræsentationen få en grundlæggende forståelse af den teknologi, Huddly bruger.

Efter min mening ser Huddly-produkterne ud til at være teknisk set af høj kvalitet, og virksomheden har endda patenter på sine løsninger: https://patents.justia.com/assignee/huddly-as

Jeg kan dog ikke selv sige, om disse patenter udgør en særlig stor konkurrencefordel. Under alle omstændigheder styrker disse også min tro på Huddlys produkter, sammen med bl.a. det faktum, at Google har valgt virksomheden som partner.

1 Synes om

Tak, Jaska! Teknologisk kan jeg ikke selv vurdere, hvordan disse Huddly-kameraer sammenlignes med konkurrenterne. Priserne er i hvert fald mange gange højere end andre, og er for eksempel denne Genius Framing-funktion noget, som folk er villige til at betale for? 150-graders vidvinkel var der vel heller ikke mange, der havde?

Her er de patenter, som virksomheden har:

https://patents.justia.com/assignee/huddly-as

Jeg er selv med med en lille indsats primært baseret på tallene, værdiansættelsen virker billig, især hvis vejledningen nås.

Partnerne er dog imponerende, her er en pressemeddelelse om B&O (Bang & Olufsen) samarbejdsaftalen:

4 Synes om

Antallet af partnerskaber siger noget om produktets kvalitet. Et virkelig stort antal gode partnere, hvis pakker kameraerne går ind i!

Det vigtigste, efter min mening, er samarbejdet med Google. Hvis man tager i betragtning, at salget af Google Meet Series er startet i Q3-Q4 2020, vil der komme en betydelig vækst derfra.

Og dette er ikke bulksalg af kameraer, men software og AI er inkluderet i dette kamera, og de søger at opnå en større konkurrencefordel med konfigurerede kameraer. Som Huddly selv siger, er det ikke et webcam, men et collaboration camera :wink:

Jeg synes, at man ofte med magt leder efter en bestemt konkurrencefordel osv. Tallene og vejledningen fortæller dog den rå kendsgerning om, hvor godt produktet klarer sig på markedet.

6 Synes om

Jeg synes, at man ofte med magt leder efter en bestemt konkurrencefordel osv. Tallene og retningslinjerne fortæller dog det rå faktum om, hvordan produktet klarer sig på markedet

Jeg er helt enig med Bansku. Mulige konkurrencefordele er ikke nøglen i denne sag. Det er dog absolut et plus, at produkterne adskiller sig positivt fra mange af deres konkurrenter.

3 Synes om

Hvis virksomheden når sin guidance for 2021, vil P/E-værdien nå 17. Lad os antage, at vækstraten herefter falder til måske kun 25 % af det nuværende, er der efter min mening stadig tale om en relativt billigt prissat virksomhed.

As always, do your own due diligence. Jeg er ikke en investeringsrådgiver.

2 Synes om

Huddly bruger tilsyneladende mindst to forskellige kontraktproducenter (CM’er), Flextronics er blevet nævnt i mindst Q3-rapporten:

Huddly underskrev en kontraktproducentaftale (CM) med Flextronics Industrial i Polen i 1. kvartal 2020 og er begyndt at producere i 3. kvartal 2020, som Huddlys anden CM.

3 Synes om

Jeg tror ikke, at det er så lavt. Med det givne interval og samme fortjenstprocent, er P/E 21-26?

Tak @jaska1 for at starte tråden. Jeg har brugt et par dage på at gennemgå virksomhedens tal og materiale, og med hensyn til tallene er det en meget potentiel sag. Det interessante her er, at aktiekursen af og til er faldet under 15,50 NOK, som var IPO-listeprisen i februar.

Et par punkter:

• Huddly’s team er meget erfarent og har en baggrund fra Cisco (Cisco købte i 2010 den norske videokonferenceteknologivirksomhed Tandberg).
  • Huddly fokuserer på små og mellemstore mødelokaler og deres teknologi. Især små mødelokaler, “huddle rooms”, vokser i et enormt tempo på grund af fremtidens hybridarbejde, dvs. delvist fjernarbejde.
  • Produkterne er ikke webcams (udover Work From Anywhere-kittet), men kameraer beregnet til videokonferencer. Priserne for disse ligger omkring tusind euro. Baseret på en hurtig Google-søgning er Huddly’s produkter endda meget konkurrencedygtige med hensyn til pris.

