Nordnet - Finlands populäraste aktiemäklare som börsbolag

Nordnets notering 2020 handlar inte om att finansiera tillväxt genom en nyemission, utan om att de gamla ägarna säljer aktier.

Det viktigaste uttalade skälet till noteringen är “increased brand awareness”. Själv misstänker jag att det verkliga motivet bakom noteringen är att flytta de extra pengarna som bränner i småspararnas fickor till de stora investerarna. :sweat_smile:

16 gillningar

Nordnet återvänder till börsen ganska snabbt, med tanke på att den förra börsnoteringen var 1999–2016.

Efter att ha lämnat börsen fick Nordnet en ny VD, som fick lämna mindre än ett år senare. Nuvarande VD Lars-Åke Norling har tidigare varit investeringschef på Kinnevik, chef för Telenor Sverige och har över 20 års erfarenhet från teknik/telekombranschen.

I Norlings utnämningsmeddelande konstaterade Nordnets styrelseordförande att Norling skulle leda företaget till nästa fas, som ytterligare betonar den digitala användarupplevelsen. Åtminstone antalet kunder ökar.

På Nordnets IPO-sidor finns det inte mycket information ännu. Främst finns detta pressmeddelande om IPO:n: Nordnet intends to list its shares on Nasdaq Stockholm | Nordnet Bank AB

Q3’2020-rapport: https://nordnetab.com/wp-content/uploads/2020/11/Q3eng20.pdf
Årsredovisning 2019: https://nordnetab.com/wp-content/uploads/2020/03/Nordnet-Annual-Report-2019.pdf

Lite information finns också i Nordnets presentation vid Carnegies seminarium från september. Videoupptagningen av presentationen saknades på Carnegies webbplats, så länken går endast till ppt-presentationen.
06_Nordnet.pdf (1,5 MB)

7 gillningar

Visst kan vi trumma upp detta till en rejäl IPO och sedan ta ut pengarna. Som användare är jag lite orolig för vad detta kommer att innebära för prissättningen om börsnoteringen leder till resultatpress.

Nu har man ju gjort traditionell användaranskaffning med billiga priser och länge även med en bättre produkt förstås. Någon gång går man sedan över till nästa fas, det vill säga att höja marginalerna.

De största riskerna för Nordnet skulle jag se i att mobilbaserade globala aktörer expanderar till Norden eller att det kommer en större nedgångsperiod, då den exploderande investeringsivern försvinner.

2 gillningar

Jag kom själv fram till ungefär samma siffra när jag hittade det dåvarande antalet aktier och multiplicerade det med 38 SEK, så det borde stämma.

Förmodligen är den huvudsakliga anledningen till noteringen nu att vinsten har femfaldigats från förra året på grund av den ökade handeln under corona. Vi kan räkna med multiplar baserade på detta “nya normala” för 2020 och få en riktigt hög värdering. Svårt att se att vinstnivån skulle vara hållbar. Vi får se vad emissionspriset blir, men jag tvivlar på att jag kommer att satsa stora pengar på detta.

8 gillningar

Samma farhågor finns här. Hur sannolikt är det att vi efter noteringen skulle se en utveckling mot svenska prisnivåer i Finland och inte tvärtom? Dessutom har det länge känts som att vanliga kunder inte lyssnas på särskilt mycket. :roll_eyes:

Jag undrar om Nordnet till exempel förlitar sig för mycket på att kunderna inte lätt kommer att rösta med fötterna och flytta sina konton och portföljer till en annan tjänsteleverantör? Särskilt i stora volymer.

Detta håller på att bli en diskussion som hör hemma under rubriken “tjänsteleverantörer”. Pengarna ut vid IPO:n och sedan åtstramningar och höjningar av tjänsternas prispolitik tills inget finns kvar. Jag målar upp lite mörka moln här, jag hoppas naturligtvis att framtiden är ljus och att mitt kundförhållande med Nordnet kan fortsätta i all evighet. :smile:

2 gillningar

Jag funderade själv på denna prisökning, men Nordnet måste ju försöka konkurrera med andra mäklare på något sätt. Jag tror inte på särskilt stora prisförändringar, för då skulle de förlora kunder.

Är inte Nordnet tills vidare bland de billigaste när det gäller handelsavgifter, åtminstone för en genomsnittlig investerare?

Alltså kanske några affärer på ett par tusen euro i månaden.
Med en affär i månaden kommer man ner till 7 euros courtage, vilket vid en snabb titt inte ligger långt efter konkurrenterna.

Jag pratar alltså om aktiesparkonton (OST).

3 gillningar

Åtminstone jag själv gillar Nordnets gränssnitt mer än Nordeas. Mycket tydligare att använda. Jag rör inte OP-tjänsterna med en pinne, och de kan inte ens öppna ett aktiesparkonto (OST), vilket är ganska roligt.

6 gillningar

Det som främst är fel med Nordnets prissättning är minimiavgiften på 15 euro utanför Norden

22 gillningar

Det beror på användaren. Till exempel för en småinvesterare som i genomsnitt investerar 300-400 euro per gång är Nordnet dyrt. Till exempel har Nordea, bland de så kallade normala bankerna, ett avgiftstak på en procent för alla finska aktier på sin aktiesparkonto (OST), och utländska aktier är inte ens i närheten av så dyra som hos Nordnet. Om man däremot investerar minst 1000-2000 euro är det naturligtvis en annan sak.