Jeg ser koncentrationen om et par partnerskaber (Google, Lenovo…) som en stor risiko, men Huddly forsøger at udvide det potentielle marked ved at tilbyde yderligere produkter, der understøtter produktporteføljen (f.eks. Whiteboard-kamera). Virksomheden har kommunikeret, at de konstant udvikler nye produkter, og dette blev vist også nævnt i IPO-materialerne.

7 Synes om

Ja, når man ser, hvordan salgsomkostningerne stort set ikke er steget, selvom omsætningen vokser.

1 Synes om

Huddly har i dag lanceret et nyt produkt kaldet L1, som er et konferencenkamera specifikt til store mødelokaler. Et usædvanligt træk, da de tidligere har udtalt, at de ville fokusere på mindre rum.

Forudbestillinger starter i april, og levering sker i juni.

4 Synes om

Her er børsmeddelelsen om sagen.

Rediger: Lad os tage dette citat

“Huddly forventer ikke en væsentlig indtægtsmæssig indvirkning fra det nye kamera i 2021 og ændrer ikke den vejledende indtægt for 2021.”

Min egen mavefornemmelse siger, at dette års vejledning sandsynligvis er for lav. Nye produkter, nye partnerskaber, men ingen effekt? Enten kan dette forudsiges meget godt på forhånd, eller også er vejledningen givet sikkert.

Forhåbentlig er ledelsens vejledning “underpromise, overdeliver” :slight_smile:

6 Synes om

Jeg tvivler også lidt på, om de nye produkter og partnerskaber ikke ville påvirke salget. Den samme sætning er i hver tidligere børsmeddelelse :smile:

Dette nye produkt imødekommer også en lidt anderledes efterspørgsel, nemlig de større lokaler.

1 Synes om

Kan de, der har fulgt virksomheden længere, åbne op for, hvad der skete med kursen i begyndelsen af året? Jeg forstod fra starten, at de blev noteret på børsen fra Merkur Market. Er det som Norges Privanet, hvor der blev foretaget et split i forbindelse med noteringen?

Herfra kom NOTC på børs, Merkur Market. NOTC er lidt som den norske Privanet, men efter min mening af højere kvalitet.

Edit: Pokker! Merkur Market eksisterer ikke længere, da Euronext købte Oslo Stock Exchange, og nu er Merkur Market Euronext Growth.

Om split’en:

Huddly AS – Aktiesplit

Opslået 02/02/2021

På den ekstraordinære generalforsamling i Huddly AS den 29. januar 2021 blev det besluttet at splitte hver af Huddly AS-aktierne i forholdet 1:16 (1 eksisterende aktie giver 16 nye aktier).

Efter split’en er selskabets aktiekapital NOK 119.517,14 fordelt på 191.227.424 aktier, der hver har en nominel værdi på NOK 0,000625.

Sidste dag for Huddly AS-aktien før aktiesplit’en er tirsdag den 2. februar 2021.

Første dag efter aktiesplit’en er onsdag den 3. februar 2021 (ex-dato).

Registreringsdato: torsdag den 4. februar 2021.

Godkendelsesdato: fredag den 29. januar 2021.

3 Synes om

Markedet har åbenbart store forventninger, når nye produkter og partnerskaber belønnes med sådan en kursreaktion. Nå, vi er kun i marts, så der er masser af tid til at hæve vejledningen for 2021, hvis/når tingene fortsætter med at gå godt.

Spotter på Shareville.
ABG er ude med analyse af Huddly. Kursmål NOK 24

Uddrag fra analysen: Huddly handles til '21 og '22 EV/EBIT på henholdsvis 22x og 13,5x, hvilket er ~50 % under nordiske højvækst-tech-konkurrenter. Dette er på trods af betydeligt højere vækst. Denne rabat er uberettiget, efter vores mening. Derfor indleder vi dækning med en KØB-anbefaling og et kursmål på NOK 24 pr. aktie, svarende til en '22e EV/EBIT på 23x og en ~70 % opadgående potentiale i forhold til den nuværende aktiekurs.

Redigering: Her er en bekræftelse https://twitter.com/ResearchPool/status/1375390585733844992?s=20

14 Synes om

Hvis vi antager, at omsætningen ligger midt i intervallet på 550 MNOK, og bruttofortjenesten heraf er 50 %, får vi 275 MNOK. Træk de vejledende salgsomkostninger for 2020 på 100 MNOK fra, og vi får et EBIT på 175 MNOK. Hvis vi trækker 20 % i skat fra dette, er der 140 MNOK tilbage som nettoresultat, hvilket giver en P/E på ca. 23,5 for 2021.

Dette inkluderer antagelsen om, at salgsomkostningerne slet ikke stiger, og at alle andre omkostninger forbliver uændrede. Virksomheden vil naturligvis investere i R&D, så omkostninger vil stige, hvilket er godt for kontinuiteten, men det gør ikke denne investering billig i forhold til P/E. Måske har Sillinkutoja regnet netop sådan, da dette giver præcis et P/E-interval på 21-26.

Virksomheden siger, at væksten ikke skyldes corona, og at man ville have vokset sådan alligevel. Jeg vil selv hævde, at man har lov til at tvivle :smiley: Påvirker det ikke salget af konferencekameraer, at videokonferencer praktisk talt er blevet obligatoriske? Og vil den gradvise tilbagegang af corona slet ikke reducere efterspørgslen efter disse kameraer? Ja..

En analyse, der lyder “man bør betale mere for dette, da andre er dyrere”, er ret svag, når den indtjeningsbaserede værdiansættelse ikke vil holde i et stykke tid endnu. Måske fordobles omsætningen næsten i 2021, men hvad så derefter? De har sikkert et ganske godt salg, men en EV/EBIT 2022-prognose kræver kraftig vækst også efter corona. Bruttomarginalerne har primært plads til at falde, og virksomhedens øvrige omkostninger har primært plads til at stige.

Desuden er dette detail og ikke tech, for så vidt virksomheden får sin omsætning fra salg af kameraer. Det er i sig selv OK, så længe pengene bare kommer ind, og dette virker slet ikke som et dårligt selskab. Og disse kameraer er efter min mening gode. Jeg vil især hævde, at nu hvor videokonferencer er meget in, har et sådant kvalitetsprodukt praktisk talt kunnet sælge sig selv, men selvfølgelig stiger salgsomkostningerne i detailhandlen, når salget stiger normalt.

Det måtte gerne være bare en smule billigere i tilfælde af, at corona virkelig midlertidigt boosted salget af videokonferencekameraer markant. Jeg mener ikke, at denne risiko kan ignoreres, da den fører til, at prognoser af typen ABG vildleder.

10 Synes om

Din påstand er sådan set ikke særlig holdbar, hvis vi taler om konfigurationer designet til mødelokaler. Corona-tiden har næppe øget efterspørgslen efter disse, da kontorernes mødelokaler og andre faciliteter har været underudnyttede på grund af fjernarbejde. I stedet vil videokonferencer 100 % sikkert vokse i post-corona-tiden, når man endelig har indset, at ting kan og bør gøres eksternt.

4 Synes om

Dette er selvfølgelig min personlige erfaring og som sådan ikke nødvendigvis repræsentativ. Jeg har dog tidligere oplevet, at “almindelige” mødelokaler, foredragssale mv. er blevet udstyret til videokonferencer, fordi man ønsker at undgå rejser, og man har ønsket at afholde flere videokonferencer.

Samtidig kan det godt være sandt, at lokaler, der oprindeligt var beregnet til videokonferencer, er mere tomme end gennemsnittet tidligere. Disse er ikke engang gensidigt udelukkende. Derudover er det uden tvivl sandsynligt, at væksten fortsætter efter corona, men hældningskoefficienten (kulmakerroin) bekymrer mig mere.

2 Synes om