6 gillningar

Uppenbarligen ser ingen Nordnets anmälan till skattemyndigheten som en fördel. Jag är fortfarande kund där just nu av den anledningen. Bankernas förmedlingspriser verkar inte skilja sig så mycket från Nordnets. Dessutom har denna firma ett omfattande utbud av aktier, många har klagat på att man ständigt får fråga konkurrerande banker efter papper från vissa företag.

6 gillningar

Men är detta inte en fördel främst när man jämför med DeGiro, Lynx och andra utländska tjänsteleverantörer? Till exempel Nordea, OP och andra banker gör samma deklarationer, men transaktionskostnaderna är i många fall lägre.

3 gillningar

Det enda skälet till att Nordnet har behållits är det enkla och förmånliga investeringslånet. Det är bra att ha det för speciella situationer. Om du försöker få dessa från banken blir det ganska krångligt.

Nu är det en bra tid att tjäna pengar på investeringen. I framtiden kan konkurrensen öka med dessa så kallade gratismäklare. Resultatet är också högt, så prislappen kan sättas rätt.

5 gillningar

Nordnet fungerar, överraskning överraskning, som det enda teckningsstället för sin egen notering. :smiley: Bra marknadsföringsknep samtidigt.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nordnet-toimii-nordnetin-suunnitellun-listautumisannin-yksinomaisena-merkintapaikkana

“Nordnet AB (publ) (“Nordnet”) meddelade den 5.11.2020 sin avsikt att inleda en notering och lista sina aktier på Stockholmsbörsen (“Noteringen”). Idag meddelar vi att Nordnet kommer att fungera som det exklusiva nordiska teckningsstället i Noteringen för allmänheten.”

17 gillningar

Nordnets styrelseordförande Tom Dinkelspiel i den här veckans Sparpodden-avsnitt i intervju, finsk textning:

Min egen lista över intervjuns innehåll:
4 min: Nordnets/Öhmans historia
20 min: Nordnet under finanskrisen 2008
26 min: Öhman som ägarföretag
30 min: höga krav på IT-system för aktiemäkleri
35 min: nya idéer/utvecklingsprojekt
37 min: ändringar i lagstiftningen och tolkning
39 min: bostadslån/bostadssparande
41 min: pensionssparande
44 min: börsintroduktion

8 gillningar
  • Det slutliga priset i Erbjudandet förväntas fastställas inom ett intervall om 88-104 SEK per aktie, vilket motsvarar ett totalt marknadsvärde för Bolagets samtliga utgivna aktier om cirka 22 000 – 26 000 miljoner SEK. Det slutliga priset i Erbjudandet förväntas offentliggöras i ett pressmeddelande den 25 november 2020.

Så priset har verkligen stigit ganska bra om det för mindre än 4 år sedan var cirka 6650 MSEK och nu nästan fyrdubbelt beroende på var i intervallet vi hamnar.

Om man extrapolerar Q1-Q3 så blir EPS för detta år cirka 4,8 SEK, vilket ger ett P/E-tal på cirka 18-22 baserat på årets siffror. Har någon information om jämförbara företag och deras P/E-tal? (Här är det naturligtvis viktigt att notera om vinstnivån fortsätter på samma nivå som i år framöver)

EDIT: Interactive Brokers P/E-tal verkar vara cirka 24 för Nordnet. Jag vet inte om det är en bra jämförelse, det är åtminstone en lite annorlunda storleksklass av aktör.

Och kanske inte det mest relevanta för emissionen, men jag tycker att den här tickern är lite rolig:

• Första dagen för handel förväntas vara den 25 november 2020 under handelssymbolen “SAVE”.

EDIT 2: EPS som jag angav var “Adjusted earnings per share pre amortization of intangible assets due to PPA before and after dilution (SEK)”. Så jag måste räkna ut siffrorna igen när jag har bättre tid.

8 gillningar

Jag väntar med spänning på en mer detaljerad analys av detta fall, preliminärt verkar det som om man rider på den sköna boosten från coronvåren.

1 gillning

Mycket dåliga erfarenheter av kundtjänsten, liksom av marknadsprodukternas funktionalitet under vårens coronakrasch. Mycket höga courtageavgifter. OST (aktie- och fondkonto) fick en rejäl försäljningsökning, men volymen av dessa öppningar håller förmodligen på att mattas av. Nordea och OP har höjt sin profil bland småsparare genom att erbjuda billigare affärer för mindre order, och konkurrensen kommer förmodligen att hårdna. Som deltagare i bland annat Relais, Fodelia och Bilots IPO:er på sistone har jag inte märkt någon eskalerande IPO-feber på den första handelsdagen, tvärtom har jag fått aktier mycket billigare på marknaden.

3 gillningar

Fodelia steg 17 % under den första handelsdagen. Teckningskursen var 4,30 € och stängningskursen den 26 november var 5,20 €.

Japp, det lockar inte alls att investera i Nordnet..

Jag är också kund av nödvändighet för att få tillgång till nordiska tillväxtbolag och aktiesparkonto, men annars ser jag inget mervärde för investeraren.

Visst, gränssnittet är bättre än OP:s, som jag använder för att köpa bolag från huvudlistan och ETF:er. Dock stör jag mig på bristen på stark autentisering vid inloggning, vilket har diskuterats i “Diskussion om mäklare”, och som inte är acceptabelt idag. Dessutom har jag bara dåliga erfarenheter av kundtjänsten. Det är stenålder med lösenord och användarnamn om du råkar glömma dem..

• Mäklarkostnaderna är inte heller särskilt konkurrenskraftiga.

Syftet här är säkert att börsnoteras, boostat av corona, men tillväxten kan bli mycket svår framöver.

5 gillningar